Husk mig
▼ Indhold

Valg af Varmepumpe..?



Side 5 af 5<<<345
29-12-2019 18:19
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@topcom

Mange tak for skulderklappet.
Men uanset alt det tekniske og økonomiske, som med god grund er blevet vendt og drejet, så er jeg nok nået frem til, at noget af det allervigtigste må være en god serviceaftale med en dygtig og stabil lokal kølemontør.


@delphi

Jeg har hørt fra en smed, at styringen til Panasonic er lidt kompliceret at hitte ud af.
Har du en mening om det..?



­
29-12-2019 18:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Jo det kan der være noget om. Men så må man ty til manualen...
29-12-2019 19:09
topcom
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg har haft mange overvejelser igennem de sidste par år med en olie unit fra 73 er det ikke længer et spørgsmål om den går i stykker men mere hvornår
der er ikke plads til mere så tanken om pillefyr var hurtig væk, og med et forbrug på olie for 7800.- og 1600,- til briketter til brændeoven er der nok ikke det store økonomiske idet. Da fyret er en unit kører det jo hele året for at få varmtvand, så jeg tænker en elvarmer til vand kunde være lige så god. fremløb til varmen ligger på ca. 35g. ( der er kun varme gulvvarme i bad og et rum ) resten klare brændeovnen. Så det skulle en varme pumpe kunne klare uden problemer. alternetriv og den "nemme" løsning er en ny olieunit og skorsten ca 40K men der er jo nok ikke fremtiden
29-12-2019 20:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Er det så ikke ved at være der hvor du kunne klare dig med gennemstrømningsvandvarmer og så en luft/luft og så bevare Brændeovnen.
30-12-2019 10:07
topcom
☆☆☆☆☆
(4)
@delphi
G.S varmer har også været med i overvejelserne, jeg kan godt en fordel i at der ikke er noget tomgangstab men hvis jeg ikke skal ud i stører ombygning af vandsystemet kommer den til at side hvor min unit står idag. Der vil så være ca. 6 m til køkken og 12 m til bad, med 12 m til der jo være et stort forbrug hver gang der åbnes for vandet uden at vandet når at blive varmt og dette bliver stører an det tomgangs tab ved en alm. VV.beholder med en buffertank med forvarmet brugs vand er jeg noget i tvivl om. Der vil også være noget el arbejde da G.S. varmeren kræver 35 A.
Luft/luft tror jeg ikke vil være den rigtige løsning. Der vil mangle varme i gulvet i badeværelset og det værelse der er varme i, er døren lukket det meste af tiden ( teenager ) og så er der lidt susen fra blæseren ( der for er brændeoven ikke blevet til en pille ovn ) jeg glemte også at skrive at der er radiator i stuen også der er bare ikke åbnet ret meget 17 g. når brændeovnen ikke er i gang. så jeg mener stadig det skal være noget der er på centralvarme systemet.
30-12-2019 12:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg kan ikke forstille mig at du ikke har 35 amp. ind i huset, og en 25 amp undersikring kan uden problem trække en 18 KW varmer hvis ellers den varme hane ikke løber i lang tid.

OG 40 C frem er ok. Legionella er ikke et problem.

HVis du bor i et område hvor el-selskabet ikke er dyr med distributionsafgift så kan du meget vel have strøm til 80 øre/Kwh når el-afgifterne er fuld indfaset i 2021, Hvis du har et ineffektiv oliefyr og du betaler 9 kr/l så koster varmen fra fyret omkring 1 kr/KWh.

Så du kan overveje at kun opstille en el-vandvarmer til centralvarmevandet som så monteres sådan at den kobles ud når brugsvandvarmere yder effekt.
Redigeret d. 30-12-2019 12:24
01-01-2020 11:27
topcom
☆☆☆☆☆
(4)
Ja der er strøm nok ind i huset, jeg havde bare set på en 24 KW den skulle ha 35A. men det er muligt at 18 KW kan give nok vand. Der er noget at tænke lidt over her i den kolde vinter så må jeg se om jeg har fundet en god og fornuftig løsning til sommer hvis det bliver i år fyret skal skrottes.
02-01-2020 02:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det som har betydning for strømforbruget på gennemstrømningsvandvarmeren er gennemstrømningshastighed og så temperaturen der skal varmes til og 40 C er rigelig.
18-07-2020 16:24
Caio
☆☆☆☆☆
(1)
Hej Guys,
First sorry to be writing in English but my Danish is not good enough


I am building s house and we are going to get an vølund f2120 but I though I could build the foundation myself. But I am a bit unsure how to do it.

Do I need to dig 90cm deep and fill it up with concrete? Since I come from a warm country this sounds super overdoing to me.

If you guys could enlighten me a little on that matter.

Thank you in advance.

PS: we have very sandy soil
18-07-2020 17:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
It is an air to water heat pump it just needs to be placed on a concrete tile. Or you can also get a bracket to hang it on the house wall. I have a https://www.aircon.panasonic.eu/DK_en/happening/nya-aquarea-mono-block-5-kw/ it just placed on the tiles in the driveway
Redigeret d. 18-07-2020 17:55
18-07-2020 22:46
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@Caio


You might want a manual:
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=v%C3%B8lund+f2120+manual&ie=utf-8&oe=utf-8


Opstilling
Placer F2120 udendørs på et fast, vandret underlagsom kan holde til dens vægt, helst betonfundament.Hvis der benyttes betonsøjler, skal disse hvile på faski-ne eller småsten.* Fordamperens underkant skal være i niveau med dengennemsnitlige lokale snedybde. Betonfundamenteteller betonsoklerne skal være mindst 70 mm høje.



and perhaps some translation:

https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=da&tl=en&text=Opstilling%0APlacer%20F2120%20udend%C3%B8rs%20p%C3%A5%20et%20fast%2C%20vandret%20underlagsom%20kan%20holde%20til%20dens%20v%C3%A6gt%2C%20helst%20betonfundament.Hvis%20der%20benyttes%20betons%C3%B8jler%2C%20skal%20disse%20hvile%20p%C3%A5%20faski-ne%20eller%20sm%C3%A5sten.%E2%80%A2%20Fordamperens%20underkant%20skal%20v%C3%A6re%20i%20niveau%20med%20dengennemsnitlige%20lokale%20snedybde.%20Betonfundamenteteller%20betonsoklerne%20skal%20v%C3%A6re%20mindst%2070%20mm%20h%C3%B8je.


­
­
28-07-2020 12:21
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Fuglene på taget synger højt om, at der snart kommer styregrej til EL-måleren, så EL-forbrugerne kan få signal om, at strømmen er billig, og den billige strøm vil forekomme så snart vindstrømsproduktionen overstiger Danmarks samlede aktuelle strømforbrug.


Hvilke varmepumper er forberedt til det, så de automatisk kan udnytte det gode tilbud..?
Det er måske værd at undersøge, før man køber varmepumpe til de næste 20 år.


Jeg har taget dette fra tråden, hvor diskussionen kommer fra:
https://www.klimadebat.dk/forum/omvendt-vandkraft-d20-e3819-s40.php#post_77731


Jakob skrev:
Jeg ved ikke, om de nuværende varmepumper på markedet kan finde ud af at øge fremløbstemperaturen et indstillet antal grader, hvis der gives et signal til det fra EL-målerboksen. Men kan de ikke, så må det også være et tegn på, at det er på høje tid at vise fabrikkerne, hvilken vej vinden blæser, så de kan komme på omgangshøjde.


delphi skrev:
Det kan en panasonic monoblok uden problem håndtere.

De produkter el-selskaberne tilbyder i dag der kan det uden problem laves.

Når jeg ved havd jeg skal betale time for time i morgen så er det let at indstille varmepumpen til at overproducere når strømmen er billig så den kan stå stille når strømmen er dyr.



Det virker vel ikke helt automatisk, hvis man skal programmere det dagen før..?
Jeg forestiller mig, at EL-måleren får en udgang, hvorfra der kommer 220V, når strømmen er billig vindstrøm.
Denne udgang kan så benyttes til at sætte forskellige ting igang. Til en begyndelse vil jeg måske vælge, at en klokke skal klimte og et signallys tændes, så jeg kan se, at det er nu, jeg skal bruge strøm, og så kan jeg evt. manuelt skrue op for vandtemperaturen.

Men er varmepumpen smart bygget og programmeret til det, så burde den nok kunne gøre det helt automatisk og prompte, hvis den har en indgang, hvortil man ganske enkelt kan forbinde udgangen fra EL-målerens styregrej..?



­­
24-10-2020 13:10
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@delphi


Hvor blev du nu af..?

Jeg havde nær købt en 7 kW L/V Panasonic monoblock i går.
Kender du en side, som man kan benytte, hvis man ønsker mailsvar på nogle nørdede tekniske spørgsmål til Panasonic.?

F.eks.:

-Kan den køre med kun 30 liter vand på systemet og uden brug af ekstern føler holde denne "pool" opvarmet til en indstillet temperatur.?

-Kan den kan tåle at blive styret fra hovedafbryderen f.eks. med et tænd/slukur.?



Jeg har også været lidt ude med snøren efter en Weishaupt, men der var kun split og ikke monoblock til salg.



­
24-10-2020 15:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Weishaupt, er alt for dyr.

Monoblokken kan kører med så lidt vand som du ønsker den har en intern føler som regulerer energitilførsel til centralvarmevandet.

Hvis du vil varme en ekstern varmeforbruger f.eks. en pool så vil du montere en varmeveksler med en selvstændig pumpe og så en termostat der regulerer pumpens flow gennem varmeveksleren.

Monoblokken styres via et wifier interfase via en internetside eller et smartphone.

Leverandører og grossister yder ingen 'oplysende' service i dag.
Redigeret d. 24-10-2020 15:56
26-11-2023 16:44
Jakob
★★★★★
(9287)
Ok.
26-11-2023 17:50
Jakob
★★★★★
(9287)
­



https://www.klimadebat.dk/forum/copmax-high-power-luft-til-vand-varmepumpe-d20-e4368.php#post_93803
Euro skrev:
dens evne til at lave elektricitet om til varme, er luft/luft varmepumper så meget mere effektive?


Det tror jeg ikke.

Men du kan nok vinde noget, hvis den luft, som varmer stuen op, ikke behøver at være særlig varm.

Og så sparer du jo noget tab i rørene. Det har dog ikke noget med varmepumpens COP at gøre.

Jeg kløjs lidt i det her svar, men mon ikke det er på plads nu. Ellers må du klage. :-)


­
Side 5 af 5<<<345





Deltag aktivt i debatten Valg af Varmepumpe..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Danfoss varmepumper1704-02-2020 09:29
Artikler
En introduktion til varmepumper
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Varmepumpen
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik