Husk mig
▼ Indhold

Terraform industries - naturgas af el og luft

Terraform industries - naturgas af el og luft09-04-2025 17:52
Euro
★★★★☆
(1309)
Jeg er lidt usikker på hvad jeg reelt set synes om dette koncept.

De har lavet en reaktor der bruger el fra solceller til at drive en reaktor som trækker luft ind, så den kan genbruge den CO2 der er i luften.

De mener at de ved at bruge billigeste solartecknologi, kan producere naturgas kunstigt til samme pris som det koster at trække det op af undergrunden. Den økonomiske fordel ligger pt i at når man borer efter olie er det dyrt at bore og man har kun succes 1/4 af forsøgene. Men denne reaktor har man 100% succes hver gang. Endvidere regner de med at solenergi bliver endnu billigere i de kommende år.

Og de siger at de kan producere grøn brint til 2,50dollar/kg, men jeg fornemmer at de primært satser på kunstig naturgas, nok mest fordi de derved bliver CO2 neutrale.

Det betyder i princippet at man kan lukke alle boringer efter gas, og erstatte dem med solcelle parker og reaktorer.

I princippet vil jeg hellere bruge el direkte i en bil eller varmepumpe evt via et batteri, som jeg tror er en billigere løsning, og så mister man ikke 2/3 af energien ved at lave det om til gas. Og så vil man jo sikkert brænde det af og lave det om til el igen, hvor man igen taber 2/3, så man i alt mister 8/9 af sin producerede energi. Så den el der reelt koster 4øre/kwt kommer så til at koste producenten 32øre/kwt plus reaktorprisen. Det kan et batteri gøre billigere, og med mindre ressourcespild.

Men på den anden side, så kan opfindelsen gøre at gas forbruget bliver CO2 neutralt, og så sker der jo ikke rigtigt noget ved at vi brænder det af...

https://terraformindustries.com/

Har i andre en holdning til denne opfindelse?
Deltag aktivt i debatten Terraform industries - naturgas af el og luft:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13822-04-2025 10:44
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe3721-04-2025 12:44
Frikadeller is og bacon lavet af luft - Solein - Solar foods118-04-2025 20:42
Er olie billigere end naturgas og biogas?014-04-2025 15:49
Billig El af naturgas - nu uden CO2 udledning, NETPower518-12-2024 12:18
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Naturgas
Luft til luft-varmepumper
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik