Husk mig
▼ Indhold

Statens rovdrift på elskatter ødelægger vindmølle branchen...


Statens rovdrift på elskatter ødelægger vindmølle branchen...24-11-2016 11:29
Euro
★★★☆☆
(440)
Jeg prøvede lige at betragte vind energi branchen set fra en anden vinkel.

En 1mw mølle koster ca. 1mio Euro eller 8mio kr. inkl. opsætning.

1mw er 1000kwh så på et år forventes den at lave 8,6mio kwh.

Staten tager ca. 2kr. per kwh fra forbrugerne (PSO afgiften fjernes snart, men det er vidst kun en mindre del).

Dvs. at forbrugerne faktisk betaler for 2 vindmøller hver gang de køber elektricitet!!! Om året!!!

Hvis staten afstod fra at tjene penge på el afgifterne og lod hele provenuet gå til opsætning af nye vindmøller, så ville vi HVERT år kunne fordoble antallet af MW vores vindmøllebranche leverer i output!

Gør vi det i 18måneder så er hele vores elforbrug dækket af vindmøller (jeg ved godt vi ikke kan bruge møller når vinden ikke blæser, det er mere princippet)

Hvis ikke vi bruger de afgifter vi opkræver på at øge den rene energi, så er det direkte ødelæggende for landets økonomi og vores energi omstillingsproces, at vi overhovedet opkræver afgifter for el.

Hvis der var nul afgift og en mølleejer frit kunne opstille møller og sælge det til 50øre per kwh så var møllen betalt på 2 år. Tror i ikke at pensionsselskaberne ville stå i kø hvis de kunne blive lovet en så høj forrentning?

Hvorfor kan vores ledere ikke gennemskue ting??? Er de i lommen på energi karteller?
24-11-2016 13:32
Kosmos
★★★★★
(5366)
1mw er 1000kwh så på et år forventes den at lave 8,6mio kwh

- ja, hvis den afgav nominel effekt ('mærkeeffekt') hele tiden...men dét gør den ikke!!
For landmøller plejer man vist at regne med en s.k. kapacitetsfaktor omkring 25% (?), så i praksis skal du for landplacerede møller dividere med fire!


(For havvindmøller er kapacitetsfaktoren vist noget højere - til gengæld er vedligeholdelse og 'kabling' noget dyrere).
26-11-2016 15:16
Euro
★★★☆☆
(440)
Nu hvor du vil have mig til at trække det læste jeg videregiver tilbage fordi du synes det er forkert at jeg bruger den effekt jeg får oplyst at de producerer (jeg kan ikke tage ansvar for om vindmølle branchen oversælger deres produkter), synes du så ikke du er ude på et sidespor ved istedet at beregne det til 25% af nominel værdi fordi du kigger på de dårligst ydende landmøller der er opsat, mens artiklen naturligvis er baseret på de nyeste og bedst ydende havvindmøller, der er langt bedre.
Du har muligvis ret i din antagelse om at nominel værdi er max værdien, men en land vindmølle yder i snit 25-35% af nominel værdi. Så lad os mødes ved at sige at moderne havmøller yder 50% af nominel værdi.
Det vil så betyde at de laver ca. 4,3mio kwh output årligt på en 1mw mølle der koster 8mio kr at købe, den strøm sælger staten videre til forbrugerne (gennem udbyderne) for ca. 8mio kr.
Så vidt jeg husker får mølleejeren kun omkring 50øre per kwh eller i dette regnestykke 2mio kr. og staten får 6mio kr.
Dvs. staten får et årligt provenu på 75% af den pris det koster at sætte en ny mølle op, eller de KAN hvis de VIL, fordoble hele parken af møller på 16måneder. Det er naturligvis en justering af mit udgangspunkt men ændrer ikke essensen.
Staten opkræver ikke afgifter på energi fordi de vil gavne miljøet men fordi det er en effektiv måde at få befolkningen til at acceptere nye skatter. Men når skatterne ikke går til at forbedre miljø/klima så bliver det jo aldrig bedre.




Deltag aktivt i debatten Statens rovdrift på elskatter ødelægger vindmølle branchen...:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Varm stol til VVS-Branchen.!1712-02-2024 16:37
Statens Serums Institut - MRSA status for 2015. En mørkelygte.2126-02-2017 19:40
Den teknologiske udvikling ødelægger vores dømmekraft013-12-2013 21:17
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
NyhederDato
Overfiskning og klima ødelægger koralrev25-02-2011 08:16
Statens energiforbrug faldet 12 procent07-10-2010 06:28
Cameron vil skære statens CO2-udslip med 10 procent17-05-2010 09:51
Varmere klima ødelægger vandmiljøet07-05-2009 08:17
CO2 gør havet surt og ødelægger fødekæder12-11-2008 06:34
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik