Husk mig
▼ Indhold

Udligne global opvarmning?


Udligne global opvarmning?29-11-2021 09:11
tiptaptissetand
☆☆☆☆☆
(8)
Jeg foreslår, at vi udleder ekstremt meget co2, opvarmer jorden ekstremt meget. Dette lyder måske dårligt, men når den næste istid kommer køler den kloden ned, og vi varmer den op, og vi beholder den nuværende temperatur

vil denne strategi fungere?
RE: Mængden af atmosfære29-11-2021 10:16
John Niclasen
★★★★★
(6429)
tiptaptissetand skrev:
Jeg foreslår, at vi udleder ekstremt meget co2, opvarmer jorden ekstremt meget. Dette lyder måske dårligt, men når den næste istid kommer køler den kloden ned, og vi varmer den op, og vi beholder den nuværende temperatur

vil denne strategi fungere?

Det lyder smart nok, men der er et problem. CO2 har næsten ingen varme-effekt.

Flg. figur er fra indlægget,
Kolde Perioder i Phanerozoikum 18-11-2021 10:07



Som man ser med de blå områder, så har der været koldt på Jorden samtidig med, at koncentrationen af CO2 (kurven) var mange gange højere end den nuværende.

Vi ved også fra Mars, at atmosfæren på Mars indeholder 95,1% CO2, og at der er meget koldere på Mars, end på Jorden.

Koncentrationen af CO2 i atmosfæren har stort set ingen betydning for temperaturen.

Mængden af atmosfære har betydning for temperaturen. Venus, Jupiter, Saturn, Uranus, og Neptun, har alle meget mere atmosfære end Jorden, og der er meget varmere nede under de tunge atmosfærer.

Du vil skulle udlede så meget, at trykket (1 atm. eller ca. 1013 millibar) stiger nede ved havoverfladen på Jorden. Det behøver ikke kun være CO2, man kunne også udlede andre molekyler, hvis man vil følge denne idé.
Redigeret d. 29-11-2021 10:23
RE: Atmosfærens sammensætning29-11-2021 10:46
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Jordens atmosfære består mest af kvælstor (N2), ilt (O2), og Argon (Ar). Der er i tør luft rundt regnet:

78% N2
21% O2
1% Ar

Lægger man procenterne sammen, ser man, at man får 100%. Det var rundt regnet, og det rigtige mere præcise tal er knap 99,96%.

CO2 kommer på 4. pladsen, og der er på nuværende tidspunkt kun godt 0,04% CO2 i atmosfæren. Selvom vi udleder CO2 i stigende grad, så batter det ikke rigtig noget, hvis man vil forsøge at hæve trykket ved havoverfladen. Vi vil skulle mange-doble hastigheden, hvormed vi udleder CO2, hvis vi vil hæve trykket ved havoverfladen. Hvis man vil følge denne strategi, så skal man kigge på, hvordan man omdanner kalk (CaCO3) og i den forbindelse udlede CO2'en. Det går alt for langsom, hvis man kun graver kul, olie, og gas op og brænder det af. Der kommer til at passere flere istider, inden der er CO2 nok i atmosfæren til at undgå en istid.

Af de andre substanser, så er kvælstof (N2) ufarligt. Jeg kender ikke til processer, som vil kunne hæve mængden af N2 i atmosfæren. Hvor svært eller let, det er, om N2 bare optages igen (i havene eller andre steder) lige så hurtigt, som man vil kunne udlede det. Men N2 er også en mulighed, man kan undersøge, hvis man vil forsøge at undgå næste istid ad denne vej.

Den næste, ilt (O2), udledes af planterne. Og der vil blive udledt mere ilt, efterhånden som der kommer flere planter, hvilket der gør, når vi udleder kuldioxid (CO2). Så vi skal bare fortsætte med at udlede CO2. Ilt er en reaktiv gas, så jeg vil ikke anbefale at øge mængden af ilt betydeligt direkte. Lad planterne om det.

Den næste, Argon (Ar), er en ædelgas, som ikke reagerer med noget. Altså totalt ufarlig. Jeg ser intet problem med mere Argon i atmosfæren, men jeg ved ikke, hvor let eller svært, det er at udlede Argon.
Tilknyttet billede:

RE: Vand11-12-2021 09:51
Klimatis
★★☆☆☆
(187)
Hov, hvor blev vandet af ???

Sidst jeg så efter var der betydeligt mere vand i atmosfæren i atmosfæren end CO2.
RE: Vanddamp11-12-2021 10:11
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Klimatis skrev:
Hov, hvor blev vandet af ???

Sidst jeg så efter var der betydeligt mere vand i atmosfæren end CO2.

"Der er i tør luft rundt regnet"

Jeg så bort fra vanddamp her, da det drejede sig om, hvad vi mennesker evt. kunne udlede for at forøge mængden af atmosfære.
Redigeret d. 11-12-2021 10:27




Deltag aktivt i debatten Udligne global opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik