04-12-2024 10:39 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Det burde være muligt at programmere en lille 'html data mining engine" via gratis tilgængelige programmeringsværktøjer... Jakob Ja - sæt dig ind i PHP eller ASP programmering og det er lige ud af landevejen |
04-12-2024 12:56 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi Indtil videre afventer jeg svar på et tillægsspørgsmål, som jeg også har stillet direkte til mit netselskab: Kunne I ikke med fordel ændre tariffen, så den bliver en simpel procentsats af den rå eltimepris.? Og ikke mindst af hensyn til den grønne omstilling må det være en langt bedre løsning. Grøn strøm er billig strøm, og det er til stor skade for den grønne omstilling, når netselskaberne forhindrer, at den sandhed får lov til at slå rent igennem hos elforbrugerne. |
04-12-2024 14:07 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Nu kan man i de databaser som er tilgængelige også se selve belastningen ude i det lokale el-net for en by. Ideen er så at forbrugere via de smart grid systemer som el-selskaberne sætter tilrådighed skal løbende afholde en online auktion, hvis nettet er ved at være overbelastet, så der tilbageholdes forbrug. Den som ville betale mest for at bruge nettet får så adgang til at bruge det. |
04-12-2024 19:42 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi skrev: Er det ikke kun for strømslugende virksomheder, eller forestiller du dig, at det også skal gælde for private husstande.? Jeg har lidt svært ved at se for mig, at vi juleaften af hensyn til det svagelige elnet skal afholde en auktion, som afgør, at det kun er byens rigeste familier, der kan få råd til at stege juleanden og holde varmepumpen kørende. Jeg troede, at pointen med smartgrid var at indrette elnettet, så vi kan få brugt den grønne strøm og spille den sammen med f.eks. elbiler, mens den er der, så central lagring kan minimeres. Dette handler i høj grad om at trække kabler, og det mener jeg, at vi som elforbrugere gladeligt skal hjælpe med at betale for. Hvis det nærmere handler om at udbygge en dyr kassetænkende administration, som skal forhindre den grønne strøm i at nå ud til forbrugerne, fordi nettet er for svagt, så vender det den tunge ende nedad og dumper med et brag i min optik. Jeg synes bare, at de skal se at få forstærket elnettet, så det virker lige ud ad landevejen. Hvis jeg overbelaster mit elnet i huset, så sprænger der en sikring. Hvis jeg bruger for store sikringer og trækker for meget strøm, så sprænger der en mastesikring. Hvis en by truer med at overbelaste elnettet, så må det vel skyldes, at de har monteret for store mastesikringer.? Har du fundet et link til en pålidelig database med alle netselskabers altid opdaterede tariffer, hvorfra alle må downloade.? Selvom jeg ikke vil bruge det, så vil jeg da gerne se det. |
05-12-2024 09:53 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Er det ikke kun for strømslugende virksomheder, eller forestiller du dig, at det også skal gælde for private husstande.? Det er i villakvarterer eller ved alle mindre forbrugssteder, hvor der i transformatoren er online måling af forbruget, når der samtidig er en online registrering i hvert hus. Herefter ved systemet lige præcis hvor meget transformatoren og kablerne ude i vejen de belastes. For at dit hus skal virke sammen med systemet, så skal alle forbrugsenheder i huset virke sammen med husets styreenhed hvor du via din app eller hjemmeside indgiver hvilke enheder der må udkobles som sker efter en pointskala. Eller i praksis hvor meget vil du betale for kapaciteten ude i vejen eller ved din transformator. Nogle af enhederne i huset f.eks. hårtørrer. komfur, støvsuger de tændes og bruger strøm. Men vandvarmer, varmepumpe, gårdlampe, udluftning disse ender tændes men systemet bestemmer hvornår de skal virke efter de parametre du har indgivet for din husstand. Det betyder at juleaften hvor strømforbruget er stort kobler systemet alle forbrugsenheder ud for bydelen, som må kobles ud, når alle byens komfurer er i drift. Det betyder at der løbende hvert sec. sker en form for auktion hvor systemet bestemmer hvilke enheder der skal kobles ud og hvilke der skal forbruge strøm. Har du fundet et link til en pålidelig database med alle netselskabers altid opdaterede tariffer, hvorfra alle må downloade.? Nej Redigeret d. 05-12-2024 10:11 |
05-12-2024 12:42 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi Hvad mener du om det.? Jeg synes rent ud sagt, at det ligner noget, der vil slå alle rekorder for avanceret lort. |
06-12-2024 12:28 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
delphi Hvis jeg boede i et villakvarter, hvor jeg og mine naboer skulle overbyde hinanden, og kun de rigeste af os kunne få juleanden stegt, så ville jeg gå off-grid i protest. Alene bøvlet med apps og pis og papir får mine nakkehår til at rejse sig. Man må nok finde sig i, at elnettet visse steder endnu er for svagt til, at man kan gøre alt, hvad man ønsker sig. Men at skulle overbyde hinanden for at kunne trække strøm igennem en ledning virker helt absurd udansk på mig. Og på villavejen tegner det til at kunne give ballade og blive fuldstændigt ødelæggende for markedet for billig grøn strøm. Alle vil nok gerne oplade deres elbiler, når strømmen er billig og grøn, men så kommer tariffen og gør det dyrt for alle. Det dur sgu da ikke.?! delphi skrev:Har du fundet et link til en pålidelig database med alle netselskabers altid opdaterede tariffer, hvorfra alle må downloade.? Det ville i mine øjne også være noget skrammel. Hvis tariffen bliver en procentsats af den rå elpris, så må de for min skyld øge deres indtjening betydeligt, så de kan få råd til langt hurtigere at bringe os alle ud af hængedyndet ved at varetage deres vigtigste opgave: At udbygge og vedligeholde et ledningsnet, som kan sende den billige grønne strøm helt ud til forbrugerne. Hvis de absolut vil det andet, som også er ødelæggende for markedet for billig grøn strøm, og som jeg fortsat vil bekæmpe, så må de etablere et altid opdateret dataset hos Energinet. Basta.! Eller hvad mener du.? |
07-12-2024 18:31 | |
Robert Wagner★★★★★ (4778) |
@delphi eller hvem ellers der har en god kilde... Har du en god kilde for wholesale priser i DK1 og DK2 på timebasis over hele året tilbage I tiden? For 2022 eller 2023? Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
07-12-2024 20:32 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Robert Wagner skrev: Det er nok delphi, du skal bruge. Men med "wholesale priser", mener du så de rå time priser fra Nord Pool incl. alle afgifter og tariffer.? Hvis det kun er rå timepriser, så kan denne side noget: https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices Den gav i øvrigt mig et forkert output i 11. time i aftes. Jeg bad om de billigste tre timer 23 timer frem, men jeg fik fire, hvor den første begyndte kl. 00:00, og den var ikke billig. Det er ikke nemt at sove efter sådan en uhyrlig oplevelse. |
07-12-2024 22:10 | |
Autsch. Det var den jeg lige manglede, tak. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
08-12-2024 00:00 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Robert Wagner Jeg er kun glad, fordi det kunne hjælpe dig. Jeg må studere nogle logfiler lidt nærmere, men jeg er nu også meget sikker på, at jeg har fundet programfejlen. Jeg tror, at de har været uartige og har tilføjet sekunder til tidskolonnen. Så f.eks. klokken fem ikke mere skrives som "5:00" , men som "5:00:00" Og når mit program så tjekkede filen og søgte efter midnat, så søgte det efter strengen "00:00", som så pludseligt ikke kunne undgå at bilve fundet. Så nu har jeg rettet programmet, så der for midnat i stedet søges efter "00:00:00", og så ser det ud til, at problemet er løst. Pyha.. Og måske en berettiget løftet pegefinger til Energinet. |
08-12-2024 12:06 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Det vises ikke direkte på siden. Men det ser ud til i mine logfiler, at Energidataservice ændrede download output for kolonnen "Hour DK" den 2/12-2024 således, at sekunder blev tilføjet. https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices Det er altså lidt under en uge, at jeg har kørt med fejlen. Normalt er det ikke noget, jeg holder øje med, så det var heldigt tilfældigt, at jeg opdagede det og kun takket være mine logfiler, at jeg kan overskue skadens omfang. Men ingen behøver at dø i synden. Hvem mon havde servervagten på Energidataservice den 2/12-2024.? Mon han har røde ører.? |
12-12-2024 00:54 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
I dag er der ekstremt høje eltimepriser: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/elpriserne-er-paa-himmelflugt-det-er-meget-usaedvanligt En af årsagerne til priserne er ifølge direktøren, at der næsten ikke er noget vind over Europa lige nu. Samtidig gør mørket og kulden, at vi bruger meget energi. Max pris 7 kr/kWt..! Min automatiske styring forhindrer, at varmepumpen forbruger strøm dyrere end 5 kr/kWt. Og videre beder jeg styringen om at lade pillefyret overtage det meste af opvarmningen. Det er en fordel for både min økonomi og for samfundets omstilling til vedvarende energi at forbedre evnen til at skrue ned for elforbruget, når vejret driller vindkraften. Men 7 kr/kWt er alligevel så ekstrem en elpris, at det sætter nogle flere tanker i gang. Hvis det ikke var så sjældent, så ville det kunne forrente nærmest enhver elproduktion og enhver form for energilagring. Jeg bør måske købe en nødgenerator, som på sådan en dag både kan producere strøm til eget forbrug og derforuden sælge en god portion strøm til samfundet. Det sker ikke hyppigt nok til at kunne forrente nødgeneratoren, men det kan være et økonomisk bidrag til en forsyningssikkerhed, som i nyere tid alligevel er blevet anbefalet af myndighederne. Er der evt. andre, som tænker i samme baner.? Elpriser 12 dec 2024: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2024-12-12¤cy=DKK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=DK1 Tilknyttet billede: |
12-12-2024 08:23 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (5960) |
Det er den ustabile strøm for sol og vind, som er årsagen til disse vanvittige strømpriser. |
13-12-2024 13:10 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Et dårligt opdraget klynkehoved savner de stive produktionsformer og en betonkommunistisk prisdannelse på elmarkedet. Det gør jeg ikke. Jeg er glad for et friere marked, hvor billig VE-strøm kommer forbrugerne tilgode. Det er en velfortjent belønning, som burde få alle til at juble og ønske meget mere af det. Tilsvarende er høje elpriser, når fossile anlæg skal forsyne, også er en god ting. Det er en velfortjent straf til dem, der ikke vil være fleksible og vise hensyn. Vi skal nok op på ca. 10 kr/kWt, før danskerne virkelig gider at vågne op og ændre vaner. Det sker blot for sjældent. En tarif som en procentsats af den rå elpris vil kunne hjælpe med at danne disse peaks, som opdrager danskerne væk fra fossilt forbrug, og så må netselskaberne og Energinet se at få kradset de penge ind, som de skal bruge til at udbygge elnettet. https://www.dr.dk/nyheder/indland/netflix-og-100-ladetimer-i-arbejdstiden-fik-thomas-til-hive-montoer-tilbage-i Mangel på ladestandere ved etagebyggeri rammer virksomheders klimamål. |
13-12-2024 13:14 | |
En løgn bliver ikke mere sand af at blive gentaget igen og igen. Sol og vind giver således ikke billig strøm. Med alle de ekstra omkostninger som den ustabil el-produktion fra sol og vind medfører, bliver strømmen hos forbrugerne derimod dyr. Se selv angående de dyre strømpriser i Europa: https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
14-12-2024 16:25 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
https://www.dr.dk/nyheder/penge/elprisen-er-paa-sit-hoejeste-siden-energikrisen-i-2022 Ingen sol og vind i store dele af Europa sender prisen i vejret. Og når sol og vind kommer tilbage, så bliver prisen lav igen. Det er sket nu, og at påstå noget andet er bare så dumt, at politiet ikke burde tillade det. Det vil alle med centralvarme og varmepumpe nok være enige i. Men indtil videre kan man se, at journalisten mener, at danskerne er så uvidende, at de ikke engang ved, hvad 1 kWt er for noget. Vi bør være glade for et frit el-marked og dage med høje elpriser, som lærer os om el-energi og prisforskellen på fossilt brændsel og vedvarende energi. |
15-12-2024 10:47 | |
De meget høje strøm-priser, som vi har haft, viser at systemet er ved at bryde sammen. |
17-12-2024 18:27 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Det bør kun være Klimarealisternes vildledende og spambottede informationssystem, der bryder sammen. Og det helst hurtigt og totalt. Det er næppe de høje, men derimod de lave elpriser og især et højere elforbrug, der belaster el-nettet. Derfor skal el-nettet styrkes, og det har været tydeligt i mange år. De skal bare se at få trukket de kabler, der skal bruges. Min varmepumpe er desværre ikke et fleksibilitetsprodukt, så jeg må snyde lidt og får derfor ikke fuld glæde af MX-Linux til styring af el-forbruget. Men fortsætter vinteren som hidtil (det gør den nok ikke), så ser det ud til hos mig takket være timer med billig strøm, at ca halvdelen af varmepumpens pris allerede det første år kan spares hjem via et lavere forbrug af træpiller og el til el-vandvarmer. |
17-12-2024 18:30 | |
Din meget kraftigt svingende el-priser er tegn på, at el-systemet er overbelastet og tæt på at bryde sammen. |
17-12-2024 18:48 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Jørgen Petersen skrev: Nej, det er et tegn på, at det betonkommunistiske el-marked, som du ønsker dig tilbage til, er blevet afløst af et friere el-marked, som kan berige samfundet og el-forbrugerne med billig grøn strøm og varme, hvis de gider at bruge strømmen, når den er der. Det er helt tydeligt, at du hverken har forstand på eller interesserer dig for de muligheder, som el-systemet i dag giver for centralvarmeanlæg, så tag lige at finde et andet emne til dit pis. |
17-12-2024 19:57 | |
De meget kraftigt svingende el-priser skyldes, den meget svingende el-produktion fra sol og vind. |
17-12-2024 23:26 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Jørgen Petersen skrev: Det er såmænd den banalitet, der i tillid til Folketingets fastlagte energistrategi skal forrente mit centralvarmeanlæg med MX-Linux styring. Og indtil videre, så længe fossil- og atomlobbyen ikke får held med at ødelægge den gode strategi, ser det faktisk ganske lovende ud. |
18-12-2024 07:19 | |
Du flygter fra sagens kerne, og det er at de meget kraftigt svingende el-priser skyldes, den meget svingende el-produktion fra sol og vind. |
24-12-2024 08:53 | |
delphi★★★★★ (7683) |
@delphi eller hvem ellers der har en god kilde... https://www.energidataservice.dk/buildreport |
24-12-2024 10:28 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen Petersen skrev: Ja, det er jo sandt. Da Goldman Sachs sammen med Helle Thorning og Bjarne Corydon tilbage i 2014 udtænkte redningsplanen for Ørsted, så var et af værktøjerne, at give store tilskud til at ombygge de centrale værker til biomasse. Dels til selve ombygningen af kraftværkerne men også til løbende at give tilskud til strømproduktionen fra kraftværkerne. Hovedløsningen for Ørsted var at øge støtten til vindmøllestrøm som skabte forretningsgrundlaget for Ørsteds vindmøllleforretning som også lykkedes. Men den fatale beslutning om at lægge alle de centrale kraftværker om til biomasse, har yderligere det fatale udfald, at værkerne laves så de kan yde langt mindre strøm men mere fjernvarme. Yderligere så laves de, så de kun kan yde strøm, hvis der er fjernvarmebehov. Det betyder f.eks. at Amagerværkets blok 4 (det gamle kulkraftværk) før ombygningen til flis kunne yde 400 MW strøm af kul. Efter ombygningen kan det kun yde 150 MW strøm, men kun hvis der er fjernvarmebehov til København. Hvis man ser på en af de mange forkerte beslutninger vedr. ombygning af de centrale kraftværker, og hvor meget det har skadet integrationen af vind og sol, så er Asnæsværket i Kalundborg et godt eksempel. I 2017 tages beslutningen om at ombygge den mindste blok på asnæsværket til biomasse. Anlægget til 1,5 mia. modtager 500 mio. i statstilskud. Kraftværket, som står klar i 2020, kan yde 25 MW el og 125 MW procesenergi til Novo sammen med fjernvarme til Kalundborg. Anlægget modtager 25 øre/KWh i støtte for alt strøm, der produceres. Det betyder ved en marginalpris på flis og vedligehold af kraftværket på 20 øre/KWh så vil kraftværket altid producere strøm når kalundborg og Novo altid skal tilføres energi, hvis elpriserne er over - 5 øre/KWh. Det er en af årsagerne til at når elpriserne altid er lave, så pumper kraftværker mere end 400 MW el ud i el-nettet og flere og flere møller står stille. Nu er damp og fjernvarmebehovet til Novo og Kalundborg 125 MW. På Sjælland ligger der 700.000 ton halm og rådner årlig, og biomassens forrådnelse afsætter co2 til atmosfæren, som næste års kornmark så optager. Men energien fra halmen kunne med fordel bruges i et kraftværk for den samme CO2-udledning. Det man skulle have gjort i Kalundborg var at investere i et 50 MW halmkraftværk til 3 mia. og 200 MW møller i havet ud for Kalundborg. Dampgenerator: Nu opstiller man 100 MW el-drevne dampgenerator som kan forsyne Novo med procesdamp, sammen med at varmepumper forsyner Kalundborg med fjernvarme når der er møllestrøm. Driften er nu den, at når møllerne forsyner, så forsynes el-nettet, varmepumper forsynes med strøm og dampgeneratoren forsynes med strøm til dampproduktion til Novo. Når møllerne ikke forsyner startes kraftværket, som yder op til 50 MW til el-nettet og spilddampen driver forsyningen med damp og fjernvarme. Når kraftværksanlægget nu kun leverer strøm i 25 % af årets timer, og møllerne sammen med gratis strøm fra udlandet leverer resten, så aftager kraftværket beskedne 80.000 ton halm. Det nuværende kraftværk som producerer alle årets timer aftager 250.000 ton træ årligt fra verdens skove til en langt overvejende ubrugelig strømproduktion. 50.000 vestsjællandske husstande kan nu i gennemsnit råde over 1 KW kraftværkskapacitet når VE ikke leverer produktion. Alt overskud som el-nettet ikke kan aftage fra møllerne ud for KAlundborg, kan Novo og fjernvarme aftage. Når møllerne ikke leverer, er der af gode grunde behov for strøm i el-nettet som halmkraftværket leverer og spilddampen driver fjernvarmeforsyningen og forsyningen med procesdamp. Økonomi: Når elprisen fra møllerne er 15 øre/KWh, halm koster 180 kr/MWh og kraftværket til de 3 mia, skal afskrives til markedsrenten 3 %. Novo og Kalundborg fjernvarme betaler 250 kr/KWh for procesdamp og fjernvarme eller 80 % af prisen fra naturgas. Nu vil 50.000 husstande med et normalforbrug af strøm på 5.000 kwh ende med en årlig el-pris under 35 øre/KWh. Hver elforbruger har nu lagt beslag på 1,5 ton halm årligt for at levere industrierne og fjernvarmebrugerne 100 % fossilfri og meget billig fjernvarme og procesenergi. Det samlede system med møllerne og kraftværket kan levere hele elforsyningen til forbrugerne. Ingen atom- eller fossil-energiløsning kan hamle op med denne lave pris for hele leverancen, Redigeret d. 24-12-2024 11:26 |
28-12-2024 09:14 | |
Det må være en meget speciel situation i forhold til Novo/Kalumborg, som her gør sig gældende. Hvis det var muligt andre steder at levere backup-strøm dit 35 øre/KWh. så ville disse anlæg skyde op som paddehatte mange steder. Halm har vi mig bekendt nok af i Østdanmark (Østjylland og øerne). |
28-12-2024 11:50 | |
Jørgen Petersen skrev: Bare rolig, det skal nok komme. Ligesom net batterierne er ved at gå i gang for alvornu i EU. De tyske myndigheder har modtaget ansøgninger for i alt 161GW batterier i 2024. Denne størrelse car førdt forventet i 2045. Omstillingen er på vej i overdrive. Live long and prosper. errare humanum est, in errore perseverare stultum Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens. Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming. |
28-12-2024 12:21 | |
Vi har efterhånden mange gange hørt om ny teknologi, som skulle løse alverdens problemer med energiforsyningen. Men hvor har resultaterne så godt som altid været skuffende. |
28-12-2024 15:50 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen På Fynsværket virker et 35 Mw halmkraftværk som kostede 1 mia. Halm koster 180 kr/Mwh som anlægget omsætter til 80 MW fjernvarme og 35 MW strøm. I 2019 tilbød Siemens Fjernvarme Fyn 300 MW varmepumper til 3 mio/MW se https://nhsoftware.dk/work2/elektrificering-af-fjernvarmesektoren-siemens-0618.pdf Eller beskedne 900 mio. I Odense valgte man en lille 25 MW varmepumpe til 250 mio. på Facebook som kører hele tiden og lægger også beslag på dyr strøm når der mangler strøm, som virkelig skader integrationen af VE-strømmen. Yderligere så brugte man 250 mio. på at optage 20 MW i røggassen på affaldsforbrændingen via en termiske varmepumpe som reducerede elproduktionen med 10 MW på affaldskraftværket. Hvis man ser på et 80 MW varmepumpeanlæg sammen med halmkraftværket så vil varmepumpen virke i 75 % af tiden, når strøm er billig og når der er varmebehov til Odense og kraftværket virker kun når der er behov for strøm i el-nettet og spildvarmen forsyner Odense. Når man regner baglæns så bliver et en meget billig strøm som leveres til el-nettet , og billigere end de 35 øre/KWh. Hvis man ser på elsiden hvor elnettet aftager strøm fra møller og solceller når de forsyner og varmepumpe aftager strøm. Når kraftværket kun forsyner når der er brug for strøm så bliver det samlet meget billig strøm. I dag har man valgt at producere hele tiden med halmkraftværket ofte til meget lave priser og så installerede man en stor fliskedel som brænder 200.000 ton træ årligt fra verdens skove, og fjernvarmeprisen stiger og stiger til Odense, netop fordi man har fravalgt denne oplagte integration... Siemens har ikke solgt en eneste varmepumpe. Man skulle i Odense have lavet et 150 MW halmkraftværk sammen med 300 MW varmepumper og el og varmepriserne ville have været meget lave fra et beskeden halmforbrug. Redigeret d. 28-12-2024 16:17 |
28-12-2024 16:02 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen Petersen skrev: I 2017 da man valgte fliskraftværket var der 2,7 mio. ton halm årligt som lagde og rådnede på markerne og heraf 700.000 ton på Sjælland. Halm kostede 180 kr/MWh og flis koster 240 kr/MWh dengang. Redigeret d. 28-12-2024 16:04 |
28-12-2024 19:11 | |
Jeg mener bare: Hvis der er økonomi i at lave sådanne anlæg til forbrænding af halm og omdannet det det el, så vil de dukke op helt af sige selv. |
28-12-2024 19:23 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen Petersen skrev: Det vil man aldrig gøre, man vælger bevidst dyre løsninger som giver tårnhøje varme og el-priser, og som skaber flere konflikter i el-systemet så flere og flere møller står stille med fatale følger for den grønne omstilling (som totalt udebliver) se https://dagbladet-holstebro-struer.dk/debat/daarlig-raadgivning-fra-dansk-erhverv-resulterer-i-forkerte-beslutninger Redigeret d. 28-12-2024 19:43 |
28-12-2024 19:52 | |
delphi★★★★★ (7683) |
I Odsherred er det som i så mange andre kommuner gået fuldstændig galt. Kommunens egen udlægning af forløbet. https://www.odsherredforsyning.dk/nyheder/odsherred-forsyning-a-s-suspenderer-anlaegsarbejde-paa-fjernvarmeprojekter/ 2500 fjernvarmerbrugere skal efter budgetoverskridelser have varme fra et projekt til 1,6 mia. eller til 660.000 kr. pr. bruger. Alene renteudgiften er over 30.000 kr. årligt. Men da man godkendte projektet var projektsummen 950 mio. eller 380.000 kr. pr. bruger som alene giver en helt urealistisk høj varmepris, når alene kapitaludgiften er 25.000 kr. årligt inkl. moms. Forhold som man gør bevidst og ikke udnytte mølleproduktionen i billig el-drevne systemer som ville skabe værdi sammen med vind og sol. I dag er der over de sidste 3 år brugt minimum 40 mia. på at udlægge fjernvarme til naturgasbyer for 100.000 brugere eller 400.000 pr. forbruger som selvsagt vil ende i den katastrofe, som i Odsherred. Redigeret d. 28-12-2024 20:49 |
28-12-2024 21:18 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Advokatregningen vokser ind i skyerne i Odsherred se https://www.energy-supply.dk/article/view/1135673/advokatregning_i_odsherred_pa_vej_mod_10_mio_kr?rel=related Og bestyrelsen i forsyningen skal have mere i bestyrelseshonorarer se https://www.energy-supply.dk/article/view/1136393/bestyrelse_i_odsherred_forsyning_vil_give_sig_selv_millionhonorar |
28-12-2024 23:02 | |
Jakob★★★★★ (9787) |
Hvad har det med centralvarmeanlæg at gøre.? |
30-12-2024 11:36 | |
Tåbeligheder ser vi en masse af. |
30-12-2024 17:25 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Jørgen Petersen skrev: Ja særlig da Mærsk og DUC i 70'erne besluttede at gå i gang i Norsøen med at udvinde olie og gas. Et tiltag som endte med at koste 600 mia. bare til tiltag i Nordsøen. Men dette uansvarlige tiltag satte så yderligere gang i udviklingen af gasnettet, gasfjernvarmeværker, lagermuligheder, raffinaderier mm. til mere end 300 mia. Men nok værst! Det hele startede et svineri med særlig naturgas og kul af den anden verden. I 2005 da svineriet toppede brugte hver dansker 47 MWh energi årligt. Eller en familie med 4 bruger samlet næsten 200 MWh (20 ton olie) til deres andel af det samlede energiforbrug til industri, transport, landbrug mm. Det er jo fordi man som land vil have den arrogante luksus f.eks. at udlægge fjernvarme til en mindre by til 300.000 kr. pr. bolig. Gaskraftværket og fjernvarmenettet er dyr at drive og taber typisk 55 % af den varme der tilføres fjernvarmenettet fra fjernvarmeværket inden varmen når forbrugeren. Når så 40 % af den gas som tilføres værket ender som strøm for at lave 50 % af gassen til fjernvarme. En strømproduktion som sammen med en uansvarlig udbygning med møller slår bunden ud af el-markedet så gaskraftværket ikke kan producere strøm, men al varmen til byen skal produceres fra fjernvarmeværkets gaskedel, hvor kedlen typisk taber 10 % af gassens energi. Så råder man over et energisystem basseret på en gaskedel, hvor 40 % af gassens energi ender i boligens rum, resten er tab. Ofte så ligger fjernvarmeværket ved siden af en virksomhed som bortventilerer spildvarme, som kunne udnyttes til fjernvarme. Men administrative rammevilkår vil typisk forhindre dette for at øge energiforbruget og dermed miljøbelastningen maksimalt. Når bunden så slås fuldstændig ud at el-markdet med meget lavet priser, og særlig når der er varmebehov og møllerne forsyner, så forbyder man reelt strøm til opvarmning ved at pålægge strøm høje afgifter. Sådanne bevidste administrative tiltag, virker virkelig til at øge energiforbruget og dermed miljøbelastningen Redigeret d. 30-12-2024 17:58 |
30-12-2024 19:18 | |
Kunne man løse problemerne med nogle lovændringer og udskiftning af nogle personer i fremtrædende stillinger, så havde man for længst gjort det. |
30-12-2024 19:21 | |
delphi★★★★★ (7683) |
Man gjorde og gør bevidst det modsatte https://www.youtube.com/watch?v=BZjc5YfXqxo&t=3s for at opføre sig mere inkompetent og ødsle mere med energi, skatteydernes og forbrugernes penge.
Redigeret d. 30-12-2024 19:28 |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Strategi for varmepumper mv. | 16 | 02-01-2025 18:21 |
En ny strategi for Arktis. | 2 | 23-08-2011 18:36 |
Strategi for topmødedemonstrationer..? | 3 | 19-11-2009 16:17 |