Husk mig
▼ Indhold

Solfanger med selvcirkulering


Solfanger med selvcirkulering05-06-2008 08:43
Jakob
★★★★★
(9216)
 



Hvis nogen skulle være interesserede i gammeldags solfangere, der fungerer ved selvcirkulering, så er jeg villig til at dele erfaringer.

Jeg valgte den selvcirkulerende metode, fordi den er gennemprøvet og ikke kræver strøm til en pumpe, og fordi jeg har skønnet, at jeg for få penge kunne lave den, så den kan holde i mange år stort set uden vedligehold.



Men den driller mig lidt, fordi glasset er gået i stykker to gange på grund af varmen.
Jeg troede, at jeg var så smart, da jeg fandt en billig stor termorude, som kunne ligge ovenpå og lave udhæng, så kassen ikke blev våd i regnvejr. Men det gik altså ikke, fordi varmeudvidelsen på midten af glasset blev så stor, at glasset revnede over spændingerne.
Nu er jeg så ved at lave mig noget mindre glas, som ikke rager ud, men hvis nogen har idéer til alternativer, så hører jeg gerne om det. Men før nogen foreslår plexiglas, så vil jeg bare sige, at det er alt for dyrt.


Jeg har heller ikke fundet ud af endnu, hvordan jeg vil frostsikre den. Jeg kan selvfølgelig bare lukke vandet ud af panelet, men så ruster det jo.
Jeg må nok forsøge at finde en lille varmeveksler næsten uden modstand.
Det kan f.eks. være en lille varmtvandsbeholder med kappe og ekspansion, som jeg skyder ind mellem solpanelet og akkumuleringstanken. Derved kan jeg hælde frostvæske på panel, kappe og ekspansion, mens beholderen kan indeholde akkumuleringsvand, som selvcirkulerer videre over til akkumuleringstanken, som er på 1200 liter.







Her kan du se solpanelet overdækket med plastik.
Selve panelet er en etlags radiator, som jeg har malet matsort, og den ligger ovenpå alukraft og 100 mm stenuld.
Når vandet skal selvcirkulere, så er det meget vigtigt, at det opvarmede vand får lov til at stiger hele vejen hen til beholderen. Det betyder, at solpanelet skal monteres lavere end beholderen.
Dette solpanel er på ca. 2 kvm og forbundet til en 100-200 liters varmtvandsbeholder, vil det om sommeren kunne give tilstrækkeligt varmt vand til de fleste familier, der bruger varmt vand med omtanke.  




 
05-06-2008 13:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
solfanger se.


Vand står op i vakuumpose i plastgitter. opdriften i solfangerpose sikre cirkulation.
Posen kan uden problem virke ved rent vand fordi det er uden betydning at denne fryser.
Pris: Under 5 kr/Kwm
05-06-2008 14:08
Jakob
★★★★★
(9216)
 

@delphi

Ja, mindre end 5 kr/kvm , det lyder meget interessant.  


Men som du har tegnet den, så er den jo i hvert fald ikke selvcirkulerende..?


 
05-06-2008 19:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
JAkob.

Ja det er billigt. Hvis man laver det gitter eller plastnet i forbindelse med de ekstrudere som laver plastgranulat af affaldsplast. Hvis nettet blev lavet i denne arbejdsgang og herunder at plastposen også er genbrugsplast kunne en solfanger på en kwm laves for 85 øre. Men fordelen er at der ikke skal frostbeskyttelse til (glycol mm).
JA det er rigtigt at vandspejlet er forkert men jeg tog en tegning hvor der var en pumpe mellem de to kar og fjernede denne. I praksis vil de to vandspejl være lige høje!
05-06-2008 22:10
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi

Hvor mange meter vandsøjle tryk kan sådan en plastikpose tåle..?

Og kan den tåle 100 'C ..?


 
06-06-2008 20:05
Jakob
★★★★★
(9216)
 



Nå, men nu ser det altså sådan ud:







Det begynder efterhånden at gøre indtryk på den 1200 liter store akkumuleringstank, men skal det være helt godt, så jeg nemt kan forsyne to varmtvandsbeholdere og lidt til, så bør jeg nok op på tre eller fire paneler.
De to burde være nok, men når der er langt fra akkumuleringstank til varmtvandsbeholdere, så kommer der et tab i transportrørene, og det er altså i mit tilfælde temmelig stort.

Jeg har dog foreløbig fået et par lange varme brusebade helt uden at bruge en rød øre på energi til vandvarmning.  




 
Redigeret d. 06-06-2008 20:08
06-06-2008 20:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
Hele pointen er at den virker ved undertryk at luften trykker på det vand som hænger op i posen med det gitter.
Se princip her http://www.wazx.dk/work/klimadebat/dok1/xc1/dok/dok1/solfanger/tagplade-solfanger.htm
06-06-2008 20:50
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hej Jakob

Hvor er det sejt at du bygger det selv.
faldt over den her side:
http://www.varmtvandfrasolen.dk/bygselv.htm
kender du den? Tror der er mange gode tips du kan bruge. især under 'Fif og råd til selvbyggere'!
Jeg håber du vil holde os med på sidelinien så vi kan følge om det går fremaf. fx om det giver til mere end et lille brusebad
06-06-2008 21:17
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi

Kan man købe sådan et vacuum-panel færdigt med forskruninger lige til at montere, eller skal man selv kunne svejse plastik osv..?


Kan man bruge en køleskabsmotor til at lave vacuum med..?
Det kunne evt. give en mulighed for at styre det, men det kræver selvfølgelig en sikker føler, der kan slukke for vacuum-pumpen, før den sluger vand.



 
06-06-2008 21:26
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@miljoegrisen


Tak for linket, det vil jeg kigge på.  


Som vejret er nu, så kan jeg sagtens tage et varmt bad flere gange om dagen. Problemet er kun at forsyne varmtvandsbeholdereren i den anden bygning også. Der er ca. 50 meter rør, som det varme vand først skal varme op, og det sluger for meget energi.


 
06-06-2008 21:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob
Den kontraventil og den store pumpe som startes og stroppes gør at vakuum opbygges via hævertprincippet, når pumpe er stoppet siver vandet ned gennem pumpehus. Altså en dykpumpe til 200.- kr i silvan (eller hvad det hedder idag vist nok stark) og så en Grundfos cirkulationspumpe hvis ikke selv cirkulering er mulig. Se.



Firmaet her se. http://www.westcoast-trading.dk/pic_gall.htm

har dette plastnet. Så to plastmembraner hvor nettet lægges indeni og så samles det med en fuge. Jeg er næsten sikker på det virker bare med vand hvis man fugter plasten først. Også altså slange til og fra. Noget armeret haveslange virke ok.

Vær opmærksom på hvis undertrykket bliver for stor koger vandet. Ved 6 M koger vandet ved 80 c' hvilket er en fordel for nu falder vandet ud at solfangeren når solen afgiver for meget energi, altså ingen overtrykssikring er nødvendig. Når dampene fortætter når solen ophører suges vandet automatisk op i solfangeren igen. Frost er heller ingen problem.

Altså kun opstart af solfangersystemer at vakuum skal opbygges feks i foråret.
Jeg har haft en solfanger til at stå i 6 Mdr hvor den både kogte og frøs, uden problem.

Vakuumvindue se.



Da man via vakuumprincippet kan trække vand op i mellem to ruder, i det man kan holde en balance mellem tryk og undertryk så glasset ikke belastes, gør at man nu kan have en membran inde i mellem glasset så kan man via bælge neden under tilfører rent vand og solens stråler passerer uhindret ind i rummet og mørkt vand kan tilføres ved at forskyde bælg under vindue. Solens stråler omsættes nu i vinduet og det er nu en solfanger.
Redigeret d. 07-06-2008 10:03
07-06-2008 12:57
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi



Men hvis vi skærer vakuum-solfangeren ind til benet, så må vi nok erkende, at den ikke kan laves selvcirkulerende. Den kræver en pumpe..?


Det er lidt sjovt, at du nævner en rude. Det er netop en idé, som jeg har tygget meget drøv over til et almindeligt solpanel.

Når man står og arbejder med gamle termoruder og opdager, hvilket bøvl det er at save dem op og skære dem på mål (gammelt glas er sværere at skære end nyt), så kommer man nemt til at tænke på, om der ikke er en nemmere måde.

