Husk mig
▼ Indhold

Statsstøttet grøn omstilling

Statsstøttet grøn omstilling06-05-2025 11:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Klimaministeren har accepteret at staten skal sikre finansieringen af det brintrør til Tyskland, der skal indgå i den samlede såkaldte brintbackbone, som skal stå klar i 2033. Omkostningerne er af Energinet anslået til 10-22 mia. kr. for hele den planlagte infrastruktur.

Aagaard og SMV-regeringen har ligeledes ladet sig presse til at stille statslige garantier på op mod 62 mia. kr. for 3 nye havvindmølle-parker på i alt 2-3 GW.

https://sorenskafte.com/2025/05/06/statsstottet-gron-omstilling/?fbclid=IwY2xjawKGuUNleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBOdklYZndLSkRhenNNSHhuAR4ioRiXXGmaYHgtDwVAHCtkAso-pQmuvKCP9g_d3ksesXiduhrjPcGihCArcQ_aem_s7gbyHH81ux_GP31gCsbFA
07-05-2025 13:14
Euro
★★★★☆
(1422)
Jeg tillod mig lige at lave en hurtig beregning på hvad Aagaard kunne have fået for 12mia i tilskud til batteriejere der selv leverer 12mia.

Med de nye Sodium ion batterier fra CATL til 700000kr./MW leveret og opsat, så ville man kunne have købt ca. 35GW batterikapacitet.

Når Danmark bruger mest el, mener jeg at vi bruger ca. 6GW, men vi har jo altså hele tiden en vis produktion af el, så batterierne behøves jo ikke levere 100% i 6timer, de vil jo kunne levere ca. 50% i ca. 14timer (da forbruget falder til 4GW uden for høj efterspørgselstiden). På den måde kan de nærmest sikre at vi er selvforsynende med batterier og normal egenproduktion af el fra solnedgang til solopgang.

På den måde ville elprisen nok falde, men hvis batterierne fik 500kr./GW så vil de tjene 17,5mio dagligt, hvilket grundlæggende betyder, at staten årligt ville få 3,2mia i skat i de næste måske 27år, hvilket ville give staten et afkast på 25% pa.

Man kunne give støtte til 35000 1MW batterier hos pensionister med eget hus, centralt styret. Så skal pensionisten blot låne 350k og betale ca. 40k i afbetaling på batteriet for til gengæld at få 182k i afkast før skat.

PS. lige pt. ville betalingen pr. kwt nærmere være 1500kr./MW hvilket ville give et afkast på ca. 550000kr. til pensionisten hvert år før skat og omk.
07-05-2025 14:43
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Du drømmer. Og det koster som bekendt ikke noget.

Med andre ord så skal statskassen/skatteyderne/forbrugerne betale for både det ene og det andet og det tredje og det fjerde og det femte og så videre i den grønne omstilling hellige navn. Det er en skrue uden ende.

Det er med andre ord på tide at vi begynder at se realiteterne i øjnene.
Redigeret d. 07-05-2025 14:48
07-05-2025 15:49
Euro
★★★★☆
(1422)
Nej jeg drømmer ikke, Aagaard har jo taget beslutningen, jeg viser bare hvad man kunne have fået i stedet ved at bruge 24mia på batterier. Vi kan ikke først benytte vores overskud af el til at lave brint til eksport, og så bagefter lagre den samme el i batterier.

Læg mærke til at det var eksempel på hvad man kunne opnå med tilskud til batterier.

Det er ikke staten opgave at yde tilskud, men det er staten opgave at give borgere/virksomheder et økonomisk miljø så man kan få økonomisk profit af sine investeringer, og hvis staten ønsker at regulere efterspørgslen efter batterier, hvilket de ikke vil indtil videre, så må de vurdere hvad der er der gør, at batterier i sig selv kun er en god forretning for staten men ikke for virksomheder.

Man kan regulere på den skat der skal betales eller give tilskud...eller man kan skabe mere attraktive vilkår i forbindelse finansiering eller hjemtagelse/installation.

Men i princippet kan et firma der låner 700k til 3% i rente jo betale lånet af over 20år med ca. 60000kr/år. Og pt kan de jo få 1500kr./MW på dagen dyreste tidspunkt i gennemsnit over året, hvilket giver 540000 - 60000 der giver 480000 før skat og 240000 efter skat.

Men selv hvis man blot fik 500kr./MW så ville man få 180000kr. - 60000- skat60000=60000kr. efter skat per år.

Problemet er, at man ikke har garanti for at man kan sælge sin el fra batteriet de næste 20år. Hvad sker der fra 2030 på energimarkedet, ligner det det samme marked som vi har nu?

Der skal jo også være nogen der leder markedet for batterier, pt er der et problem med at de batterier jeg kan købe på f.eks. 10kw for 7000kr. i Kina, dem vil danske batteriforhandlere have 60000kr. for. Og på den måde bliver batterier aldrig rentabelt i Danmark!
07-05-2025 17:03
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Hold op med din snak om ublu profitter. Hvis markedsforholdene er som du siger, så vil der meget hurtigt dukke en ny importør op som kan klare sig med en langt mindre avance.

Staten kunne opgive al støtte til havvindmølleparker med mere og lade markedet regulere sig selv. Det vil helt klart give den laveste el-pris på lang sigt. Man kunne samtidigt ophæve forbuddet i mod A-kraft.
07-05-2025 17:25
Euro
★★★★☆
(1422)
Nu er batterier vel noget man kan købe i udlandet, mig bekendt har jeg ikke talt om ublu profitter på batterier, jeg har talt om at profitten er sat så højt, at det ikke kan svare sig at købe dem.

Du har jo selv set regnestykket for hvis man selv importerer direkte fra Kina og handler strømmen i Danmark. Du kan jo se om du synes om regnestykket hvis dine omkostninger stiger med 900% fordi du gerne vil nyde sikkerheden der er i at handle med en dansk leverandør...

Tingene bør jo blot hænge lidt sammen, i dag opkræver staten høje afgifter på el og bruger en lille del på tilskud til den type elproduktion de ønsker at fremme. Hvis de fjernede alle afgifter på el, så er jeg enig i, at den samlede elpris bør falde.

Men staten er ikke ude efter at vi danskere skal have en billig elpris, tværtimod har man aldrig lagt skjul på, at man ønsker at have en elpris blandt verdens højeste, for så sparer man mere på strømmen og så udleder vi mindre CO2. Jeg ved godt DU er uenig i målet, som jeg finder uinteressant (altså CO2), men jeg ønsker billig strøm til alle for kun sådan oplever fattige danskere, at de trods alt bor i et rigt land! Det skal være billigt at leve og her er energipriser vigtige.
07-05-2025 17:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Du snakker om batterier, som kan købes for 7.000kr. i Kina, og som sælges her for 60.000 kr. Det er en ublu profit, for det er begrænset hvad det koster at sejle dem til Danmark.

Jeg tror ganske enkelt ikke på dine oplysninger. De er helt hen i skoven.
07-05-2025 18:07
Euro
★★★★☆
(1422)
Jeg kan godt se at konkurrencen er steget betragteligt siden jeg checkede priser i efteråret.

Men på mærkevarer er der dog stadig stor avance i kroner. Se dette Huawei 10kw Luna2000 fra hhv. Danmark og Kina.

https://pearenergy.dk/vare/huawei-luna2000-10-kwh-solcellebatteri-inkl-bms-kopier/?srsltid=AfmBOooCLd1h9CTlCVBQCisFCvhYYTMGM2RyqDBk5WWsxcysaUgIyCSl12Q

https://www.alibaba.com/product-detail/EU-Warehouse-5kWh-10kWh-15kWh-LUNA2000_1601409331109.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_title.4f5113a0ZdQeN6

Men som sagt så er der bedre konkurrence fra ukendte batterifabrikanter, i Danmark i dag end i efteråret, hvor jeg undersøgte det sidst.
07-05-2025 19:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Det ville helt klart være en god ide, at undersøge tingene ordenligt inden, at du udtaler dig skråsikkert.
07-05-2025 20:24
Euro
★★★★☆
(1422)
Hvad mener du? Det lyder som om du har glemt at åbne begge links?

Pris i Danmark 39000kr. pris i Kina 8125kr. for samme batteri. Det er kun knap 500%, men jeg har jo ikke nødvendigvis undersøgt hele markedet. Da jeg undersøgte markedet i efteråret var det i en anden forbindelse, med hvad elselskaber tilbyder af muligheder indenfor batterier, de KAN have sat priserne ned, men det kan også være at de bare ikke reklamerer så meget med dyre batterier at de kommer frem på Google.

Jeg syntes bare det var mere seriøst at vise dig to ens batterier, men jeg kunne også have vist dig at en anden forhandler tilbyder et 10kw batteri inkl installation til 82000kr.

Jeg synes selv at jeg har undersøgt markedet 100% bedre end nogen anden herinde i dette forum nogensinde har gjort før mig!
07-05-2025 20:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Jeg tror ikke på den med batterier i større stil uden statsstøtte inden for en overskuelig fremtid.
08-05-2025 13:57
Euro
★★★★☆
(1422)
Du ved jo ligeså godt som jeg, at når der gives statsstøtte er det sjældendt en støtte til hverken produkt eller forbruger, men derimod en støtte til dem der sælger produkterne, fordi deres priser er så høje at produktet IKKE sælger sig selv, så først med støtte til at betale deres forhandler/installatør avance er der salg i produktet.

Kan du huske luft/luft varmepumperne der tog 1-2 timer at installere og pumpen kunne købes i udlandet til 4000kr. for en Panasonic, men prisen for 6-7 år siden lå omkring 15000kr. Staten kunne istedet for at give fradrag, have købt et antal varmepumper og solgt dem uden avance, så kunne privat personer have købt en elektrikker i 2 timer til at installere den. Så havde forbrugerne sparet penge og staten skulle ikke give tilskud i form af fradrag.

Men som jeg vidst forklarede andetsteds, så tror jeg løbet er kørt for batterier, Aagaard og Mette Frederiksen har jo reserveret vores overskud op til en pris på op mod 50øre (?) til brint. Hvis et kg brint kan sælges for 40kr. som de håber på og de bruger 60kwt/kg så har de 66øre til at betale for en kwt, men så har det jo så en omkostning til fremstilling og transport.

Vi kan ganske enkelt ikke bruge den samme el til både brint og batterier, det vil betyde langt dyrere el end i dag, fordi den billige el der i dag sælges til under 50øre, den forsvinder måske.
08-05-2025 18:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
I dag må man ikke selv opsætte en luft til luft varmepumpe. Det kræver en autoriseret installatør på grund af de gasser/væsker der er i systemet.
08-05-2025 20:45
Euro
★★★★☆
(1422)
Der ville bare være billigere pumper til rådighed hvis staten solgte pumperne, og så installatørerne skulle konkurrere på timeprisen, men også her var markedet enige om priserne.

Men sådan har det været under hele Mette Frederiksen regeringen, karteldannelser is no problem, bare man kan betale dommerne...oh, jeg glemte lige, vi har jo nærmest nul korruption i Danmark.

Men er det alligevel ikke bare en smule underligt at vi i Danmark brøster os af, at vi har ingen korruption, men alligevel har vi verdens dyreste priser på næsten alt----no crruption in Denmark----hahaha the biggest lie ever told.

Men som Jørgen plejer at sige, danskerne er bare for dumme, og jeg tror jeg giver ham ret!
08-05-2025 20:47
Jørgen Petersen
★★★★★
(6683)
Ja vi er meget lidt prisbevidste, og det er stærkt medvirkende til de høje priser, som vi har her i landet.

Deltag aktivt i debatten Statsstøttet grøn omstilling:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Vanvittig dyr omstilling6507-01-2025 17:13
Den absurde grønne omstilling4008-12-2024 17:37
Grøn omstilling.?2524-11-2024 09:23
Konkurrence om at finde god synergi i den bæredygtige omstilling7807-11-2024 21:56
Grøn omstilling i fremgang.?123-03-2024 20:29
Artikler
Thomas Meinert Larsen: Divestment som redskab til at fremme grøn omstilling
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik