21-11-2018 20:32 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Ellers kunne man måske evt. montere en lille pumpe, som ved strømafbrydelse forsynes af en UPS. Selve varmesiden inde i varmepumpen og røret ind i huset er isoleret omhyggelig. Jeg tvivler på at der er en eneste varmepumpe som er frostsprængt ved strømsvigt. |
22-11-2018 09:55 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Jeg har fra din kilde, at Panasonic også benytter kølervæske i deres nye monoblok, og det gør det jo lidt nemmere for dem at undgå problemer med frost. Det er sikkert også udmærket til et nyt hus kun med gulvvarme, og hvor der kun er meget lidt vand i systemet. Men i mit ældre system er der meget mere vand volumen, og jeg vil især af miljøhensyn ikke påfylde så meget kølervæske. Der er i det hele taget mange flere hensyn at tage i et stort gammelt hus med flere varmeproducerende enheder. Så vidt jeg ved, kører Vølund F2120 normalt uden kølervæske, men så er frostsikringen ved langvarig strømafbrydelse selvfølgelig også mindre. Hvor stor risiko, der er for langvarig strømafbrydelse, ved ingen præcist. Men er monoblokken monteret normalt, og slår den en revne, så løber vandet af hele centralvarmesystemet. Det ender nok med, at jeg monterer en kraftig veksler og en pumpe mere imellem udedel og buffertank og tager den ekstra udgift og de 10-15% driftstab, som følger med, så udedelen får sit eget system med kølervæske. Jeg forestiller mig, at det også giver den fordel, at jeg kan beskytte varmepumpen imod varmt vand fra fastbrændselsfyret blot ved at slukke for pumpen til veksleren. |
22-11-2018 21:38 | |
delphi★★★★★ (7595) |
@Jakob Jeg har fra din kilde, at Panasonic også benytter kølervæske i deres nye monoblok, og det gør det jo lidt nemmere for dem at undgå problemer med frost. Den har ingen kølevæske i sig. Den har et kølemiddel r32 som fryser ved - 90 C. Men det vand som cirkuleres ind i huset det er i varmeveksleren i varmepumpen, og hvis det fryser, så gør det lige så stor skade, som alt anden frostsprængning. Så vidt jeg ved, kører Vølund F2120 normalt uden kølervæske, men så er frostsikringen ved langvarig strømafbrydelse selvfølgelig også mindre. En anden mulighed er at købe en UPS til cirkulationspumpen så skal strømmen svigte i flere dage og der skal være - 20 C før der sker nogen skade. Redigeret d. 22-11-2018 21:38 |
23-11-2018 12:02 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Det blev for sent. Jeg spiste gule ærter og gik i sort. |
23-11-2018 20:30 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Det kan måske lyde som en reklame, men jeg oplever, at sort fredag hos VVS-Eksperten rykker for klimaet. Jeg vil i denne sammenhæng afholde mig fra at anbefale nogensomhelst vare og i stedet holde fokus på prisen. Og ser man på den, så betyder det måske pludselig ikke så meget, at man ikke vil modtage 10.000 kr i statstilskud til at skrotte et udmærket fyr, når man i stedet kan få 20% rabat på f.eks. et jordvarmeanlæg: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-jordvarme-copmax-15kw-med-20037-tank-346019460 Tilknyttet billede: |
24-11-2018 10:00 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Men jeg vil da også godt advare om, at det måske kan blive en udfordring at finde nogen, som både kan og vil skrue sagerne sammen, hvis man har købt dem på tilbud. Jeg kender et eksempel med en forretningsmand, som havde forbindelse til grossister og benyttede dem til at købe en billig varmtvandsbeholder. Han var glad, men det gik hurtigt over, da han ringede til den lokale smed for at få ham til at sætte beholderen op. Smeden blev eddike sur og ville slet ikke have med det at gøre. Det er nogle år siden og faggrænse tyranniet er heldigvis blevet blødt meget op siden dengang, men det er alligevel nok stadig en god idé at sikre sig arbejdskraften og medregne den, før man investerer. Og på samme måde bør man også kalkulere garanti og eventuelle serviceaftaler, før man evt. investerer. |
24-11-2018 21:38 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Der er så mange gode vitaminer og mineraler i Gule Ærter at Jakob kommer til at strutte at sundhed, og som herunder senere hen er god at knalde brikker på. |
25-11-2018 00:14 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Ja, men det gjorde han nu ikke. Heldigvis er gule ærter også gode at arbejde på, for klokken blev faktisk fem om morgenen, før han var færdig med at søge efter en forsvundet hunkat og bruge en masse penge på VVS sort fredag. |
25-11-2018 01:01 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Jakob skrev: Jeg har hørt, at Viessmann luft/vand varmepumpen måske kan være interessant at se nærmere på, hvis begrænsning af støj fra udedelen er en meget vigtig parameter, når man skal vælge varmepumpe. Viessmann Vitocal 200-S https://www.youtube.com/watch?v=PlQour2w1As |
25-11-2018 18:23 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Jeg har hørt, at Viessmann luft/vand varmepumpen måske kan være interessant at se nærmere på, hvis begrænsning af støj fra udedelen er en meget vigtig parameter, når man skal vælge varmepumpe. Du skulle måske prøve at søge på de testrapporter der er lavet af forskellige producenters varmepumper som er udført hos Teknologisk Institut. Det gennemgående er at varmepumperne yder selvsagt stor COP når fremløbstemperaturen er lav (<35 C). Eller det altafgørende er at man finder den Varmepumpe med den bedste performance (COP) og så gør noget for at varmen i ens bolig kan afsættes ved så lav en temperatur som mulig via centralvarmeanlægget. Glem alt om akkumuleringstank, det er dels et energifrås (kostbar strøm) når temperaturen skal hæves for i det hele taget at have nogen kapacitet i tanken, og dernæst så står varme under alle omstændigheder og siver fra tanken. |
27-11-2018 20:27 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Jeg mener nærmere, at det gennemgående træk for en luft/vand varmepumpe er, at jo koldere det bliver udenfor, jo lavere bliver COP. Og uheldigt falder det altid sammen med, at fremløbstemperaturen også skal være højere, og det gør, som du skriver, også COP'en lavere. Jeg har testet det med oliefyret, og er det meget koldt udenfor, så får jeg nok brug for mindst 40-45'C på fremløbet for at kunne holde hytten nogenlunde varm. Ud fra den betragtning gør det nok heller ikke så meget, om der siver lidt varme ud i huset fra akku tank og varmtvandsbeholder. Jeg kan godt se din idé med en EL-varmeveksler til brugsvand, men når man skal forsyne tre lejligheder, så er der risiko for et enormt EL-forbrug, og det fordrer en tilsvarende kapacitet, som jeg ikke er parat til at afsætte til det formål. |
27-11-2018 20:39 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Er jeg mon den eneste, der undrer sig over, at Danfoss endnu langt fra har opnået total dominans på det danske varmepumpe marked..? |
27-11-2018 22:37 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Jeg mener nærmere, at det gennemgående træk for en luft/vand varmepumpe er, at jo koldere det bliver udenfor, jo lavere bliver COP. Og uheldigt falder det altid sammen med, at fremløbstemperaturen også skal være højere, og det gør, som du skriver, også COP'en lavere. Se ved - 7 C yder varmepumpen cop 3. 90 % af et typisk årligt varmeforbrug (ex. brugsvand) vil ligge ved udetemperaturer mellem 0 - 5 C, som ved Papasonic varmepumpen vil tale for cop lige under 4 hvis man kan varme sit hus ved 35 C centralvarmevand. Man antager at en bolig skal kunne aftage 50 w/m2 når det er koldest, ellers er den for ringe isoleret. Så hele øvelsen er at lave varmeanlægget så det kan aftage den fulde effekt ved lav centralvarmetemperatur, også når der er koldt ude. En løsning er ventilatorer på radiatoren se http://tanlange.dk/ Men overordnet set: Det hele er en vægtning mellem kostpris når anlægget skal installeres, strømforbrug også når det er koldt. Men jo altså lige så meget hvor meget strøm bruger anlægget der hvor den har flest produktionstimer som i praksis er mellem 0 - 5 C udetemperatur.. Redigeret d. 27-11-2018 22:43 |
28-11-2018 20:58 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
delphi skrev: Men så har du kun en fremløbstemperatur på ca. 35'C. Det er vist ikke COP'en, der kan få nogen til at hige efter den varmepumpe frem for f.eks. den i nedenstående tabel, som nok er betydeligt billigere.? Tilknyttet billede: |
29-11-2018 13:55 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Det er lidt let af skrive SCOP Average Climate. Ligger der en performance rapport fra Teknologisk så det er mulig at sammenligne. Jeg vil forvente Panasonic'en er op til 20 % bedre end det fremførte. |
29-11-2018 17:56 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi De skriver jo også "SCOP, cold climate". Jeg kan godt se problemet med sammenligning, og jeg foretrækker også COP oplyst sammen med en specifik udetemperatur og fremløbstemperatur. Men det er måske også lidt for let at klage over SCOP, som også er en anerkendt metode til at måle varmepumpeeffektivitet. https://varmepumpe-guide.dk/cop-scop-og-seer/ COP, SCOP og SEER – tre måder at angive en varmepumpes virkningsgrad på Måske, hvis du læser rapporten om Panasonic'en, at du også kan finde en SCOP på den..? Jeg har ikke så meget forstand på det, så jeg bestilte bare en CopMax varmepumpe, fordi jeg gik ud fra, at den måtte have maximal COP. Link til AS14S-DPNHE testrapport: https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-02/guangzhou_hiseer_as14s_dpnhe_test_report_201705_1.pdf Kilde: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-copmax-as14-luft-til-vand-varmepumpe-346150214 |
29-11-2018 22:03 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Jakob Umiddelbart så er det nogle ret høje temperaturer den er testet ved. Dog i det 'område' hvor varmepumpen har mange produktionstimer. Og det ser da fornuftig ud! Det Panasonicen kan er at den kan via styringen (som kan programmeres) reducerer fremløbstemperaturen ved at dels måle på returtemperaturen og så på udeluften. Og det er meget vigtig at fremløbstemperaturen er så lav som mulig hele tiden (> COP) Jeg skal se om jeg kan finde testrapporten fra DTI på Panasonicen Redigeret d. 29-11-2018 22:05 |
30-11-2018 09:51 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Panasonic har nok sendt deres rapport til destruktion, fordi ingen må se den. Her kan man i mellemtiden til sammenligning se, om man bliver klogere af den måde, som Danfoss har valgt at oplyse varmepumpe kunderne på: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-danfoss-luft-vand-varmepumpe-dhp-aq-13kw-346717013 https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-05/danfoss_dhp-aq_datablad_6.pdf Tilknyttet billede: |
01-12-2018 22:21 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Danfoss: Det der er jo elastik i metermål. Jeg syntes der er svært at finde nogle producenter, bort set fra Panasonic der reelt oplyser en cop til en given udetemperatur sammen med fremløb til bygningen. |
01-12-2018 23:15 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Strengt taget skal du vel også kende lufttryk og luftfugtighed foruden udetemperaturen og fremløbstemperaturen for at kunne vurdere en pågældende COP værdi. Det er nemmere blot at tjekke bogstavmærkningen, hvis man kan finde den. "A" er ikke helt tosset. "A+" er godt. "A++" er meget godt. |
02-12-2018 18:04 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Det har jeg godt nok ikke tænkt over, om lufttryk og luftfugtighed har indflydelse på cop. Men det kan vist kun være ude på et ciffer langt til højre for kommaet. Energiklasserne: Det siger noget om varmepumpens evne til at yde varme til en given fremløbstemperaturen og en given lufttemperatur. Det Panasonicen udmærker sig ved er at ved at måle på udetemperaturen og frem og retur til bygningen kan varmepumpen reducerer fremløbstemperaturen meget hvis der er fuld flow gennem radiatorer efter princippet her se Redigeret d. 02-12-2018 18:06 |
03-12-2018 00:17 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
delphi skrev: Det må have betydning for afrimning. Hvis luften f.eks. er meget tør, så afsløres det ikke, hvis luft/vand-varmepumpen er uøkonomisk til at afrime. Vi bør måske vænne os til SEER, hvis den tager højde for det hele. Jeg ser i hvert fald frem til, at det bliver nemmere at sammenligne monoblokke med hinanden på stribe. Kun monoblok og styring. Ikke noget med at hente ekstra plusser ved at medlevere en super isoleret varmtvandsbeholder på flere 100 kg eller andet lir i den dur. |
09-12-2018 14:30 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Vågn op og slå koldt vand i ansigtet, her kommer et udfordrende og afgrænset spørgsmål om brugsvand. Man kan f.eks. købe denne brugsvandsvarmepumpe til at producere varmt vand: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-brugsvandsvarmepumpe-bosch-compress-5000-dw-hp-346765275
Eller man kan evt. købe denne EL-brugsvandsvarmeveksler: https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Varmevekslere-METRO-THERM--METRO-ECO-brugsvandsveksler-til-1-2-lejligheder-Hvid-kappe-1632825.html
Men hvordan beregner man, hvilken af de to løsninger, der er bedst for økonomien, og hvilken der er bedst for klimaet..? Hvor meget varmt vand skal man forbruge pr. døgn, før varmepumpen bliver en vinder på begge fronter..? |
09-12-2018 20:37 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Se side 15 http://nhsoft.dk/work/Fg21/Apl/Past%20implementation%20-%20Esben%20Vendelbo%20Foged%252c%20Danish%20Technological%20Institute.pdf En person bruger ca. 100 KWh/md energi til brugsvand og med de nye afgifter er det 100 kr/Md til varmt vand, hvorfor det kan ikke betale sig at lave noget videre. En varmepumpe forvarmer vandværksvandet og en gennemstrømningsvandvarmer varmer resten så koster det ingenting og en stor investering kan ikke restfærdiggøres. Redigeret d. 09-12-2018 20:42 |
10-12-2018 17:52 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Ja, man kan nok godt sige, at de begge er beregnet til steder, hvor særlige lokale forhold gør sig gældende. Og det bliver vanskeligt at regne ud, især når man ikke kender levetiden på varerne. Men hvis man kun opvarmer brugsvand med EL, så er der ikke rabat på strømmen, og det vil jo oplagt være til varmepumpens fordel. EL-varmeveksleren fordrer også en EL-installation med stor kapacitet, som mange ikke råder over. |
13-12-2018 17:46 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Men hvis man kun opvarmer brugsvand med EL, så er der ikke rabat på strømmen, og det vil jo oplagt være til varmepumpens fordel. Hvis ens hus er registeret i BBR som el-opvarmet så er der nedslag i afgifterne for det forbrug der er over 4000 Kwh, uanset hvad strømmen bruges til. |
13-12-2018 21:48 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
delphi skrev: Ja, men huset er jo ikke EL-opvarmet i følge BBR, bare fordi man opvarmer noget brugsvand med EL. Ellers måtte jeg have mange EL-rabat penge tilgode fra alle de år, hvor jeg har undladt at sende varmt vand igennem spiralen på min EL-vandvarmer for at spare olie. |
13-12-2018 23:33 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Jakob skrev: Hvis huset er registeret som el-opvarmet som det er hvis det bruger ren el eller sender det via en varmepumpe. |
14-12-2018 09:46 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Jeg mener, at det for at opnå EL-rabat er tilstrækkeligt, at hovedopvarmningsformen er EL. Det vil da også være for tåbeligt, hvis folk for en klima rabats skyld f.eks. skal skrotte brændeovnen, så de på en kold dag både må fryse og køre på fossile EL-patroner. Skulle det være eller blive sådan, så vil det også ødelægge min strategi , så jeg sandsynligt får en varmepumpe billigt til salg. |
20-12-2018 18:43 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Kan du se, at det går fremad i mit fyrrum..? Tilknyttet billede: |
22-12-2018 23:31 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Nå okay, "mit" er måske så meget sagt, og ud fra dit referencepunkt, så er "fremad" måske også. Men det varme vand er nu tilsluttet, og det løber først igennem forvarmnings tanken på 37 liter, som er indbygget i buffertanken, og derefter videre over til 80 liter EL-vandvarmeren, som står for den sidste opvarmning, hvis det er påkrævet. Som det nok ses er centralvarme og varmepumpe endnu ikke tilsluttet buffertanken. Men det bør nok ikke vente alt for længe, fordi der måske kan opstå legionella i forvarmnings tanken, og buffertanken skal derfor jævnligt opvarmes til 55-60 grader. Det bør man nok være opmærksom på, hvis man vælger denne varmepumpe løsning. Der følger f.eks. ikke en EL-patron med i sættet. Jeg vil også godt fortælle lidt om håndteringen. Hvis der skulle have været installeret en indedel til en split, så skulle en rollator gangbro have været fjernet og flere stærke mænd var kommet på hårdt arbejde. Men den installerede buffertank er ikke tungere, end at gangbroen kunne bære den, og jeg kunne selv på en god dag køre den ind på en sækkevogn. Det værste var at få den gamle vandvarmer ned og den nye op. Det måtte jeg have hjælp til, og det blev på et tidspunkt mere usikkert, end jeg brød mig om. Sådan noget skal man passe på med, for det kan ødelægge hele projektet, hvis man bliver 3 cm kortere og platfodet af at løfte en for tung beholder. Næste gang vil jeg nok søge efter en gulvmodel. Det fik mig også til igen at tænke på din idé om en EL varmeveksler frem for en varmtvandsbeholder. Den er nemmere at håndtere. |
10-01-2019 20:25 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Selvom jeg som gør-det-selv-smed køber mindst ca. 20% mere VVS fittings, end jeg skal bruge, så ender jeg alligevel typisk med at mangle mindst 5% for at kunne gøre projektet færdigt. Jeg synes selv, at det er irriterende, og selvom jeg selvfølgelig har verdens bedste undskyldninger, så er det dyrt. Jeg er sikker på, at andre kan gøre det bedre, men for mit vedkommende har jeg gennem årene indstillet mig på det, så jeg nu kalkulerer med det. Det er selvfølgelig nok vigtigt at tegne et godt diagram over det, som man vil bygge og få det verificeret af en smed, som vil bistå. Men i praksis vil der alligevel ofte være mange flere hensyn, og mange måder at gøre det på. Se nu bare nedenstående billede, hvordan skal alle de løse ender dog nogensinde blive forbundet..? En erfaren smed kan måske beslutte det på et øjeblik. Men som amatør skal jeg helst rydde skemaet for alt andet, for her kræver selv et tvivlsomt resultat absolut arbejdsro og 110% koncentration i mange timer..! Tilknyttet billede: |
10-01-2019 20:32 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Jeg går ud fra, at det er overflødigt at skrive, at du gerne må påpege fejlene. |
11-01-2019 20:45 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Jeg har nu oprettet denne tråd: https://www.klimadebat.dk/forum/copmax-luft-vand-varmepumpe-as14s-dpnhe-d20-e3534.php Til: CopMax Luft/vand-varmepumperne: AS10S-DPNHE og AS14S-DPNHE |
12-01-2019 23:48 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Jakob skrev: Man kan evt. i stedet bygge fundamentet af gamle havefliser. Det er noget nemmere. Man behøver kun tøvejr til at lægge fliserne, og skulle man senere fortryde, så er de også nemme at flytte igen. Tilknyttet billede: |
13-01-2019 16:42 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Og er det for trist, at støbning ikke er nødvendig, så kan man evt. støbe to betonklodser til at stille udedelen op på ovenpå fliserne. Målene skal selvfølgelig tilpasses den pågældende varmepumpe. Nedenstående billede viser 2 stk i støbekasser på ca. 20 x 20 x 60 cm Det forbrugte 5 spande støbegrus, 1 sæk rapid cement og lidt armeringsjern. De står et sted, hvor der ikke kommer frost, og de er ikke tungere, end de kan flyttes på en sækkevogn. Tilknyttet billede: Redigeret d. 13-01-2019 16:47 |
22-03-2019 10:35 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
@delphi Jeg har fundet en side, som bekræfter, at Panasonic har bygget nogle luft/vand varmepumper, som det nok er værd at lægge mærke til. Men jeg har endnu ikke fundet "hemmeligheden" bag, at ydelsen ikke bliver lavere, når udetemperaturen bliver lavere. Det er vel ikke blot fordi kompressoren er meget kraftig og moduleres ned for at spare slid, når udetemperaturen er høj..? https://www.billigventilation.dk/shop/cms-varmepumpe-facts.html Tilknyttet billede: |
08-04-2019 08:58 | |
Jakob★★★★★ (9470) |
Jakob skrev: Man bør være opmærksom på, at det kun gælder en mindre billig T-CAB model. |
29-12-2019 14:18 | |
topcom☆☆☆☆☆ (4) |
@Jacob @Delphi Det er fantastisk og finde jeres tråd nå man sider og overvejer div. løsninger som afløser for et oliefyr. Mange af de spørgsmål og mulige opstilinger med / uden buffer, forvarmning af brugsvand osv. har i vendt og undersøgt, nok mere an jeg kom til. så stor tak for jeres informationer. Tommas |
29-12-2019 16:13 | |
delphi★★★★★ (7595) |
Tommas Du skal købe sådan en billig luft/vand varmepumpe fra et anderkendt firma f.eks. Panasonic se Det skal være en monoblok som yder varmt centralvarmevand til huset og ikke andet. Den kan købes til 25.000 kr inkl moms for en 5 KW. Og så åbnes alle radiatorventiler helt i de rum der ønskes varme i, og en temperaturkurve i varmepumpen styrer fremløbstemperaturen når den løbende måler på udetemperaturen. Og der skal fuld flow på cirkulationspumpen så hele arealet på radiatoren varmes helt, så der afsættes maksimal effekt ved så lave fremløbstemperatur som mulig. 18 KW el-gennemstrømningsvandvarmer til 1500 kr. Det kan købes og opsættes for under 40.000 kr. Og så en luft/luft til 10-12.000 kr monteret som virker i hussets største rum. Herefter har du en varmeregning på 6.000 kr til strøm hvis forbruget i dag er 2000 l olie årligt. Redigeret d. 29-12-2019 16:22 |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Video om varmepumpen for hele Esbjerg | 0 | 03-10-2024 15:13 |
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe | 35 | 26-09-2024 08:46 |
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE | 137 | 01-08-2023 21:50 |
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe | 4 | 12-12-2020 11:17 |
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge? | 6 | 25-11-2020 19:06 |
Artikler |
En introduktion til varmepumper |
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu |
Hvad er en luft til vand-varmepumpe? |
Luft til vand-varmepumper |
Varmepumpen |
Nyheder | Dato |
Danmarks største varmepumpe sat i gang | 03-09-2009 21:31 |