Det nærmeste jeg endnu har overvejet er tre termoruder lagt sammen for at øge isoleringen og øge styrken for trykket ( det sidste problem er smart løst i vakuum-panelet ser jeg godt ), den i midten skulle så vandfyldes og males matsort på forsiden.
Med lidt snilde, så må det være muligt at montere jernbeslag med silikone, så den bliver tæt, og der kan påskrues slanger.

Når jeg endnu ikke har vovet det, så skyldes det mest frygt for, at trykket alligevel bliver for stort, så glasset revner og 1200 liter godt mættet vand løber ud på jorden.

Hvor meget tryk tror du, at en termorude på f.eks. 80 x 120 cm kan tåle..?



I øvrigt vil jeg for mit vedkommende gerne kåre dig til Overinspirator af dette forum. Det er næsten ligegyldigt, hvad jeg kører fast med af teknisk karakter, så kan du altid skrive noget, der kan få tankerne igang igen.  




 
07-06-2008 16:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
NU har jeg jo arbejder med det her i 8 – 10 år og har i den sammen hæng haft kontakt til mange fra tømremestre til smede. En 4 mm rude kan tåle 60 cm vand hvis den er 60 * 100 cm. Via vakuumprincippet kan dette fordobles til 1,2 x 1,2 m. Hvor man så kan have en gennemsigtig membran som kan indeholde rent vand eller grumset vand og virker herefter som solfanger!

Men hvis vi skærer vakuum-solfangeren ind til benet, så må vi nok erkende, at den ikke kan laves selvcirkulerende. Den kræver en pumpe..?

Det er nok rigtig men den kræver næsten ingen strøm måske 5 w til en bolig.
Redigeret d. 07-06-2008 16:29
09-06-2008 21:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@jakob

Plastgitter kan suge sig op bag på denne ståltagplade og hele taget er nu en solfanger

Redigeret d. 09-06-2008 23:08
25-06-2008 09:15
Jakob
★★★★★
(9216)
 


Jeg overvejer at købe en varmeveksler som denne:
http://primavvs.dk/shop/reflex-helloddet-veksler-96252p.html


Der er ikke noget billede, men jeg forventer, at den virker som denne:







Men jeg er lidt usikker på, om modstanden i den er lille nok, så solfangeren stadig kan selvcirkulere..?




delphi skrev:
Plastgitter kan suge sig op bag på denne ståltagplade og hele taget er nu en solfanger


Hvordan kan det "suge" sig fast, der er vel kun undertryk inde i plastposen og ikke udenpå..?



 
25-06-2008 10:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvordan kan det "suge" sig fast, der er vel kun undertryk inde i plastposen og ikke udenpå..?

Der er nu kun en plastmembran tagpladen er den anden. Altså plade gitter og plastmembran.
25-06-2008 13:18
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi


Altså plade gitter og plastmembran.


Skal jeg forstå det sådan, at vandet løber mellem tagpladen og membranen..?


-

Har du en god idé til en ekspansionsbeholder..?

Jeg har fundet denne:
http://primavvs.dk/shop/eksp-beholder-30-29428p.html

Men jeg synes, at den er lidt for dyr, og jeg vil nok hellere have en gennemsigtig, så jeg kan følge med i vandstanden.



 
25-06-2008 14:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Skal jeg forstå det sådan, at vandet løber mellem tagpladen og membranen..?

Yes.

Men jeg synes, at den er lidt for dyr, og jeg vil nok hellere have en gennemsigtig, så jeg kan følge med i vandstanden.


hvis det er vakuum kan du jo bare bruge en spand som er gennemsigtig.
29-06-2008 23:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Her alm solfanger som virker ved vakuum og "ekspangtionsbalje" sammen med akkumuleringstank. Se.
30-06-2008 20:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Den her vandvarmer fra harald Nyborg den kan du bruge som ekspangtion se.



Stor Link
Redigeret d. 30-06-2008 20:49
03-07-2008 23:45
Jakob
★★★★★
(9216)
 

@delphi


Den her vandvarmer fra harald Nyborg den kan du bruge som ekspangtion se.


Ja til 575 kr mod 700 kr for en almindelig, så må jeg sige, at det kan være meget interessant.  


Det er vist også med til at fortælle os, at konkurrencen stadig ikke fungerer mellem de store VVS-købmænd. Med mindre selvfølgelig, at de har forstået den frie konkurrence som et kapløb om at sætte prisen op..!



Men jeg ved ikke endnu, hvordan jeg vil lave det. Måske smider jeg en ekspansionsbeholder op på taget, og så dur det nok ikke med EL-vandvarmeren.

Jeg er lidt usikker på, om en almindelig cirkulationspumpe kan sende vandet helt op på taget, hvis det ikke konstant er vandfyldt.
Men de skriver jo, at den kan bære 4 m.v.s.:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5396&Grp=&n=10

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2207&Grp=&n=10







 
04-07-2008 00:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg er lidt usikker på, om en almindelig cirkulationspumpe kan sende vandet helt op på taget, hvis det ikke konstant er vandfyldt.
Men de skriver jo, at den kan bære 4 m.v.s.:


jammen normalt bruger man jo vandværksvand med tryk til at fylde anlægget. cirkulationspumpe skal jo bare cirkulre bagefter. og hvis der efterfølgende mangler vand bruger man vel en hane som umiddelbart kan åbnes ind til solfanger kredsen, saa vand påfyldes ved vandværksvand.
Redigeret d. 04-07-2008 00:40
04-07-2008 08:35
Jakob
★★★★★
(9216)
 


@delphi

jammen normalt bruger man jo vandværksvand med tryk til at fylde anlægget. cirkulationspumpe skal jo bare cirkulre bagefter.


Ja, jeg overvejer bare, om jeg kan have den åbne ekspansion ved gulvet i stedet for på taget, og så lade pumpen skabe trykket, så tagpanelerne kan luftes ud.
Men det dur nok ikke.


 
04-07-2008 09:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, jeg overvejer bare, om jeg kan have den åbne ekspansion ved gulvet i stedet for på taget, og så lade pumpen

Det vil ikke virke det, vil give luftlommer. Du skal lige være opmærksom på at den akkumuleringsbeholder du har, at der kan komme et betydeligt tryk på denne når solfanger sidder højt.
Redigeret d. 04-07-2008 17:17
05-07-2008 09:57
Jakob
★★★★★
(9216)
 


delphi skrev:
Du skal lige være opmærksom på at den akkumuleringsbeholder du har, at der kan komme et betydeligt tryk på denne når solfanger sidder højt.


Tak for påmindelsen. Men det kan der jo ikke, når jeg sætter en varmeveksler imellem.  



 
05-07-2008 13:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
prøv og se på Arcon solfangere. Der er der en tømme solfanger hvor i der ikke er glycol.
30-03-2010 23:48
Jakob
★★★★★
(9216)
.




Til opfølgning på hjemmebyggede solfangerkasser må jeg hellere advare om, at man nemt kan få problemer med at glasset revner.
Det er vigtigt at undgå store termiske spændinger i glasset, og derfor er det måske ikke muligt at bruge glasset som et holdbart tag, der også skal danne udhæng.



-



http://www.klimadebat.dk/forum/valg-af-varmepumpe--d24-e547.php#post_20471
delphi skrev:
Jeg kan skaffe dig et telefon-nr til den person som havde firmaet som solgte de paneler. Firmaet er lukket. Jeg ved har ligger med nogle paneler som du kan købe.

Men nu er en alm sort slange lige så god og hvis man kan få en rippet slange så arealet på slangens overflade øges, vil det være rigtig godt fordi så køler den luften langt bedre.



Ja, det vil jeg overveje at forsøge til en almindelig solfanger.

Jeg kan f.eks. købe noget Ø26mm glat sort slange.

Til 1 kvatratmeter (m2) skal da bruges: 1/(1 x 0,026) = 38,5 meter slange

Det vil sige, at til de 10 m2 solfanger, som jeg ønsker, der skal jeg bruge ca. 400 meter slange.

Det kan købes for ca. 2.500 kr
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=56&ArticleID=38923


Den indvendige slangediameter er ca. Ø21mm, og det giver følgende samlede rumfang:

pi x r x r x h

pi x 0,105 x 0,105 x 4000 = 140 liter


200 liters varmtvandsbeholder med kappe kan virke som varmeveksler:
http://www.vvsbutikken.dk/shop/kappebeholdere-340c1.html
Pris: 5.770,00 kr

Materialepris ialt under 9.000 kr.

Dermed kan jeg lave det, så der kun er vand i solpanelet, når termostaten fortæller, at der skal pumpes. Når pumpen slukkes, løber vandet selv 4 meter ned i varmtvandsbeholderen igen.


Men det bliver uden glas og uden selvcirkulation, så strømforbruget bliver måske for højt i forhold til varmeproduktionen..?



.
31-03-2010 11:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Hvorfor tilmelder du dig ikke blot kurset "Byg din egen solfanger"?
31-03-2010 11:34
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvorfor tilmelder du dig ikke blot kurset "Byg din egen solfanger"?


Hvad er det da, man kan lære på et byggesolfangerkursus, som man ikke allerede kan finde i denne tråd..?


.
31-03-2010 13:22
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Her er et eksempel, hvor sorte slanger udnyttes som solfanger til opvarmning af svømmepøl:

http://solarventi.dk/generelt/swimm.htm




Men det forudsætter også en pumpe til drift, fordi der er modstand i slangerne, og de ligger højrere end svømmepølen.


.
31-03-2010 14:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob


Alle de energiprojekter og teknologier som er præsenteret her på siden og andre steder offentliggøres nu på www.energiforbrugeren.dk (når vores nye hjemmeside er klar) Dette sker nu sådant at de ikke kan patenteres og dermed overgå til privat ejendom for privat personer eller firmaer.

Men det betyder ikke at private firmaer ikke må tjene på disse teknologier, de kan bare ikke opnå nogen ejendomsret hertil. Men de må og kan jo udvikle andre ting som måske forbedre disse teknologier.

Derfor: Jeg vil da gerne invitere dig med til at udvikle co2 varmepumpesystemet der virkelig kan reducere din varme udgift.

Princippet her se


En varmepumpe afsætter energi ved at kondenserer direkte i boligens rum via en kondensator som opvarmer luft. For samme konditioner i øvrigt så bruger varmeopumpen betydelig mindre strøm når effekten afsættes til boligen ved lave temperaturer.
Her se Link

Hvis varmepumpen optager energi ved 0 c' og skulle afsætte energi ved at opvarme centralvarmevand til 50 c' skete det ved en cop på 3,6 hvis derimod opstillingen kan afsætte energi ved 30 c' i luftkondensatorer sker det ved en cop på 6,1.

Og nu optager systemet energi i jorden ved at en væskepumpe pumper co2 som væske ud i en jordradiatorer og co2'en koger nu med energi fra jorden som afsættes på varmepumpens fordamper ved igen at blive til væske som igen pumpes ud i jorden.

Nu opstilles en energifanger hvor i co2 koger som væske med luftens energi og denne energi optages nu enten i varmepumpen eller ved at opvarme jorden via co2 radiatoren. Co2'en koger nu i energifanger og kondenserer i jorden ved at opvarme denne.

Se



NU kan et årsforbrug på 20 Mwh produceres for under 5000 kr.




Deltag aktivt i debatten Solfanger med selvcirkulering:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solenergi-arbejde på DTU, INPUT øskes!018-03-2018 17:53
Solvarme i alle enfamiliehuse.319-08-2013 01:35
Åbent møde om Solenergi på Risø - lørdag d. 3. november.208-11-2012 20:48
Solenergi fra rummet822-11-2011 21:17
Lovpligtig solvarme?1612-07-2008 11:19
Artikler
Passiv solvarme
Solenergi
De større solvarmeanlæg og sæsonlagring af solvarme
Den såkaldt passive solvarme
Solvarme
NyhederDato
Verdens førende olieland satser milliarder på solenergi04-04-2011 06:40
Nobelprisvinder: Solenergi skal afløse vindenergi28-05-2009 00:16
Solenergi kan levere op til 25 procent af verdens elbehov27-05-2009 06:01
Ingen krise for solenergi11-05-2009 11:43
4 milliarder mennesker kan få solenergi i 203004-09-2008 07:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik