Husk mig
▼ Indhold

Spis mindre kød


Spis mindre kød08-01-2018 17:15
Pandalene
☆☆☆☆☆
(1)
Hvis du vil gøre en forskel for klimaet, skal du spise mindre kød

https://politiken.dk/indland/art5744733/Folk-vil-godt-spise-mindre-k%C3%B8d-for-at-hj%C3%A6lpe-klimaet.-Men-flyrejserne-holder-de-fast-i
08-01-2018 17:45
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvis du vil gøre en forskel for klimaet, skal du spise mindre kød

- gad vide, hvem de har spurgt? Måske fortrinsvis proselytter af Cafélatte segmentet - ovre (godt) øst for Valby Bakke??

I 2016 (kan ikke finde 'barometer' for 2017?) skrev de:

På tværs af politiske tilhørsforhold ønsker mere end halvdelen af danskerne nu, at politikerne gør mere for at bremse klimaforandringerne, og vælgernes vurdering af den klimapolitiske handlekraft i rød blok er fortsat væsentligt bedre end vurderingen af partierne i blå blok.

Endelig synes der at være større appetit på en mere klimavenlig livsstil, og et mindre kødforbrug er stærkt på vej frem som et populært og effektivt personligt klimatiltag

Og så må alle de rettroende jo klappe i deres små (radikale?) hænder!
08-01-2018 23:52
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kosmos skrev:
Hvis du vil gøre en forskel for klimaet, skal du spise mindre kød

- gad vide, hvem de har spurgt? Måske fortrinsvis proselytter af Cafélatte segmentet - ovre (godt) øst for Valby Bakke??

I 2016 (kan ikke finde 'barometer' for 2017?) skrev de:

På tværs af politiske tilhørsforhold ønsker mere end halvdelen af danskerne nu, at politikerne gør mere for at bremse klimaforandringerne, og vælgernes vurdering af den klimapolitiske handlekraft i rød blok er fortsat væsentligt bedre end vurderingen af partierne i blå blok.

Endelig synes der at være større appetit på en mere klimavenlig livsstil, og et mindre kødforbrug er stærkt på vej frem som et populært og effektivt personligt klimatiltag

Og så må alle de rettroende jo klappe i deres små (radikale?) hænder!


Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage.
Det vil alle mennesker også kunne gøre med god samvittighed. Frem for det der ildspruttene alarmist bavl om hvis man bare gør de få ting så reder man hele verden, men virkeligheden er, at det gør man ikke.

Mvh.
Redigeret d. 09-01-2018 00:19
09-01-2018 00:15
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage

- og så kan du fra denne stund - med stolthed - bære hædersnavnet Christian Modsat!


PS Jeg er helt med på den - og snupper til selskab et par ekstra skiver højreb (med reven peberrod)!
09-01-2018 00:20
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kosmos skrev:
Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage

- og så kan du fra denne stund - med stolthed - bære hædersnavnet Christian Modsat!


PS Jeg er helt med på den - og snupper til selskab et par ekstra skiver højreb (med reven peberrod)!


Det navn tager jeg gerne på mig. men det har været der længe, det sjovt at gå mod strømmen når der er hysteri i omløb


Selvom jeg ikke er fan af og henvise til medierne, så skriver Politiken alligevel en god artikel om det her:

https://politiken.dk/debat/art5928114/Lyt-ikke-til-skr%C3%A6mmekampagnerne.-Du-kan-roligt-putte-k%C3%B8d-p%C3%A5-tallerkenen

Skulle nogle få det dårligt med samvittigheden over at spise kød, så de faldet for skræmmekampagnen. Op på hesten igen og nyd et dejligt stykke kød i den kolde tid!


Mvh.
09-01-2018 16:42
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@Pandalene


Har du nogle gode madopskrifter..?





­
09-01-2018 17:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jeg er med på at spidse mere kød. Det skal i sagens natur være det gode kød med et lavt fedtindhold. Også så skal man selvfølgelig spidse grønsager og salat med mere tid.
09-01-2018 18:01
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Jørgen Petersen skrev:
Jeg er med på at spidse mere kød. Det skal i sagens natur være det gode kød med et lavt fedtindhold. Også så skal man selvfølgelig spidse grønsager og salat med mere tid.


Folk kan selvfølgelig spise som de har lyst til for min skyld, hvis de ikke vil spise megen kød, så det fint, hvis gerne vil det så det også fint. Syntes bare det synd og skam at folk gør det i panik over klimaet fordi de blevet ofre for den skræmmekampagne omkring det at spise kød er så slemt for jordens klima.


Men du har ret, det gode med lavt fedtindhold og tilbehør der også er grønt, det smager nu godt, men er ikke tilhænger af alt det fastfood og tomme kalorier vi kan få i dag for små penge, eneste fordel er det nemt og ligetil, og ja smager ok, men ikke det samme syntes jeg.

God aften.

Mvh.
Redigeret d. 09-01-2018 18:02
09-01-2018 19:07
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Der bliver flere og flere på den dere anti kød vogn. Spørgsmålet ingen kødspiser tør stille (men nu gør jeg det alligevel) er om der også bliver flere som er parat til at tvinge kødspiserne til ikke at spise kød, hvis de havde magt til det ?
09-01-2018 19:32
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
christian-roskilde skrev:
Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage.
Det vil alle mennesker også kunne gøre med god samvittighed. Frem for det der ildspruttene alarmist bavl om hvis man bare gør de få ting så reder man hele verden, men virkeligheden er, at det gør man ikke.
Mvh.



Det er rigtigt. Man skal bare svineæde. Og ævle over nogle grafikker og historien o.s.v.
Det er alligevel for sent at gøre noget nu.



.


09-01-2018 23:06
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
crank skrev:
christian-roskilde skrev:
Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage.
Det vil alle mennesker også kunne gøre med god samvittighed. Frem for det der ildspruttene alarmist bavl om hvis man bare gør de få ting så reder man hele verden, men virkeligheden er, at det gør man ikke.
Mvh.



Det er rigtigt. Man skal bare svineæde. Og ævle over nogle grafikker og historien o.s.v.
Det er alligevel for sent at gøre noget nu.

.


Præcis, du har sådanset ret, det bedst vi forsøger at holde os til at søge viden og ikke snakke om ideologi der er så svag at den føler sig truet af grafikker


Godt nytårsforsæt.

Mvh.
09-01-2018 23:13
Kosmos
★★★★★
(5371)
...det bedst vi forsøger at holde os til at søge viden og ikke snakke om ideologi der er så svag at den føler sig truet af grafikker

- var der andre, der så Deadline her til aften??
09-01-2018 23:16
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kosmos skrev:
...det bedst vi forsøger at holde os til at søge viden og ikke snakke om ideologi der er så svag at den føler sig truet af grafikker

- var der andre, der så Deadline her til aften??



Nej..... men kan fornemme på dig det heller ikke er noget man vil spilde tid på?


I øvrigt frem for at snakke om kød er dårligt eller skidt, så det måske bedre vi tænker på det alligevel store madspild vi har i dag, kunne man ikke hente en større gevinst ved og sætte ind der? hvor der faktisk er et problem der kan løses.

Mvh.
Redigeret d. 09-01-2018 23:19
10-01-2018 10:54
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@Jørgen Petersen og christian-roskilde



Jamen dog. Så vil jeg modsat her i 2018 sætte mig for at spise mere kød og holde kødrige dage.

Jeg er med på at spidse mere kød. Det skal i sagens natur være det gode kød med et lavt fedtindhold.



Hvor meget skal prisen på kød stige, før ovenstående citater vil blive fulgt op af en dementi og vendt til et ønske om at spise mindre kød..?




­­
10-01-2018 11:23
Kosmos
★★★★★
(5371)
Nej..... men kan fornemme på dig det heller ikke er noget man vil spilde tid på?
- enig...medmindre man vil satse på underholdningsaspektet!
11-01-2018 13:14
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Jeg kan se mit indlæg gav et par følsesladene negative tilbagemeldinger, ganske vidst lage mit heller ikke op til noget mere seriøst, men for at være ærlig ser jeg det også som temmelig provekerende at fremføre så tåbelige agrumenter om kødspisning er så ekstremt skadeligt, som betyder mange mennesker på den bekostning har ladet sig nare af det. Når vi ved det forholder sig anderledes.

Istedet for at skrive en længere udredning, så kan jeg blot henvise til Daniel Bailey der beskriver hvorfor dette emne overdrives:

http://www.climate-change-guide.com/debunking-the-meat-vs-transportation-climate-change-myth.html

Udledningen herfra er signifikant lavere end andre kilder, endda glemmer at der netto også optages drivhusgasser.

Så den med kødspisning og husdyropdræt som den helt store synder, er blevet en let angribelig stråmand man kan banke løs på, som god undskyldning til at fremme veganisme, men også til og ingorere den primære kilde til opbygning af co2 i atmosfæren, de fossile brændstoffer. Så selv hvis man er ærke alarmist og advokere for mindre kød og dæmonisere dette er man sådanset fossil industriens nyttige idiot


For det andet så har jeg ikke noget mod folk der vælger at leve som vegetar/veganer, ligeså er min holdning til folk der gerne vil spise mere kød. Problemet opstår når der ikke er tale om velmente mennesker der vælger og leve som veganere, men taler om folk med en fanatisk religiøs overbevisning der kan til sidesættes med Jehovas vidners fanatisme. Der ryger alt fakta til side.

Denne ligegyldighed med ikke at kære sig om det faktuelle eller søgen efter det, men være ideologisk motiveret, kommer fint til udtryk af reaktionerne som min provokationer fik hevet frem:

Som man kan se i denne tråd, Pandalene har oprettet, er der nogle klimabenægtere, som agiterer for at øge kødforbruget. For græsrødder, som ønsker større bæredygtighed, ligner de uartige børn, der beder om klask i numsen, og det er selvfølgelig irriterende.
Men vi kan jo også blot vælge at glæde os i denne omstillingstid, da de jo med al tydelighed viser verden, at kød er alt for billigt.


Det er rigtigt. Man skal bare svineæde. Og ævle over nogle grafikker og historien o.s.v.
Det er alligevel for sent at gøre noget nu.


Så at fortælle mig jeg afspore debatten her, vil jeg vende den om og sige at det klare vedkommende helt selv ved og udvise ligegyldighed overfor hvad der korrekt og torne frem som ideologiske fanatikere der kun kære sig om ideologien, men ikke det faktuelle.

Som nogle efterlyser blandt skeptikere på ''den anden fløj'' kunne det dæleme også være befriende hvis der bare var en miljøforkæmper der virkelig kunne sine ting, kære sig om det faktuelle og herfra sigte efter løsningsforslag der vil have en faktisk effekt på andet end ideologiske feel good følelser og grønne glorier der pudses.


Mvh.
Redigeret d. 11-01-2018 13:20
11-01-2018 20:20
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Se på areal forbruget kød/planteernæring.
Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.
Det gør vi ikke, fordi egne behov og lyster overstiger lysten til at redde kloden/redde de sultende.

Hvor stor en indflydelse produktionen af animalske fødevarer har illustreres af en beregning som FNs organ for landbrug (FAO) foretog i 1993, hvor de kom frem til, at Jorden kunne brødføde 6.3 milliarder mennesker, hvis disse ernærede sig ved en næsten 100% vegetarisk diæt. Skulle blot 15% af de spiste kalorier komme fra en animalsk kilde kunne Jorden kun bespise 4,2 milliarder, og var hele 25% af animalsk afstamning blot 3,2 milliarder mennesker.
30-08-2018 19:58
Nick
☆☆☆☆☆
(2)
Hvis alle mennesker var vegetarer, ville de også udlede mere metan, tænk blot på hvor hvilken effekt brunkålhar.
30-08-2018 20:17
Kosmos
★★★★★
(5371)
tænk blot på hvor hvilken effekt brunkålhar

- det drejer sig dog især om udledning af svovlbrinte, som endda måske kan blive oxyderet til svovldioxyd, der vist kan have en afkølende virkning!?
31-08-2018 22:58
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Der er brug for nogle rigtigt voldske afgifter på dyrefoder.

Så kan det være, du brøs dig lidt mindre om kød.

Li'ssom med cigaretter og så'n noget.

Helt ærligt!



.


14-02-2019 11:38
helios
★★☆☆☆
(314)
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.
24-09-2022 23:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Spørgsmålet ingen kødspiser tør stille (men nu gør jeg det alligevel) er om der også bliver flere som er parat til at tvinge kødspiserne til ikke at spise kød, hvis de havde magt til det ?

- ja, det ser sådan ud (de mandlige (hetero?) kødspisere i det mindste!):

Stop men who eat meat from having sex because their consumption is killing the planet, animal rights group Peta has demanded.

Its German branch called for women to start a "sex strike to save the world" in response to the "toxic masculinity" of men who enjoy eating beef, pork and poultry, and called for an eye-watering "meat tax"...
25-09-2022 03:58
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!
25-09-2022 04:25
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Stop men who eat meat from having sex because their consumption is killing the planet, animal rights group Peta has demanded.

Its German branch called for women to start a "sex strike to save the world" in response to the "toxic masculinity" of men who enjoy eating beef, pork and poultry, and called for an eye-watering "meat tax"...

PETA er en total fidusorganisation og har altid været det. Jeg anbefaler at se denne video fra længe siden:

https://www.youtube.com/watch?v=ya4G2At_oLM
25-09-2022 10:21
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
IBDaMann skrev:
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!


Nej, et forvrøvlet indlæg.
25-09-2022 14:37
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!


Nej, et forvrøvlet indlæg.


Du ville ikke vide det. Du har aldrig lavet et særlig godt indlæg. Du har aldrig lavet et moderat godt indlæg. Du har aldrig bidraget på nogen positiv måde.

Du er jo en trold.
25-09-2022 15:15
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
IBDaMann skrev:
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!


Nej, et forvrøvlet indlæg.


Du ville ikke vide det. Du har aldrig lavet et særlig godt indlæg. Du har aldrig lavet et moderat godt indlæg. Du har aldrig bidraget på nogen positiv måde.

Du er jo en trold.


Som sagt, jeg trolder trolde. Hvis du tror, at nogetsomhelst du siger har nogensomhelst betydning for mig, så er du dummere end du tror jeg er.
25-09-2022 15:29
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!


Nej, et forvrøvlet indlæg.


Du ville ikke vide det. Du har aldrig lavet et særlig godt indlæg. Du har aldrig lavet et moderat godt indlæg. Du har aldrig bidraget på nogen positiv måde.

Du er jo en trold.


Som sagt, jeg trolder trolde. Hvis du tror, at nogetsomhelst du siger har nogensomhelst betydning for mig, så er du dummere end du tror jeg er.

Jeg er fuldt ud klar over, at De ved meget lidt og ikke kan lære noget.
25-09-2022 17:04
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
IBDaMann skrev:
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
Robert Wagner skrev:
IBDaMann skrev:
helios skrev:
@Niels
jeg ser du skriver
"Hvor stort areal går pr person, hvis vi spiser meget kød ift ikke meget kød?
Vi kunne brødføde hele kloden, hvis vi teoretisk set ernærede os med vegetabilsk kost.".

Det er da en påstand, den holder ikke vand, det er der flere objektive grunde til:
1. Husdyren udnytter en række ganske uspiselige produkter, som de omdanner til spiselige varer.
Du kan jo selv prøvespise et måltid af
a) græs
b) mask - et spildprudukt fra ølfremstilling
c) sojaskrå - et spildprodukt fra sojaoliefremstillingen
Det samme gælder for affaldet fra palmeolie-, bomuldsfrøolie mv.
d) Husdyrene leverer gødning til næste års afgrøder.
e) Grovfoderafgrøder til husdyrfodringen giver langt større udbytter af tørstof end de, der avles til fremstilling af menneskeføde.
f) Husdyrholdet gør, at landbruget kan anvende vekselafgrøder, dvs. skifte mellem forskellige afgrøder.
Uden husdyr vil byg - og hvedemarker angribes af diverse skadevoldere, gold- og knækkefodsyge, diverse skadedyr, der opformeres med megen kornafgrøder.
g) Husdyrene leverer en række produkter, vi har anvendt i mange år, f.eks. klæder, læder, råstoffer til medicinalindustrien etc. etc.

Meget godt indlæg!


Nej, et forvrøvlet indlæg.


Du ville ikke vide det. Du har aldrig lavet et særlig godt indlæg. Du har aldrig lavet et moderat godt indlæg. Du har aldrig bidraget på nogen positiv måde.

Du er jo en trold.


Som sagt, jeg trolder trolde. Hvis du tror, at nogetsomhelst du siger har nogensomhelst betydning for mig, så er du dummere end du tror jeg er.

Jeg er fuldt ud klar over, at De ved meget lidt og ikke kan lære noget.


Som sagt, du kan sige hvad end du har lyst til. Jeg giver ikke fem potter pis for nogetsomhelst en patetisk lille troll siger.




Deltag aktivt i debatten Spis mindre kød:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kød, CO2 og methan922-03-2020 08:50
Klimaneutrol: Kød fra tamkvæg eller kød fra rådyr, dådyr og krondyr ?405-05-2019 21:50
Beskatning af kød1106-12-2015 19:12
NyhederDato
Spis insekter – det hjælper klimaet20-01-2011 09:26
Mindre kød sparer 100 billioner på klimaregningen13-02-2009 06:46
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik