Husk mig
▼ Indhold

Spændende indlæg af Katherine Richardson


Spændende indlæg af Katherine Richardson22-04-2008 16:07
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Prøv at læse Katherine Richardsons indlæg "David slår Goliath i klima-debatten", der har været bragt på Altinget.dk, men som KU nu har lagt ud på deres side.
Hun har nogle gode pointer, synes jeg...

"i dag betragter [vi] truslen om menneskeskabte klimaforandringer som et forudsigelsesproblem - hvor sikre er vi egentlig på, at menneskenes aktiviteter bidrager væsentligt til de klimaforandringer, vi oplever i dag? Men det er den helt forkerte indgang! Truslen om klimaforandringer er en risiko og ikke et forudsigelsesproblem."


"man [ser] ofte den enkelte forsker, hvis holdninger er i strid med de gængse, fremstillet som en helt. Forskeren har lettere ved at få spalteplads, end forskere med mere "kendte" holdninger, netop fordi vedkommende præsenterer en ny "vinkel" på en gammel historie.
Derfor kan det være svært for dem, der udelukkende følger klimadiskussionen gennem medierne at få øje på, at langt de fleste klimaforskere er overbevidste om alvoren i klimaforandringerne, samt at vi mennesker har et væsentligt ansvar for disse forandringer."


"Normalt er vi i vores samfund, når der er noget, som vil have katastrofale konsekvenser for samfundet, villige til at betale meget for at forhindre at det sker, selv hvis risikoen er lille (hvor stor er risikoen egentlig for, at Al-Qaida slår til i Tirstrup Lufthavn?)."


Hun beskriver mange af de ting, vi før har haft oppe og vende herinde (læs f.eks. denne tråd, som jeg startede sidste år).
Det er den ældgamle diskussion om forsigtighedsprincippet om igen, en diskussion, der stadig er lige relevant!
Hvorfor ikke betragte klimadebatten som et spørgsmål om risikovurdering?
Redigeret d. 22-04-2008 16:15
24-04-2008 22:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Frank

Fra: Katherine Richardsons indlæg "David slår Goliath i klima-debatten"

I sidste uge kunne man læse, at NASA i USA har opdaget, at isen ved Antarktis smelter hurtigere end hidtil antaget. Det betyder, at omfanget af de vandstandsstigninger, som verdenen kan forvente at se inden det 21. århundrede, kan blive langt større, end FN's klimapanel (IPCC) forudsiger.
Deltag aktivt i debatten Spændende indlæg af Katherine Richardson:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Tunge, lange men spændende diskussioner5722-05-2018 19:25
Katherine Richardson i 2. sektion918-03-2014 10:02
Et spændende årti forude2820-01-2010 18:44
Uhyggeligt spændende indlæg om slutforhandlingerne1617-01-2010 05:28
Artikler
Katherine Richardson: Hvad er det, vi skal debattere?
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik