Husk mig
▼ Indhold

The ice is melting at the poles...pole...p


The ice is melting at the poles...pole...p12-11-2015 17:30
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
Hvad Villy Søvndal ikke vidste....

Det er en klassiker.
Redigeret d. 12-11-2015 17:31
14-11-2015 14:33
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det her var nok også kommet bag på Villy Søvndal og mange andre,isdækket i Grønland taber meget lidt masse.
http://beta.dmi.dk/en/groenland/maalinger/greenland-ice-sheet-surface-mass-budget/
14-11-2015 17:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er jo et helt andet billede, som vi igen og igen bliver præsenteret for.

Nettomassetabet af indlandsisen er således et godt eksempel på, hvordan vi bliver misinformeret i relation til CO2- og klimaproblemet.
14-11-2015 20:28
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Den er ikke dårlig, men jeg tror faktisk godt, at Villy kan skrive en bedre klimasang selv, så det vil jeg håbe på, at han gør.



Ellers kan jeg ikke se problemet. Det er jo ganske sandt, at isen smelter.
Nogle kan måske undre sig over, at der samtidigt sker en genopbygning hurtigere end før, men det burde ikke forbavse, når luften bliver mere fugtig.
Er det helt forkert at se det så simpelt..?

Om det betyder, at der er mindre grund til bekymring, det tror jeg bestemt ikke.

Men det afhænger måske mest af, hvilke evner man har for at bekymre sig om fremtiden og ikke bare sin egen næsetip..?





­­
15-11-2015 14:18
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Nielsen: den med Villy er morsom, men kæden hopper af, når du kæder det sammen med NASAs undersøgelser på Antarktis.
For lige at blive på samme niveau, så er der et par unge frustrerede amerikanske klimaforskere, der har skrevet en sang om dig:
https://www.youtube.com/watch?v=GRUOgW9tJMs
Den er ligeså morsom som Villy og faktisk godt fremført :-)
Men at du kæder sjov med Villys engelsk sammen med de fejl, som der ligger i usikkerheder på målemetoder omkring is-forskning, må skyldes stor uvidenhed.
Du er vel klar over, at det ikke er den nuværende afsmeltningsrate, der er det store problem - det er accelerationen i samme, der er bekymrende.
Fra samme NASA, som du forsøger at gøre grin med:
http://www.nasa.gov/feature/goddard/warming-seas-and-melting-ice-sheets

For lige at gøre det tydeligt:
NASA:
Several studies have shown that different remote sensing methods for studying ice sheet mass balance agree well. GRACE's record, spanning over a decade, shows that the ice loss is accelerating in Greenland and West Antarctica. Greenland has shed on average 303 gigatons of ice every year since 2004, while Antarctica has lost on average 118 gigatons of ice per year, with most of the loss coming from West Antarctica. Greenland's ice loss has accelerated by 31 gigatons of ice per year every year since 2004, while West Antarctica has experienced an ice mass loss acceleration of 28 gigatons per year.


Så hvis vi ser på Grønland alene, så vil accelerationen i afsmeltning være fordoblet om 10 år, hvis accelerationen holder sig konstant. Der er meget diskussion og usikkerhed omkring accelerationens størrelse lige nu. Den opbygning af is på Antarktis, som er sket igennem årtusinder vil ligeledes blive overhalet af den øgede afsmeltning pga samme acceleration.

Så ho-ho: "the ice i melting at the poles", min påstand er, at vi ikke aner, hvad vi har gang i, og at det er dybt bekymrende, at så få forstår, hvad det er, der er risikoen for de næste generationer.
25-11-2015 20:46
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
For dem, der vil vide noget om afsmeltninger af grønland, så er her en australsk film fra 2013, der viser problematikker ved stigende temperaturer.
Det går nok lidt hurtigere end de fleste forestiller sig - se selv filmen, der varer 50 minutter.

[url]https://www.dr.dk/tv/se/vendepunkter-for-klimaet/vendepunkter-for-klimaet-2-6#!/[url]




Deltag aktivt i debatten The ice is melting at the poles...pole...p:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Southern Ocean: Udviklingen i Sea Surface Temperature og Sea Ice Cover. Analyse af data fra NOAA.4016-09-2015 14:50
Southern Ocean: Sea Surface Temperature and Sea Ice Area - links II201-12-2014 12:50
Southern Hemisphere:Udviklingen i Sea Ice Area og Sea Ice Extent..011-08-2014 11:48
Sea Ice Graphs501-04-2013 16:38
Foredrag 15/2 - Observing climate with Satellites - Are We on Thinner Ice?311-02-2011 13:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik