Husk mig
▼ Indhold

Ultimatum til DR's hjemmeside

Ultimatum til DR's hjemmeside19-04-2026 10:00
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Det kan virke fortvivlende og meget trættende ikke at blive hørt, når man beder om en lille vigtig service, som man mener burde være en selvfølge.
Men hvis DR ikke snart får indsat et let tilgængeligt og direkte link til den sidste nye Radioavis, så vil jeg støtte, at de får bevilget en programmør, som kun skal løse den ene opgave og ikke andet.
(Ja, hvilken trussel... Offentlige virksomheder får altid flere penge, når de forsømmer deres pligter. For en erfaren programmør kan det nok gøres på under en time, og derefter skal han bare holde øje med, at ingen andre ødelægger det igen.)
Videre vil jeg gå ind for, at Bjarne Corydon personligt skal sidde i en hel Deadline og udelukkende forsvare, hvordan det kan være god Public Service at gøre Radioavisen vanskeligt tilgængelig for borgerne.

Lad mig forklare det nærmere.......

Hvis browseren i din computer er indstillet til automatisk afspilning, så findes der hjemmesider, som starter afspilningen, så snart linket åbnes.

Det betyder f.eks. at du nemt kan bruge siden som vækkeur, eller automatisk få musik derfra, når computeren tændes.

Det kan vi f.eks. med Joy Radio:
https://www.joyradio.co.uk/streaming-player.html

Jeg kan klikke på ikonet til Joy Radio på min køkkencomputer, og imens den gamle computer automatisk forbinder til internettet og åbner browseren og påbegynder afspilning, så går jeg i gang med opvasken og kan bare nyde musikken til arbejdet, når den kommer.

Men sådan et link kan vi ikke finde til den nyeste DR Radioavis, vel.?
Her får du lidt hjælp til i det hele taget at finde en DR Radioavis:
https://www.dr.dk/lyd/p4/radioavisen-2467664383000

Kan du finde links til P1, P2 og P3 osv. med lyd..?

Kan du overhovedet indstille din computer til at afspille nogen som helst DR lyd automatisk, når du tænder computeren, så du ikke skal trykke på noget først.?
Jeg kan ikke, så jeg må forlade opvasken og gå tilbage til computeren for at trykke igen, hvis jeg vil høre DR.
Resultat: DR bliver valgt fra på min automatiserede computer, og jeg vælger i stedet Joy Radio eller noget off-line musik.
Det samme gælder, hvis jeg ønsker DR til morgenvækning eller gerne vil høre en automatisk Radioavis på et bestemt klokkeslæt.

Hvorfor.?

Hvorfor skal det være et forhindringsløb at høre DR Radioavis.?

DR skal selvfølgelig kunne måle, sagde Kulturministeren.... og det vil Corydon sikkert holde sig til.

Ja, selvfølgelig skal de kunne måle.
Men hvor meget giver seriøs mening, og hvor meget bryder du dig egentlig om, at de skal måle og befamle enhver bevægelse, du gør med mus eller finger på deres side.?
Hvor meget bryder vi os om, at DR skal reklamere for sig selv, så det ligner enhver anden reklamedrevet side.?

AI angående dette:

-Bevidst UX-strategi
De vil ofte have brugere ind via deres egen afspiller eller app, hvor de kan:

styre oplevelsen

måle brug

fremhæve andet indhold

Et simpelt direkte link kan faktisk være noget, de bevidst undgår.

-Prioritering (den kedelige sandhed)
Selv hvis det er nemt teknisk, er det ikke sikkert, det bliver prioriteret. Den slags forbedringer ryger tit nederst, hvis:

få brugere efterspørger det direkte

det ikke giver synlig "gevinst" i deres målinger

Jeg mener, at det bør give stof til eftertanke, når jeg fortæller, at målemetoden, som skal måle brugerinteresse, i sig selv påvirker den og skaber en serviceforringelse og et tilgængelighedsproblem, som får interessen til at dale og i visse sammenhænge desværre ikke bare er besværlig, men gør DR-siden helt ubrugelig.

­
16-05-2026 10:32
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Det må nok være et tegn på en dårligt fungerende krop, hvis man i stedet for at gå ud i haven og arbejde i det gode vejr vælger at bruge en masse timer på forgæves at skabe et computerikon, som ved kun et enkelt klik kan afspille den sidste nye radioavis på DR's hjemmeside.
Men det må dog også være et tegn på en dårlig hjemmeside.

Især på en seniorcomputer være en selvfølge, at det kan gøres helt simpelt.
Hvis den ældre har svært ved at hitte ud af det, så bør det være muligt og nemt at konfigurere en computer, så den blot skal tændes, og så kan den helt automatisk afspille en radioavis og mange andre ting.

Jeg har nu gravet så dybt i det, at jeg godt tror, at det lader sig gøre at hacke DR's hjemmeside, så det kan lykkes, hvis jeg bygger et heftigt script og vil leve med cirka en halv times forsinkelse.
Men det mindste, de efterfølgende ændrer i designet, så vil mit script skulle ombygges, og jeg synes virkelig ikke, at det kan være meningen.
Hvordan skal DR nogensinde blive en troværdig revser af det danske samfunds servicefunktioner, når institutionen endnu ikke selv har fundet ud af, hvad det er.??

TV-Avisen Live er lidt nemmere, men stadig besværlig, og den forudsætter, at der er taget stilling til cookies.
Jeg har sammen med google AI bygget nedenstående MX-Linux scriptsekvens til den og bruger den nu til min køkkencomputer i stedet for radioavisen.

Scriptsekvensen åbner TV-Avisen med browser Firefox og skruer op for lyden og minimerer vinduet efter en tid.

Minimering af vinduet sparer energi, støj og slid på komponenter.
Fint nok betyder det ikke så meget med DR TV-Avisen. Den er pt faktisk forbløffende sparsommelig. Den behøver blot ikke at vise billede, når jeg alligevel kun hører lyd, fordi jeg står med ryggen til og vasker op.

Men at energiforbrug generelt ikke er noget, der tages seriøst af DR's hjemmeside ses desværre mange andre steder, og det fortjener et ligeså stort ultimatum.
Prøv evt. selv at teste radioavisen.
https://www.dr.dk/lyd/tema/radioavisen
Når jeg gendanner et minimeret vindue med en kørende radioavis, så stiger processorens aktivitet fra 10% til 30% ..!!
Kan det virkelig være nødvendigt for at vise en stillestående menu.?
Nej, det er ganske unødvendigt.
Joy Radio ligger f.eks. på ca. 5% hos mig uanset, om vinduet er minimeret eller ej.!

Jeg bliver en træt og sur gammel mand af at se på sådan noget fråseri og klimagriseri, og da især når det oven i købet giver tilgangsproblemer og dårligere public service for borgerne.
Hvis man skal bemærke noget om DR's hjemmesidepolitik for energi, klima og miljø, så er det desværre vanskeligt at finde andet end dens komplette fravær og de medfølgende skade på serviceniveauet at skrive om.

###########################################################################
# SEKVENSHJÆLPER: DR TV-Avisen Live
# VERSION: 1.2.0 (Endelig rettet URL + Manuel lukke-sikring)
#
# HISTORIK:
# v1.1.1 - Fejlbehæftet URL (gik til forsiden).
# v1.2.0 - Korrekt live-URL indsat + xprop-tjek før minimering, så andre
# vinduer ikke minimeres, hvis Firefox lukkes manuelt under kørsel.
#
# FORMÅL: Starter DR TV Avisen, sætter lyd og minimerer stabilt.
###########################################################################

# TRIN 1: Sæt systemlyden til 90% via PulseAudio.
amixer -D pulse sset Master 90%

# TRIN 2: Åbn det helt rigtige direkte link til TV Avisen
firefox "https://www.dr.dk/drtv/kanal/tva-live_192099" &

# TRIN 3: Start den asynkrone automatiserings-undersekvens i baggrunden.
(
# Dynamisk venteposition: Tjekker om Firefox-vinduet er klar (max 15 sekunder)
for i in {1..30}; do
wid=$(xdotool search --onlyvisible --class "firefox" | tail -1)
if [ -n "$wid" ]; then
break
fi
sleep 0.5
done

# Sikkerhedsafbrydelse: Hvis vinduet overhovedet ikke åbnede.
if [ -z "$wid" ]; then exit 1; fi

# Gør Firefox-vinduet aktivt og vent på synkronisering.
xdotool windowactivate --sync "$wid"
sleep 2

# TRIN 4: Fokusér og aktivér DR's web-afspiller.
xdotool windowfocus --sync "$wid"
xdotool click 1
sleep 0.5

# TRIN 5: Send piletaster i to runder for at skrue helt op i afspilleren.
xdotool key --repeat 20 --delay 150 Up
sleep 0.8
xdotool key --repeat 20 --delay 150 Up

# TRIN 6: Pause før minimering.
sleep 4

# TRIN 7: Tjek om vinduet STADIG eksisterer i X-serveren.
# Hvis du har lukket Firefox manuelt i mellemtiden, vil 'xprop -id' fejle.
# Ved at bruge '2>/dev/null' skjuler vi fejlbeskeder, og '&&' sikrer,
# at wmctrl KUN kører, hvis vinduet rent faktisk stadig findes på skærmen.
xprop -id "$wid" >/dev/null 2>&1 && wmctrl -i -r "$wid" -b add,hidden
) &

­
RE: DR brugervenlighed før reklamer, tak.24-05-2026 10:07
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Scriptet til TV-avisen virker allerede ikke så pålideligt mere.
Det er lidt mystisk, men DR's hjemmeside har måske ændret noget i designet, eller måske prioriterer de bare ikke at være kompatible med Firefox.
Jeg ved det ikke, men jeg ved, at det har irriteret mig i flere år, og jeg har bøvlet så meget med det nu, at det må være nok.
Det er for ringe, at sådanne små teknikaliteter skal marginalisere DR, men det er desværre den vej det går i mit setup.
DR's hjemmeside med deres unødige fråseri og besværliggjort tilgang passer til stadighed dårligere til ældre computere og til krav om et klimavenligt energiforbrug.

Det kan DR's reklamer for sig selv ikke kompensere for. Kun stærkt tværtimod.!
De giver også unødigt energiforbrug med ledsagende varmeudvikling og slid, og det starter en støjende blæser.
Jeg ved i det hele taget ikke, hvem disse svulstige reklamer kan gavne.?
Måske nogle marketingsfolk fra det private, som aldrig burde have været ansat på DR.?
14 dage, hvor man scroller ned og ser Ditte Hansen og Rasmus Bjerg ligge og kneppe.
Er det noget, der gavner DR og Danmark.?
Glæd dig, til jul kommer den nok igen i en ny smart version med dryssende sne og bjælder, som det kræver tre gange så meget computerkraft at se.

Men fyrer de marketingsfolkene, så burde der blive plads i budgettet til at ansætte en mand eller to, som kan minimere energiforbruget og indsætte et funktionsdygtigt link til den sidste nye Radioavis med lyd.
Kan de ikke fyres, fordi de er gift med DR, så vil jeg gerne støtte, at staten alligevel bevilger en mand eller to til opgaven.
Pengene må om ikke andet kunne hentes fra beredskabsministeren, fordi han måske som den eneste godt kan indse, at det giver god mening, at borgerne har nem og enkel adgang til central nyhedsinformation.

­
12-06-2026 13:58
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jeg har spurgt DR angående det direkte link til den sidste nye radioavis med lyd, og jeg har nu fået dette, som jeg mener må være det officielle svar fra DR's EDB-Chef:

Du er den eneste der melder denne fejl ind, så fejlen er på din computer/forbindelse, ikke på vores streaming side.

Grunden til at vi ikke understøtter Linux er, at der er så få brugere på det. Når bruger andelen er under 2%, så bruger vi ikke ressourcer på at understøtte det.

Jeg venter på svar fra endnu højere sted, men i mine ører lyder det desværre så arrogant, at det ligner en krigserklæring.
I Danmark udgør de døve f.eks. kun cirka 0,07 % af befolkningen, og dem vil de da godt hjælpe.

­
RE: Link til nyeste DR-Radioavis.?12-06-2026 16:50
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jeg fik også dette sidelink til hjælp fra DR:
https://danmarksradio.my.salesforce.com/apex/AFSC__UrlCheck?id=05a0SP800000CwN5NMAV (https:∕∕www․dr․dk∕lyd∕p4∕radioavisen-2467664383000)

Det bør måske deles op:

https://danmarksradio.my.salesforce.com/apex/AFSC__UrlCheck?id=05a0SP800000CwN5NMAV

https:∕∕www․dr․dk∕lyd∕p4∕radioavisen-2467664383000

Kan det virke på Mac og Windows.?
Hvis der er nogen, som kan bruge det eller finder et andet link, som de bare kan klikke på for at afspille den sidste nye radioavis med lyd, så må de meget gerne prale med det.
Jeg er ikke god til Ipad, men jeg tror heller ikke, at den kan, måske ikke engang, selvom man installerer en særlig app.?

­
13-06-2026 09:23
Jakob
★★★★★
(10280)
­
­

Ingen, der har noget at prale med...?

Det må være Kulturministerens fornemste opgave at gøre DR lækker for Beredskabsministeren.
Men hvis ikke det sker, så må det være en del af Beredskabsministerens resort at kunne "overrule", hvor det er påkrævet.

Vi skriver 2026, og så kan man til beredskab kun tale om, at folk skal købe en transistorradio, som min morfar havde under 2. Verdenskrig.
Det er grundlæggende, men er der mon slet ingen, som har overvejet, hvilke svagheder det system i mellemtiden har fået (på 80 år).?

Hele befolkningen betaler for DR, og så må man gå ud fra, at DR gerne vil informere hele befolkningen, og så må tilgængelighed skulle prioriteres over hele linjen på ALLE kanaler.

Man kan seriøst ønske sig mange forbedringer, men jeg vil i denne sammenhæng nok anbefale, at DR køber flere domæner og spreder sig ud på flere hoteller.
Spredning giver større sikkerhed for at nå ud, og det vil give bedre mulighed for på kontrolleret vis at udtrække og evt konvertere data til mere kompatible formater og designs, som forbruger mindre energi og båndbredde.

­
Redigeret d. 13-06-2026 09:24
14-06-2026 16:23
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
DR burde ophøre med at skræmme befolkningen unødigt med fiktive problemer som f.eks. det påståede klimaproblem.
RE: OT18-06-2026 09:12
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jørgen Petersen skrev:
DR burde ophøre med at skræmme befolkningen unødigt med fiktive problemer som f.eks. det påståede klimaproblem.

Men du må altså gerne skræmme:

https://www.klimadebat.dk/forum/flere-afgifter-paa-antioekologi-tak--d7-e4277-s240.php#post_106670
I Danmark/EU har vi et alt overskyggende problem. Og det er det sikkerhedsmæssige. Derfor bør vi sætte alt ind på at løse dette problem.
Alt andet er i den forbindelse nærmest ligegyldigt.

Det er måske forståeligt, men trist, at du er så bange, at du kun kan tænke med en roterende fis i din kasket.
Hvis du interesserede dig seriøst for sikkerhed og beredskab på anden måde end ved i blinde at tømme statskassen på våbenopkøb og som kraftidiot at skade den demokratiske debat, så ville du behandle dette emne om tilgængelighed til Radioavisen med betydeligt større respekt.

­Gør det nemt at springe over OT, klik HER.

­
18-06-2026 09:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Hvor mange lande er det lige, at Rusland/Sovjetunionen har invaderet?

Mon ikke, at de også gerne vil have kontrol over indsejlingen til Østersøen?
19-06-2026 18:59
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jørgen Petersen skrev:

Jo da, og de bliver hele tiden dygtigere, så du kan ligeså godt slappe af... Du opdager alligevel ikke noget, før du en nat måske slår øjnene op, fordi der står nogle mænd med gasmasker og geværer og sparker hårdt til din seng for at tjekke, om du overlevede den giftgas, som de kort forinden sprayede ind i dit hus.
Det skyldes jamming og det uforudsete, at sirenen ikke virkede, og strømafbrydelse var en del af angrebets sidste fase.
Derforuden opdagede ingen noget i tide, fordi der ikke var landvindmøller i nærheden.
https://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-i-krig-d20-e4674-s80.php#post_104545
Og derfor var der heller ikke de service- og sikkerhedsmoduler, som kunne varsle og gribe ind.
https://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-i-krig-d20-e4674-s40.php#post_104110

Men det skyldes også, at den gamle halvt demente nabo med søvnproblemer ikke kunne finde ud af at klikke ind på den sidste nye radioavis på sin computer.
Det var lidt ærgerligt, fordi naboens router var tilkoblet en mobilmast, som kørte på nødstrøm, og som ikke var tilstrækkeligt jammet, og hvorfra hun faktisk kunne have downloadet den lille lydfil med den sidste nye radioavis, før det hele brød sammen.
Næsten endnu værre var der en anden nabo, som også gerne ville have hørt Radioavisen, men han afstod af ulyst til museklik, ventetid, museklik et nyt sted, ventetid og endnu et museklik, og derforuden var han generelt irriteret over en hensynsløs skattebetalt hjemmeside, som fråser med energi, ikke er kompatibel og som belaster hans processor unødigt hårdt.!
Så han trykkede i stedet på en enkelt genvejstast og lyttede til Radio Joy, mens han gjorde sig klar til at gå i seng 23 minutter før du blev gasset...

Dit svar handler jo nok dybest set om, at du gerne vil genere mig og have dine våbenaktier til at stige.
Men jeg håber alligevel, at det snart begynder at sive ind, hvorfor dette emne om DR-hjemmesidens energiforbrug og nem tilgang til den sidste nye radioavis kan have stor betydning for helt almindelige danske borgeres basale sikkerhed.

Eller er der stadig nogen, som hellere vil diskutere noget andet.?
Det er der nok, og jeg nærmer mig også et tipping-point med DR.
Hvis DR heller ikke kan eller vil forstå noget så fundamentalt i deres logiske serviceforpligtelser overfor almenvellet, så ved jeg sgu snart ikke...

DR må mangle kompetente folk, og jeg støtter selvfølgelig nu, at de som minimum straks ansætter en ny EDB-chef, der føler mere ansvar for folkets sikkerhed og derfor prioriterer kompatibilitet og tilgængelighed til nyheder og folkeoplysning som det højeste.
Jeg tror umiddelbart ikke, at det, jeg beder om, behøver at koste DR penge. Tværtimod.

­
RE: DR og Firefox...?19-06-2026 20:37
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Måske i dette forum med mange brugere, som gene vil hjælpe, at der kan findes en enkelt bruger eller to, som vil fortælle, hvad der sker, når man klikker på nedenstående link og venter tålmodigt uden at gøre mere:

Hvad sker der.?

Jeg tror nok ikke selv på, at jeg kan være så heldig, men jeg er ekstra interesseret i at kende resultater fra tests med browseren Firefox.
(I Danmark benytter omkring 3,1% af internetbrugerne Mozilla Firefox som deres primære browser. Dette svarer til et estimat på mellem 150.000 og 180.000 danskere,)

Thanks in advance.

­
20-06-2026 10:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)

Putin er en gammel KGB-mand. Alle disse forhold taler helt for sig selv.

Prøv at forholde dig til den virkelige verden.
20-06-2026 20:09
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jakob skrev:
­

Måske i dette forum med mange brugere, som gene vil hjælpe, at der kan findes en enkelt bruger eller to, som vil fortælle, hvad der sker, når man klikker på nedenstående link og venter tålmodigt uden at gøre mere:

Hvad sker der.?

­

Hos mig i Firefox starter afspilleren ikke.
Den stiller sig på pause i det program, som jeg sidst afspillede.
Først, hvis jeg klikker på det lille afspillerikon på Radioavisens billede, sker der noget.

Men i Windows 10 og Mac burde det i følge DR gå automatisk.

Tak til dem, der har medvirket i testen.
Den har allerede vist mig uventet meget om danskernes forståelse og interesse for almenvellet, beredskabet, ældreplejen og demokratiet.

­
20-06-2026 22:18
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Hvad har dette med klima at gøre?
RE: OT24-06-2026 16:35
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jørgen Petersen skrev:
Hvad har dette med klima at gøre?

Til orientering for nybegyndere i forum, så har klimadebat.dk en række forskellige fora og kategorier, og ikke alle har nødvendigvis noget med klima at gøre.
http://www.klimadebat.dk/forum/

Jeg kan kun anbefale, at man kigger på den oversigt, før man skriver sit første indlæg, frem for kort før man skriver sit sidste, fordi man bliver udelukket for at chikanere og støje i debatten.

­Gør det nemt at springe over OT, klik HER.

­
24-06-2026 16:41
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Der er så meget at komme efter på DR, at det er svært ikke at sætte både tourbo på kammen.
Men hvis katten efter et par strøg viser vilje til at soignere sig selv, så bør man holde pause.

Og til en begyndelse synes jeg faktisk, at DR gør det ganske godt med dette:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/reels/var-top100-vellykket-public-service-eller-algoritme-gimmick

Der var også en anden 'gimmick', hvor man blev mødt med vanvittige spørgsmål som:

Hvad er det bedste:

Sikkerhed eller Demokrati.?
Sikkerhed eller Velfærd.?

Men uden sikkerhed har man ikke demokrati.
Og velfærd uden sikkerhed må primært være for kriminelle voldsmænd, hvor selvtilliden har overtaget tænkeevnens plads.
Jeg synes nok bedst om dansk humor, når den er bedst, men det er ikke lige der, vi er.

DR har i øvrigt endnu ikke svaret på, om de understøtter Firefox.
Jeg fik i stedet udstukket et spørgeskema, som skulle afdække, om jeg var tilstrækkeligt tilfreds med de svar, som jeg allerede havde fået.
Der var en stjerneskala, som jeg kunne klikke på med strakt arm.
Det gjorde jeg med et smil og nogle tryk, mens jeg tænkte på denne sang:
https://youtu.be/4ZETb2qgPck?si=qzLR6PRR62mcYPJD

­
25-06-2026 13:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Sikkerheden er altafgørende, for at vi kan bevare vores demokrati.

Med demokratiet følger også velfærden for den brede befolkning. Det sørger vælgerne for.
RE: Bjarne Corydon til medarbejderudviklingssamtale02-07-2026 15:28
Jakob
★★★★★
(10280)
­

MUS af Marie Louise Toksvig med Bjarne Corydon
https://www.dr.dk/lyd/p1/tabloid/tabloid-2026/mus-med-bjarne-corydon-11162602265
Efter knap et år som generaldirektør i DR har Tabloid indkaldt Bjarne Corydon til medarbejderudviklingssamtale inden sommerferien.

Han er jo kun førsteårslærling...
Og som en sådan tæller han likes.... Men jeg klikker af principielle grunde aldrig på likes.
Jeg mener også, at automatisk brugertilpasset indhold på et generelt plan de fleste steder er noget skidt, og især på DR.
Men det vil være fint, hvis der findes links til DR's egne udsendelser, så man ikke skal igennem en MUSekliklabyrint, for at finde dem.
Og hvis DR kunne få sin egen søgemaskine til at fungere bare lidt bedre, så var vi også allerede nået langt.

Hvis Bjarne er ingeniør, så undrer det mig, at han endnu ikke har bemærket den ringe funktionalitet på DR's hjemmeside.
Han har måske selv sagt ja til ALLE cookies og valgt automatisk login, hvor browseren husker adgangskoden, og så synes han, at det hele kører fedt, så det kan alle andre også bare gøre...
Men sådan spiller klaveret jo ikke. Det gør nærmere kun DR mindre kompatibel, mere lukket og måske ligefrem dummere.
Jeg ved ikke præcist, hvordan brugernes data behandles, men jeg har ikke tillid til, at det gøres forsvarligt, og derfor vil jeg gerne have den afdeling minimeret.
Jeg synes rent ud sagt ikke, at det rager DR, hvad jeg klikker på, og jeg vil ikke have det at tænke på, når jeg bruger siden.
Hvis jeg f.eks. ser en film med en voldelig kvinde i hovedrollen, vil det så føre til, at der kommer endnu flere film med voldelige kvinder.?
Jeg ved det ikke (der er mig bekendt ikke åbenhed om, hvordan disse data præcist bruges af DR), men jeg har det skidt med, at det måske kan være relevant at tænke sådan, når jeg besøger DR. Hvis man vil vide, hvad jeg ønsker, så spørg mig dog i stedet for at spionere og gætte.! (Jeg savner DR2 Hobby-TV med hende den hyggelige kloge kone, der strikker.)

Når jeg f.eks. læser seneste nyt,
https://www.dr.dk/nyheder
så er der ofte et oplæg til en artikel, som jeg kan vælge at klikke på og læse.
Nogle gange er den korte nyhed nok for mig, så jeg ikke behøver at klikke.
Andre gange klikker jeg, fordi jeg ønsker mere detaljeret viden om emnet.
I begge de to tilfælde virker det, som det skal.

Men der findes også en tredje kategori, hvor det nærmere ser ud til at handle om at gøre mig nysgerrig, fordi pointen holdes skjult i den korte nyhed.
I disse tilfælde får jeg en kvalmende fornemmelse af, at journalisten forsømmer sin primære opgave, som er at oplyse effektivt, til fordel for at få flere klik på sin artikel.
Denne tredje kategori vil jeg som skatteyder ganske enkelt ikke se på DR.
Man kan vælge at slå hårdt ned på det i intern DR kritik, og det synes jeg, at man skal gøre.
Men har jeg ret, at der findes et jobmæssigt incitament til at få mange hits på en artikel, så kunne man måske begynde med at kaste dette incitament for løverne, så det kan blive flænset.
Ligesom de animerede henvisninger.

Angående DR indhold på youtube, så glemte de begge igen at vende de tekniske argumenter.
Foruden loginproblemer, og at nyhedsklip kun er tilgængelige kortvarigt, før de skjules igen, så skal man også huske, at DR's videoafspiller er forældet og i så dårlig forfatning, at den ikke engang kan afspille i en lavere opløsning, som brugeren måtte ønske. Den kan heller ikke forsyne brugeren med et link som peger på et præcist sted i udsendelsen. Modtageren må i stedet tælle sekunder og selv pejle sig ind med musen. Man kan heller ikke downloade en videofil til lokal afspiller, og det kan man heller ikke engang med Radioavisen.
DR er bagud på tilgængelighed, som kunne gøre indholdet meget mere delbart og bringe det ud til mange flere borgere.
Som skatteyder spørger jeg mig selv om, hvor meget labyrint og brugerfjendtlighed, der er nødvendig, og hvor meget, der kun skaber en unødig tung administration og besvær for brugerne.
Youtube kan tåle, at en video går viralt. Det kan DR måske ikke, men det må DR så ruste sig til.
Hvordan.?
Bjarne køber nogle flere domæner, som han efter behov kan viderestille til eller helt separere fra DR's nuværende drift, f.eks.: "dr-reklamer.dk"
På dette domæne lægger han alt det, som må bruges frit, og som risikerer at gå viralt.
Han undgår så vidt muligt reklamer i selve videoen og tilføjer kun reklamer i et omfang, så de kan betale for trafik og give et lille bidrag til administration.
Det kræver nok en ny særlov, og den skal Bjarne også fikse hjem til DR.

Derforuden skal regeringen nok bevilge flere penge til database, og så der langt om længe kan blive råd til en ny afspiller, som også kan bruges til DR's danske version af youtube.
DR skal favne Danmark og danskerne, og institutionen bør redde danskerne fra at føle sig presset til at give familiealbums og kulturhistorie til et multinationalt selskab. Er DR på fallittens rand, siden de ikke har råd til eget billedarkiv og en fotograf eller to til at forsyne det.?

God arbejdslyst og pas godt på varne Bjarne.

IMHO

­
RE: Lørdagsquiz til DR04-07-2026 12:51
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Et af de nye domæner, som Bjarne skal købe, bør efter min mening rumme en DR-hjemmeside med en brugerflade designet til seniorer og ældre computere.

Men det er jo lørdag, og hvis ikke DR's quizform kan gøre andet, så kan den styrke selvtilliden.
Alle kan quizze, og det er vanskeligt at gøre noget forkert.

Så her kommer lige en hurtig Landvindmøllequiz:

Vindmøller i udsigten eller snestorm med kolde radiatorer.?

Vindmøller ved søer og kyster eller flere dødsulykker.?

Vindmøller eller atomkraft i krig.?

Vindmøller omkring byen eller drukne i en flodbølge.?

Vindmøller i udsigten eller ulve i haven.?

Vindmøller i udsigten eller ild i dit hus.?

Vindmølle eller olieraffinaderi i brand.?

Resultat: Hvis du valgte vindmøller syv ud af syv gange, så ønskes du tillykke med ikke at være helt tabt af en vogn.

Hvad mere kan vi finde på sådan en lørdag.?
Måske en quiz, som til blød indledning kan hjælpe med at afdække, hvordan den enkelte som ny værnepligtig bedst vil kunne tænkes at gøre tjeneste for sit land.?

Udkast til en "præ-sessionsquiz":

Førstehjælp eller skydning.?

Plej en syg eller slå ihjel.?

Gulvskrub en svinesti eller gå en hel nat i dybt mudder.?

Luge køkkenhave eller stryge skjorter.?

Gå pænt march eller grave med en spade.?

Resultat: Hemmeligstemplet af efterretningstjenesten.

God weekend.

­­
04-07-2026 14:59
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
De politisk korrekte holdninger skal bankes ind i hovedet på folk.

Jeg interesserer mig nu mere for fakta.
RE: DR fakta og underholdning18-07-2026 10:23
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Jørgen Petersen skrev:
Jeg interesserer mig nu mere for fakta.

Det har DR også:
https://www.dr.dk/drtv/ultra/fakta

Når din tid her løber ud, så tænker jeg, at du måske kan lære mest, hvis du begynder med Lille Nørd.

­
18-07-2026 10:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Fakta er bl.a.
Tilknyttet billede:

18-07-2026 10:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Fakta er bl.a.
Tilknyttet billede:

18-07-2026 10:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Fakta er bl.a.
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 18-07-2026 10:30
RE: 100 kr for et stabilt link til nyeste Radioavisen28-08-2026 21:28
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Det interesserer måske ikke så mange, men det er gået så meget fremad for DR, at man pt med hjælp fra AI og Linux kan downloade videoer i ønsket kvalitet, så de efterfølgende kan afspilles lokalt.
Jeg har på den måde sikret mig åndelig føde nok til at kunne undvære internettet i mange dage, uden der behøver at opstå sult.
Og belastningen på både net og på computer er pr. film blevet betydeligt mindre.
Lydfiler kan jeg desværre ikke endnu...

Et link til den sidste nye Radioavisen kan jeg stadig heller ikke finde.
De har flyttet lidt rundt og gjort ikonet mere tilgængeligt, men jeg tror ikke, at det efterspurgte link eksisterer endnu.

Til fredagsunderholdning tilbyder jeg 100 kr til den, der i dag kan poste et link til den sidste nye Radioavisen, hvis det også virker i morgen.!

­
RE: El-udsigten på DR.?30-08-2026 11:19
Jakob
★★★★★
(10280)
­

Hvornår mon DR får "El-udsigten" fast på programmet.?

Jeg kan se her på Klimadebatten, at selv dem, der har beskæftiget sig med klima- og energipolitik i mange år, stadig har svært ved at finde ud af, hvornår de bør bruge strømmen for at få den billigt. Det tyder desværre på en svært underoplyst befolkning.

Blot 10-15 sekunders fast orientering i Radioavisen før eller efter vejrudsigten kan øge danskernes energibevidsthed og gavne både økonomi og grøn omstilling.

Men ok, det er nok for meget og for tidligt at bede om, når DR's hjemmeside endnu ikke engang kan tilbyde et fast link til den sidste nye Radioavisen....
Når det ikke er der endnu, så tror jeg ikke, at Bjarne C. rigtigt har overvejet risikoen for at blive skældt ud af Lisbeth B. N. Det er næppe noget at spøge med.

­
30-08-2026 11:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Den ustabile strømproduktion fra sol og vind medfører mange problemer.
01-09-2026 17:51
Peter Villadsen
★★★★★
(3668)
Syntes en benægter af videnskab og benægter af virkeligheden.
Det er sørgeligt at de findes, men det gør de så
01-09-2026 19:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Virkeligheden er, at det går bedre og bedre på alle de vigtige områder. Og det endda efter ca. 300 år med global opvarmning.

Den gode udvikling kan man ikke snakke sig fra. Eller ignorere.

Hvis man systematisk ignorerer, hvad der sker i den virkelige verden, så taler dette for sig selv. Så handler det ikke om fornuftige og rationelle tanker. Så handler det om at fastholde et verdenssyn og en virkelighedsopfattelse, som er totalt irrationel. Så er det tvangstankerne og den irrationelle angst, som har overtaget.

Her ses et af de områder, hvor det går bedre og bedre. Denne gunstige udvikling skal vi være glade for. Og det burde vi i princippet fejre.
Tilknyttet billede:

01-09-2026 20:28
Peter Villadsen
★★★★★
(3668)
01-09-2026 23:11
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Kan du selv høre, hvor tåbeligt og ubegavet det er, det du skriver?

Noget mere tåbeligt og ubegavet end det du skriver, skal man godt nok lede længe efter for at finde.

Hvis der er en, som har styr på fakta og den virkelighed, som vi befinder os i, så er det mig.

Det er bl.a. dette forhold.
Tilknyttet billede:

02-09-2026 22:24
Peter Villadsen
★★★★★
(3668)
02-09-2026 22:39
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Kan du selv høre, hvor tåbeligt og ubegavet det er, det du skriver?

Hvis der er en, som har styr på fakta og den virkelighed, som vi befinder os i, så er det mig.

Jeg har således gentagne gange fremlagt dokumentation for, hvad der sker rent konkret i den virkelige verden. Men hverken du eller andre forholder jer til disse meget relevante og vigtige forhold.

Det er bl.a. forhold som dette, der dokumenterer den virkelige udvikling.
Tilknyttet billede:

03-09-2026 07:37
Peter Villadsen
★★★★★
(3668)

Jeg er bare ligeså destruktiv som du er med gentagelser og idiotiske indlæg uden dybde.
Det er Jørgen Petersen, der har ødelagt dette forum med påståelighed og benægtelse af enhver risici.
03-09-2026 10:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(9106)
Det er fuldstændigt tåbeligt, det som du her lukker ud.

Jeg har rigtig godt styr på de faktiske forhold. Og det har jeg dokumenteret gang på gang i form af omfattende dokumentation. Og de faktiske forhold viser helt klart, at det går bedre og bedre på alle de vigtige forhold. Og det endda efter ca. 300 år med global opvarmning.

Men du har et stort problem, for du nægter at se virkeligheden i øjnene. Og den er, at der ikke er nogen klimakrise eller klimakatastrofe under opsejling.

Du har med andre ord det problem, at du lider af en meget alvorlig CO2- og klimafobi.

Derfor nægter du systematisk, at tage de faktiske forhold til efterretning. Det er bl.a. dette forhold.
Tilknyttet billede:

Deltag aktivt i debatten Ultimatum til DR's hjemmeside:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Min Hjemmeside2015-11-2023 23:51
Stor Skuffelse (krydspostet fra den engelske hjemmeside)011-10-2022 04:04
Kritik af DMI's hjemmeside529-03-2022 21:36
Carbonbrief - facebook og hjemmeside727-12-2020 08:15
Feedback til hjemmeside023-04-2018 21:16
NyhederDato
Ny skrotningsordning sendte hjemmeside i sort02-03-2010 23:01
Ny hjemmeside: Betal for din transport-CO206-02-2009 10:33
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik