Husk mig
▼ Indhold

UHI og dansk klima.


UHI og dansk klima.10-12-2009 13:12
Troels Halken
☆☆☆☆☆
(3)
Wibjorn Karlen skriver (gengvet her: http://wattsupwiththat.com/2009/11/29/when-results-go-bad/)

Except for Denmark, the data sets show an increase after the 1970s to the same level as in the late 1930s or lower. None demonstrates the distinct increase IPCC indicates.


Eller sagt på en anden måde, at der kun er en HS i temperaturerne for Danmark, mens resten af Skandinavien ikke viser denne. Jeg har en mistanke, som handler om at Finland, Norge og Sverige er lande med meget store øde områder som ikke er berørt af UHI, hvorfor UHI ikke rigtigt slår igennem hos dem, men måske i DK. Som sagt er det bare en mistanke og det kunne være lidt interessant at se om der er noget om snakken.


http://www.dmi.dk/dmi/tr09-06.pdf

Her kan ses at temperaturmålingerne tilbage til 1880 er sket i Vestervig, Fanø, Tranbjerg, Kbh og Hammarsodde.

Data kan findes her:
http://www.dmi.dk/dmi/tr09-06.zip

Når jeg ser på GISS for Kbh er der en klar stigning over perioden, og hvis denne stigning ikke findes for de andre målestationer, så bør vi formode at UHI kan have skylden for stigningen i KBH temperaturen.

KBH indgår sikkert i et gennemsnit for landet, og hvis den har en stigende tendens og de andre ikke har, så udgør den en femtedel af dette gennemsnit. Altså en ret høj andel.

DMI har ikke meget om deres rettelser på deres hjemmeside, så det er svært at gennemskue. Og jeg har ikke lige tid til at få lavet individuelle grafer over de fem stationer.

Men det kunne være interessant at vide.

Vh Troels
10-12-2009 17:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Eller sagt på en anden måde, at der kun er en HS i temperaturerne for Danmark, mens...

- øhm...hvad betyder 'HS'??
10-12-2009 17:35
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Heatsink?
RE: Læhegn.10-12-2009 17:38
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Når jeg ser på GISS for Kbh er der en klar stigning over perioden, og hvis denne stigning ikke findes for de andre målestationer, så bør vi formode at UHI kan have skylden for stigningen i KBH temperaturen.

Dette er mere indviklet da der er foretaget omfattende læ-plantninger i Danmark med den hensigt at øge temperaturen.


10-12-2009 18:00
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Kulde-Varmen

Hmmm... Læhegn og skelbeplantninger ændre mig bekendt ikke på temperaturen, men udelukkende på 'chill-effekten', derud over skånes planterne/væksten for vindpåvirkningen.

Det er faktisk muligt for ret få penge (60 $) at lave sin egen 'uoffocielle UHI' undersøgelse, især velegnet for pendlere der bor på landet og kører i bil på arbejdet i byen hver dag.

http://weathershop.com/USB1_temperature_logger.htm
10-12-2009 18:18
Troels Halken
☆☆☆☆☆
(3)
Kosmos skrev:
Eller sagt på en anden måde, at der kun er en HS i temperaturerne for Danmark, mens...

- øhm...hvad betyder 'HS'??


Heat Signature og her brugt om den HS man typisk ser fra UHI effekten.

Vh Troels
10-12-2009 18:31
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Hvad siger satelitmålingerne om temperaturen?
RE: 'chill-effekten'10-12-2009 18:54
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
GLAR skrev:
Hmmm... Læhegn og skelbeplantninger ændre mig bekendt ikke på temperaturen, men udelukkende på 'chill-effekten', derud over skånes planterne/væksten for vindpåvirkningen.


Hvis du laver en lomme med langsommer vind, så danner du et luftlag med lidt højere temperature i den højde hvor der er vejrstationer.

'chill-effekten'? Hvad er det?


10-12-2009 19:04
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@K-V

En WMO 2 meter temperatur- og målestation skal have min. 30 meter til nærmeste terrængenstand, det kan være bygninger eller læhegn... for at opfylde WMO standarden. Dels som du skriver, temperatur, men også vindretning og styrke (up-down drift)

Chill effekten: http://www.oersted-moellen.dk/Rodekassen.htm

F.eks. hvis temperaturen er 0 C og det blæser 6-8 m/s føles det på huden som -10 til -13 C.... Det er stadigvæk 0 C og kan derfor ikke give forfrysninger. Jeg er tilbøjelig til at tro at det føler planterne også ?!
Redigeret d. 10-12-2009 19:06
10-12-2009 19:16
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@David Johansen

Det er et godt spørgsmål.... Det afhænger af hvad satellitten er kalibreret efter, GISS eller HADCRUT3 eller noget andet, og om det er efter rådata eller korrigerede data... det spørgsmål har netop Climategate rejst. Måske er satelliterne korrigeret efter nogle korrigerede data, der er korrigerede op til flere gange....Intet er tilsyneladende umuligt i klima-branchen

Hvad er den japanske IBUKU CO2 satellit kalibreret efter ... Mouna Loa eller noget helt andet...den viser ihvertfal 10-15 PPMv mindre en det officielle Mouna Loa (korrigeret eller ej).

Måske bliver det nødvendigt at lave Internationale kalibreringspunkter på 100 x 100 meter hvorfra der udsendes en konstant temperatur på +14 C, før satellitterne viser det rigtige resultat, måske skal der foretages samme forholdsregler med CO2 målingerne....før vi kan være helt sikker på at de viser rigtigt ?
Redigeret d. 10-12-2009 19:17
10-12-2009 19:37
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
GLAR skrev:
@K-V

En WMO 2 meter temperatur- og målestation skal have min. 30 meter til nærmeste terrængenstand, det kan være bygninger eller læhegn... for at opfylde WMO standarden. Dels som du skriver, temperatur, men også vindretning og styrke (up-down drift)

Et enkelt læhegn giver en effekt som er ca. 10 gange dets højde. Og flere læhegn øger den samlede effekt. Det vil sige at der bliver flere grænser oppe i luften, hvor vinden ænder hastighedhed. Der skal være mindst 100m til et enkelt 10m højt læhegn. Flere 10m høje hegne kræver meget større afstand,

Chill effekten: http://www.oersted-moellen.dk/Rodekassen.htm

F.eks. hvis temperaturen er 0 C og det blæser 6-8 m/s føles det på huden som -10 til -13 C.... Det er stadigvæk 0 C og kan derfor ikke give forfrysninger. Jeg er tilbøjelig til at tro at det føler planterne også ?!

Nej, for planterne har er koldblodet. De har samme temperatur som omgivelserne.


10-12-2009 19:53
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Koldblodet...det sku' da lige være blodappelsiner ?
Redigeret d. 10-12-2009 19:53
RE: HS10-12-2009 19:59
Henrikoelund
☆☆☆☆☆
(5)
Ahem, HS plejer at stå for Hockey Stick, altså hvor bladet vender opad og indikerer (unprecedented) varmning i det 20'ende århundrede.

Og - man tager ikke bare gennemsnittet af 5 stationer, når man måler - det kommer helt an på vægtningen af de forskellige datasæt.
Så en enkelt højdespringer kan betyde at hele resultatet bliver forskruet.
Tænk bare på Mann's Bristlecones eller Briffas Yamal, hvor en lillebitte gruppe dårlige proxier, gjorde hele forskellen.

Mht. satellitterne er det ikke så vigtigt, hvad de er kalibreret efter; det er udsvingene (anomalien), der er interessante. Og her viser RSS og UAH klart mindre varmning end de 3 banditter, HadCru, NOAA og GISS.

VH Henrik
10-12-2009 20:22
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Henrikoelund skrev:
Ahem, HS plejer at stå for Hockey Stick, altså hvor bladet vender opad og indikerer (unprecedented) varmning i det 20'ende århundrede.


Mht. satellitterne er det ikke så vigtigt, hvad de er kalibreret efter; det er udsvingene (anomalien), der er interessante. Og her viser RSS og UAH klart mindre varmning end de 3 banditter, HadCru, NOAA og GISS.

VH Henrik


Hvor meget mindre? Eller dvs. Hvor meget stiger det?
RE: Drageblodstræer10-12-2009 21:03
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
GLAR skrev:
Koldblodet...det sku' da lige være blodappelsiner ?


Nej, drageblodstræer!






Deltag aktivt i debatten UHI og dansk klima.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
NASA: UHI-effekten er op til + 9 C917-12-2010 22:14
UHI-effekter?030-09-2008 13:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik