Husk mig
▼ Indhold

Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund


Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund20-10-2022 12:24
Niels_777
☆☆☆☆☆
(1)
For at mindske kuldioxid i atmosfæren er der efterhånden bred enighed om at gå fra fossil energiforsyning til sol vind og evt. a-kraft.
Omstillingen kræver kendskab til elektriske kredsløb og hermed manpower/womanpower i jobs som elinstallatør elingeniør, men også VVSinstallatør bygningskonstruktør bygningsingeniør. Søgningen til disse uddannelser er alt for lille til at vi hurtigt kan få et fossilfrit samfund.

I klimadebatten oplever jeg mange unge, der siger, de er bekymrede for klimaets udvikling. I mit arbejde som gymnasielærer oplever jeg dog en vigende interesse for især matematik og fysik, som er fag der kan bibringe kendskab til elektriske kredsløb. Derimod er studieretninger med samfundsfag og engelsk meget søgte.

Jeg har på fornemmelsen, at de unge sætter det at gøre noget for klimaet lig med at demonstrere for klimaet. Gerne foran Christiansborg og måske udskamme politikere og ældre generationer.

De vil ikke vælge uddannelser, der kan bringe os fra fossil energiforsyning til fossilfri energiforsyning. Samtidigt skriger virksomheder på den nødvendige arbejdskraft til at gennemføre overgangen.


Det er forstemmende.
Redigeret d. 20-10-2022 13:01
20-10-2022 13:08
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...fortemmende ja - men det er ikke kun i Danmark at gymnasieeleverne ikke magter matematik og fysik på A-niveau. Det er et problem i hele den vestlige verden.

Man kan så bare diskutere hvad der forårsager problematikken?

I mine øjne er en del af årsagen naturligvis at mange unge i vesten i dag hverken har genetik eller uddannelses-normer fra den vestlige kulturkreds. Men det forklarer ikke hvorfor Mads og Mette heller ikke magter eller fravælger matematik og fysik.

I eksempelvis Kina og Singapore er de tilsyneladende lykkedes med at holde IQ niveauet oppe - og jeg tror desværre det er her at problemet opstår i vesten. Om det så er et genetisk problem eller et stimulationsproblem i de unge år? Jeg ved det ikke.

Nogen burde få det undersøgt...

https://www.forbes.com/sites/duncanmadden/2019/01/11/ranked-the-25-smartest-countries-in-the-world/?sh=6e77581a163f

For ifølge denne her opgørelse står USA og DK nogenlunde samme sted. Pivringe IQ tests men rimelige skoleresultater. Vi har altså uddannelsesinfrastrukturen, men bare et halvdovent råstof at arbejde med. I Sydøstasien derimod - gode IQ tests og rigtig gode skoleresultater.
Redigeret d. 20-10-2022 13:19
RE: Udvandring20-10-2022 16:54
John Niclasen
★★★★★
(6388)
Der har været meget indvandring til Danmark, men der er også en del udvandring. Den største aldersgruppe, som udvandrer fra Danmark, er de 20-29 årige.

Vedhæftede graf viser udvandringen af denne gruppe gennem årene.

Kilde: UDVAN @ statistikbanken.dk

Det var især op gennem 90'erne, at udvandringen tog til, og den er steget støt indtil de seneste år, hvor den faldt nogle år p.gr.a. nedlukninger.

Mange unge mennesker med pæren i orden kan godt gennemskue, at den grønne omstilling og dæmoniseringen af CO2 er nonsens. Måske det netop er de kvikke af dem, der udvandrer? Måske de kvikkes børn har bedre mulighed for at klare sig i skolen? Børn af dem, som er udvandret, er så bare ikke i danske skoler.

En økonom påpegede for mig, at det er over 20 år siden, der sidst er skabt en stor dansk virksomhed (just eat). Et fingerpeg om, at det måske virkelig er de kvikke og iværksættere, der udvandrer.
Tilknyttet billede:

20-10-2022 18:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
For ifølge denne her opgørelse står USA og DK nogenlunde samme sted. Pivringe IQ tests men rimelige skoleresultater. Vi har altså uddannelsesinfrastrukturen, men bare et halvdovent råstof at arbejde med

- her er en interessant artikel om 'talentudnyttelse' i USA og den øvrige verden.
20-10-2022 19:19
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
- her er en interessant artikel om 'talentudnyttelse' i USA og den øvrige verden.


Ja - der er rigtig mange gode pointer i den artikel - her er et par med relation til DK:

High school graduation
rates have stagnated: America is the only member country of the Organization for
Economic Cooperation and Development in which the graduation rate for those ages 24 to
34 is no higher than for those ages 55 to 64


Ja - vores børn bliver ikke længere med sikkerhed bedre uddannet end os selv. En diskussion vi genkender fra DK.

America's total civilian labor force participation rate, which measures the
share of working-age Americans who are either employed or looking for work, declined
from 67% in 2000 to 62% in December 2021. By contrast, Britain's rate stands at 77% and
Germany's at 76%.


Her kan man så også se hvorfor vi betaler en høj skat i Danmark:

https://tradingeconomics.com/country-list/labor-force-participation-rate
https://tradingeconomics.com/denmark/labor-force-participation-rate

Danmark står på knap 71 mens Sverige er oppe på 77 og Norge er på 73.




Deltag aktivt i debatten Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Det gode grønne samfund12508-10-2019 08:17
Det eldrevne samfund57501-10-2019 07:42
Det papirløse samfund429-11-2013 13:55
5 gode grunde til et fossilfrit Danmark320-06-2010 22:20
Brint-samfund325-03-2008 10:08
Artikler
Jeppe Læssøe: Klimaforandringer og uddannelse
Omstillingen i nationale samfund
NyhederDato
Ny nordisk uddannelse i marinøkologi og klima20-06-2008 12:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik