Husk mig
▼ Indhold

Spørgsmål til grafer


Spørgsmål til grafer08-12-2009 21:17
Ducknaldo112
☆☆☆☆☆
(22)
Hej alle sammen.

Bare lige et sikkert ganske simpelt spørgsmål.
På graferne over globale temperatur afvigelser her på siden under jeg mig over at peak ser ud til at komme hvert andet år, hvor min logik siger mig at udsvingene i grafen burde kommer nogenlunde samtidigt hvert år.
På forhånd tak hvis nogen vil hjælpe mig med at forstå dett


John
08-12-2009 22:37
Ducknaldo112
☆☆☆☆☆
(22)
"undrer jeg mig" skal der selvfølgelig stå.
Kan man ikke redigere i sine indlæg herinde?
09-12-2009 09:51
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Kan man ikke redigere i sine indlæg herinde?

Jeps. Logge på. Klik på redigere
Men der er tidsfrist på


http://www.klimadebat.dk/forum/hjaelpeside-og-aendret-redigeringstid-d8-e1028.php#post_14019

vh rick
09-12-2009 11:46
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej John
Ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet helt korrekt. Men som jeg opfatter det glemmer du bla. den naturlige variation der uanset evt. menneskelig tilført opvarmning stadigt vil have en underliggende påvirkning.
Helt naturligt er juli måned i et år nogen gange varmere/køligere end andre år og det samme gælder Januar. I samme år kan du sagtens have at begge er køligere end normalt, at begge er varmere end normalt eller at en er det ene og en det andet. Dvs. en graf over temperaturafvigelser fra et gennemsnit vil ikke have et stabilt mønster hvor der peakes på samme tid år for år (eller anden fastholdt tidsperiode).
Hverken den underliggende naturlige eller for den sags skyld den evt. tilførte menneskelige temperaturvarians er normalfordelt af natur. (i et forsøg på at udtrykke det statistisk). Derfor har du at det nogen gange er Januar der viser den største afvigelse og nogen gange Juli. At det skulle være hvert andet år kan jeg ikke umiddelbart se og det ville heller ikke give mening af samme årsag som ovenstående.

Mvh.
Mikkel
09-12-2009 15:33
Ducknaldo112
☆☆☆☆☆
(22)
Hej Mikkel og tak for svaret.
Jo du lader til at forstå hvad jeg spurgte om.
Jeg kan godt se at det ikke helt passer med at det er hvert andet år er ved årsafslutning at den største/mindste variation finder sted.
Specielt 2002-2003-2004 ligner et mønster og det samme gør sig gældende igen i 2007 og 2008 og det fik mig bare til at tænke på om der var en kendt forklaring på disse variationer og hyppigheden af samme.
I samme ombæring kunne man måske spørge om ikke eventuelle menneskeskabte variationer konsekvent ville være størst i vinterperioden hvor havene absorberer den største mængde co2?




Deltag aktivt i debatten Spørgsmål til grafer:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Grafer på klimadebat?204-06-2023 15:09
Opdatering af grafer703-02-2019 16:56
Opdaterede grafer2305-01-2014 14:07
Flere gode grafer924-02-2013 19:23
Fortolkning af grafer403-02-2011 22:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik