Husk mig
▼ Indhold

TILLYKKE; John Niclasen


TILLYKKE; John Niclasen26-09-2016 21:06
Emeritussen
★☆☆☆☆
(86)
Normalt synes jeg det er helt forkert med navne i emnelinien, men i det her tilfælde håber jeg det går an.

Altså, et stort tillykke med din flotte artikel - 4 hele sider - i Danmarks videnskabsmagasin #1.
Det er altid blandt årets store dage når KVANT lander i min postkasse.

Håber at de spradebasser - jeg præcist betegner Gedigne Røvhuller - læser med, men desværre skal du nok ikke regne med en undskyldning fra disse selvfede og egooppustede nulliteter, der i sagens natur ikke er i besiddelse af bare skyggen af rygrad!
Redigeret d. 26-09-2016 21:08
26-09-2016 21:10
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Jamen, tak!

Jeg håber, du får noget ud af at læse artiklen.
26-09-2016 21:10
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg slutter op, KÆMPE tillykke til John Niclasen. Jeg får selv et KVANT tilsendt af DTU space, glæder mig meget til at læse det!! :-)


Bravo!!


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
26-09-2016 21:16
Emeritussen
★☆☆☆☆
(86)
John Niclasen skrev:
Jeg håber, du får noget ud af at læse artiklen.

Absolut!
Det eneste jeg har læst indtil nu.
Melder mig under Loschmidt's faner ;-)
26-09-2016 21:31
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Den gravito-termiske effekt (Ikke offentliggjort)

???



.
26-09-2016 21:39
Emeritussen
★☆☆☆☆
(86)
crank skrev:
Den gravito-termiske effekt (Ikke offentliggjort)
???.

Ka' du ikke læse? Eller har du svært ved at forstå det du læser?
Jeg har jo lige skrevet, at jeg modtog KVANT idag med posten.
Det er da så offentligt som noget?
26-09-2016 21:43
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Emeritussen skrev:
jeg modtog KVANT idag med posten.


Ja, det har du jo lige offentliggjort?

???



.
26-09-2016 21:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Jeg vil også få Kvant tilsendt.
26-09-2016 23:46
Emeritussen
★☆☆☆☆
(86)
crank du skrev:
Den gravito-termiske effekt (Ikke offentliggjort)
??? .

Altså, "Den gravito-termiske effekt (Ikke offentliggjort)"
Altså, du mener at, artiklen ikke skulle være offentliggjort?????????????

OG det forklarede jeg dig, at den er!
Som skrevet i første indlæg!
Der er givetvis skålet i megen hvidvin p.g.a. offentliggørelsen.
(Jeg nappede en bajer ;-) )

crank, ka' du ikke få en pædagog, eller anden voksen, til at sidde ved siden af dig, når du får trang til at spamme "Klimadebat.dk"?
BTW
EOD
27-09-2016 17:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Også et meget STORT TILLYKKE herfra mig. Jeg glæder mig på dine vegne.
26-11-2017 17:43
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Artiklen er til fri download nu, og ikke kun for købere af tidsskriftet:

Kvant nr. 3 fra 2016

Direkte: Den gravito-termiske effekt
Tilknyttet billede:

27-11-2017 13:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
Altså, et stort tillykke med din flotte artikel - 4 hele sider - i Danmarks videnskabsmagasin #1

- det kan jeg kun bifalde!

Jeg havde åbenbart overset denne tråd.
Det ærgrer mig dog lidt, at korrekturlæsningen (billedteksten) åbenbart har svigtet - men derved er jo intet at gøre, da tidsskriftet forlængst er trykt og omdelt!
Tilknyttet billede:

27-11-2017 14:17
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Kosmos skrev:
Altså, et stort tillykke med din flotte artikel - 4 hele sider - i Danmarks videnskabsmagasin #1

- det kan jeg kun bifalde!

Tak!

Det ærgrer mig dog lidt, at korrekturlæsningen (billedteksten) åbenbart har svigtet - men derved er jo intet at gøre, da tidsskriftet forlængst er trykt og omdelt!

Godt set! Jeg har rettet det i min kildetekst.
27-11-2017 14:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Også et tillykke herfra,det er en diger artikel,og et grundigt arbejde,du her præsenteter.
27-11-2017 17:48
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kære John

Da jeg gik i skole lærte jeg, at T falder med 1 grad pr 200 meter opad. det ser ud til at passe meget godt med 6K/km. Forklaringen fik jeg først nu.
For vand er gradienten 0,002K/m Betyder det, at temp stiger med op til 20 grader på bunden af
oceanernes dybeste steder.
Ja flot artikel.
27-11-2017 18:41
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Niels Olsen skrev:
Da jeg gik i skole lærte jeg, at T falder med 1 grad pr 200 meter opad. det ser ud til at passe meget godt med 6K/km. Forklaringen fik jeg først nu.
For vand er gradienten 0,002K/m Betyder det, at temp stiger med op til 20 grader på bunden af oceanernes dybeste steder.

Generelt har koldt vand en større massefylde end varmt vand.

For ferskvand er det vand ved +4 C, der har den største massefylde. Derfor er temperaturen på bunden af store søer på høje breddegrader +4 C.

Se f.eks.: Temperatur @ Den Store Danske

Den 18 m dybe og blot 5 ha store Ørred Sø i Jydelejet på Møns Klint danner allerede springlag ved en temperatur på kun lidt over 4 °C, som er den temperatur, hvor ferskvand er tungest.

For saltvand er det koncentrationen af salt, der bestemmer temperaturen for vand med størst massefylde. I gennemsnit for oceanerne er det vand ved ca. +2 C, der har den største massefylde. Derfor er temperaturen på bunden af oceanerne +2 C.

Vandet med temperatur omkring +2 C synker til bunds ved polerne, hvor der er koldt nok til, at overfladevandet kan være +2 C. Vandet fra Arktis er lidt varmere end vandet fra Antarktis, og derfor ligger vandet fra Antarktis nederst.

Det er disse forhold, der gør, at vandet i oceanerne ikke har en temperaturprofil, som luften i atmosfæren.

(Klik på billedet for stor version.)

27-11-2017 18:54
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
John Niclasen skrev:

Vandet med temperatur omkring +2 C synker til bunds ved polerne, hvor der er koldt nok til, at overfladevandet kan være +2 C. Vandet fra Arktis er lidt varmere end vandet fra Antarktis, og derfor ligger vandet fra Antarktis nederst.

Det er disse forhold, der gør, at vandet i oceanerne ikke har en temperaturprofil, som luften i atmosfæren.

(Klik på billedet for stor version.)



Det er noget sludder. Vandet i dybhavene har ingenting fra polerne. Her kan jeg da godt se, at det er praktisk at lave simple tegninger med en max. havdybde på 5 km.




.


27-11-2017 18:56
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Det er anderledes på landjorden, hvor temperaturen stiger med dybden.

I (tidligere) verdens dybeste hul, det russiske Kola Superdeep Borehole, blev der målt 180 °C i en dybde på 12.262 meter.

Og der spiller også ind, at Jorden er varm indeni, fordi der skabes varme dels ved henfald af radioaktive stoffer og dels ved krystallisering af kernen (flydende jern til fast jern).
27-11-2017 19:31
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Niels Olsen skrev:
For vand er gradienten 0,002K/m Betyder det, at temp stiger med op til 20 grader på bunden af oceanernes dybeste steder.

Man måler dog en lille stigning i temperaturen de dybeste steder i oceanerne. Det er kun 0,04% af oceanerne, der er dybere end 8 km.

Målinger fra Piccards ekspedition til Marianergraven viser, at de laveste temperaturer på ca. 2 °C var ved 4-5 km dybde, hvorefter temperaturen stiger en lille smule ned mod bunden.

Vand kan komprimeres, dog slet ikke i samme grad som luft.

Beregninger viser, at den potentielle temperatur, som oceanografer kalder den, er stort set uændret under 5 km, mens den målte temperatur altså stiger lidt.

Flg. slide er fra dette slideshow:

SIO 210
Kurset: SIO 210: Introduction to Physical Oceanography

Teksten til dette slide 24 lyder:

Pressure effect on temperature: Mariana Trench (the most extreme example because of its depth) DPO Figure 4.9 X Note the measured temperature has a minimum around 4000 dbar and increases below that. Potential temperature is almost exactly uniform below 5000 m: the water column is adiabatic. (This is because all of the water in this trench spilled into it over a sill that was at about 5000 m depth.) Talley SIO 210 (2013)

Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten TILLYKKE; John Niclasen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Tillykke Frank Lansner!926-04-2018 19:20
Tillykke til Connie...224-11-2009 23:17
Tillykke med de 100.000803-11-2007 16:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik