Husk mig
▼ Indhold

Sol, sol, kom igen


Sol, sol, kom igen01-08-2010 12:48
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
http://www.berlingske.dk/danmark/sol-sol-kom-igen

Det er jo egentligt fantastisk, at verdens bedste forskere inden for området, herunder Danmarks, ikke ved hvad en faldende solaktivitet vil betyde.

Det ligner en Helle Thorning 'SJUSKEFEJL' - eller tør de ikke fortælle sandheden?
04-08-2010 11:34
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Jeg tror ikk solen har så meget at skulle ha sagt. Lyt til IPCC det er faktisk dem der ved mest om det.

Men hvis der har betydning så er det slemt fordi det så kommer til at gå sindsygt hurtigt når solen stiger igen! Det er at udskyde problemerne og folk glemmer dem før de kommer meget overvældende....
04-08-2010 15:08
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@miljoegrisen

Fra den ene dag til den næste så stiger og falder CO2 indholdet i almosfæren. Hvor befinder CO2 sig i mellemtiden?

I tidligere tider oplevende man hunger-år. Disse hunger-år kan ikke forklares udfra temperatur og nedbør. Men kan forklaringen være mangel på CO2 i atmosfæren?


04-08-2010 21:49
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Lidt sjovt med denne artikel i berlinske, da der dagen efter sker noget...

http://www.cfa.harvard.edu/news/2010/pr201011.html

Nå, men lidt held kan man se nordlys igen i nat.
09-08-2010 12:31
kjhansen
☆☆☆☆☆
(3)
@kulden-varmen

Fra den ene dag til den næste så stiger og falder CO2 indholdet i almosfæren. Hvor befinder CO2 sig i mellemtiden?

I tidligere tider oplevende man hunger-år. Disse hunger-år kan ikke forklares udfra temperatur og nedbør. Men kan forklaringen være mangel på CO2 i atmosfæren?


Er du sikker på at hungersnøden ikke kan forklares med dårligt vejr? Jeg kan ikke helt se hvordan små variationer i CO2 kan ændre agerbrugets udbytte. Specielt ikke da CO2 koncentrationen gennemsnitlig har været jævnt stigende siden den Lille Istid og har været en stor hjælp til forøget udbytte i skov- og landbrug.

Til dit spørgsmål om hvor CO2'en bliver af under dage og måneder, hvor indholdet er lidt lavere: Den største konvektion af CO2 sker gennem oceanernes uddunstning fra det varme vand omkring Ækvator til optagning af CO2 i de kolde polar have. Den "vind" af højere koncentration ved Ækvator til den lavere koncentration ved polerne, er ikke fuldstændig jævn, lidt lige som bølger i vandet.
For en billedlig forklaring, se figur 23 i "The Acquittal Of Carbon Dioxide" af Jeffrey A. Glassman, PhD. 11/16/09.


Karl J. Hansen
09-08-2010 15:51
silvia
☆☆☆☆☆
(4)
Nu siger jeg noget, som er blevet sagt 1000 gange før – men siger det alligevel!
Jeg kan slet ikke forstå, at hungersnød kan eksisterer, når andre kan være så uforskammede rige.
Det kan bare gøre mig SÅ harm!




09-08-2010 18:56
Kosmos
★★★★★
(5369)
Jeg kan slet ikke forstå, at hungersnød kan eksisterer, når andre kan være så uforskammede rige

- fra en umiddelbar betragtning må man da erklære sig enig, men det synes ikke at have meget med klima at gøre!?
09-08-2010 21:03
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
kjhansen skrev:
Er du sikker på at hungersnøden ikke kan forklares med dårligt vejr?

Som også rammer fiskeriet?

Jeg kan ikke helt se hvordan små variationer i CO2 kan ændre agerbrugets udbytte.

Nu sker den store årlige stigning i nogen få forårs-uger. Der er derfor både et udslip og deponering af CO2 iløbet af året.

Specielt ikke da CO2 koncentrationen gennemsnitlig har været jævnt stigende siden den Lille Istid og har været en stor hjælp til forøget udbytte i skov- og landbrug.

Nu er stigningen ikke særligt velkendt og må afspejle et fald siden midelalderen.


11-08-2010 09:03
nesloone
☆☆☆☆☆
(7)
Jeg er af den klare mening, at jorden og naturen løbende regulerer sig selv, om det er solens kraft og styrke, om det er CO2 koncentrationen, om det er ozonlaget, om det er temperaturen eller om det er nedbøren....vi ser stigende naturkatastrofer som helt sikkert kommer fra vores indblanding i naturen og på lang sigt tager naturen igen kontrol over tingende, hvis vi ikke i mellemtiden har smadret alt liv ?


RE: kort gunstig klima-udvikling11-08-2010 09:36
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Historisk er riger kommet og gået i takt med vindens skiften. Når vi er så teknisk højt udviklet så skyldes det en kort gunstig klima-udvikling som ikke kan vare ved.


13-08-2010 08:29
nesloone
☆☆☆☆☆
(7)
Jeg giver dig ret, derfor tager naturen over igen pga vores svineri udøvet de sidste 4-5 årtier og vi har på lang sigt ingen chance mod naturens kræfter. Vi har forspildt chancen for at ændre situationen !


10-09-2010 23:03
abeloneto
☆☆☆☆☆
(3)
Jeg prøver absolut ikke at lukke øjnene for det, der sker – men har vi ikke altid haft skiftende vejr om sommeren.
Er det ikke det, vi kalder for den danske sommer?
Så længe jeg mindes, har vi altid haft én dags regn og flot vejr, når skoleferien var forbi.
Jeg husker det især, fordi regnvejrsdagene føltes længere end solskinsdagene.






Deltag aktivt i debatten Sol, sol, kom igen:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik