Husk mig
▼ Indhold

Transition Towns


Transition Towns03-02-2010 17:38
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Kan ikk finde noget om det her i forum....

Nogen der ved om hvilke danske byer det er startet op i?

Tænke globalt, handle lokalt. super bevægelse.


The time for doubt is over!
RE: Syltemae på Sydfyn03-02-2010 18:59
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Prøv at tjekke

www.information.dk

27. januar havde avisen en længere artikel om disse byer.

For øvrigt en god avis!
Redigeret d. 03-02-2010 19:06
04-02-2010 06:15
Jakob
★★★★★
(9287)
.




http://www.information.dk/222785
Citater:
----------------
Efter nedturen med COP15 kommer nu opturen med Transition Towns, omstillingsbyerne. Et initiativ, der med afsæt i 2006 i den lille by Totnes i det sydvestligste hjørne af England nu tæller projekter i 273 byer i 14 lande, heraf omtrent halvdelen i England. Med møder for nylig i København og på Sydfyn er initiativet nu ved at slå rod i Danmark.
Det første skridt blev taget af Rob Hopkins, en ung brite der i 1990'erne blev inspireret af de såkaldte permakultur-principper, der i korthed siger: Byg din egen bolig og producer din egen føde.
--
Så han valgte fællesskabsstrategien, flyttede til den lille by Totnes med 8.000 indbyggere og begyndte sammen med andre at arbejde med en omstillingsstrategi for byen.

»Min fornemmelse er, at det skal foregå i en skala, hvor folk oplever, de kan have indflydelse. London er f.eks. for stor,« siger han i et videointerview.
--
Andre blandt initiativtagerne har allerede oversat og elektronisk publiceret Rob Hopkins' Grundbog for overgangsinitiativer, som beskriver de grundlæggende principper, gennemgår muligheder og barrierer m.m. Og i lørdags var der så møde i det, der nu er Danmarks første konkrete og internationalt godkendte Transition Town-projekt: Syltemae Omstillings Initiativ på Sydfyn.
----------------




Video med Rob Hopkins:
TRANSITION TOWNS: An Interview with Rob Hopkins
http://www.youtube.com/watch?v=rQF09NG00V8




.
04-02-2010 21:05
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der da helt godt, blot det ikke som vindmøllerne sender "aben" videre til det omliggende område.
12-02-2010 12:54
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Tak for info


nu hvor statslederne har fejlet må løsningen komme andet sted fra!
12-02-2010 21:07
Michael
★★☆☆☆
(196)
»Min fornemmelse er, at det skal foregå i en skala, hvor folk oplever, de kan have indflydelse. London er f.eks. for stor,« siger han i et videointerview

Egentlig meget tankevækkende.

Storbyens apatifremkaldende afmægtighed.
Redigeret d. 12-02-2010 21:07
12-02-2010 22:58
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@Michael


Jeg tror desværre ikke, at det er hele historien.

Jeg kan ikke se, at det er muligt for store byer at gennemføre en klimaøkologisk omstilling, uden de får en massiv opbakning fra de tyndt befolkede områder i resten af landet.
Der er ganske enkelt ikke plads til alle de solfangere, vindmøller og økologiske køkkenhaver, som der er behov for.

Men derfor synes jeg alligevel, at Transition Towns kan være et glimrende initiativ, hvis de blot ikke lader de store byer i stikken.
Man kan håbe, at det breder sig og vil vil skabe flere grønne stemmer.
Men man kan måske også frygte, at de bliver små enklaver, som har nok i sig selv, fordi de har deres på det tørre, og de synes måske, at alle andre bare kan gøre det samme uden en forbedret nationalpolitik.
Derfor kan jeg godt være lidt i tvivl.

Under alle omstændigheder mener jeg nok ikke, at Danmark kan komme godt i mål med den klimaøkologiske omstilling og VE-selvforsyning, hvis ikke vi får en meget kraftig nationalpolitisk indsats for det.



.
01-03-2010 12:24
Erik Lemcke
☆☆☆☆☆
(2)
Dejligt med al den fokus på Transition Town eller omstillingsbevægelsen, som vi har valgt at kalde den i Danmark.

Jeg er en forberedelsesgruppe der fokusere på hvorledes vi kan inspirere klima, miljø og andre personer som har fokus på at olien snart slipper op til at starte grupper lokalt. For mig er det vigtigt at der sker noget i eksisterende byområder så flere og flere får øjne op for at vi selv må gøre noget der hvor vi bor.

Den 16. januar havde vi et opstart møde i København hvor der deltog mere 55 person. Der blev arbejdet i 8 forskellige geografiske grupper som drøftede hvordan de kan starte lokalt. Den første som er kommet i gang er Frederiksberg. Men vi er stadig i en meget indledende fase.

Det næste møde i Transition Town bevægelsen i storkøbenhavn finder sted den 9. marts. Mødet fokusere på energi spørgsmålet

Se nærmere på http://www.netvibes.com/ttidk

Så måske ses vi
02-03-2010 02:34
Michael
★★☆☆☆
(196)
@Erik Lemcke

Det kunne være spændende hvis du på et tidspunkt ved senere lejlighed skriver mere derom. Man kan sige stik mod jeres engelske venner så skal i overbevise storbyens mennesker. Held og lykke med at få hul på det.
02-03-2010 02:37
Michael
★★☆☆☆
(196)
Omstillingsbevægelsen.

Øv til alt hvad der har ordlyden af bevægelse at gøre. For at være ærlig så tror jeg mange har instinktiv reservation over for bevægelse. Det er knap så lækkert som Transition Town. Men hvad skal man også gøre. Dansk er et fladtrådt sprog.
RE: Omstillings-by03-03-2010 14:26
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Michael skrev:
Omstillingsbevægelsen.

Øv til alt hvad der har ordlyden af bevægelse at gøre. For at være ærlig så tror jeg mange har instinktiv reservation over for bevægelse. Det er knap så lækkert som Transition Town. Men hvad skal man også gøre. Dansk er et fladtrådt sprog.




Kan du så ikke glæde dig over begrebet "omstillingsbyer", som de kaldes her til lands?
Redigeret d. 03-03-2010 14:46
04-03-2010 13:58
Michael
★★☆☆☆
(196)
Kaffka skrev:
Kan du så ikke glæde dig over begrebet "omstillingsbyer", som de kaldes her til lands?


Det kan jeg ihvertfald glæde mig over

Redigeret d. 04-03-2010 14:44
RE: Transition Towns express til Bornholm..!05-03-2010 07:57
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Energinet eksperimenterer med Bornholm som en model for, hvordan hele Danmark og andre samfund kan omstilles til meget mere VE.


http://www.ens.dk/DA-DK/INFO/NYHEDER/TEMAER/FREMTIDENSENERGISYSTEM/Sider/20100219TemaBornholm.aspx
Citater:
-------------------
Energinet.dk har besluttet at gennemføre en fuldskala demonstration af fremtidens elsystem på Bornholm
--
Forsknings- og miljøchef Kim Behnke fra Energinet.dk, der har ansvaret for planlægningen af fuldskala demonstrationen, fremhæver, at der også er et stærkt folkeligt engagement i vedvarende energi på øen. Bornholms regionskommune har sammen med forsyningsselskabet Østkraft og det lokale erhvervsliv sat et strategisk mål om at gøre øen til "Bright Green Island" med en andel af vedvarende energi på 77 procent i 2025 på vejen mod et CO2-neutralt energisystem.
-------------------

Jeg synes, at det er alle tiders, og jeg vil gerne klappe både Energinet og Bornholmerne på ryggen.

Men efter min mening er 15 års indkøring til 77% VE bare alt for længe og for lidt. Det må kunne gøres meget hurtigere..!




Jeg tænker, at Transition Towns må være et projekt, som kan sætte ekstra turbo på omstillingen i hele Danmark, hvis der gøres en indsats for at udbrede bevægelsen til Bornholm netop nu..!


Bornholm go go go go go go go go go..!!




.
06-03-2010 11:23
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
Danmarks første omstillings initiativ er sat i gang på Sydfyn og har lige fået en hjemmeside:
syltemae.ning.com


Om en to måneder vil vi formentlig se en masse konkrete projekter


Billede fra startarrangement 19. jan 2010:





grøn revolution ... tak
22-07-2010 22:23
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
Nu er Syltemae Omstillings initiativ nået videre. Vi kørt en lang oplysnings fase... her en et af resultaterne af den http://www.syltemae.dk/profiles/blogs/vi-mangler-noget-jord og nu kommer der snart en openspace dag om forsyning med lokale fødevare, en klimaaktion 10/10/10 hvor vi planter et område vi fået kommune til med nøddetræer.

26-07-2010 11:11
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Benjamin Bro-Jørgensen skrev:
nu kommer der snart en openspace dag om forsyning med lokale fødevare, en klimaaktion 10/10/10 hvor vi planter et område vi fået kommune til med nøddetræer.



Kan du fortælle noget om, hvorfor der er valgt nøddetræ og hvilken sort..?

Jeg er så småt begyndt at udvikle en mark, hvor der skal være kort afstand ( 6-10 meter ) mellem læbælterne, som består af en enkelt række tæt plantede træer og buske.
Meningen er så, at træer og buske skal sende rødder langt ned og ind under det dyrkede stykke for at opsamle de næringssalte og eventuelle andre stoffer, som udvaskes derfra.

Men jeg ved ikke, hvilke træsorter, jeg skal vælge, eller hvordan de skal kombineres for at gøre jobbet bedst muligt.
Jeg håber, at du eller andre kan give lidt inspiration til dette projekt.



PS: Er dine billeder ikke meget store..? ... Min gamle PC er ved at gå i knæ.



.
01-08-2010 00:17
Benjamin Bro-JørgensenProfilbillede☆☆☆☆☆
(16)
Ja nøddetræer fordi de giver et godt udbytte (protein, vigtige fedtsyre osv.). Flere snakker faktisk om at vi burde have skovlandbrug fordi når træer er etableret skal man ikke gøre andet end at høste (ingen harvning, pløjning osv. ). Der lige udkommet en revolutionerne bog om det der hedder "Creating a forest garden - working with nature to grow edible crops" skrevet Martin Crawford der har forsket i det i 15 år. Kan anbefale dig at læse den til dit projekt (meget kendt indenfor permakultur bevægelsen hvis du kender den).
I den selvforsynende landsby er de igang med at lave en skovhave på næsten 1 ha. der er der blevet plantet massere af rødelg og poppel for skabe læ og N fiksering til en lang række nødde og frugt træer der skal plantes dette efterår. Nøddetræer er ik noget der bliver solgt særlig meget af i DK, men der er Lars Vestergaard der avler på gode nødde og frugt træer http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/J%C3%B8rgens+projekter/20080916142612.htm
Hvilke sorter du skal vælge præcist ved jeg ikke nu her men måske når jeg har læst Martin Crawfords bog færdig
Information om Omstilling Danmark09-08-2010 09:12
Erik Lemcke
☆☆☆☆☆
(2)
Transition Town bevægelsen i Danmark har skiftet hjemmeside adresse så hvis du vil have information om hvad der sker i Danmark på området så gå ind på:
http://transitiondenmark.ning.com/

hilsen Erik
RE: Bæredygtigt biobrændsel26-01-2011 11:59
Jakob
★★★★★
(9287)
.




@Benjamin Bro-Jørgensen



Hvis man dyrker en forrest garden, så må der kunne hentes meget bæredygtigt biobrændsel fra træerne i læbælterne mellem de dyrkede spor.
Og har man en skov, så må det nok også være ok bæredygtigt med mellemrum at tynde lidt ud i skoven.

Eller hvilke bæredygtighedskriterier, mener du, at der bør sættes for biobrændsel..?


Efter hvad jeg fik ud af en folketingsdebat i går, så producerer EU pr. definition ( EU's egen og Lykke Friis' definition ) KUN bæredygtigt biobrændsel. Men kriterierne for bæredygtighed er nærmest en by i Rusland.
F.eks. dyrkes der i følge EU bæredygtigt biobrændsel i det kemiske landbrug, og fjerner man alt halm, så er det allerede 2. generations biobrændsel.
For mig lyder det helt vanvittigt.
Hvis biobrændsel skal være bæredygtigt, så må det mindste krav vel simpelt være, at det ikke må skade miljø eller klima, og jorden skal være mindst ligeså god bagefter som før.
Derfor mener jeg nok ikke engang, at økologisk dyrkning af majs eller raps kan bruges, fordi selv denne produktionsform også giver for meget udvaskning af næringssalte.


Hvad mener du..?




.
RE: Forest Garden27-01-2011 15:13
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Her er nogle Forest Garden videoer:


Martin Crawford´s FOREST GARDEN
http://www.youtube.com/watch?v=GFbcn06h8w4


Getting started in Agroforestry
http://www.youtube.com/watch?v=f86K58P7xS8


Agroforestry Practices - Forest Farming
http://www.youtube.com/watch?v=ssFQXgGbwTE



Og her er nogle eksempler på skovlandbrug og skovmarkbrug, som må kunne tilpasses og bæredygtighedsoptimeres til dansk økologisk landbrug i stordrift:

Agroforestry Practices - Alley Cropping
http://www.youtube.com/watch?v=b8Kwb5yInPM





.
13-12-2012 09:47
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Skulle her mon være nogen, der har fingeren så meget på pulsen, at de kan give en lille opdatering på, hvordan det går med projekt omstillingsbyer/transition towns i DK..?

Er der stadig fremdrift, eller kniber det med at få idéen til at brede sig..?



.
13-12-2012 10:01
Kosmos
★★★★★
(5371)
...at de kan give en lille opdatering på, hvordan det går med projekt omstillingsbyer/transition towns i DK..?

- jeg ved ikke præcis, hvorledes begrebet defineres/afgrænses, men Friland kunne måske være et bud(?)
13-12-2012 11:37
Jakob
★★★★★
(9287)
.




Kosmos skrev:
- jeg ved ikke præcis, hvorledes begrebet defineres/afgrænses, men Friland kunne måske være et bud(?)


Det tror jeg ikke helt, selvom der er mange idéer, som går igen.
Men omstillingsbyer er f.eks. ikke kun nybyggeri.
Hvis du søger en præcis og oprindelig definition, så kan jeg nok ikke komme det nærmere end at give dig dette link til et indlæg længere oppe i tråden:
http://www.klimadebat.dk/forum/transition-towns-d24-e1420.php#post_19294


Vi fik også dette link, som måske kan give en update, men det er lidt uoverskueligt, synes jeg:
http://transitiondenmark.ning.com/




.
Redigeret d. 13-12-2012 11:38
13-12-2012 23:49
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det tror jeg ikke helt, selvom der er mange idéer, som går igen

- OK da, 'Friland' var blot det mest 'fodformede', jeg på stående fod kunne drømme op; men jeg vil nu ingenlunde heller betegne mig selv som ekspert på området!
15-12-2012 21:03
Jakob
★★★★★
(9287)
.





Kosmos skrev:
Det tror jeg ikke helt, selvom der er mange idéer, som går igen

- OK da, 'Friland' var blot det mest 'fodformede', jeg på stående fod kunne drømme op; men jeg vil nu ingenlunde heller betegne mig selv som ekspert på området!


Fine sko dur ikke på friland. Det har Karen Thisted proklameret.
Men i en "transition town" behøver der ikke være noget i vejen for, at du kan gå i stiletter, hvis du har lyst.
Når man skal omstille en mere moderne beboelse bygget i sten, så må det være mere klimavenligt at forbedre den frem for at vælte den for at bygge et halmhus i stedet.
Det skriver jeg heller ikke som transition town ekspert, men som "autodidakt økoslumstomsingeniøraspirant", under forudsætning af, at den selvvalgte titel ikke er beskyttet.





.
17-04-2014 23:18
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@Benjamin Bro-Jørgensen


Hvad mener du om, at man vil dyrke poppel imellem rækkerne i de unge skove..?

Jeg frygter nok, at det er rovdrift på humuslaget, og jeg ville derfor i stedet nærmere vælge energipil med pælerod til sådan en "energiskovhave".



.
Tilknyttet billede:

18-08-2018 23:51
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Benjamin Bro-Jørgensen skrev:
Hvilke sorter du skal vælge præcist ved jeg ikke nu her men måske når jeg har læst Martin Crawfords bog færdig


Hvordan går det, er du blevet færdig med bogen.?


­
­
20-08-2018 22:34
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jeg har fundet denne side:


https://www.mysmartgarden.org.au/en/Resources/Food/Creating-a-food-forest


Det ser ud til, at f.eks. et pæretræ af den viste sort kan sende rødder langt ind under et dyrket område og på den måde hjælpe med at danne et sikkerhedsnet, som beskytter miljøet imod nedsivning af næringssalte.






­
Redigeret af branner d. 26-05-2019 21:42




Deltag aktivt i debatten Transition Towns:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik