Strategi for centralvarmeanlæg04-12-2018 20:21 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Mon der i dette forum skulle findes nogle ejere af centralvarmeanlæg, og som har lagt en strategi for deres anlægs omstilling til vedvarende energi..? Har man i forvejen omstillet så meget som muligt, hvad er resultatet da blevet..? Overvejelser og erfaringer søges og deles. |
05-12-2018 03:10 | |
perhag☆☆☆☆☆ (41) |
I 2009 erstattedes her oliefyr og træfyr som centralvarme med jordvarmeanlæg. Vinteren 2009/10 var ekstrem hård og har måske forårsaget frostskade et eller andet sted. I hvert fald falder trykket på anlægget gradvis ned til 0, og vvs-manden har ikke kunnet finde utætheden. El-patronen synes jeg er for dyr i elforbrug at have tilsluttet, så for ikke at fryse for meget må i hård frost bruges løse el-ovne i det lokale jeg opholder mig i. Vedvarende energi belærte min fysiklærer om kun at kunne produceres ved kernekraft. Atomerne vil nemlig eksistere efter solen er brændt ud, og alle andre energiformer (dengang) var direkte eller indirekte skabt af solen. Vind- og solenergi stopper straks solen brænder ud, mens lagrene af olie og kul oprindeligt dannet af organisk materiale ved fotosyntese fra solstrålerne kan vare en periode efter solen er brændt ud, men der skal afbrændes en hel del fossile brændstoffer uden solen som hjælp til at holde varmen. |
05-12-2018 11:43 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
@perhag Det gør mig seriøst ondt for dig, at din fysiklærer var sådan en kraftidiot. At søge nye og bedre kilder, må i den forbindelse blive mit råd. Er det din kollektor, der er utæt, eller er det vandet i dit centralvarmeanlæg, som tabes..? Hvad er din fremløbstemperatur, når det er meget koldt..? Hvis du skulle gøre det om, hvad ville du så ændre på din centralvarmestrategi..? |
08-12-2018 15:19 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Min strategi for mit lokale centralvarmeanlæg kan beskrives kort således:
§1 tilskriver, at jeg som ansvarlig skal være sikker på, at jeg kan varme hytten op i enhver tænkelig situation. Det handler om personsikkerhed. §2 tilskriver, at jeg ikke må bruge flere penge på opvarmning og omstilling, end at det burde se forholdsvist overkommeligt ud for alle husejere med centralvarme. $3 bliver nu boostet hos mig, fordi jeg skønner, at §1 og §2 kan opfyldes. Der er rigtig god synergi imellem forsyningssikkerhed og omstilling, hvis man altså kan få plads til at undlade at smide det skidne væk, før det rene er stabilt. Men gør man det omvendt og smider oliefyret ud for at modtage et tåbeligt ( ødelæggende ) og latterligt lille tilskud og i stedet køber et pillefyr, som går i stykker fredagen efter, så er der pludselig panik, fordi man har forbrudt sig imod §1. Og hvor mange søndage i vintersne vil reparatøren komme på 'klimavenligt' besøg for de få 1000 kr, som man fik i tilskud..?? Det æder hurtigt sig selv op i bøvl og frustrationer frem for, at man i ro og mag blot kunne starte oliefyret eller fastbrændselsfyret eller noget andet, indtil det blev mandag. Det giver altså forsyningssikkerhed at spille på flere heste, og jo flere jo bedre. Så langt så godt. Men hvad så med økonomien..? Der kan være både gode og dårlige sider. En dårlig er oplagt, at der bliver mere teknik at investere i og holde styr på og holde i orden og betale afgift på. Jeg vil selvfølgelig spørge skorstensfejeren, om jeg kan spare fejning til fyret, hvis det kun kører 3% af den tid, som det gjorde før. Men jeg tvivler på, at det lader sig gøre. Men kan man f.eks. købe både et pillefyr og en luft/vand varmepumpe og med venners hjælp montere det hele selv for ialt under halvdelen af det beløb, som en jordvarmeinstallation normalt ville koste incl 10.000 kr i skrot oliefyr tilskud, så må enhver kritik af økonomien nok alligevel forstumme. Og der mener jeg, at vi må være nu. Den gode side for økonomien er også, at der bliver mere valgfrihed imellem energikilderne. Hvis politikerne f.eks. gør strømmen for dyr og træpiller for billige, så kan man evt. fyre med træpiller i stedet for at køre med varmepumpe osv. Også nu i omstillingsfasen i Danmark vil man stå langt stærkere overfor §3 med flere varmeproducerende enheder end kun en enkelt. Er det f.eks. bidende koldt, og er der samtidigt for lidt vindstrøm eller anden vedvarende EL at købe, så starter samfundets fossile EL-produktion, og samtidigt kan folks varmepumper ikke følge med, fordi det er koldt, så de trækker ekstra på EL-patroner, og det hele bliver meget fossilt. Men i den situation kan jeg blot træde ud af EL-markedet og i stedet tænde pillefyret i de par dage, mens det står på ( ja, det er lidt fremtidsmusik i et større perspektiv, når vi i dag har konstante EL-priser i det meste af landet, og man ikke engang gider at oplyse befolkningen om strømmens fossilgrad i DR-nyhederne endnu. ). Hvis andre skulle overveje at koble flere varmeproducerende enheder på samme centralvarmeanlæg, så kan jeg anbefale, at man interesserer sig lidt for denne tråd: http://www.klimadebat.dk/forum/oliefyr-og-varmepumpe-paa-samme-anlaeg-d20-e1654.php#post_70811 |
13-12-2018 09:56 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Jakob skrev: Det har jeg nu gjort, og han siger, at det kan vi sagtens finde ud af. |
20-12-2018 18:28 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Jakob skrev: Kr. Himmelfartsdag gik oliefyret i stykker, og det var selvfølgelig, mens der var gæster på besøg. Det ville koste flere 1000 kr ( skal vi sige ca. 10% af en varmepumpes pris ) at få en oliefyrsmand til at rykke ud på en helligdag. Heldigvis var det nogle kompetente gæster, som selv kunne reparere oliefyret med en kondensator fra en reservebrænder, som jeg havde på lager. De var hård konkurrence til strategien, men da de var færdige, havde jeg allerede genopvarmet huset med fastbrændselsfyret. §1 overtrumfer alt. I lørdags, mens jeg gik og arbejdede på varmepumpeinstallationen, var det pillefyret, der opvarmede det hele, og som pludselig strejkede. Der knækkede en gearaksel til sneglen, og da jeg ikke selv havde reservedele, så måtte der igen gå nogle dage, hvor oliefyr og brændeovn stod for opvarmningen. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg er sikker på, at hændelsen har været til mindre skade for klimaet, end hvis der kun havde været et pillefyr, som skulle panik repareres, fordi §1 overtrumfer alt. Men begge hændelser lever også godt op til §2 og bekræfter dermed strategiens styrke. Der bliver flere penge og mere tid til at indføre mere VE, som er til langt mindre skade for klima, miljø og råstofbevarelse. Og §1 igen... forsyningssikkerheden hos mig har aldrig været bedre, end efter jeg er begyndt at opgradere de supplementer, som skal presse oliefyret ud. |
23-12-2018 00:26 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Hvad mere kan det bruges til. Kan strategien f.eks. hjælpe med at finde ud af, om jeg bør installere en luft/luft varmepumpe..? Ja, det mener jeg måske godt. Det skal jeg nok ikke, fordi hverken §1 eller §2 eller §3 opfyldes i tilfredsstillende grad. Det er en meget dyr konstruktion i forhold til et EL-panel, og den giver ikke større forsyningssikkerhed. Den vil aldrig kunne erstatte oliefyrets anlæg for at holde rørene frostfri eller opvarme brugsvand. Dens potentiale er dermed småt også i forhold til §3, og selvom der måske kan være lokale undtagelser, så kommer den overordnet nemt til at ligne et dårligt kompromis, som gør det tungere at komme i mål. |
14-01-2019 13:13 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Det er en uoverskuelig opgave at give en generel og dækkende vvs rådgivning til gør det selv folket. Der kan være mange ting, som kan gå galt, så det må altid være op til den enkelte at sikre sig den fornødne rådgivning til hvert projekt, så man undgår at dumme sig alt for meget. Jeg vil også gerne opfordre ejere af varmeproducerende enheder til at bringe deres specifikke produkter til offentlig teknisk debat her i forum og linke til andre steder, hvor der foregår noget tilsvarende. Jeg har opdaget, at sælgerne af VVS jævnligt ikke har tilstrækkeligt kendskab til de produkter, som de sælger, og derfor kan rådgivning fra en anden erfaren bruger i nogle tilfælde være langt mere værdifuld end et svar fra en sælger. Angående økonomien, så er det min erfaring, at priserne på vvs er meget svingende, og hvis man ønsker en god pris, så er det altafgørende at se sig godt for og vælge det rigtige tidspunkt for købet. Det er igen dyrt at have travlt. Men så er det jo igen godt, at der er styr på §1, så der aldrig er noget, der haster. Her en tråd om mit specifikke pillefyr: https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510-s40.php Og her en tråd om min specifikke varmepumpe: https://www.klimadebat.dk/forum/copmax-luft-vand-varmepumpe-as14s-dpnhe-d20-e3534.php Trådene skulle gerne blive anskuelsesundervisning i, hvordan man kan indkøre disse enheder og få det bedste ud af dem på trods af de problemer, som måtte opstå, og jeg håber, at flere ejere vil deltage og bidrage med spørgsmål og inspiration. Bør jeg advare om, at et centralvarmeanlæg kan ende med at blive en hobby..? Nej, det er nok ikke nødvendigt. Der kan næppe være andre end mig, der går med afsporede tanker om at sende sit varmepumpe fittings til forkromning. |
15-02-2019 14:00 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Skal jeg skrotte min brændeovn..? Bestemt ikke i følge §1 Måske i følge §2, hvis fejning af skorstenen kun var til ære for den, men ellers spiser en brændeovn normalt ikke brød. Heller ikke i følge §3 ( brændeovnen kan måske til tider supplere varmepumpen på en kold blæsende dag og forhindre, at oliefyret eller træpillefyret skal overtage hele opvarmningen ). Hos mig har jeg derfor meget svært ved at finde en god begrundelse for, at skatteyderne skal betale mig med deres hårdt tjente penge for at skrotte en brændeovn. https://www.altinget.dk/energi/artikel/vismand-regeringens-skrotningspraemie-er-ineffektiv 8. februar 2019 BRÆNDEOVNE: At afsætte 46 millioner til skrotning af brændeovne er hverken den løsning, hvor man får mest for pengene eller gør mest for miljøet, vurderer økonomisk vismand. |
06-04-2019 14:30 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Jakob skrev: Det gik vel trods alt nogenlunde med pillefyret, men man skal ikke lade sig forblænde. Jeg ved jo ikke, hvor længe fyret holder, eller hvor meget der går i stykker, eller hvad prisen er på reservedele om 2-50 år. Det står dog fast, at tilslutningen var vellykket, og fyret fungerer efter indkøringen mindst ligeså godt som forventet ved købet. Angående varmepumpen, så var den defekt og blev sendt retur, så jeg nu står med en varmepumpeopstilling uden den varmepumpe, som den er bygget til. Heldigvis passer opstillingen også godt nok til visse andre varmepumper, men det vil være forkert at sige, at det er gået som planlagt. Og det er ikke tilfredsstillende i forhold til §2. I forhold til §2 vil jeg også gerne anbefale, at man læser handelsbetingelserne, før man køber sit isenkram. Især ved kostbart og avanceret udstyr kan det måske blive en utryghedsskabende oplevelse først at læse og forstå dem efterfølgende. Evt. hvis der står noget i denne stil: https://www.vvs-eksperten.dk/handelsbetingelser Når du udfører "gør-det-selv" opgaver, påtager du dig rollen som "Installatør". Det vil sige, at hvis der er fejl og mangler, er det "Installatøren", man skal kontakte for at udbedre disse. Er der fx en termostat eller en pumpe, der skal skiftes "på garanti", henvender "Installatøren" sig til sin leverandør, som sender "dele" eller nye komponenter. "Installatøren" monterer de nye komponenter og returnerer de defekte dele til leverandøren. Denne serviceopgave honoreres ikke af leverandøren, men udføres "pr. kulance" af "Installatøren". Eventuelle følgeomkostninger og følgeskader dækkes ikke af garanti og reklamationsret. Hvis man vælger at bygge selv, så er der ud over økonomi også helbred, tid og ekspertise at holde styr på. For mit vedkommende blev VVS vinter projektet for stort denne gang. Skulle jeg gøre det om, så ville jeg have delt det op i flere mindre projekter, som var mere overskuelige. Jeg vil også gøre en indsats for at finde en dygtig lokal kølemontør og søge mere viden hos ham, før jeg vælger varmepumpe igen. Min strategi er jeg stadig ovenud godt tilfreds med. Udfordringerne handler kun om at blive endnu bedre til at leve op til den. |
03-01-2024 14:41 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Blandt mange politikere hersker der en holdning om, at fjernvarme vil løse alle problemer. Det er jeg ikke enig i. Jeg mener, at anlægsomkostningerne ofte er for høje, energitabet er for stort, og systemet er for sårbart til at give tilstrækkelig forsyningssikkerhed. 3.jan2024 https://www.dr.dk/nyheder/seneste/udfald-i-fjernvarmen-paa-fyn Der er i øjeblikket udfald i fjernvarmen i hele Fjernvarme Fyns område. |
13-01-2024 20:18 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Jeg tror du mangler forståelse for at folk lever forskelligt. Hvis man i forvejen bor en masse mennesker på et lille område, der i forvejen har centralvarme i hele ejendommen. Så er distancen der skal rørlægges i forhold til enheder der opvarmes meget lille, og derfor er energitabet i rør mindre. Når en by som København eller Århus vælger at installere varmepumper, der laver varmen fra havet om til fjernvarme. Så er det jo fordi man ved at putte 1kwh i den får 4-5kwh varme ud, så det giver bedre klimamæssig mening, at spare på det samlede energiforbrug ved at sætte disse varmepumper op, end hvis ejendomme selv skulle have centralvarme på olie eller gas. Omvendt har du da ret i, hvis du siger, at politikerne overvejende ser derhen hvor de største vælgergrupper holder til. Fjernvarme har for de smarte den fordel, at man kan fyre med træ som man vil og gøre el til sin basisproduktion, så når man sælger el dyrt og man har en business der ikke skal give overskud, så reducerer man prisen på fjernvarme, og lader elkunderne betale, ikke fordi de nødvendigvis snydes, men fordi man altså betales markedsprisen for den el man producerer. |
13-01-2024 22:50 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro Jeg overvejede måske ikke grundigt nok, om det var en fejl at skrive om fjernvarme i en tråd, der handler om centralvarme. Jeg tror du mangler forståelse for at folk lever forskelligt. Nej, såmænd ikke, det var derfor, at jeg skrev "ofte". Hvis man i forvejen bor en masse mennesker på et lille område, der i forvejen har centralvarme i hele ejendommen. Så er distancen der skal rørlægges i forhold til enheder der opvarmes meget lille, og derfor er energitabet i rør mindre. Helt rigtigt. Men det er mit indtryk, at de steder typisk for længst har fået fjernvarme, så man nu vil længere ud på landet, hvor der tilmed er færre kunder. Når en by som København eller Århus vælger at installere varmepumper, der laver varmen fra havet om til fjernvarme. Så er det jo fordi man ved at putte 1kwh i den får 4-5kwh varme ud, så det giver bedre klimamæssig mening, at spare på det samlede energiforbrug ved at sætte disse varmepumper op, end hvis ejendomme selv skulle have centralvarme på olie eller gas. Ja, men ejendommen kunne jo også bare installere en varmepumpe. Og hvis ikke el-nettet kan klare det, så kunne man bruge penge på det i stedet for fjernvarmerør. Fjernvarme kan heller ikke oplade elbiler. Omvendt har du da ret i, hvis du siger, at politikerne overvejende ser derhen hvor de største vælgergrupper holder til. Det forstår jeg ikke så meget af, og der er vist også noget med rumafgift. Men det hjælper selvfølgelig på forsyningssikkerheden, hvis de alle kan fyre med træ. Og det er egentlig forsyningssikkerheden, der er min største bekymring. Hvis et værk for alvor bryder ned, og en hel by står uden varme, og rørene i husene frostsprænges i snestorm med 20 graders frost. Når jeg tænker i de baner, så bliver jeg igen så ovenud lykkelig for mit hybridanlæg. |
14-01-2024 01:31 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Ja der vil altid være en grænse for hvor det kan betale sig, jeg tror de færreste i mit område har centralvarme og så er det jo næppe en smart løsning her. Du kan jo ikke bare som selvstændig ejendom installere en varmepumpe og opnå det samme. Man har sjælendt mulighed for at grave rør ned så må bruge luft til luft. De virker dårligt om vinteren og man kan ikke bare skifte til anden varme for man har sædvanligvis ikke andre muligheder. Ved central varmepumpe kan man slukke den når el koster for meget og så fyre med træpiller, der som jeg siger kan benyttes til at producere strøm der sælges dyrt mens spildvarmen er billig for fjernvarmebrugere. Nu har vi en regering der påtvinger dårligt begavede danskere vrangforestillinger om priser. Men for forbrugeren svinger elprisen mellem måske 2,20kr og 5kr., men det koster jo reelt set ikke mere end 25øre på elbørsen når prisen hos forbrugeren er 2,20kr. Derfor er det logisk at når elprisen er dyr skifter man fra at have fordel i billig el til at have fordel i at producere dyr el. Det er jo ikke raketvidenskab, hvis et fjernvarmeselskab kan sælge energi til nettet til en højere pris end det koster dem at producere det, så tjener de penge, og fordi de er et andelsselskab der ikke tjener penge så vil profitten fra elsalg nødvendigvis gå til enten dyr administration ,men oftest til at sænke prisen på varmen. De skal jo ikke give overskud og markedet bestemmer overprisen på strøm. Det er hele systemet der er råddent! |
14-01-2024 09:48 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro Du kan jo ikke bare som selvstændig ejendom installere en varmepumpe og opnå det samme. Man har sjælendt mulighed for at grave rør ned så må bruge luft til luft. De virker dårligt om vinteren Det var ikke godt. Sådan en har jeg netop købt, fordi jeg ikke kan nænne at grave slange ned til jordvarme. Ved central varmepumpe kan man slukke den når el koster for meget og så fyre med træpiller, der som jeg siger kan benyttes til at producere strøm der sælges dyrt mens spildvarmen er billig for fjernvarmebrugere. Så skriver du om et kraftvarmeværk. For et centralvarmeanlæg med varmepumpe er det ærgerligt, at den fine billige strøm ikke bliver billig mere, fordi fjernvarmeanlæg med enorme energitab voldforbruger den til el-patroner og varmepumper. |
14-01-2024 15:20 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Jeg er ikke sikker på at du bare kan sige at f.eks. HOFOR anlægget, vil føre til højere elpriser for andre i området. Selve varmepumpen vil dække 20% af varmen i fjernvarmenettet, og energiforbruget til dette vil derfor reduceres med måske 80% (for de 20%). Dvs. at HOFOR energiforbrug falder fra indeks 100 til indeks 84. Nu er det så at du blot ser at de reducerer deres træpilleforbrug med 20% mens de øger deres elforbrug fra 0% til 4%. Men potentielt kan de eller andre jo brænde træpiller af og sådan lave strøm til måske 25øre/kwh der sælges til langt højere markedspriser. Og her er HOFOR jo næppe tvunget til at sælge til markedet, så de kan i princippet selv lave deres strøm. Men det er da rigtigt at hvis ikke markedet retter ind efter den nye efterspørgsel, så vil det naturligvis påvirke markedet. Men det er altså Københavns energi til varme efterspørgsel, der samlet set falder med 16%. Så i teorien skulle det presse prisen på energi ned. |
16-09-2024 21:04 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Den kommende fyringssæson Hvis jeg ellers nogensinde bliver færdig med at brokke mig over problemer og mangler, https://www.klimadebat.dk/forum/varm-stol-til-vvs-branchen--d20-e4323.php#post_98188 https://www.klimadebat.dk/forum/flere-afgifter-paa-antioekologi-tak--d7-e4277-s80.php#post_91383 så må jeg nok indrømme, at jeg er på vej ind i en meget spændende fyringssæson. Ud over det bestående fastbrændselsfyr, oliefyr og pillefyr har jeg nu videre udbygget mit multihybrid centralvarmeanlæg med: 1) Luft/vand-varmepumpe Den øger forsyningssikkerheden (§1), og det er allerede tydeligt, at den giver mulighed for betydelige økonomiske besparelser (§2) i hvert fald i overgangsfasen. Klima- og miljøeffekten (§3) - se næste punkt. 2) Central styring af vigtige funktioner med MX-Linux Xfce og nogle USB-relæer. Det giver mulighed for, at jeg automatisk kan bremse elforbruget, når strømmen er dyrest og sortest, og det er godt for både pengepung, klima og miljø (§2 + §3). Alt efter varmebehovet og eltimepriser kan jeg ligeledes automatisk supplere med varme fra pillefyret. Det kan styringen nu delvist gøre i et kortvarigt boost på en måde, så varmetabet i strengene minimeres. |
21-09-2024 11:27 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Jakob, på nogle områder der er du faktisk dygtig, men du har af og til en løsningsmodel der stikker helt af. Jeg bør nok undskylde min tidligere sammenligning, det var ikke så pænt, men I benytter altså af og til samme løsningsmodeller på problemer. Nu kæmper du en kamp for at kunne slukke for strøm når den er dyr (og sort) sikkert mellem 17 og 21. Men hvad er det reelt set du ønsker at slukke for, som ikke kan styres af et 220volt ur. Et ur kan styre din fryser og dit køleskab. Hvis du ønsker at lave varm mad, så gør man det så det kan du ikke slukke, alting er ting du selv bestemmer om de skal køre eller ej, på nær din varmepumpe! Nu kæmper du en kamp for at styre din varmepumpe. Ved du godt at hvis du tænder din brændeovn, og brænder CO2frit træ (haha), så vil termostaten på din varmepumpe sørge for at varmepumpen stopper og står på stand by, lige så snart rumtemperaturen overstiger det du har indstillet termostaten til - smart ikk? Og vil du hellere sidde og fryse mellem 17-21, så er din varmepumpe sikkert udstyret med en fjernbetjening, så du med et enkelt tryk kan slukke den - verden er sgu da smart ikk? Hvis du for alvor vil spare på sort el, så sæt solceller op i haven og køb et batteri, så du kan være helt eller delvist selvforsynende med el, men som minimum helt selvforsynende mellem 17 og 21, men så kan man vist ligeså godt prøve at være det 24/7. Men der er jo både fordele og ulemper ved en luft/vand varmepumpe sammenlignet med en luft/luft. Den fungerer fint når blot den bruges til rumopvarmning, men bruges den også til vandopvarmning, så kører den hele sommer halvåret, hvor de fleste luft/luft pumper er slukket, så der ville man være bedre tjent med en instant vandvarmer, der kun varmer vand idet sekund at det bruges. |
21-09-2024 12:41 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro skrev: Det er i mine øjne netop dybt usmart. Derfor har jeg også programmeret min styring i Linux, så den helt automatisk standser varmetransporten fra varmepumpen til den store buffertank i de dyreste timer. Det må nok være det bedste, jeg kan gøre, når varmepumpen desværre ikke kan slukkes med anden fjernstyring end fabrikkens app. |
21-09-2024 14:01 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
"Det må nok være det bedste, jeg kan gøre, når varmepumpen desværre ikke kan slukkes med anden fjernstyring end fabrikkens app." Jeg er ked af at sige det men du kommer igen med en weird løsningsmodel, på et problem ingen andre har, fordi ALLE andre mennesker havde undersøgt markedet inden de købte varmepumpen, og havde så investeret i en der opfylder de krav man har. Men det er nu ret flot at du løser dit problem... |
22-09-2024 08:24 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro skrev: Hvis du er ked af at sige det, hvorfor holder du så ikke bare bøtte med dine fornærmende falske påstande.? Det ville spare både din, min og læsernes tid. Mange købte varmepumpe, før det blev muligt at styre forbruget efter eltimepriser. Mange ved det ikke engang endnu. De har slet ikke haft forudsætningerne for at vide, hvilke krav de burde stille til deres varmepumpe. Mange har nok også købt i tillid til, at producenterne ikke sælger forældet monopoliseret teknologi. Linux og Windows til hjemmeautomatisering er kun weird for dem, der ikke ved noget om det. Men det må være weird, hvis man som du hellere vil forsøge at latterliggøre min kritik af meget elementære manglende funktioner end lære at spare en stor del af elregningen og tilmed hjælpe både klima og miljø. |
22-09-2024 17:48 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Når jeg ikke praler mere med, hvor meget min nye Linux styring sparer, så skyldes det ikke, at mine forventninger er små, men at det er vanskeligt at regne ud. Prøv f.eks. at se elpriserne for i morgen: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1,DK2 se vedhæftede billede. Det er tydeligt, at elprisen svinger så meget fra time til time, at man må trænge til en opdatering, hvis man hører til dem, der stadig regner med gennemsnitspriser. På trods af statslig Knold og Tot-afgift, så burde dette altså være et vink med en vognstang. Det er især døgnets dyreste og billigste timer, der er interessante.! Min MX-Linux computer med USB-relæer sørger helt automatisk for, at der stort set ikke forbruges strøm til varme i de tre dyreste timer om morgenen og igen tre timer om aftenen (blå krydser). Og min elvandvarmer forbruger kun strøm i døgnets tre billigste timer (grønne kugler). De største og dyreste strømslugere bliver altså dagligt helt automatisk flyttet væk fra de dyreste timer. Det må rykke noget på elregningen. Jeg gætter på i første omgang måske 20-40% og senere endnu mere (stivner smilet nu?). Beregn og bedøm selv. Tilknyttet billede: |
22-09-2024 18:58 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Jakob, jeg tror du glemmer hvem der startede med at være fornærmende over for andre herinde, sagen er den at du ensidigt er fornærmende overfor andres meninger. Hvem af os er det der skal holde inde først- det er jo en åben debat, og når du fornærmer folk så risikerer du at få tilbage. Du er bare en smule for overbevist om din optimale løsning. Jeg taler ikke om dine specifikke krav til alle disse ting. Du skaber en super avanceret løsning på et minimalt problem i din dagligdag. Forstået på den måde at de fleste havde købt en model med en fjernbetjening så du selv kan tænde og slukke og ellers lade den køre på termostat som den er beregnet til hvor en luft/luft bruger ca. 1200watt i 20minutter per time så 400watt. Det er 1,60kr. i timen mellem 17 og 21. De 1,60kr. for at varme dit hus op, det har du så lavet en løsning på så du sparer penge ved at slukke automatisk. Men jeg synes da ikke det var fornærmende at spørge om du sidder i kulde, eller du som jeg erstatter de 1,60kr. med en energiform der er mere komfortabelt, men en del dyrere i pris. Varmepumper er beregnet til at holde en relativ konstant tempetur i huset, hvis du slukker den i 4 timer så bliver både luften, møbler og vægge kolde, så har du hanske vidst sparet 4 gange 20minutters eller 80minutter - det har du nok sparet 5kr. ved, men når du tænder igen, så skal den indhente det forsømte ved at opvarme både rummet, møbler og vægge. Du har sikkert ret i at der er lidt at spare, men kun hvis du vælger at sidde og fryse. Et stykke brænde koster ca. 6 kr og du skal nok sætte ild til 2, så de 5kr. du sparede er brugt dobbelt hvis du blot brænder 2 stykker træ. PS. Jeg synes faktisk jeg roste dig for at du kunne løse problemet. Men jeg synes stadig problemet er minimalt. |
23-09-2024 09:02 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro Det er helt ok med mig, at du er lykkelig med en fjernbetjening til en luft/luft-varmepumpe i den ene hånd og et stykke brændeovnsbrænde i den anden. Det har bare ikke så meget med et centralvarmeanlæg at gøre. Det er nærmere supplerende gadgets, og derfor har det heller ikke så meget med emnet at gøre, med mindre strategien for centralvarmen ligefrem er at udfase eller skrotte den. (Du vil undgå meget bøvl med mig, hvis du holder fokus på emnet og undlader at kegle rundt med utallige skråsikre og mere eller mindre fejlagtige påstande, der forvirrer læserne og spilder alles tid.) Det er også helt ok med mig, at du synes, at det er smart at være på arbejde eller i byen og skulle finde sin mobilos frem for lige at tjekke Nord Pool, hvornår der er billig strøm, så man, når den billige time begynder, igen kan finde sin mobilos frem og rode fejlfrit med konfigurationen, indtil man har øget temperaturen, og så endnu engang huske det, når den billige time er slut, så temperaturen skal skrues ned igen. Men imens du har travlt med at klamre dig til alle disse gadgets, så vil jeg glæde mig over min MX-Linux computer, der gør det hele automatisk for mig. Og den sparede tid vil jeg benytte til at overveje, hvordan jeg kan fortsætte optimeringen af mit anlæg og gemme varmen i nogle dage, så jeg i endnu højere grad kan nærme mig målet, at hele huset altid bliver opvarmet med gratis grøn strøm. Hvad er så din strategi for centralvarmeanlæg.? Hvad ønsker du reelt at opnå med at deltage i dette emne.? |
24-09-2024 14:06 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Jakob skrev: Og når jeg nu lige er kommet så godt i gang, så er det også ok med mig, at det skal gøres mindst tre gange i døgnet for at leve op til en del af standarden for mit hjemmeautomatiseringsprogram. Normalt morgen og aften for at slukke for noget elforbrug og ind imellem i de billigste timer for at tænde noget. Dertil kommer afspilning af lydfiler i huset, som f.eks. fortæller beboerne, når prisen på rå strøm er under 0 kr. Og kl 3:00 skal der gang i den igen med et boost. Nu er det først vekslerpumpen på akkumuleringstanken, der skal tændes, og dernæst dens fremløbspumper. 20 minutter senere er der sendt det vand ud, der skal, så nu tømmes fremløbet for varmt vand ved først at slukke vekslerpumpen og dernæst vente i 7 minutter, før fremløbspumperne også slukkes. Den procedure gentages kl 6:00 og kl 19:00 og med stigende hyppighed i koldere perioder. Det er fint med mig, og det lader sig sagtens gøre især, hvis man ikke skal andet og aldrig sover. Det er måske mest bare mig, der er for teknikforskrækket til at eje en smartphone. Hvis man ikke skulle have opdaget det endnu, så har jeg i stedet installeret MX-Linux på to ældre computere, så de kan fungere til det meste ligesom computere med Windows. Den hos mig spiller mest lidt musik, når jeg kæmmer katte. Den i den anden bolig bruges langt over forventning af min ældre moder i 90'erne f.eks. til at tjekke nyheder og vejr. Det har måske noget at gøre med, at den hele tiden er tændt og oppe, at hun vælger den computer frem for sin kontorcomputer. Ellers er det helt særlige ved de to computere, at der er tilsluttet USB-relæer, som kan forbindes med enheder og tænde og slukke for dem. Softwaren er nogle scripts og hjælpeprogrammer, som automatisk konstant holder en baggrunds døgncyklus kørende for, hvordan relæerne skal stille sig. Man skal lære lidt scripting for at kunne editere, men for mig handler det også om begrænsningens kunst, så det ikke går helt baserk (lol). Hardwaremæssigt er automatiseringsdelen koblet ind med stik, så det hele kan fjernes på få minutter. Eller hvis det f.eks. bliver meget hård frost, og jeg derfor vil være helt sikker på, at en bestemt pumpe får strøm, så kan jeg blot flytte stikket fra den over i en stikdåse med konstant strøm. Softwaren er gratis, men prisen på hardwaren kan variere meget alt efter valg af computer, design og hvor stærk strøm, der skal styres. Måske 2-4.000 kr. Jeg har efterlyst windowsbrugere, som anvender tilsvarende styring, men i skrivende stund stadig uden held: https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-hjemmeautomatisering-til-windows--d24-e4461.php |
28-09-2024 00:16 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-1-oktober-kan-du-spare-penge-ved-flytte-dit-stroemforbrug Årsagen er, at selskabet ønsker at få deres kunder til at flytte deres elforbrug væk fra de perioder, hvor der er mest belastning på elnettet i vinterperioden. Det kan virke meget firkantet, og jeg kan ikke helt få beskrivelsen til at stemme. Men det er jo en af de mange ting, der kan blive en streg i regningen for varmepumpen. Nettet bør efter min mening ikke kunne fortsætte med at fylde så meget på elprisen. Men i sådan en situation må jeg igen erkende, at et hybridanlæg kan give en skøn oplevelse af frihed, fordi det er nemt at skifte varmekilde. Det er blevet koldere i vejret, og jeg overvejer netop, om jeg i en periode skal øge varmepumpens fremløbstemperatur (bruge mere strøm), eller om jeg skal booste noget mere varme ind fra pillefyret (bruge mere træ). Det kan jeg nemt regulere og balancere præcist, som jeg lyster, og efter 1. oktober må det jo så blive lidt mere træ. |
02-10-2024 20:02 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Det må være på tide, at sende en tak til Energinet med Mogens Lykketoft i spidsen. Uden Energinet havde min automatisering i forhold til at udvælge dyre og billige timer ikke været mulig. Vi kan se timepriserne på Nord Pool: Day-ahead Prices https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest¤cy=DKK&aggregation=Hourly&deliveryAreas=DK1 Men vi må ikke udtrække data med en computer fra den side. Det er derfor meget afgørende, at Energinet stiller dette datasæt til rådighed for udtræk: Elspot Prices https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/Elspotprices Det er sådan en stund, hvor man et øjeblik kan blive næsten helt stolt af dansk energipolitik. Men når det øjeblik er gået, så må man bemærke, at man kan blive voldsomt snydt, hvis man tager priserne for pålydende. F.eks. har netselskaberne som nævnt deres helt egne komplicerede afgifter, som de kegler rundt med, og som kun de færreste elforbrugere kender. Det er noget rod.! Jeg stemmer for, at alle afgifter så vidt muligt skal være en procentsats af den rå elpris. Men hvis netselskaberne absolut SKAL kegle rundt med flere forskellige variable faste afgifter i løbet af døgnet, bør man så ikke i det mindste forlange, at de skal oprette og vedligeholde et pålideligt datasæt hos Energinet, hvor deres tariffer er lagt sammen med den rå elpris for ethvert lokalområde, så ALLE borgere til enhver tid kan finde en korrekt Energinet timeprisliste at styre deres elforbrug efter.? Ellers kan det være lidt vanskeligt at se, hvordan de svingende tariffer skal skabe meget andet end forvirring, tvivl og frustration? Mit datasæt er f.eks. uændret, så det er forbruget også. |
02-10-2024 21:10 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Er du helst fri for at kommunikere med andre der måske har en viden, selv om jeg kan se at du tilegner dig viden løbende mens du taler med dig selv... Det som du betegner som enestående dansk ved Energinet, det er er altså netop det der gør, at batterifabrikanter til automatiske home batterier de har et market, sikkert fordi det er helt almindeligt på store markeder, men det er jo blot gætværk ikk... Min mening er at vores afgifter skal erstattes af CO2 afgift så ren energi slipper billigere, og CO2 på el måles efter den mængde sort brændsel der er brugt. Men du har ret, energiselskaber skal ikke kunne flytte rundt på elpriser som det passer dem. Prisen skal afspejle hvad det koster at producere el, ikke hvad det er muligt at tage i betaling for el! PS. Du misforstod en detalje ved varmepumper, som i et lille hus ER centralvarme. Det er ikke varmepumpe firmaer der skal klargøre deres varmepumper til specifikke tasks i alle små afkroge af verden. De producerer en varmepumpe der er beregnet til at holde en holde en fast temperatur i din bolig billigst muligt. De kan ikke tage hensyn til at enkelte regeringer/energiselskaber ændrer i vilkår for forbrug. Men du mener du sparer en masse, men du sparer næppe helt så meget som du sparer ved at slukke, fordi dit hus afkøles og derfor skal bruge ekstra meget enegi når den tændes igen, for at indhente det forsømte. Hvad giver du for et ton træpiller? Sparer du ikke mere ved at finde det rigtige sted i udlandet og så købe 5 ton, så tror jeg de fåes fra 600kr plus levering. Så er det vel uden betydning med dine polerede løsninger. |
06-10-2024 08:02 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Euro skrev: Det er skråsikre fejlagtige postulater som disse, der giver os problemer. Du kan f.eks. ikke vide, om jeg kommer til at fryse, og det ville nok gøre meget gavn for debattens kvalitet, hvis du kunne vænne dig til at spørge i stedet for at påstå (forsøge at belære om) noget faktuelt forkert. På den måde ville jeg opleve, at jeg kunne hjælpe dig og læserne med information frem for, at jeg presses til at rydde op i dine fejl. Der er stor forskel på centralvarmeanlæg, og en varmepumpe er ikke bare en varmepumpe. Hvis man har en luft/luft-varmepumpe og slukker den, så bliver der nok hurtigt koldt i stuen. Hvis man har en luft/vand-varmepumpe og slukker den, så bliver der mindre hurtigt koldt. Der kan stå lunt vand i radiatorerne, som hjælper med at holde på varmen. Der kan være en akkumuleringstank, så radiatorerne fortsætter med at virke i mange timer kun ved en cirkulationspumpe. Der kan være gulvvarme, som kan holde lokalet opvarmet i mange timer. Allerede disse forskellige muligheder gør det helt galt at konkludere så kortfattet, som du gør. Kan du se det.? Og så er der spørgsmålet, om man sparer meget eller lidt ved at slukke for varmepumpen i 4 timer. Det vil igen være afhængigt af flere forhold, og jeg tør ikke sætte mange tal på. Men i det omfang, man skal indhente det forsømte, som du kalder det, så må det nok blive 30% billigere, hvis strømmen er 30% billigere Hvis vi altså forudsætter, at der forbruges 1:1 strøm på at "indhente". Men vil det så være 1:1 .? Det vil det måske ikke helt. Med luft/vand-varmepumpen vil COP nok gå ned, fordi det er blevet senere på aftenen og derfor er koldere udenfor. Men med jordvarme har brinen fået en pause, som kan kan være en fordel. Umiddelbart vil COP også blive påvirket til at gå op for begge typer, fordi returvandet er blevet koldere. Men hvis man får varm retur og tilmed skal skrue ekstra op for fremløbstemperaturen, fordi huset er blevet koldt, så kan det nok hurtigt koste det meste af besparelsen. Det er altså heller ikke bare et spørgsmål om enten eller. I mit tilfælde, når elprisen bliver høj og vinteren streng, så vil jeg måske blot indstille styringen, så pillefyret booster lidt mere varmt vand ud i hele systemet i primetime. Men markedsprisen på træpiller er faldet i forhold til dem, jeg har på lager, så det er dyrt for mig i år.! lol |
06-10-2024 15:54 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
"Det er skråsikre fejlagtige postulater som disse, der giver os problemer. Du kan f.eks. ikke vide, om jeg kommer til at fryse, og det ville nok gøre meget gavn for debattens kvalitet, hvis du kunne vænne dig til at spørge i stedet for at påstå (forsøge at belære om) noget faktuelt forkert. På den måde ville jeg opleve, at jeg kunne hjælpe dig og læserne med information frem for, at jeg presses til at rydde op i dine fejl." Måske du skulle lukke skidehullet og lade være med at være så nærtagende, du lukker jo ikke andet end lort ud... Du kommer jo til at fryse når det er 10 graders kulde og blæse vejr, hvis du i 4 timer skal slukke for al varme - du er bare nærtagende og vil ikke indse at det har meget lille betydning. Og så har du stadig ikke forstået hvordan en varmepumpe fungerer og hvorfor den hedder det den gør!! Den trækker luft ind som den deler i koldt og varmt, det burde være ligemeget om den tager luften udefra og pumper rundt eller om den pumper dit cirkulationsvand rundt i rørene, også selv om dit vand allerede er varmt. En varmepumpe er beregnet til at være termostatstyret, hvor den er mest økonomisk når den ikke skal varme vægge og møbler op. Det er staten der er idioter som mener at vi skal straffe varmepumpebrugere som har et jævnt forbrug over 24 timer, fordi at folk kommer hjem fra arbejde og bruger meget mere energi på bad, mad, tøjvask mv. Så hvis du gerne vil holde en ordentlig tone skulle du selv lægge for, og lade være med at pådutte andre at det er dig der presses til at rydde op i mine fejl... |
06-10-2024 16:23 | |
Jakob★★★★★ (9498) |
Jeg fornemmer, at det vil være bedre at opgive denne dialog og i stedet blot minde læserne om, at Euro er en særdeles utroværdig skribent, som blandt andet forveksler fakta med holdninger. Jeg må advare om forkerte og stærkt vildledende oplysninger, som umuligt kan være sund læsning for mennesker, som i forvejen har lidt svært ved at få overblik over teknikken i centralvarmeanlæg. |
07-10-2024 17:25 | |
Euro★★★☆☆ (637) |
Den eneste her der er utroværdig er da dig, der forsøger at belære andre om ting du slet ikke har forstand på! Hvad er det du ikke forstår? En varmepumpe laver ikke varme, det er en pumpe der tager varme fra et sted og deler det op i kold og varm, og pumpen flytter så luften. Du bilder dig ind at din cirkulationspumpe der flytter vand bruger væsentligt mindre strøm, end en pumpe i luft/luft varmepumpe. Men det er da godt at høre at du ikke længere prøver at kalde det fakta overfor læserne, du har naturligvis lov til at have holdninger. Men du må forvente at når du skriver noget vås så bliver du altså sat på plads, når du så hårdnakket står fast på dine meninger..Det er dig der er personlig vi andre angriber som hovedregel udsagnet. Hahaha, tror du seriøst at folk der mangler viden om centralvarmeanlæg kan lære noget af at læse hvordan du sparede dig selv for et tryk på en fjernbetjening. Det bedste de kan lære er selv at sætte sig ind i sagen i stedet for at lade tåber som dig rådgive dem. Hvis du var mindre nedladende overfor andre så var det ikke nødvendigt at være det overfor dig... |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
En ny strategi for Arktis. | 2 | 23-08-2011 18:36 |
Strategi for topmødedemonstrationer..? | 3 | 19-11-2009 16:17 |