Husk mig
▼ Indhold

Udbredelsen af havisen 1979-2014


Udbredelsen af havisen 1979-201422-03-2014 11:39
kfl
★★★★★
(2167)
Udbredelsen af havisen for perioden 1979-2014
Ud fra data hentet fra NCDC NOAA Sea ice extent har jeg analyseret udviklingen i havisen på den nordlige og sydlige halvkugle samt for hele kloden.

Samlet set aftager isdækket, men den nordlige og sydlige halvkugle har forskelige udvikling.

Den nordlige halvkugle
Analyse er foretaget ved hjælp af en lineær model med 4 harmonisk led svarende til periode på 3, 4, 6 og 12 måneder. Denne model er i stand til at absorbere 99.16 % af den totale variation i is udbredelsen. Den årlige rate er beregnet til -0.0532 millioner km2 med en konfidensinterval på [-0.05578 ; -0.0503] millioner km2. Resultat kan se af følge graf



Den sydlige halvkugle
Analyse er foretaget ved hjælp af en lineær model med 4 harmonisk led svarende til periode på 3, 4,6 og 12 måneder. Denne model er i stand til at absorbere 99.37 % af den total variation i is udbredelsen. Den årlige rate er beregnet til 0.0187 millioner km2 med en konfidensinterval på [0.0155 ; 0.0222] millioner km^2. Resultat kan se af følge graf:



Hele kloden
Analyse er foretaget ved hjælp af en lineær model med 4 harmonisk led svarende til periode på 3, 4, 6 og 12 måneder. Denne model er i stand til at absorbere 97.46 % af den total variation i is udbredelsen. Den årlige rate er beregnet til -0.0345 millioner km2 med en konfidensinterval på [-0.0386;-0.0299] millioner km^2. Resultat kan se af følge graf:

.

Min resultater afviger lidt fra NOAA's resultater, men det tilskriver jeg, at jeg anvender en anden analysemodel end NOAA.

Bemærkning.
Der er forskellige synspunkter mht. forklaringen på den modsatte udvikling på den nordlige og sydlige halvkugle.

Den aftagende is udbredelse på den nordlige halvkugle tilskrives umiddelbar den globale opvarmning.

Den voksende udbredelse af havis ved den sydlige halvkugle tilskrives også den globale opvarmning, men der er ikke konsensus om denne opfattelse. DMI mener, at årsagen er en kombination of ozonhullet og den globale opvarmning. Du kan læse mere om dette synspunkt her Ozonhul og opvarmning stimulerer den antarktiske havis.

Udfordringen ligger i, at de anvendte klimamodeller når frem til et modsatte resultat, nemlig at havisen burde reduceres ved en global opvarmning. Dette diskuteres her A resolution of the Antarctic Sea Ice Paradoks.Her er en mere kortfattet præsentation af paradokset:Modelling recent and future Antarctic sea ice changes.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 22-03-2014 11:43
23-03-2014 10:38
Kosmos
★★★★★
(5371)
Min resultater afviger lidt fra NOAA's resultater, men det tilskriver jeg, at...

- ud fra almindelig 'Eye Balling mk.1' ser de ud til at stemme ret godt overens med Humlums tilsvarende:

23-03-2014 11:31
kfl
★★★★★
(2167)
Det er formodentlig samme sted vi har hentet data fra. Jeg har anvendt andre analyse metoder end et 13 års glidende gennemsnit.




Deltag aktivt i debatten Udbredelsen af havisen 1979-2014:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Udbredelsen af GMO-afgrøder i USA009-12-2016 19:41
NyhederDato
Havisen forsvinder aldrig helt04-02-2011 05:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik