Husk mig
▼ Indhold

Udviklingen i antal bistader i New Zealand/Manuka- og raps- honning.


Udviklingen i antal bistader i New Zealand/Manuka- og raps- honning.16-02-2019 17:32
kfl
★★★★★
(2167)
I New Zealand har der været en massiv tilvækst i antal bistader og i produktionen af honning siden 2013. Dette hidrører fra, at der er opstået et hysterisk marked for en lille del af produktionen af honning, nemlig Manuka honningen.




Manuka-honning
Manuka-honning indsamles fra Manuka-buskene, der kan blive op til 5 meter høj. Busken vokser i New Zealand og i Australien.

Der produceres ca. 1700 tons pr. år af honning fra Manuka-busken. Denne honning er kendt for at indeholder flere antibiotiske stoffer i større mængder end man ellers finder. Det drejer sig bl.a. om Methylglyoxal og Defensin. Det er årsagen til, at der er en markant efterspørgsel efter Manuka-honning. Dette har ført til en omfattende svindel, idet man regner med, at der er solgt ca. 10000 tons Manuka-honning samlet set. Ud over denne svindel er New Zealand og Australien endt i en strid om rettighederne til navnet "Manuka-honning", idet Australien også producere en mindre mængde honning fra Manuka-busken.

I New Zealand er der opstået stridigheder mellem biavlerne om deres placering af bistaderne. Der har været voldelige episoder mellem biavleren og der er eksempler på, at der har være fjendtlige sprøjtninger med insekticider. Alt i alt har dette ført til, at der er nedsat en regeringskommission (2017), der både skal finde et regelsæt for identifikation af ægte Manuka-honning og løse stridighederne mellem biavlerne. Denne kommission nåede frem til en Manuka-test beståede af 5 forskellig test, der alle skal være positive for en ægte Manuka-honning. Dette gælder kun for eksport af honning. Jeg ved ikke om denne kommission har stoppet slagsmålene mellem biavlerne. Man kan håbe.

Normalt betragter man biavlere som et fredelig folkefærd, men det gælder tilsyneladende ikke længere.

I Nordeuropæisk rapshonning skulle være af samme kvalitet som Manuka-honning, men væsentlig billigere Se Naturlige bakterier i frisk honning slår MRSA ihjel og bemærkninger fra Peter Larsen i bloggen.

Link til Regeringsrapport

Følgende graf viser antal bistader i perioden 1962-2016. Der har været en markant tilvækst i antal bistader i perioden 2013-2016.



Der er tale om en helt usædvanlig tilvækst af antal bistader med ca. 68000 nye bistader pr år. Dette skal ses i forhold til en bestand af bistader på 200,000 til 400,000 i perioden 1962-2013.

Den følgende graf viser udviklingen i tons honning og den følger nøje udviklingen i antal bistader.



Der er ikke sket en signifikant tilvækst af produktionen af honning pr bistader over perioden 1962-2016



Der har til gengæld være en kraftig prisstigning på omkring 8% pr. år. Dette fremgår af følgende graf.

Den ægte Manuka-honning er ekstrem dyr. Jeg har set priser på mellem 1000 og 2000 kr pr kg. Det er svært at få et overblik, idet er meget lukkethed om priserne.



Bemærkning
Jeg har lidt svært ved at forstå, at Manuka-honning er så dyr og Rapshonning så billig. Det burde være muligt ved markedsføring af få salget og prisen op på Rapshonning. Gad vide om det blot er dansk sløvhed, at man ikke er kommet i gang med at undersøge markedet.

Det er helt nyt for mig med Manuka-honning. Emnet har være behandlet i hvert fald to omgange på Ingeniøren. Jeg savner henvisning til laboratorie test af virkstofferne. Der er flere løse ender som jeg skal se på senere.


Klima og Ltndbrug er tær forbundet og derfor er bier også af interesse i en klima diskussion.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 16-02-2019 17:34
03-03-2019 22:45
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har fundet en sammenligning med dansk honing og Manuka honning:

Ny forskning: Dansk honning er den bedste bakteriedræber

Dansk honning dræber flere bakterier end den medicinske honning fra New Zealand, som sundhedsvæsenet bruger, viser ny undersøgelse.


Om honningundersøgelsen:
Honningen i undersøgelsen er samlet fra to midtsjællandske biavlere. Siden er den blevet sammenlignet med Manuka-honning fra New Zealand.
Undersøgelsen sammenligner honning, der er produceret fra nektar fra 13 forskellige plantearter i den danske natur som eksempelvis hvidkløver, lindeplanter, raspplanter, hedelyng og havtorn.
Honningen er blevet indsamlet i perioden juli til august 2016. Siden er honningen blevet undersøgt i et laboratorium.
I laboratoriet har man blandt andet testet honningens osmotiske effekt, PH-værdier og antibakterielle effekt.

Kilde: "The Antibacterial Effect In Vitro of Honey Derived from Various Danish Flora"

Redigeret d. 03-03-2019 22:47
26-03-2019 19:58
Niels K
☆☆☆☆☆
(3)
Tak for endnu et fyldestgørende indlæg. Jeg kunne godt tænke mig at de i artiklen fra dr havde oplyst hvordan forholdet af MGO i den danske honning var i forhold til den new zealandske honning. Som jeg kan forstå er det er den antibakterielle del i MGO indholdet i manuka honning der er det aktive stof. I artiklen fra dr forstår jeg det som om der er et enzym der omdanner sukker i honningen til brintoverilte. Dette enzym er måske det samme som man måler i MGO? Ærgerligt at det ikke bliver fastslået hvad forskellen er på den dansk honning og manuca honning. Manuka honningen indsamles af bier af nektar fra manuka træet, der er et tea tree træ. Tea tree olie fra træet af samme familie virker også stærkt antibakterielt, hvorfor det giver god mening at manuka olie og manuka honning virker bakteriedræbende. De danske bier må i så fald hente deres honning fra blomster der har antibakterielle egenskaber, hvis min teori holder:-) En meget spændende medicinsk honning, der også skulle virke virus bekæmpende / antiviralt. Den bruges også til forkølelsessår, mod akne og mod influenza. Hvorvidt den faktisk virker mod alle disse lidelser er ikke helt klart, men undersøgelser tyder på det. Så bestemt et meget interessant naturligt produkt.
RE: Danske biavlere i Krise03-08-2019 13:56
kfl
★★★★★
(2167)
Carsten ligger inde med 25 tons honning: Kan ikke komme af med det

Jeg tror , at Jakobsen-Honning's salg er udenlandsk honning skader danske biavlere og dansk landbrug langt værre end alle neonics og varroa-mider!
tilsammen.

Uden en importbegrænsning af honning vil dansk biavl gå døden i møde.

Men så kan man ja bare importere bistader fra Tyskland til bestøvning
04-08-2019 16:19
ASKF
☆☆☆☆☆
(41)
De danske biavlere bør lære af bønderne og starte deres eget anpartselskab, som kan konkurrere med Jacobsen A/S.

I '17 og '18 løb Jacobsen A/S jo tør for dansk honning, hvorfor de startede med at importere honning, som de solgte i indpakning som vildleder forbrugerne til at tro det var ren dansk honning. Forbrugerstyrelsen ville ikke gribe ind overfor det, så nu har Jacobsen A/S blot udviddet praksis...

Intet taler for at Jacobsen A/S vil besinde sig, før de danske biavlere vender sig samlet mod dem, og truer dem på levebrødet. Alternativt kan der laves en shitstorm mod forskellige detailkæder, så de kan lægge pres på Jacobsen A/S.
05-08-2019 14:01
Roomformore
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg tænker også især over biodiversiteten, såfremt flere biavlere må dreje nøglen om. Ja, det vælter næsten dagligt ind med dårlige nyheder vedrørende vores klima. Skræmmende og sørgeligt.




Deltag aktivt i debatten Udviklingen i antal bistader i New Zealand/Manuka- og raps- honning.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Konkurrencen mellem honning bier og vilde bier1713-12-2019 10:11
FAOSTAT - Antal bistader i EU og Colony Collapse Disorder614-02-2019 22:36
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik