Husk mig
▼ Indhold

Temadebat DR2 tirsdag 5/6 : 'Global Opvarmning'...


Temadebat DR2 tirsdag 5/6 : 'Global Opvarmning'...03-06-2007 22:50
gorm
★☆☆☆☆
(81)
Temadebat: 'Global Opvarmning'.
DR2 05.06.07 / 20.30.

Den 5. juni leder Clement Kjersgaard en intens miljødebat på DR2, med blandt andre Miljøminister Connie Hedegaard (K), tidl. miljøminister Svend Auken (S) og statistiker og forfatter Bjørn Lomborg - samt førende videnskabsfolk og eksperter.

'Vi er allerede i det værste scenarie' - 'Vejret er på mange måder gået amok' - 'Det er helt sindssygt' - 'Dette overgår alt, hvad vi kender'. Sådan har danske videnskabsfolk udlagt forårets varmerekorder. Forskere mener, at Danmark nu har det varmeste vejr efter Vikingetiden - et klima som i Paris..

http://www.dr.dk/presse/article.asp?articleID=25117
04-06-2007 09:33
Kosmos
★★★★★
(5371)
Gad vidst, om debatten allerede er afholdt - eftersom DR(2) tilsyneladende er bekendt med dens 'intensitet'!

Det kunne iøvrigt være ganske interessant at vide, hvilke 'danske videnskabsfolk', der har betegnet vejret (klimaet?) som citeret.
Redigeret d. 04-06-2007 09:34
04-06-2007 10:50
manse42
★★★☆☆
(633)
Maj måned var normal i forhold til 61-90 gennemsnittet... hvad mener de er det ved at blive koldere end i Paris?


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
05-06-2007 14:15
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Maj måned var normal i forhold til 61-90 gennemsnittet


??

Vejret i Danmark maj 2007

Forholdsvis varm og våd maj

Landstal for maj 2007

Landstal/ Averages -maj 2007

Middeltemperatur/ Mean Temperature 11,5°C (10,8°C Normal)
Nedbør/ Precipitation 70 mm (48 mm Normal)
Soltimer/ Hours of sunshine 216 timer (209 timer Normal)

http://www.dmi.dk/dmi/vejret_i_danmark_-_maj_2007


Er der noget jeg misforstå?



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
05-06-2007 20:11
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Øsende regn og 11,5°C er lige det som man tænker på når man taler om Paris.
05-06-2007 20:32
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Så er det nu det starter på DR2!
Det skal blive spændende, hvordan de griber det an
05-06-2007 23:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
Som forventeligt, når 'vor Clement' er inde i billedet, blev det en tiltagende kaleidoskopisk og dermed uoverskuelig udveksling af synspunkter samt ridning af velkendte kæpheste, hvor antallet af løse ender voksede støt, som tiden skred frem!

[Konceptet synes at være en afart af 'Højlunds Forsamlingshus' - uden Højlund!]
Tankevækkende, at Eigil Kaas benyttede lejligheden til - første gang han var kommet til orde - aldeles at affeje solens klimamæssige betydning, som åbenbart er så afgjort en sag, at det end ikke var fundet 'ulejligheden værd' (!) at invitere en af dens (danske) fortalere i studiet.
Redigeret d. 05-06-2007 23:13
05-06-2007 23:24
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Til Kosmos

Havde du ventet andet.
Politikerne har jo vedtaget, at solen ingen betydning har.
Man skal da være meget dumdristig for at modsige sine chefer offentligt.
06-06-2007 13:09
manse42
★★★☆☆
(633)
@rick_uk

Du har bare glemt og kigge i data for der ville du kunne se at 6 temperaturmålinger for maj ud af 30 var højere end 11,5°.

Jeg gentager kognitiv disonance: du ser hvad du gerne vil se...


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
06-06-2007 16:55
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Synes egentlig det var en ganske god debat. I hvert fald i forhold til, hvad man kunne have frygtet... Forholdsvist lange taletider og ikke alt for poppet. Men ok, det var jo også DR2!
Utroligt at Lomborg bare bliver ved og ved. Jeg synes næsten man kunne fornemme et decideret HAD fra Svend Aukens side (han ville ikke se på Lomborg mens han talte!), hvorimod Connie havde en mere diplomatisk attitude. Utroligt så betændt den debat er...
Og ja, det undrede også mig, at hverken Svensmark eller Friis-Christensen fik lov at deltage. Tidligere har danske medier da været ret venligt indstillede over for denne særligt "danske" tilgang til klimaændringerne, men det har åbenbart ændret sig... Må være et hårdt slag at opleve for solteori-fortalerne her på debatten
06-06-2007 17:51
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Har ikke selv haft lejlighed til at se den endnu (demokratisk husstand
) - men den er optaget. Lyder spændende


(Manse42 -

Du har bare glemt og kigge i data for der ville du kunne se at 6 temperaturmålinger for maj ud af 30 var højere end 11,5°


Du må undskylde
men jeg ville hellere gå med DMI's "maj var 0.8 grader varmere end 'normalt' ". Jeg regner med at de har stort set styre på at regne deres statistik. Hvis du skulle kontakte dem og maj's afvigelse bliver så ændret, ser jeg det på deres hjemmeside
)


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret d. 06-06-2007 18:05
06-06-2007 18:23
manse42
★★★☆☆
(633)
Rick_uk

Det er DMI tal som danner grundlag for gennemsnittet 1961 til 1990 jeg refererer til...
Du må undskylde hvis jeg ikke var helt så klart i mit forrige indlæg.

branner

jeg tror ikke vi så den samme udsendelse. det jeg kunne høre dem sige var gensidige beskyldninger fra regeringen og fra oppositionen, og at hver spørgsmål /inlæg fra publikummet blev taget op til nye gensidige beskyldninger. Intet nyt. Det var som om det med 7tommer søm er slået fat at den globale opvarmning er menneskeskabt og at mennesket derfor kan gøre noget ved det.
fortsættes...


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
Redigeret d. 07-06-2007 10:45
07-06-2007 09:49
manse42
★★★☆☆
(633)
... og så er der jo G8

En klimaekspert sidder ved videnskilden og udtaler sig. Branner, rick_uk m.fl. vil sikker sige at han er blevet fyret og derfor lyver han. Jeg ved det ikke. Hvorfor skulle han. Man ser hvad man vil se...
læs hans holdning her:
http://mises.org/story/2571

læg mærke til det sidste:
Some people take strong rhetorical positions on global warming. But the cause of global warming is not just another political issue, subject to endless debate and distortions. The cause of global warming is an issue that falls into the realm of science, because it is falsifiable. No amount of human posturing will affect what the cause is. It just physically is there, and after sufficient research and time we will know what it is.



Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
07-06-2007 12:11
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
manse42 skrev:
jeg tror ikke vi så den samme udsendelse. det jeg kunne høre dem sige var gensidige beskyldninger fra regeringen og fra oppositionen, og at hver spørgsmål /inlæg fra publikummet blev taget op til nye gensidige beskyldninger.

Det rent politiske var selvfølgelig, som altid, præget af gensidige beskyldninger, der ikke førte nogen steder. Men jeg synes, at diskussionen med lomborg var ret afslørende. Efter min mening blev han sat godt og grundigt på plads, men man hører selvfølgelig også det, man gerne vil høre


Intet nyt. Det var som om det med 7tommer søm er slået fat at den globale opvarmning er menneskeskabt og at mennesket derfor kan gøre noget ved det.

Ja?
07-06-2007 13:22
manse42
★★★☆☆
(633)
branner skrev:
Ja?


... så læs den efterfølgende kommentar jeg lavede og det indeholdende link fra en klimaforsker...

Jeg ved ikke hvor mange der rent faktisk er klar over at de argumenter der bliver brugt i dag er baseret på modeller og ikke erfaringer. Ud fra de diskussioner jeg ser, er det nok ikke mange.

Jeg ved ikke om det er erkendelsen af netop det faktum der gør forskellen. Noget kunne tyde på det.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
08-06-2007 00:02
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Branner skriver (i forskellige indlæg)


Utroligt at Lomborg bare bliver ved og ved.


Ja , det er vel forståeligt. Selv om vi, der interesserer os for klimadebatten har hørt det før, bør man nok huske på, at det var en landsdækkende TV-udsendelse, og at der er mange, der ikke tidligere har hørt Lomborgs argument: "pengene kan kun bruges én gang".

Når vi nu taler om at blive ved, så kæmpede Sven Auken i udsendelsen stædigt for vindmøller, under betegnelsen 'vedvarende energi'.
Vindenergien er kun vedvarende i den forstand, at den ikke bliver 'brugt op', den er ikke vedvarende i den forstand, at den altid er til stede, så når det er vindstille skal man alligevel have elektricitet fra en anden type kraftværk, som så til gengæld må stå 'stand by', når det blæser.


Jeg synes næsten man kunne fornemme et decideret HAD fra Svend Aukens side (han ville ikke se på Lomborg mens han talte!)


Tja, mit gæt er, at 'Svend Augift' håber på at blive miljøminister i en socialdemokratisk regering, og hvis pengene bliver brugt til direkte støtte til den 3. verden (f.eks. til rent drikkevand), så går pengene hans (ministeriums) næse forbi.

Og ja, det undrede også mig, at hverken Svensmark eller Friis-Christensen fik lov at deltage.


Mig undrede det egentlig ikke!
Når politikerne nu definitivt har vedtaget, at det er CO2-udledningen, der er skurken, så vil de vel ikke have seriøse forskere til at forplumre sagen.


Må være et hårdt slag at opleve for solteori-fortalerne her på debatten


Hvis disse solteori-fortalere er meget opsat på at får ret, så ja.

For mit eget vedkommende er jeg mere optaget af, at man ikke i panik får gjort noget forkert, for så ad åre måtte sande, at der er blevet brugt milliarder af dollars til ingen verdens nytte, og at man til den tid så mangler disse penge til at udbedre de skader, temperaturstigningen har medført.

Ud fra denne betragtning må jeg håbe, at det kan lykkes at bremse temperaturstigningen ved at udlede mindre CO2, men jeg tror det ikke.

Jeg tror stadig, at temperaturstigningen er et midlertidigt (periodisk) fænomen, og at den skyldes astronomiske tilfældigheder.
08-06-2007 00:20
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Filosoffen skrev:
Jeg tror stadig, at temperaturstigningen er et midlertidigt (periodisk) fænomen, og at den skyldes astronomiske tilfældigheder.


Der er enighed om at i det mindste en del af den globale opvarmning skyldes solen. Når dette går den anden vej, så vil vi se hvem der er stærkest.
08-06-2007 09:26
manse42
★★★☆☆
(633)
Er det kun mig der undrer sig over at selvom Bjørn Lomborg tror på at den globale opvarmning er menneskeskabt bliver han alligevel skældt ud?

BL er således et point for MGO argumentationen (hans løsninger er bare anderledes), og arrangørerne af debatten ser ud som om de er storsindede.

Er det mon derfor seriøse klimaforskere med et andet årsagssyn på den globale opvarmning ikke blev inviteret?

ps.: BL er statiskiker ikke klimaforsker og slet ikke meteorolog.


Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem
08-06-2007 10:04
Filosoffen
★★☆☆☆
(197)
Som jeg skrev i nat, undrer det ikke mig.
Det er nu blevet et rent politisk/økonomisk anliggende og 'Svend Augift' vil gerne have pengene og dermed den økonomiske magt.
08-06-2007 10:48
manse42
★★★☆☆
(633)
Det nu var mere retorisk jeg spurgte for måske at få flere til at se sammenhængen


(NEJ det er ikke nogen ny konspirationsteori. Det er en iagttalgelse der undrede mig. Detbatten var desuden lagt op til at handle om MGO og de politikse konsekvenser og ikke om det er MGO eller NGO så hvorfor skulle man så tvivl om det?)

Filosoffen skrev:
Det er nu blevet et rent politisk/økonomisk anliggende og 'Svend Augift' vil gerne have pengene og dermed den økonomiske magt.

som i mange kriminalromaner hvor der manger et åbenlyst motiv: follow the money

Læs eller genlæs:

http://mises.org/story/2571




Hypotesen om menneskeskabt global opvarmning er et menneskeskabt problem




Deltag aktivt i debatten Temadebat DR2 tirsdag 5/6 : 'Global Opvarmning'...:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Debatten DR2 27/5 om klimapolitik.003-06-2010 13:44
Debatter i aften: DR1 og DR2213-12-2009 23:40
DR2: Klima - en varm kartoffel007-01-2009 21:45
DR2 i aften112-07-2007 18:29
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik