Husk mig
▼ Indhold

Tyskland trækker i land


Tyskland trækker i land13-06-2013 16:07
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
"Germany urgently needs to scale back its financial support for the development of renewable energy":
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20130612-702492.html#printMode

"The costs of Germany's shift to a low-carbon economy are getting out of control":
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20130610-706849.html#printMode

Her er udvikling i energipriser i Tyskland, som følge af "grønne" reformer:
http://www.thegwpf.org/german-government-pushes-electricity-costs-record-high/

Det lader til at realiteterne er gået op for Merkel.
Hvornår kan man forvente at det samme sker i Danmark?
16-06-2013 23:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det er da ingenting í sammenligning med dette se



Fjernvarmepriser i københavn og oplandskommuner.

450 kr/Mwh netto uden afgift og moms for noget som skulle være spild fra kraftværker når de yder strøm. Det er simplehen ekstrem.. Det er sådan lige 5 gange prisen på kul og 2 gange prisen på gas.

Og det er inden man virkelige begynder at omstille det københavnske fjernvarmesystem bort fra kul og gas, for det kommer til at koste og prisen på varme stiger ind i himlen.
Redigeret d. 16-06-2013 23:03
25-06-2013 21:49
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Hvornår mon virkeligheden går op for UK?
The left's "green growth" myth

It's A Bio-Mess. Burning Wood Is A Disaster
26-06-2013 14:12
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
kristofferszilas skrev:
It's A Bio-Mess. Burning Wood Is A Disaster

Et glimrende argument for, hvorfor biomasse kræver omtanke i brugen og ret solid regulering af diverse tilskudsordninger. At fælde en bunke skov i Langbortistan og færge det til f.eks. DK er bare en Dårlig Ide.
27-06-2013 19:28
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Et glimrende visuelt argument imod brugen af biomasse er nedenstående foto af grænsen mellem Haiti og Den Dominikanske Republik.
Så kan man selv gætte på hvilket af de to lande der har adgang til fossil energi og hvilket land der er afhængig af skovhugst:



07-07-2013 10:10
Jakob
★★★★★
(9265)
.




kristofferszilas skrev:
Et glimrende visuelt argument imod brugen af biomasse er nedenstående foto af grænsen mellem Haiti og Den Dominikanske Republik.
Så kan man selv gætte på hvilket af de to lande der har adgang til fossil energi og hvilket land der er afhængig af skovhugst


Det må selvfølgelig være det land med mest skovdrift, som er mest afhængig af træ.

Eller måske vidner billedet kun om, at ingen af landene har forstand på bæredygtig drift.



.
13-08-2013 22:17
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Germans grow skeptical over shift to renewables

"Two years ago, Germany ushered in a new era of energy production, shifting from nuclear and fossil fuel to mainly wind and sun. Though the policy is still supported by most Germans, the moods of many are slowly changing."
19-08-2013 10:30
Kosmos
★★★★★
(5371)
Lidt mere tysk 'ilandtrækning' - omend på et lidt andet felt:

German meteorologist Dominik Jung (right) wonders why climate "hysteric scientists" have come out of their cave.

This is what is happening now in climate science in Germany – lots of skeptic people are now chipping away and that process has become a run-away train...
23-08-2013 10:00
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
German Utility Revolts Against Renewable Energy, Threatens To Relocate In Turkey
23-08-2013 17:29
manse42
★★★☆☆
(633)
Betyder det så, at Tyskland bliver smidt ud af EU og skal give alle deres nobelpriser tilbage?
23-08-2013 20:10
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://www.windstrom-kosten.de/


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
23-08-2013 22:57
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Jakob skrev:

Eller måske vidner billedet kun om, at ingen af landene har forstand på bæredygtig drift.


Hvis man følger grænsen mellem de 2 lande på google maps vil man se at det billede er lidt cherry-picket. Det er helt klart det sted på grænsen, der uden sammenligning viser den effekt bedst.
Det er tydeligt langs meget af grænsen at der er en forskel i politik mellem hvordan de 2 lande operer, men den er ikke entydig i retning af at Haiti driver rovdrift på skoven. Nogen steder er der faktisk Haiti, der har mest skov på deres side af grænsen. andre steder er det bare tydeligt at størrelsen af landbrug/marker er forskellig.

Min pointe er at der er sikkert mere til historien, end der lige møder øjet og det var mere interessant at have en forsker i emnet med lokal-kundskab til at udtale sig.
24-08-2013 09:08
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@Peter Mogensen


Ja, det kan da nok altid være interessant at høre en forskers vurdering.
Men umiddelbart mener jeg, at billedet i sig selv er et aldeles sølle bevis for, om det ene eller det andet land selv har fossilt brændsel eller ej.
Det fortæller måske mere om det politiske styre og økonomi.
I Danmark overvejes det f.eks. at udvinde skifergas kun til eksport for at score kassen.
Det vender ikke sådan, at hvis vi ikke udvinder skifergas, så må vi fælde alle skove.
Ej heller, hvis vi ophører med at udvinde olie.
Vi ville måske blot skære lidt ned på den offentlige sektor og kompensere på anden vis.
Og skulle vi endelig en dag blive helt afhængige af at kunne afbrænde vores eget træ, så ville vi da forhåbentlig begynde med at plante mange flere træer, så det ikke blot ville være som at tisse sig til varmen.
Altså med mindre, vi kan gå ud fra som en selvfølge, at alle vore politiske magthavere er stupide og mangler enhver form for fremsyn, og det kan vi måske godt nogle gange komme i tvivl om.

Men med hensyn til bæredygtighed, så synes jeg egentlig, at det er meget simpelt, for hverken udvinding af fossilt brændsel eller uhæmmet skovhugst er et udtryk for bæredygtig drift.






Angående Tyskland, så vil det skuffe mig dybt, hvis ikke de snart sætter omstillingen til vedvarende energi op i et langt højere gear.
Men det skuffer mig ligeså meget, hvis Danmark ikke snart finder ud af, at det er vores pligt at hjælpe Tyskland med billig vindstrøm fra landvindmøller i Jylland.
I flere år har de i medierne snakket nedladende om "den rådne banan". De har ikke engang fattet, at det er den, der kan gøre den store forskel i dansk klimapolitik.
Måske er det på tide, at vi arbejder på at løsrive Jylland og gør landet til en selvstændig nation, som derefter stiler imod en stærkere symbiose med Tyskland, som nok i højere grad kan værdsætte Jyllands egenskaber og muligheder end de opblæste danske øboer. Så kan vi nok også i højere grad få held med at importere germanske kvinder med ben i næsen til erstatning for alle de deserterede jydepiger, der er blevet lokket væk, fordi de har hørt så meget om, at det er finere at bo tæt på den storforurenende hovedstad.
Mon dog ikke snart, at politikerne ka' lære det, eller skal jeg fortsætte..?


Kom så Tyskland..!





.
24-08-2013 16:09
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:

Angående Tyskland, så vil det skuffe mig dybt, hvis ikke de snart sætter omstillingen til vedvarende energi op i et langt højere gear.
Men det skuffer mig ligeså meget, hvis Danmark ikke snart finder ud af, at det er vores pligt at hjælpe Tyskland med billig vindstrøm fra landvindmøller i Jylland.
I flere år har de i medierne snakket nedladende om "den rådne banan". De har ikke engang fattet, at det er den, der kan gøre den store forskel i dansk klimapolitik.
Måske er det på tide, at vi arbejder på at løsrive Jylland og gør landet til en selvstændig nation, som derefter stiler imod en stærkere symbiose med Tyskland, som nok i højere grad kan værdsætte Jyllands egenskaber og muligheder end de opblæste danske øboer. Så kan vi nok også i højere grad få held med at importere germanske kvinder med ben i næsen til erstatning for alle de deserterede jydepiger, der er blevet lokket væk, fordi de har hørt så meget om, at det er finere at bo tæt på den storforurenende hovedstad.
Mon dog ikke snart, at politikerne ka' lære det, eller skal jeg fortsætte..?


Kom så Tyskland..!
.


Jakob

Måske det ville hjælpe på din forståelse for, at der ikke leveres vind-el til Tyskland, når der produceres mere end der kan bruges i DK-vest (+ DK-øst efter vi fik Storebæltskablet)

Forklaringen er meget logisk - for når vindmøllerne i Jylland producerer meget el, så gør vindmøllerne i det vestlige hjørne af Tyskland det også - Tyskland har problemer nok med at transportere deres egen vind-el hen, hvor den kan stoppes ind i elforbruget.

For lige som Danmark kræver det store anlæg for at få el fra det vestlige Tyskland til det østlige Tyskland.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
24-08-2013 18:14
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@ Boe Carslund-Sørensen


Tak for info. Men nej, jeg må indrømme, at jeg ikke er meget forstående i den retning.
Det er måske en uorden, som de må se at få bragt orden på.
Men Østtyskland behøver nok heller ikke at være danske vindmøllers primære målområde.
Trækker vi et søkabel et par hundrede kilometer fra Esbjerg til Tyskland, så er vi allerede halvvejs i Ruhr-distriktet, og hvis tyskerne vil det, så tror jeg, at det område alene kan forbruge mere vindstrøm, end vi nogensinde kan producere i Danmark.
Hvorfor kan Østtyskland ikke forsyne sig selv ligeså godt som Vesttyskland, de har vel også sol og vind..?
Uanset hvad, så er jeg sikker på, at Tyskland kan få det til at fungere, hvis de vil, selvom det måske bliver lidt småhårdt i et årti.




.
24-08-2013 20:11
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.

@ Boe Carslund-Sørensen

Tak for info. Men nej, jeg må indrømme, at jeg ikke er meget forstående i den retning.
Det er måske en uorden, som de må se at få bragt orden på.
Men Østtyskland behøver nok heller ikke at være danske vindmøllers primære målområde.
Trækker vi et søkabel et par hundrede kilometer fra Esbjerg til Tyskland, så er vi allerede halvvejs i Ruhr-distriktet, og hvis tyskerne vil det, så tror jeg, at det område alene kan forbruge mere vindstrøm, end vi nogensinde kan producere i Danmark.
Hvorfor kan Østtyskland ikke forsyne sig selv ligeså godt som Vesttyskland, de har vel også sol og vind..?
Uanset hvad, så er jeg sikker på, at Tyskland kan få det til at fungere, hvis de vil, selvom det måske bliver lidt småhårdt i et årti.


Jakob

Tyskland har planer om et søkabel til Norge uden om Danmark - hvorfor mon det, hvis det forholder sig, som du skriver, at Ruhr-distriktet kan aftage mere vind-el, end vi nogensinde kommer til at kunne producere?

I modsætning til Danmark har Tyskland et elnet, der er beregnet til el fra kernekraft - de skal således ikke ud at forstærke det overordnede elnet. Aligevel er det ikke til VestTyskland, vi kan afsætte vind-el til, når vi har overproduktion, men nok nærmere til Østtyskland via Sjælland og østersøkablet - men slet ikke i de mængder, du gerne så.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
24-08-2013 22:14
Jakob
★★★★★
(9265)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Tyskland har planer om et søkabel til Norge uden om Danmark - hvorfor mon det, hvis det forholder sig, som du skriver, at Ruhr-distriktet kan aftage mere vind-el, end vi nogensinde kommer til at kunne producere?


Jeg ved meget lidt om det tyske EL-net, så alt hvad jeg skriver om det er kun på fornemmeren.
Men noget siger mig, at de får brug for mere strøm, når de skal afvikle kernekraften og kulkraften.
En del af den strøm kan de få fra Norge og som regel fra vandkraft, når de efterspørger den, og ikke kun når det blæser på vindmøllerne.
Det gør det interessant og komfortabelt, og så hører det nok også med til historien, at dansk vindkraftkapacitet endnu er så forsvindende lille, at den alligevel ikke kan batte en bønne.
Og det er det sidste, jeg gerne vil lave om på.
Hvis Danmark har overproduktion af vindstrøm f.eks. allerede, når det blæser 6 sekundmeter, så vil du i den stund nok også se efterspørgslen stige.
Men det hele skal selvfølgelig gøres i samarbejde med Tyskland, og indtil vi bliver bedre til at lagre energien, så slipper de nok ikke for at indrette en del industri og arbejdspladser efter vindstyrken, så de kan smelte masser af jern og producere store mængder solceller osv. når vinden er stærk. Det samme bør vi selvfølgelig også gøre i Danmark.
Hvor der er vilje, er der vej.





.
Redigeret d. 24-08-2013 22:16
24-08-2013 23:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.

Boe Carslund-Sørensen skrev:
Tyskland har planer om et søkabel til Norge uden om Danmark - hvorfor mon det, hvis det forholder sig, som du skriver, at Ruhr-distriktet kan aftage mere vind-el, end vi nogensinde kommer til at kunne producere?


Jeg ved meget lidt om det tyske EL-net, så alt hvad jeg skriver om det er kun på fornemmeren.
Men noget siger mig, at de får brug for mere strøm, når de skal afvikle kernekraften og kulkraften.
En del af den strøm kan de få fra Norge og som regel fra vandkraft, når de efterspørger den, og ikke kun når det blæser på vindmøllerne.
Det gør det interessant og komfortabelt, og så hører det nok også med til historien, at dansk vindkraftkapacitet endnu er så forsvindende lille, at den alligevel ikke kan batte en bønne.
Og det er det sidste, jeg gerne vil lave om på.
Hvis Danmark har overproduktion af vindstrøm f.eks. allerede, når det blæser 6 sekundmeter, så vil du i den stund nok også se efterspørgslen stige.
Men det hele skal selvfølgelig gøres i samarbejde med Tyskland, og indtil vi bliver bedre til at lagre energien, så slipper de nok ikke for at indrette en del industri og arbejdspladser efter vindstyrken, så de kan smelte masser af jern og producere store mængder solceller osv. når vinden er stærk. Det samme bør vi selvfølgelig også gøre i Danmark.
Hvor der er vilje, er der vej.


.


Jakob

Det kan være, at du får dit ønske opfyldt, når Danmark og Tyskland i fællesskab bygge Kriegs Flak havvindmøllepark, som efterforlydende skal stå færdig inden 2020.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
25-08-2013 00:01
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det kan være, at du får dit ønske opfyldt, når Danmark og Tyskland i fællesskab bygge Kriegs Flak havvindmøllepark, som efterforlydende skal stå færdig inden 2020.


Måske lidt med samarbejde og styring, men det har jo ikke noget at gøre med kapaciteten på Jyllands landvindmøller, som jeg mener bør forøges med mere end en faktor 10



.
04-09-2013 13:21
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Oettinger advises Germany on fracking, warns of climate overacting

"Germany should not dismiss gas fracking technology that has boosted US industry, nor unilaterally overexpose itself to climate protection efforts, European Energy Commissioner Günther Oettinger said on Tuesday (3 September)."
04-09-2013 14:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
kristofferszilas skrev:
Et glimrende visuelt argument imod brugen af biomasse er nedenstående foto af grænsen mellem Haiti og Den Dominikanske Republik.
Så kan man selv gætte på hvilket af de to lande der har adgang til fossil energi og hvilket land der er afhængig af skovhugst:




Jeg holder på at denne flod løber i en forkastning imellem to typer klipper. Og den grønne klippe inderholder fosfor.


04-09-2013 14:49
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Sådan en påstand kræver at man i det mindste ulejliger sig med at se på et kort:


Og her ses masser af eksempler på at din påstå ikke er underbygget af observationerne.

Derfor er skovudbredelsen kontrolleret af den måde skoven administreres og ikke på geologiske forhold.
07-09-2013 03:18
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Mainstream German Media Lashes Out at Energiewende

"Germany's green energy revolution—it's energiewende—has been a disaster. The solar panels and wind turbines meant to replace the nuclear reactors and fossil fuels the country previously relied on have come at a premium, and these costs have been passed on to consumers. Both industries and households are struggling under the yoke of high electricity prices, and there's no end in sight."
07-09-2013 13:18
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
kristofferszilas skrev:
Sådan en påstand kræver at man i det mindste ulejliger sig med at se på et kort:


Og her ses masser af eksempler på at din påstå ikke er underbygget af observationerne.

Derfor er skovudbredelsen kontrolleret af den måde skoven administreres og ikke på geologiske forhold.


Nu er det nemmer at finde et andet sted på grænsen hvor den ikke følger en flod.
Fosfor kan være i forskelig mængde i samme stenart. Da fosfor aflejres nær kysten.



Tilknyttet billede:

07-09-2013 14:03
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
For det første er du langt "off-topic" ift. trådens titel.

For det andet er dine skråsikre postulater efterhånden ret enerverende. Du fremturer ofte med nogle meget spekulative betragtninger og præsenterer dem som fakta, på trods af at du på ingen måde kan underbygge dem og at de for det meste går direkte imod den gængse videnskabelige status.

"Da fosfor aflejres nær kysten", hvad i alverden skal det betyde? Der er tale og ekstrusive vulkanske bjergarter, hvori fosfor vil findes i accessorisk apatit, som på stor skala vil være ganske homogent distribueret indenfor de enkelte bjergartsenheder, men vil variere kraftigt mellem forskellige bjergarter.
23-09-2013 23:49
Jakob
★★★★★
(9265)
.





Når man ser på det tyske valg i går, så er der ikke meget, som tyder på, at det tyske folk har lyst til at trække en disse i land.


Merkel blev styrket, og hun kan næsten ikke undgå at få en grønnere regeringspartner, end hun havde før.


http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/09/22/223404.htm
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/09/23/0923063043.htm
Citater:
---------------------------
CDU og det bayerske CSU, har med 41,5 procent vundet forbundsdagsvalget.
Dermed er kansler Angela Merkel valgets helt store vinder.
--
Merkel skal finde en ny koalitionspartner, for hendes hidtidige regeringspartner, det liberale og erhvervsvenlige FDP, falder for spærregrænsen på fem procent.
Med katastrofale 4,8 procent af stemmerne ryger partiet ud af Forbundsdagen
--
SPD høster 25,7 procent af stemmerne ved søndagens valg, mens venstrepartiet Die Linke får 8,6, og De Grønne får 8,4 procent.
---------------------------





.
24-09-2013 00:20
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Jakob skrev:
Når man ser på det tyske valg i går, så er der ikke meget, som tyder på, at det tyske folk har lyst til at trække en disse i land.


Germany's Green Party Takes A Beating In National Elections – Climate, Fear No Longer Important Issues:
"The Green Party is among the big losers, with early projections showing them picking up only 8% of the vote. In 2009 they received almost 11%."

German Business Demands New Energy Policy:
"Germany's most influential business lobby demanded a radical overhaul of the country's ambitious plan to shift to renewable energy in the coming years, warning that Chancellor Angela Merkel's blueprint would undermine the economy and cost jobs."

Germany industry in revolt as green dream causes cost spiral:
"Germany's top economic adviser has called for a radical rethink of the country's energy policies, warning that the green dream is going badly wrong as costs spiral out of control."
24-09-2013 15:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Den ubremsede udbygning af den vedvarende energi - vindkraft og solarstrøm- koster forbrugerne milliarder af euro,for nogle store industrielle strømforbrugere betyder logivningen,for den vedvarende grønne energi,allerede en eksistensrisiko.


http://www.achgut.com/dadgdx/index.php/dadgd/article/wirtschaft_dringt_auf_sofortige_oekostrom_reform




Deltag aktivt i debatten Tyskland trækker i land:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Oversvømmelser i Tyskland1330-05-2023 18:52
Verdens første brinttog nu på skinnerne i Tyskland125-09-2022 17:48
Energipolitik i Tyskland304-04-2013 23:58
Kul-industrien eksproprierer byer i Tyskland1522-12-2009 23:38
Artikler
Klimaet i Tyskland
NyhederDato
Verdens første kulkraftværk uden CO2-røg åbner i Tyskland11-09-2008 09:45
Hver femte planteart i Tyskland truet af klimaforandring19-08-2008 08:01
Tyskland på vej mod rekordsommer05-07-2008 15:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik