29-01-2025 15:05 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Du vrøvler... En person der benytter elvarme og har elbil betaler sikkert mere i merpris for sin energi, end en person der bruger fjernvarme og kører i benzinbil. Det gør han fordi det koster 25øre per kwt at producere din strøm, og det kan du hele tiden gøre det for uanset hvad den sælges for. Så når prisen på en kwt er oppe på 3kr. inkl. alt, såbetaler man ca. 2,60kr. i overpris, hvoraf staten modtager de 1,90kr. hvoraf du får 70øre i afslag på 50% af forbruget, så gennemsnitligt betaler du ca. 1,65kr. i afgift til staten når prisen er 3,00kr. og prisen for at producere er 30øre. Altså ca. 500% afgift på el, og ca. 150% på benzin og gas. (alt inkl. moms). I øvrigt er du en plattenslager når du vil sammenligne el med gas, du burde jo sammenligne el opvarmning med fjernvarme...man burde slet ikke beskatte den del af sin el der kommer fra renewables som biobrændsel, vind, sol, vandkraft og atomkraft. Og man burde i hvert i fald ikke betale højere beskatning for at bruge ren energi, end man betaler for at bruge sort energi. Og HUSK, i dag der cammoflerer vi den høje afgift på el, ved at kræve at afgiften også betales af den del af prisen der intet har med energi at gøre, fordi man lægger afgift på mængden af benzin i liter, og prisen per kwt som slutkunden betaler... |
29-01-2025 15:13 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6143) |
Jeg kan ikke lide, at du bruger subjektive begreber som "sorte energi" og "ren energi". Er naturgas f.eks. sort energi? Det er da noget af det reneste vi har. Vindmøller og slet ikke havvindmøller kan ikke kaldes for ren energi. Her sker der en masse forurening med mikroplast i havet/jorden. Også er der hele spørgsmålet om bortskaffelsen af de udtjente vindmøllevinger. |
29-01-2025 15:52 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Ja naturgas er en afart af sort energi, men du har da ret i, at det i mine øjne ikke udgør et problem. Men jeg ser gerne, at alle vore energiafgifter erstattes helt af CO2 afgift, der afspejler størrelsen af det problem som forbruget udgør, og så vil vi se, at det bliver en del billigere at få energi fra f.eks. naturgas sammenlignet med at have et oliefyr...ligesom at det er en del billigere at køre i sin elbil end at køre i sin ICE car (hvilket vi jo kan se i dag, desværre er de så dyrere at købe). |
29-01-2025 15:58 | |
CO2 er ikke det problem, som mange vil gøre det til. CO2 er et livsvigtig plantenæringsstof. Og mere af det i atmosfæren vil gavne plantevæksten, og gøre denne klode grønnere og mere frodig.
Tilknyttet billede: ![]() |
29-01-2025 16:02 | |
Og tilsvarende
Tilknyttet billede: ![]() |
29-01-2025 17:14 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Du fokiserer for ensidigt på at planter har godt af CO2 i luften, afbrænding som medfører kulstofudslip, dvs. også biobrændsel, medfører at der dør et hav af mennesker hvert år, og endnu flere får et dårligt liv pga, KOL og hjerte kar sygsomme mm. Desuden så ødelægges bygningers facader i byerne, af den os der kommer fra bilerne. Og derfor er det kun rimeligt at når man investerer i teknologi, der sparer samfundet for penge i den anden ende, at man så får en rabat i forhold til teknologi, der koster samfundet flere penge. |
29-01-2025 18:12 | |
Spar din alarmisme. I forhold til CO2, så er der ingen problem. Jo det bliver måske en smule varmere, men det har rigtig mange fordele. |
29-01-2025 18:44 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Min alarmisme? lol Det er ikke mig der kører elbil, og lige nu får jeg varmen fra min brændeovn... Men det ændrer ikke ved de problemer jeg omtalte i forrige indlæg. Det er dig der ser dig blind på at et højt CO2 indhold ikke nødvendigvis er dårligt for planter...andet end hvis du lige kigger på naturen i de områder hvor man udvinder sort energi, hvor man ofte ser at både dyreliv og planteliv lider under vores energiudvinding. |
29-01-2025 19:28 | |
På grund af CO2en fra de fossile brændstoffer, så får planterne (og dermed også dyrene) bedre leveforhold på den lange bane ved brugen af de brændstoffer. Så den holder ikke. Til gengæld er der mega store miljøproblemer i forbindelsen med udvindingen af kobold, litium og mange andre sjældne jordarter, som skal bruges i forbindelse med elektrificeringen. |
29-01-2025 20:17 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Man har konstateret at vi ved at skifte til mere robuste træsorter og afgrøder, har opnået et generelt højere udbytte. og ja jeg er ikke bange for planternes skyld, men nu har vi dækket en vis del af verdens energibehov med renewables, uden det havde vores udledning været minimum 10% højere, hvilket næppe havde været equivalent med at vores fødevareproduktion ville være steget med 10%. Og jeg tror ikke de fugle og andre dyr der dør smurt ind i olie, har glæde af din CO2. De nye Sodium phosfat batterier der kun lige er gået i produktion er ved at overtage batterimarkedet, og de bruger altså hverken Cobolt eller Lithium. Så vidt jeg har forstået er CATL ved at bygge 4 fabrikker i EU. Til gengæld bruger man Cobolt i benzin produktionen og har altid gjort det. Men jeg er som sådan hverken for eller imod CO2. Min gesjæft ligger i at hjælpe Danmark og verden til at tage bedre beslutninger for med billig energi at give folket bedre leveforhold. For hvis du når du har betalt alle udgifter undtagen din energi har 15000tilbage og en anden kun har 4000 tilbage, så hvis i begge skal bruge 500 på energi der efter alle omkostninger koster 2000kr. så har den fattige 2000tilbage til mad, mens du har 13000, dvs. den fattige har betalt 50% af sit rådighedsbeløb mens du har betalt ca. 15% af dit. Betalte man kun for netto energien, så det kostede 500, så ville den fattiges rådighedsbeløb stige med 75%, mens den mere velhavende ville opnå en forbering på ca. 10% - men lige meget i kroner og ører. Og det er for mig vigtigere at fattige har fair levevilkår end at regeringen kan beskatte livet! |
30-01-2025 07:55 | |
Hvis din gesjæft ligger i at hjælpe Danmark og verden til at tage bedre beslutninger vedr. billig energi, så skal du ophøre med at være så forudindtaget i forhold til sol og vind. Sol og vind kan ikke klare sig i den fri konkurrence vedr. el-produktion. Og her er det den ustabile el-produktion, som er problemet. Læs markedet. Vindmølleproducenterne kan ikke tjene penge på af lave møllerne. Ørsted kan ikke tjene penge på at opsætte møllerne. Havvindmølleprojekter bliver opgivet på stribe. Selskabet Better Energy, som i stor stil investerer i solceller, er ved at gå konkurs. |
30-01-2025 08:25 | |
Læs selv om statsstøtte til vindindustrien i England: https://klimarealisme.dk/2025/01/19/statsstoette-i-massevis/ |
30-01-2025 12:39 | |
Frank123★★☆☆☆ (389) |
@Jørgen Petersen Du skriver: "Jeg ser ingen glæde i af betale en masse skatter og afgifter." Der er mange andre danske der har det som dig og de gør noget ved det. Jeg skrev dette indlæg til dig i 2021 og det kan vist godt klare en gentagelse med lidt opdateringer. Jeg har selv oplevet det på nærmeste hold at højtuddannede danskere forlader Danmark pga. skattetrykket. Jeg havde en kollega for en del år siden. Han havde 2 akademiske uddannelser bag sig og besad en meget højtbetalt stilling. Pludselig en dag sagde han op. Stor forundring. Han forklarede mig at han var nødt til at tage imod et tilbud om en tilsvarende stilling i Hongkong. Hans problem var at han med baggrund i de 2 akademiske uddannelser havde fået oparbejdet en meget stor gæld til studielån og med den nuværende beskatning ville det tage ham rigtig mange år at få betalt gælden af. Med jobbet i Hongkong ville han kunne være gældfri om 1 år. Grunden, jo skatten han skulle betale i Hongkong var 8%. Jeg ved fra international IT arbejde at danske programmører er efterspurgt over hele verden. Utallige danske programmører jeg har kendt gennem tiden er emigreret ud i den store verden og arbejder nu i lande som USA, England, Tyskland, Holland, Frankrig, Australien, Hong Kong, Indonesien, Fransk Guiana (Arienne Space Program). Sågar 5 familemedlemmer er emigreret til USA. Og de klarer sig aldeles godt. Langt bedre end da de boede i Danmark. Alle bor i eget hus, flere store biler, et herligt liv med skiferier, ferier i Europa, England, Tyskland, Spanien og Danmark. Min genbo solgte sit parcelhus og ind flyttede en pakistansk familie. Jeg hilste dem velkommen og manden, der ikke talte dansk, fortalte at han havde, qua sin akademiske baggrund, fået et godt betalt job som T specielist her i Danmark. Kort tid efter blev der sat et skilt op i haven. HUS TIL SALG Jeg spurgte forundret om hvad der var sket. Jo han havde opdaget hvad han skulle betale i skat, så nu rejste de videre til et England hvor han var blevet tilbudt et godt job. Tillæg siden 7/3-2021 Da vi senere besøgte familien i Celebration, Florida, viste det sig at 4 andre danske familier boede på samme stikvej som vor familie. Vi blev inviteret på besøg hos dem alle. En familie med stor produktionsvirksomhed i Danmark, en foredragsholder i Danmark og USA, En dansk / amerikansk ejendomsmægler og en ren amerikansk ejendomsmægler. Jeg spurgte selvfølgeligt hvorfor var de flyttet til Florida? Herligt klima, ingen federale skatter i Florida, overkommelige priser på det meste, hus, biler og dagligvarer. En dejlig tilværelse. |
30-01-2025 15:01 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Jørgen, jeg mener ikke jeg har været fortaler for vindenergi, jeg er fortaler for billigere energi. Da man i sin tid indførte afgifter på olieprodukter og el der var lavet af kul, var det under påskud af at når det var dyrt så sparede vi, og så fik vi et renere og bedre samfund. Men da vi begyndte at producere energi fra vind og sol, faldt hele vores argument fra hinanden, fordi vi har som sådan ikke brug for at spare på el lavet af sol og vind, det er i princippet blot et spørgsmål om at tage en betaling der dækker lån og løbende drift. At vi i Danmark har brugt dyre afgifter til at skrabe ind fra de fattige til at vi kan give EUs højeste lønninger til offentlige ansatte, der tjener 100% mere end nogle af de der betaler deres løn, det finder jeg direkte usmageligt. Fjern alle afgifter så folk kan leve billigere og mangler staten så indtægter så hæv skatten for de rigeste. Er alle varer billigere så har man mindre behov for lønstigninger og så er inflationen lavere og så mister de rige ikke deres opsparing til inflation, og pensionskunderne ser ikke bare deres priser på varer stige hurtigere end deres pension. Men nu er det sådan at hvis en vindmølle betales upfront med 30mio, så koster en KWt ca. 28øre. Men er inflationen i det land der sætter den op 5% i 10år, så er prisen reduceret til 60% efter den tid, altså noget der i nutidsværdi svarer til 17øre/kwt. Og de kan faktisk i Danmark vælge at få et lån der koster 2% eller 600000, svarende til ca. 300000kr. i snit, så prisen ville stige med ca. 25% til 21øre som spotpris. Og det anser jeg for værende billig energi, men når elprisen er 21øre/kwt og det er CO2 fri energi lavet i vort eget land, så er det ikke rimeligt at lægge 70øre i afgift på det. Og staten burde have deres egen elleverandør så alle danskere kan købe el til spotpris og betale for transporten, men at alle øvrige bidrag til regninger osv. det dækkes af staten, som en del af den betaling en boligejer i forvejen betaler. |
30-01-2025 15:24 | |
Hej Frank Jeg er helt enig med dig i det du skriver, men hvad skal vi gøre ved det? Jeg kan kun argumentere for, at staten ikke skal smide mere penge i håbløse projekter som f.eks. CO2-fangst og brintrør. |
30-01-2025 15:34 | |
@ Euro Når du bruger begreber som sort energi og clean energy, så fortæller det hvor din sympati ligger. Tilsvarende når du taler om at strøm fra vindmøller koster 28 øre/kwh. Det er rent nonsens at snakke om dette, for vindmøller og solceller giver en meget ustabil elforsyning, og det er meget besværligt og bekosteligt at rette op på det. Jeg beklager, men du bliver nød til at se realiteterne i øjnene. Tilsvarende skaber den ustabile strøm fra sol- og vind et stor behov for en bekostelig udbygning at el-nettet. Det har resulteret i at net-tariffen er steget meget voldsomt. |
30-01-2025 16:10 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Når du og i øvrigt Jakob, som jeg begynder at savne, taler om net-tarif, hvad er det så i lægger i det? Jeg og Northpool gør det op i Spotpris, transport, og det jeg opfatter som en forhandleravance og en regning udskrivelse, hertil kommer afgiften på 70øre og så moms. Herudover betales der en tarif på 1kr. per kwt mellem 17 og 21 ni måneder om året, men den kan du jo ikke pludselig regne ud på et gennemsnit. Jeg brugte ikke ordet clean energy, og jeg skriver sort energi som fællesbetegnelse for alle energikilder der er baseret på kulstof som jo bekendt er sort i sin grundform. Min sympati ligger der hvor jeg får mest for pengene... Det er noget vrøvl at sol og vind giver dyr energi fordi det ikke leverer hele tiden. Jeg kan jo bare sætte mit eget solanlæg op sammen med et batteri, så har jeg en relativ stabil energiforsyning, som jeg kan supplere med energi fra nettet. Når det er at prisen på el er dyrt, er det jo ikke fordi det er dyrt at producere, det er typisk fordi at Norge holder deres vandkraft tilbage, fordi efter England kom på samme net, der er efterspørgslen eksploderet, når det er dunkelflaut. Og vil vi undgå det, så må vi selv til at producere noget mere energi under dunkelflaut. Vi har bare det problem at alle der producerer energi ønsker at få den samme pris som resten af markedet, og markedet udgøres af det meste af nordeuropa, så når de leverer, leverer de til alle og ikke blot til nærområdet, og så er der jo ikke noget i vejen for at bedrage forbrugerne vel? |
30-01-2025 17:02 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Frank, sandheden er, at Danmark har et elendigt styre... Dit eksempel om at flytte til USA er elendigt, for skatten ligger også på ca. 40% for de fleste lønmodtagere i USA. Lige Florida er så et dyrt område med mange pensionister der skifter bolig så det er da sikkert et fint sted at være ejendomsmægler, men det er Strandvejen nord for København nok også. Og ham der ejede en fabrik, han er nok ikke voldsomt plaget af skatter, for han kan jo nøjes med virksomhedsskat i Danmark, tørre alle sine omkostninger af på skat, kan leje sin bolig af virksomheden for 0,5% af værdien...det han får ud af at flytte til Florida ud over vejret, det er vidst ret ligegyldigt. Men Danmark laver nogle kæmpefejl. Vi gør det dyrt at leve, så enten arbejder du hårdt eller også er det hårdt at få pengene til at løbe rundt. Sidst jeg fandt tallet, der havde SKAT en netto indtægt på 5mia på kapitalindkomst skat, fordi når folk kvajer sig så udbetaler SKAT penge...så gevinsten er altså meget lille. Hvis staten fjerne kapitalfradrag og kapitalskat, så ville en boligejer kunne belåne sin friværdi til netto 2% og sætte pengene i Sydeuropæiske obligationer til 8%. Så er man pensionist og har en friværdi på 3mio som investeres, så vil man lave en rentegevinst på 180000kr. Og så kunne det jo være rimeligt at pensionister og førtidspensionister blev modregnet med 20% i deres pension, så staten sparede 35000 kr. på pension. Og så er det jo også nemmere for en pensionist at betale sin husleje i egen bolig. Indenfor samme kapitalindkomst fordele ville det ændre livet markant for mange nyfødtes fremtid. Hvis man antager at hver familie når et barn navngives, holder en fest hvor familie og venner bidrager, og de sammen finder 200000kr. og staten så giver barnet 200000kr. oveni. Dvs. alle børn kan få en sikret rådighedskonto på 400000kr. til 8% så de som 30årige har 4mio, svarende til 2,2mio i nutidsværdi. Men var de 30 i dag og begge parter kan levere så kunne man låne til en bolig til 4,4mio kr. som 30 årige, og så betale 2% i realkredit mens man får 8% fra sydeuropa. Men som 60årige da har deres fælles konto så en størrelse på ca. 80mio kr. svarende til ca. 20 mio i nutidsværdi, og så kan de betale lånet på deres bolig ud med 4,4mio og så få 1,3mio kr. om året at leve for. Så har de nok ikke brug for aldersbetinget pension. Kan du se hvor let vi kan få et meget rigere samfund? Men da jeg skrev det til regeringen fik jeg af vide at regeringen ikke ønsker at gøre folket rigere, sikkert fordi de mener det er svært at få danskere til at arbejde hvis de som 30årige ejer 2,2mio kr. som de kan få 170000kr. netto for om året, hvem skal så tage sig af alle de dirty jobs. Så vil regeringen hellere have at folk i ellers fattigere lande overhaler os i rigdom. Jeg har faktisk et vennepar der tidligere arbejde i Thailand men begge er dårligere betalt i Danmark nu, og deres skat er højere. Men her er også gode ting i Danmark. |
30-01-2025 17:26 | |
Snak, snak, snak og endnu engang snak. |
30-01-2025 19:23 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Jeg fornemmer din manglende IQ gør det svært at følge med... |
30-01-2025 20:06 | |
Nej, men jeg kan noget, som du ikke kan, og det er at læse markedet. Og det taler sit tydelige sprog. |
30-01-2025 23:25 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Jeg tror du er en smule naiv, lavintelligente mennesker er ganske enkelt dårligere til at gennemskue systemer, og jeg siges at være den bedste du kan finde...men jeg pensionerede mig selv i ung alder, pga uheldige omstændigheder... Haha jeg så en facebook gruppe fra Danmark hvor de diskutterede deres IQ, im sorry, jeg vidste virkelig ikke hvor ubegavede danskerne var, jeg troede vores gennemsnits IQ måtte være 110, de siger den er 95! Så er man altså sinke i min verden...min hund har højere IQ end 95 lol |
31-01-2025 07:17 | |
Jeg kan noget, som du ikke kan, og det er at læse markedet. Det taler sit tydelige sprog. Markedet lyver ikke. Det er som at sammenligne, hvad en person siger og gør. Er der her ikke overensstemmelse, så er det klart bedst at kigge på hvad han gør. Hvad han siger og udtaler sig om, er her liggegyldigt. |
31-01-2025 12:53 | |
Robert Wagner★★★★★ (4825) |
Euro skrev: Enhver der påstår at et lands IQ gennemsnit er andet end 100 aner ikke hvordan det defineres. Et lands gennemsnitlige IQ er nemlig altid 100. Hvis du er pensioneret, så tag dog et online kursis i fysik ... https://lifelonglearning.dtu.dk/fysik/enkeltfag/fysik-1/ Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
31-01-2025 14:31 | |
Jeg vil foreslå, at I tager et kursus i økonomi. Det er langt mere relevant. |
31-01-2025 22:17 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Ok jeg troede at i sammenligner jer med verdens IQ, men jeg troede faktisk at danskerne var højere begavet...det er jo nærmest sørgeligt..og synd kun jeg ser det... |
01-02-2025 00:18 | |
Du har da ikke noget at prale med, må man sige. |
02-02-2025 19:34 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Kære Robert, jeg har lært det samme om fysik som dig og alle andre, og måske lidt mere end de fleste...men derud over så har jeg rigelig med viden om andre ting der ikke ligger indenfor de love du kalder fysikens love... Der kan være mange måder at omgå det på, men det er jo primært et spørgsmål, om forståelse. Når jeg taler om free energy, så taler jeg om at man opnår mere ved at bygge sit system på en måde, så det økonomiske input er lavere end det økonomiske output i forhold til normalprisen. Men så langt opfatter din kyllingehjerne ikke at kunne følge med. Og nu er det jo i øvrigt nok sådan, at hvis i vil til at måle jer op så må i jo sige hvad i har af uddannelse der kan måle sig med mine, indtil videre har vi jo tidligere talt om at jeg har læst læst både fysik og økonomi på højt plan, hvad kan i selv... Så Jørgen luk røven hvis du ikke vil udstilles... Og Robert, hvordan forklarer du UFOer indenfor det du ser som fysikens love...det kan du ikke, men vi ved de findes, ergo ved vi at de love vi har i dag de ikke er tidsvarende, men vi beholder dem fordi de virker så længe livet er status quo, og vi ikke har de love der kan erstatte bedre. Og Robert DU er sinken herinde hvis du ikke mener, man kan måle folk fra forskellige lande med den samme IQ test, man kan måle mod hvem man ønsker...Det er muligt du kun er blevet målt mod grupper af danskere...verden er bare større end din lille verden. |
02-02-2025 20:40 | |
@ Euro Din viden om samfundsøkonomi virker meget ringe. Du respekterer f.eks. ikke markedskræfterne. |
02-02-2025 21:23 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Du mener at jeg mangler viden fordi jeg anerkender, at der der findes støtte former indenfor politik, herunder støtte til erhvervsliv, og ulandshjælp mv? Er det ting du ikke har opdaget endnu, har du hørt om FN? |
02-02-2025 21:41 | |
Først og fremmest kan du ikke snakke ordenligt. Også får du svar på tiltale. Også respekterer du ikke prisfastsættelsen via udbud og efterspørgsel. |
02-02-2025 22:33 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Lær at tale dansk tak...før du kræver at andre taler ordenligt... "Også respekterer du ikke prisfastsættelsen via udbud og efterspørgsel." Var der noget du ikke forstod i min teori om at det er helt normalt at yde støtte for at ændre forholdet mellem udbud og efterspørgsel...vågnede du op fra din tornerosesøvn i går? |
03-02-2025 07:56 | |
Du taler hele tiden om produktionsprisen på strøm, og det er dybt godnat. Den kan du ikke beregne, og resultatet kan ikke bruges til noget. Det er der mange årsager til. Dels er det både udbudssiden og efterspørgselssiden, som bestemmer prisen. Dels kan du ikke beregne produktionsprisen på strøm, da den laves på mange forskellige måder. Dels accepterer du ikke argumentet med at backup kapaciteten er meget dyr, da dette udstyr har relativt få driftstimer pr. år. Det gør afskrivningerne vanvittigt dyre set i forhold til den producerede mængde strøm. |
10-02-2025 15:00 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Jeg kan gå tilbage og se på markedet for el for 5-10år siden, og konstatere hvad man solgte til med profit, før man liberaliserede markedet. Siden den gang er olieprisen ikke steget, og den plejer at sætte standarden for prisniveauet for energi over hele verden. Så hvis man for 10år siden kunne sælge el med profit til 20øre, så burde man også kunne sælge el i dag til 30øre inkl. CO2afgift. Og kan man det så er det ikke kun et fåtal af timer man kan producere. Men har vi brug for større udbud, så må vi jo se om det er backup branchen der skal have lidt statsstøtte, til at skabe billigere priser. Men det kunne jo meget vel være Copenhagen Atomics der burde have den støtte. Kan vi blive enige om, at 90% af al backup kapacitet har eksisteret de sidste 30-70år? Du ved godt man kun kan afskive over 10år ikk? I øvrigt er der det ved afskrivninger, at de er ikke dyre, afskrivninger er et fradrag du får for værditab. Dvs. det er et beløb der er fritaget for beskatning. |
10-02-2025 15:12 | |
Du har fortsat ikke forstået, at udstyr til backup-kapacitet har et stærkt begrænset antal driftstimer. Det gør afskrivningerne så meget større større pr. driftstime. Det er kun i driftstimerne, at de har mulighed for at lave indtjening. Derfor er der ingen forretning i at etablere backup-kapacitet. Derfor ser vi de meget høje el-priser, når det er mørkt og stille (dunkelflaut). |
10-02-2025 15:21 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Det er dig der ikke læser hvad jeg skriver, afskrivninger er noget du har på maskiner i 10år med 10% årligt. Backupkapaciteten er med allerstørst sandsynlighed betalt færdig for mange år siden, dvs. de har et kraftværk der er nedskrevet til 0kr. De har potentielt en 100% større personale udgift per MWt, men det er stadig en meget beskeden del af prisen per MWt der kommer fra lønninger. |
10-02-2025 15:28 | |
Tænk fremad. El-forbruget stiger og stiger, og der er brug for mere og mere backupkapacitet i takt med at vi får mere el fra sol og vind. Men backup-kapaciteten mangler fordi ingen kan se en forretning i dette. |
10-02-2025 15:48 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Der mangler ikke backup kapacitet i dag, indtil videre er det jo blot et spørgsmål om at åbne op. Det er jo ikke kun kulkraft og træmasse der udgør back up, vi udnytter og det vores nabolande kan tilbyde som vandkraft og atomkraft, ligesom de får dansk vindenergi. Jeg har endnu til gode at høre om at kraftværker i Danmark må lukke pga det ikke kan betale sig, selv om der er efterspørgsel. Tværtimod er vi ved at lukke nogen af de sidste kulkraftværker fordi de ikke vurderes at være nødvendige. |
10-02-2025 15:51 | |
Ja og derfor har vi ekstremt høje el-priser når det er stille og mørkt. Det påvirker den gennemsnitlige el-pris. |
10-02-2025 16:19 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Det er jo nok fordi vi kan subsiduere kul med andet mindre CO2 holdigt. Jeg er bare ikke tryg ved, at vi overlader dunkelflaute til norges evne til at sætte gode priser for alle. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Regeringen vil give statsstøtte til havvind | 18 | 03-02-2025 07:44 |
Dongs indtjening er dybt afhængig af statsstøtte | 2 | 27-05-2016 10:54 |