Husk mig
▼ Indhold

Valg af Varmepumpe..?



Side 3 af 5<12345>
14-01-2014 21:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Lidt inspiration se http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_heat_pump
14-01-2014 23:37
Jakob
★★★★★
(9285)
.




@delphi

Ja, hvis det bliver opstillingen med kar, så bliver det nok oliefyret, som i første omgang skal sikre den nederste grænse på centralvarmefremløbets temperatur, hvis varmepumpe eller kollektor ikke kan følge med.
Derfor har jeg heller ikke lyst til at betale for, at der er monteret EL patroner i varmepumpen.

Tak for linket til inspiration.
Jeg er ikke færdig med det endnu, men jeg har da lagt mærke til, at de ikke overholder de danske normer på 1 meters afstand imellem jordslanger.
Det er nok heller ikke nødvendigt, med mindre man vil spare slange og køre med meget lav brinetemperatur. Men det ser også ud til, at de kan finde på at isolere jorden omkring kollektoren, og så må deres formål nok primært være lagring, og det er en lidt anden historie.






Jeg har tænkt på at grave en 60 cm bred rende 1,5 meter dyb ( 6 meter bliver nok rigeligt ) og fordele mindst fire jordslanger i den på de nederste 0,5 meter.
Hvor det er muligt vil jeg lægge den ene jordslange tæt sammen med vandledning, kloakledning, dræn og evt. EL kabler.
Jeg mener, at det må være en fordel ved at køre med frostfrit vand i jordslangerne, at de kan ligge helt tæt med den slags varmekilder, og i vandførende lag dannes der heller ikke en isolerende iskappe rundt om jordslangen. Men hvor meget slange, der skal graves ned, det er jeg stadig ganske usikker på.





@Boe Carslund-Sørensen

Jeg ved ikke, om delphi samler op senere, men ellers kan du eller andre måske svare på nogle af de spørgsmål, som han sprang over i farten..?
F.eks. hvad brine udgangstemperatur er, når den kommer ind med 0'C, kan du måske aflæse på din egen IVT jordvarmepumpe..?




.
15-01-2014 03:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
@Boe Carslund-Sørensen

Jeg ved ikke, om delphi samler op senere, men ellers kan du eller andre måske svare på nogle af de spørgsmål, som han sprang over i farten..?
F.eks. hvad brine udgangstemperatur er, når den kommer ind med 0'C, kan du måske aflæse på din egen IVT jordvarmepumpe..?

.


Brinens udgangstemperatur ved en indgangstemperatur på 0 vil være ca. -4½ C' - hvis det ter sig nogenlunde som mit jordvarmeanlæg.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
15-01-2014 11:49
Jakob
★★★★★
(9285)
.




@delphi


Men vil man have almindeligt vand i jordslangen, og kan man købe en beholder, som er med passende indvendig spiral og beregnet til isning og tryk, så må det være at foretrække frem for et kar.
Med trykekspansion kan der komme tryk på jordslangen, og cirkulationspumpen kan flyttes over til indløbet, så dens varmetab går til beholderen frem for først ud under jorden.
Lidt mere avanceret kan vandtrykket i beholderen måske endda være højere end i brinespiralerne, så hvis der opstår en utæthed på en spiral, da vil der strømme vand ind til spritten, så trykket bliver for højt, og varmepumpen vil derfor slukke og slå alarm.
Jeg har dog aldrig set sådan en beholder på markedet, og det kan være af gode grunde, måske fordi den skal være kæmpe stor, eller fordi det er umuligt at undgå, at isning skaber risko for lækage..?




@Boe Carslund-Sørensen

Tak. 4½'C er ikke så meget forskel, som jeg frygtede, så det bringer lidt mere optimisme til projektet. Det er der også behov for, når man skal bekæmpe de kætterske tanker om, hvor meget nemmere det vil være f.eks. at installere et pillefyr.





.
18-01-2014 16:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Men vil man have almindeligt vand i jordslangen, og kan man købe en beholder, som er med passende indvendig spiral og beregnet til isning og tryk, så må det være at foretrække frem for et kar.


Den kommer du selv til at lave. Hvis jeg husker rigtig så kan en meter slange optage 80 w hvis brinen er - 8 c'. Så hvis du ønsker at der opbygges is på rør så skal du bruge 80 m hvis du skal optage 6 Kw (så varmepumpen måske yder 8 kw varme).

Med trykekspansion kan der komme tryk på jordslangen, og cirkulationspumpen kan flyttes over til indløbet, så dens varmetab går til beholderen frem for først ud under jorden.
Lidt mere avanceret kan vandtrykket i beholderen måske endda være højere end i brinespiralerne, så hvis der opstår en utæthed på en spiral, da vil der strømme vand ind til spritten, så trykket bliver for højt, og varmepumpen vil derfor slukke og slå alarm.


Er vi ikke ude i løsning af luksus problemer.

Jeg har dog aldrig set sådan en beholder på markedet, og det kan være af gode grunde, måske fordi den skal være kæmpe stor, eller fordi det er umuligt at undgå, at isning skaber risko for lækage..?


Nej Kan ikke købes!
21-01-2014 21:16
Jakob
★★★★★
(9285)
.



@delphi


Jeg kan overveje at benytte den gamle gylletank som kar med ca. 2 mvs, men ikke som egentlig trykbeholder.
Det vil også være mere interessant med et koncept, som mange flere kan benytte.
Har du et tal for, hvor mange liter vand, der skal ises, hvis der skal hentes varme nok til en almindelig husstand i et helt år..?


Angående det lovpligtige årlige eftersyn igen, så mener jeg, at det især afhænger af mængden af kølemiddel. Hvis det er under en vis mængde, som f.eks. i et køleskab, så er man fritaget for pligten til årligt eftersyn.
Måske kan man derfor med ekstra fordel installere små masseproducerede varmepumper som moduler, der kan bygges ovenpå hinanden..?
Så kan de indeholde forskellige kølemidler, og med den rette styring kan man på den måde optimere den samlede COP i forhold til brinetemperaturen.
En fordel mere kan være, at sådan en varmepumpe er mere driftsikker, fordi det er usandsynligt, at flere moduler går i stykker samtidigt.
Findes der sådan et system på markedet, eller ved du, hvorfor ikke..?



.
21-01-2014 22:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg kan overveje at benytte den gamle gylletank som kar med ca. 2 mvs, men ikke som egentlig trykbeholder.
Det vil også være mere interessant med et koncept, som mange flere kan benytte.
Har du et tal for, hvor mange liter vand, der skal ises, hvis der skal hentes varme nok til en almindelig husstand i et helt år..?


Hvad med isradiatorer i bunden af gylletanken. Is-radiator



Isystemer se http://www.buco-international.com/english/products.php

Hvor meget is skal der produceres? Fra projektet her se Link




Hvis der er sol og luft som blæser på isdyngen som yder 18 Mwh varme årligt fra varmepumpen så indeholder dyngen maks 20 ton is.


Angående det lovpligtige årlige eftersyn igen, så mener jeg, at det især afhænger af mængden af kølemiddel. Hvis det er under en vis mængde, som f.eks. i et køleskab, så er man fritaget for pligten til årligt eftersyn.


Hvis systemet virker ved propan, som køleskabet gør, så er der ingen krav om eftersyn.

Ispinden Octopus har propan helt ud i kølefladerne se



Ved en løsning med flere varmepumpe efter hinanden vil varmeproduktionen kunne optimeres. Efter princippet her se



Hvor flere fordampere køler på energikilde i trin. Og på samme måde afsætter kondensatorer ved at opvarme delvist som giver en bedre cop.

Og er selvsagt også mere driftssikker.

Findes der sådan et system på markedet, eller ved du, hvorfor ikke..?


Det er jo sådan set flere små varmepumper som kobles efter hinanden, umiddelbart mener jeg ikke det kræver nogen styring..
Redigeret d. 21-01-2014 22:45
22-01-2014 20:20
Jakob
★★★★★
(9285)
.




@delphi


Tak for et interessant link.
Isbanken minder en del om det kar, som jeg har tegnet.
http://www.buco-international.com/english/icestorage.php
Men det ser heller ikke ud til at være egnet til tryk.


Og en ismaskine, som kan fryse 10-60 t pr. døgn.
http://www.buco-international.com/english/icemaker.php

Har du evt. nogle cirkapriser på ismaskiner..?

Ud fra grafen får jeg det til, at man må forvente, at der skal dannes ca. 40 tons is om måneden til opvarmning af en almindelig bolig, når det er vinterkoldt.

En isradiator kan nok være aktuel i stedet for en plastik spiral, men måske kun hvor pladsen er trang og trykket lavt og konstant, og i gylletanken er der vist masser af plads.
Jeg har dog ikke selv særlig meget tiltro til gylletanken som mellemstation. Jeg mener, at den er for stor, så det bliver for energikrævende, hvis f.eks. en varmeproducerende vindmølle eller en solfanger skal bringe temperaturen op på et niveau ( ca. 40'C ), hvor den kan veksles udenom varmepumpen og direkte ind i huset. Det kan jeg måske komme om ved på anden vis, men det må helst heller ikke blive for kompliceret med mange ventiler og sager spredt ud rundt omkring i diverse samlebrønde.
Det kan sikkert også være så smart, det være vil, men hvis ikke en almindelig huskøber nemt kan finde ud af at køre med det, så må man nok regne med, at det går ud over boligens værdi. Det kan være både godt og ondt, men jeg mener, at det er vigtigt at være sig det bevidst.


Den serievarmepumpe, som du viser billede af, den forstår jeg sådan, at den er beregnet til at bringe temperaturen fra noget meget lavt til noget meget højt, og derfor vil alle kompressorer køre samtidigt, og de første i serien vil ikke køre særlig godt, hvis brinetemperaturen stiger. Men jeg forestiller mig nærmere to eller tre sektioner med flere moduler, hvor kun en sektion kører af gangen, nemlig den som giver den bedste COP ved den aktuelle brinetemperatur og et output på 35'C.
Men jeg tror ikke, at jeg endnu har set sådan en lille modul egnet 220V jordvarmepumpe på markedet. Har du..?


Det lyder interessant med propan.
Jeg må nok læse lidt mere om de forskellige kølemidler. Har du evt. et godt link til begyndere..?




.
22-01-2014 20:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Har du evt. nogle cirkapriser på ismaskiner..?


Det er ikke særlig dyrt.

Man skal bare ha' disse paneler se



og det skal være nedsænket i vand.

Så koger varmepumpens kølemiddel inde i disse radiatorer og der fryser is på disse.

Når så en pressostat måler at nu er kogetrykket meget lavet og dermed kogetemperaturen, og det fordi isen er tyk. Så er der lige en ventil som vender kølekompressorens afgangs- og sugetryk og radiator opvarmes og isflagerne falder af og stiger op i beholder.

Og her inde i en stor beholder.



Hvis du vil ha' tryk på beholderen så kan du jo bare monterer det inde i en behold som du ønsker.

Her påfrysning og afisning se https://www.youtube.com/watch?v=Ntl8I1sGLoA

Det er en enorm effekt der optages i disse radiatorer når der fryses!

Cirkapris: Det bør ikke koste alverden hvis du har beholderen og du kan lave disse radiatorer, så få en kølemontør til at lave en kompressor med ventiler. Mit bud 30.000 kr for 10 kw. for alt det køletekniske.

Men jeg tror ikke, at jeg endnu har set sådan en lille modul egnet 220V jordvarmepumpe på markedet. Har du..?

Nej!

Det lyder interessant med propan.
Jeg må nok læse lidt mere om de forskellige kølemidler. Har du evt. et godt link til begyndere..?


Ik' sådan jeg lige kan komme i tanke om!
Redigeret d. 22-01-2014 20:37
16-12-2015 23:18
Dengodedreng
☆☆☆☆☆
(1)
Vil anbefale den nye Toshiba 8-25. Den er virkelig lydløs og med en høj scopværdi. Man får virkelig noget for pengene synes. Jeg havde købt en billig model før den, som desværre kun holdte i 2 år... Kan anbefale Heatnow.dk
17-10-2017 00:51
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Er her evt. nogen, som har erfaring med en Bosch hybridløsning.?


https://www.bosch-climate.dk/produktside/hybridloesninger/varmepumpehybrid.html
På samme måde som hybridbilen, giver et Bosch hybrid opvarmningssystem også valgfriheden til at opvarme boligen med to forskellige, men velkendte, teknologier. Normalt er det en eldrevet luft/vand varmepumpe i kombination med den eksisterende eller nyere olie-, gas- eller træpillekedel.

Hybridsystemet sikrer, at boligen altid kan opvarmes til den ønskede rumtemperatur uagtet udetemperaturen og varmesystemets opbygning.

Varmepumperne som kan opsættes til en hybridløsning er luft/vand varmepumperne Compress 3000 AWS og Compress 7000i AW.





­­
15-02-2018 21:52
Jakob
★★★★★
(9285)
­­


@delphi


Hvis en luft/vand varmepumpe slår fra ved minus 20'C

Og man har en masse vand på 5-10 grader til rådighed

Kan man så på en smart måde udnytte dette vand til at øge COP'en, når det bliver meget koldt og undgå, at den slår fra, selvom vejret måske bliver minus 25'C ..?




­
16-02-2018 00:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Ja det kan man godt, men det kræver en kølemontør. Når luften er kold koger kølemidlet ved en meget lav temperatur og dermed er trykket i fordamperen meget lav. Så skal du have en anden fordamper som køler det varme vand, men det kræver en omskifterventil så væsken ikke ledes ned i luftfordamperen men ud i væskefordamperen. Når kølemidlet koger ved en højere temperatur så får det trykket til at stige i de dampe kompressoren suger på. OG herved falder strømforbruget på kompressoren.

NU stopper man så den blæser som blæser luft forbi luftfordamperen.
Redigeret d. 16-02-2018 00:52
16-02-2018 21:51
Jakob
★★★★★
(9285)
­



@delphi


Hvis det er en situation, hvor der tale om en for lille nedgravet kollektor, vil du så tro, at man kan opnå det samme og en ligeså god COP, hvis man i stedet for luft/vand vælger en jordvarmepumpe og bygger en energifanger på den..?









­
­
17-02-2018 19:41
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob,

Det er der jo faktisk mange der gør og når så luften er så varme så den væske der er inde i energifangeren er varmere end fra jorden så køler varmepumpen på den, ellers køler den på jordslangen. Men hvis så varmepumpen så står stille så og væsken fra energifangeren er varmere end fra jorden så cirkuleres den varmere væske fra energifangeren ned i jorden og jorden opvarmes og gør at varmepumpen når energifangeren ikke kan yde energi så er den væske som der køles på varmere end ellers.
27-02-2018 23:39
Jakob
★★★★★
(9285)
­


@delphi


Kan man købe et smart kar af en slags, hvor man fryser vand, men det bliver løbende tøet op igen af vand som tilføres karet udefra..?

Altså f.eks. hvis man har en meget stor kollektor med 8'C varmt vand, vil den så kunne optø nok is til at give en ydelse af betydning, eller vil det måske kræve et kæmpe stort isnings/optøningskar..?

Samme teknik kan der evt. blive behov for, hvis man vil benytte fjernvarme fremløb med lav temperatur til at forsyne lokale varmepumper hos nogle fjernvarmebrugere..?




­
14-10-2018 14:57
Jakob
★★★★★
(9285)
­




Hvis man vælger en luft/vand varmepumpe og ønsker at støbe fundament til udedelen, så må det være rettidig omhu at gøre det i så god tid, at cementen har en rimelig chance for at nå at hærde, før der kommer frost.







­
17-11-2018 13:52
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Det med at finde ud af, hvad der skal stå på fundamentet, hvis noget overhovedet, kan være en helt anden sag.



Hvilke luft/vand varmepumper kan tåle, at vandet bliver mere end 70'C i den buffertank, som de er forbundet til.?


Jeg kender desværre ingen endnu.




­
17-11-2018 15:45
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Jakob skrev:
­
Hvilke luft/vand varmepumper kan tåle, at vandet bliver mere end 70'C i den buffertank, som de er forbundet til.?

­


Jeg må hellere for en ordens skyld tilføje, at det nok kun er interessant, hvis man har flere varmeproducerende enheder end varmepumpen ( f.eks. et fastbrændselsfyr ) tilkoblet det samme centralvarmeanlæg.
Varmepumpen gør næppe selv vandet i buffertanken så varmt, at det giver problemer.
Der er da heldigvis også andre måder at løse problemet på, men det kan godt være lidt en streg i regningen at opdage, at det kan være nødvendigt for at beskytte varmepumpen og opnå et mere sikkert system.




­
19-11-2018 00:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Dit valg bør være denne Panasonic se http://www.birkteq.dk/birk-el/energioptimering/varmepumper/luft-vand-varmepumpe/luft-vand-varmepumpe-5kw-monoblock.aspx Den kan holde effekten ned til - 15 C.

Sådan en el-gennemstrømningsvandvarmer se Link se



Opkoblet sådan se



Der skal være fuld flow igennem radiatorer i huset så hele radiatoren er varm så afgangstemperaturen til husets radiatorsystem falder. Selv store 'utætte' huse kan opvarmes med 35 C på denne måde.

Varmepumpens klimastyring styrer husets temperatur til en fastsat temperatur..
Redigeret d. 19-11-2018 00:42
19-11-2018 09:01
Jakob
★★★★★
(9285)
­




@delphi


Godt at se dig på varmepumpebanen igen.


Vølund F2120 kan nok gøre det endnu bedre.

Jeg har også kigget på en EL-gennemstrømningsvandvarmer, men jeg mener, at den vil trække for mange Watt hos mig, så det nærmere bør være en beholder.
Der bliver ved med at komme overraskelser, så for ikke at satse for meget til senere storfortrydelse overvejer jeg i stedet at købe dette fattigmands sæt at starte op på og blive klogere på:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-as14-varmepumpesaet-20037-l-akku-tank-346151460

Men jeg har opdaget, at der skal bruges 15% kølervæske i centralvarmevandet til den, og det bryder jeg mig slet ikke om.
Jeg er ikke meget for at installere en varmeveksler og en cirkulationspumpe mere, men det kan måske blive løsningen for at få udedelens væske frostsikret i eget system.
Men kan det så gå at montere en veksler imellem udedel og buffertank. Er der ikke for meget modstand i veksleren, og hvad hvis f.eks. pumpen imellem veksler og buffertanken svigter.?

Generelt finder jeg stadig rigeligt mange tvivlsspørgsmål i forhold til antallet af klare og pålidelige svar.







Men når du nu er her, så må jeg også prøve at dele denne idé til isning med dig:





Jeg synes, at det er lidt sjovt at tænke på, at man med en lille pumpe, som kun giver 5 m.v.s. tryk teoretisk set kan bygge et ca. 5 meter højt isbjerg op fra en omvendt nedgravet keglestub.
Hvad tror du, der vil ske i praksis..?





­
19-11-2018 12:56
Jakob
★★★★★
(9285)
­



Hvis f.eks. 5 meters højde på isbjerget bliver for usikkert, så kan man evt. blot stille keglestubben lidt skråt, så tyngdekraften vil brække isen ned langt tidligere.
Altså i følge nogle teorier, som jeg endnu ikke ved, om er afprøvet.



­
Tilknyttet billede:

19-11-2018 17:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Vølund F2120 kan nok gøre det endnu bedre.

Jeg har også kigget på en EL-gennemstrømningsvandvarmer, men jeg mener, at den vil trække for mange Watt hos mig, så det nærmere bør være en beholder.
Der bliver ved med at komme overraskelser, så for ikke at satse for meget til senere storfortrydelse overvejer jeg i stedet at købe dette fattigmands sæt at starte op på og blive klogere på:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmepumpe-varmepumpe-luftvand-as14-varmepumpesaet-20037-l-akku-tank-346151460




Panasonics 9 Kw se




OG performance data



Det kan en Vølund på ingen måde gøre efter. Og tallene er verificeret af teknologisk.

En beholder sammen med varmepumpen bruger typisk det dobbelte varme simpelthen fordi det står og siver fra beholderen.

En gennemstrømningsvandvarme og så en varmeveksler det forvarmer vandet med energi fra centralvarmeanlægget er det helt rigtige.
19-11-2018 18:10
Jakob
★★★★★
(9285)
­


@delphi


Det ser pænt ud, men de oplyser kun ned til -2'C .

Jeg er ikke meget for at sige noget pænt om svenskerne, og det er jo heller ikke en "split", men jeg tror nemt, at Vølund F2120 kan følge præstationerne:
https://volundvt.dk/produkter/luft-til-vand-varmepumpe/sortimentsoversigt/produkt/f2120-luft-vand-varmepumpe
Et gennembrud i effektivitet
Luft/vand varmepumpe med en SCOP-værdi højere end 5,0

Temperaturområde i en klasse for sig
Op til 65°C fremløbstemperatur og imponerende 63°C ved -25°C udetemperatur



Er Panasonic stærk på pris og service..?




­­
19-11-2018 18:48
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Er Panasonic stærk på pris og service..?


Pris https://www.ledking.dk/produkter/12439-panasonic-varmepumper/18747-panasonic-luftvand-udedel-wh-ux12he8/?gclid=Cj0KCQiA28nfBRCDARIsANc5BFCKxQLBFk0KWL33xFIlg1OVp0PuNA_X3EA1jfQ4Udl5bv5YHNDexUsaAjRwEALw_wcB

De skal ikke efterses i forhold til leverandørens betingelser. Men loven tilsiger at der skal et årligt eftersyn til som koster.
19-11-2018 20:26
Jakob
★★★★★
(9285)
­


@delphi

Der er vist kun en enkelt Panasonic forhandler i mit nærområde, og det er en elektriker, som stort set kun installerer luft-luft varmepumper.
Jeg mener, at en split skal påfyldes kølemiddel for ca. 4000 kr før opstart.
Du har ikke medtaget indedelen, som blandt andet ideholder styringen.
https://www.ledking.dk/produkter/12439-panasonic-varmepumper/18749-panasonic-tank---alt-i-en-tank-lv-400v-wh-adc0916h9e8/

Jeg er også kommet i tvivl om, hvorvidt en split må slukkes ved hovedafbryderen om vinteren, selvom der ikke er vand i udedelen. Er der ikke noget med, at kompressoren altid skal holdes varm.?
CopMax'en skal stå med standby strøm i nogle timer, før den må startes op.




­­
19-11-2018 22:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det er en såkaldt monoblok hvor alt er i udedelen og der føres ledning, to centralvarmerør ud i varmepumpen og så programmeres den via wifi.

HVis der er varmt uden for og det vand som cirkuleres ind i huset ikke afkøles så stopper varmepumpen sig selv og hele varmepumpen og kompressor bliver kold. Når den kan 'mærke' at udetemperaturen den falder så starter den cirkulationspumpen for at 'se' om huset afkøler det varme vand den sender frem.

http://www.kobbero-vvs.dk/varmepumpe/ kører over hele landet og opstiller varmepumperne. En 9 KW inkl. gennemstrømningsvandvarme skal kunne laves for under 50.000 kr alt inkl.
Redigeret d. 19-11-2018 22:46
20-11-2018 19:21
Jakob
★★★★★
(9285)
­



@delphi

Kan en "split" godt have vand i udedelen eller misforstår jeg dig..?
Jeg mente lige, at jeg havde regnet ud, at den hedder split, fordi varmepumpen er splittet op i to, så vandsiden af varmepumpen er inde i indedelen.


Angående det lovpligtige årlige eftersyn, er det så ikke unødvendig tvang, falsk tryghed og nærmest chikane..?
Er det for at sikre energieffektivitet, så må det i hvert fald hurtigt kunne skydes ned, fordi EL rabatten er ligeså stor, hvis man har EL-radiatorer, og det er nok vanskeligt at forestille sig, at ejeren vil lade varmepumpen køre videre uden service, hvis den nærmer sig et forbrug ligeså skandaløst. Det ville være stik imod hans egen økonomiske interesse.
Og sker der noget med varmepumpen, så strømforbruget stiger kort efter, at servicemanden har været der, så kan det alligevel blive et særdeles dyrt år for ejeren, hvis han ( m/k ) ikke selv holder fingeren på pulsen.




­
20-11-2018 20:57
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kan en "split" godt have vand i udedelen eller misforstår jeg dig..?
Jeg mente lige, at jeg havde regnet ud, at den hedder split, fordi varmepumpen er splittet op i to, så vandsiden af varmepumpen er inde i indedelen.


Et spiltanlæg er hvor kompressor og vand er i indedelen og kun kølemiddel cirkuleres ud i udedelen.

Angående det lovpligtige årlige eftersyn, er det så ikke unødvendig tvang, falsk tryghed og nærmest chikane..?
'

Fuldstændig overflødig og ingen eller kun få gennemfører det

Og sker der noget med varmepumpen, så strømforbruget stiger kort efter, at servicemanden har været der, så kan det alligevel blive et særdeles dyrt år for ejeren, hvis han ( m/k ) ikke selv holder fingeren på pulsen.


Energimålere som måler flow og temperatur fra og til er så billige i dag at man løbende har overblik på sin telefon eller via en hjemmeside, og der er selvsagt div. alarmer hvis COP falder
20-11-2018 22:39
Jakob
★★★★★
(9285)
­


delphi skrev:
Det er en såkaldt monoblok hvor alt er i udedelen og der føres ledning, to centralvarmerør ud i varmepumpen og så programmeres den via wifi.



Jamen så må det jo være denne, som vi skal kigge på:
https://varmepumpe-grossisten.dk/vare/panasonic-l-v-monoblock-wh-mdc/

9 kW er nok for lidt til mig.
Jeg kender ikke noget til firmaet, men med 37.000 kr for varmepumpen og 25.000 kr for montagen, så begynder prisen at nærme sig de 50.000 kr, som du skrev.
Endda på Sjælland:
https://varmepumpe-grossisten.dk/vare/montering-af-luft-til-vand-varmepumpe/

Men jeg kan ikke finde en manual til den. Kan du.?
Skal der kølervæske på den.?




­
20-11-2018 23:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jamen så må det jo være denne, som vi skal kigge på:
https://varmepumpe-grossisten.dk/vare/panasonic-l-v-monoblock-wh-mdc/


Yep!

9 kW er nok for lidt til mig.
Jeg kender ikke noget til firmaet, men med 37.000 kr for varmepumpen og 25.000 kr for montagen, så begynder prisen at nærme sig de 50.000 kr, som du skrev.


De laver en 12 Kw også men ellers en 9 Kw suppleret med en luft/luft er en anden løsning.

El-gennemstrømningsvandvarmeren (som dine sikringer med sikkerhed kan holde til) og denne varmeveksler og opstilling af varmepumpen det koster ikke over 15.000 kr. inkl moms.



Men jeg kan ikke finde en manual til den. Kan du.?
Skal der kølervæske på den.?


Har sendt dig en besked: Vedkommende kan hjælpe med manual.

Nul kølervæske.
Redigeret d. 20-11-2018 23:02
21-11-2018 07:51
Jakob
★★★★★
(9285)
­



@delphi

Tak for tippet.

Men jeg tror, at vi har glemte PLC'en igen.







Her i øvrigt en udmærket video, når man skal overveje støjproblemer fra den udedel, som man evt. vil købe:

Varmepumpe: støj fra udedel
https://www.youtube.com/watch?v=fq_IS6_J2nE


Links til støjberegning:

https://ens.dk/ansvarsomraader/varme/stoejberegner-varmepumper
http://stoejberegner.ens.dk/





­
21-11-2018 11:18
Jakob
★★★★★
(9285)
­



@delphi


Har du sat dig ind i energi tilskudsordningerne..?

Som jeg har forstået det, er der kun tilskud til en luft/vand varmepumpe, hvis oliefyret skrottes.
Men jo mere jeg har fundet ud af, at jeg ikke vidste, jo mere sikker er jeg også blevet på, at jeg ikke kan sætte en dato på, hvornår jeg vil undvære oliefyret til backup.
En kold vinter kan det ligefrem blive et spørgsmål om personsikkerhed. Og jyder kan nemt få bondefanger allergi, når der tilbydes penge for at smide det skidne vand væk, før man kan få lov til at undersøge det rene, som i stedet tilbydes. Det kan psykologisk virke som et frastødende krav at stille, fordi det da skulle gå helt automatisk, hvis det nye er så godt, som de har sagt.
Så der bliver altså nok ikke noget tilskud til mig, hvis jeg installerer en luft/vand varmepumpe. Og udgiften til skorstensfejer er der nok heller ikke hjælp til, selvom oliefyret kun kører en time om året.

Derimod har jeg forstået, at jeg godt kan få tilskud til en luft/luft varmepumpe, selvom jeg beholder oliefyret. Det kan være fristende, men så er der på den baggrund heller ikke udsigt til, at oliefyret nogensinde bliver taget helt ud af drift.

Synes du ikke, at der er noget galt med disse forhold..?


Det forekommer mig kompliceret nok at forholde sig til det hele uden tilskud også skal forvirre budgettet. Jeg tror måske, at de burde have sparet alle VP tilskudspengene og i stedet have brugt dem på energioplysning, udstillinger og uddannelse.





­
21-11-2018 18:12
Jakob
★★★★★
(9285)
­



@delphi


Hvis en monoblok luft/vand varmepumpe har behov for kølervæske, selvom der er tændt for strømmen, og den kun skal producere varme, så må det nok skyldes en lidt primitiv afrimnings teknologi.

Men en monoblok af selv den fineste slags kan også frost sprænge ved strømafbrydelse i hård frost, hvis der ikke træffes modforanstaltninger.

Er du enig, og hvad kan man gøre..?

Et endnu ikke nævnt argument imod glykol kan være, at det i uheldige tilfælde kan tilklistre en ventil, så den svigter.
Hvis man altid kan være på pletten med en skruenøgle, så er den bedste frostsikring til de fleste fabrikater måske den helt primitive blot at tappe vandet af..?

­
Tilknyttet billede:

21-11-2018 18:47
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Har du sat dig ind i energi tilskudsordningerne..?

Som jeg har forstået det, er der kun tilskud til en luft/vand varmepumpe, hvis oliefyret skrottes.
Men jo mere jeg har fundet ud af, at jeg ikke vidste, jo mere sikker er jeg også blevet på, at jeg ikke kan sætte en dato på, hvornår jeg vil undvære oliefyret til backup.
En kold vinter kan det ligefrem blive et spørgsmål om personsikkerhed. Og jyder kan nemt få bondefanger allergi, når der tilbydes penge for at smide det skidne vand væk, før man kan få lov til at undersøge det rene, som i stedet tilbydes. Det kan psykologisk virke som et frastødende krav at stille, fordi det da skulle gå helt automatisk, hvis det nye er så godt, som de har sagt.
Så der bliver altså nok ikke noget tilskud til mig, hvis jeg installerer en luft/vand varmepumpe. Og udgiften til skorstensfejer er der nok heller ikke hjælp til, selvom oliefyret kun kører en time om året.


Man får energisparebidrag: HVis man bruger 4000 l olie så er det 40.000 KWh energi som må ganges med 1,5 til 60.000 KWh som i bedste fald kan sælges for 40 øre/Kwh eller 24.000 kr.

Ordningen ophører 31/12 2020

Hvorvidt der er noget galt med disse forhold: Johe.

Du bruger givet 4000 l olie årligt som koster dig 40000 kr.

Et 9 Kw luft/vand og en luft/luft så er du kørende og det kan opstilles for 60000 kr og så får du 20000 kr i energitilskud. Hvis dit hus kan opvarmes med 35 C hele året sammen med Luft/luft så har du en SCOP på 4 inkl brugsvand.

Når PSO'en er udfast om 1 år og de nye el-afgifter indfases så skal du betale strømprisen vi antager 25 øre/KWh, 10 øre/KWh til energinet, og afhængig af dit el-selskab så skal de have 20 øre/KWh og endelig 15 øre/Kwh i afgift. Dvs. du har strøm til din varmepumpe til noget der ligner 75 kr/MWh plus moms 95 øre.

Dvs. at din varme fremadrettet koster 10000 kr. mod 40.000 kr. Og anlægget holder i 15 år så er det 5 - 6000 kr i afskrivning. Jeg kan ikke se hvorfor du skal have nogen form for støtte.

Derimod har jeg forstået, at jeg godt kan få tilskud til en luft/luft varmepumpe, selvom jeg beholder oliefyret. Det kan være fristende, men så er der på den baggrund heller ikke udsigt til, at oliefyret nogensinde bliver taget helt ud af drift.

Synes du ikke, at der er noget galt med disse forhold..?


Hvis du opstiller en luft/luft varmepumpe er det den mængde olie du 'udfaser' som ligger til grund for energisparetilskuddet og det vil være svært at opgøre hvorfor tilskuddet er minimalt eller du får ingenting.
Redigeret d. 21-11-2018 19:22
21-11-2018 19:25
Jakob
★★★★★
(9285)
­

@delphi

Det bliver vist lidt for avanceret for mig.
Det er muligt, at jeg forregner mig, men hvis jeg installerer en luft/vand varmepumpe, så forventer jeg da nok, at jeg godt kan få de 70-80 øres rabat pr. kWh over 4000 kWh årligt forbrug, selvom oliefyret ikke skrottes.
Rabatten gives jo ikke, når strømmen ikke forbruges, og det vil kun blive få dage om året, at oliefyret skal køre, hvis der f.eks. er problemer med varmepumpeinstallationen.



­
21-11-2018 19:32
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:
­



@delphi


Hvis en monoblok luft/vand varmepumpe har behov for kølervæske, selvom der er tændt for strømmen, og den kun skal producere varme, så må det nok skyldes en lidt primitiv afrimnings teknologi.

Men en monoblok af selv den fineste slags kan også frost sprænge ved strømafbrydelse i hård frost, hvis der ikke træffes modforanstaltninger.

Er du enig, og hvad kan man gøre..?

Et endnu ikke nævnt argument imod glykol kan være, at det i uheldige tilfælde kan tilklistre en ventil, så den svigter.
Hvis man altid kan være på pletten med en skruenøgle, så er den bedste frostsikring til de fleste fabrikater måske den helt primitive blot at tappe vandet af..?

­


Den kan ikke frostsprænge!

Der er selve varmepumpes kølemiddel som er i selve kølekredsen og ikke andet. Så er der centralvarmevand ude i varmepumpen. Og i en 9 Kw er det en 5 Kw el-patron som bruges hvis der er under - 15 C. Selv om kompressoren skulle stå af så er der el-patronen til at frostsikre.
Redigeret d. 21-11-2018 19:59
21-11-2018 20:07
Jakob
★★★★★
(9285)
­

@delphi



Beregning af energitilskud:
https://www.vvs-eksperten.dk/beregn-dit-energitilskud


Det ser ud til her, at man kan få tilskud til installation af en luft/luft-varmepumpe, selvom oliefyret ikke skrottes:

https://www.vvs-eksperten.dk/energitilskud-olie-varmepumpe-supplerende-luft-luft-varmepumpe
Energitilskud Supplerende luft/luft varmepumpe

Kr. 3.000,-

I energitilskud
ved køb af andre supplerende luft/luft varmepumper


Men det kan man ikke, hvis man supplerer oliefyret med en luft/vand varmepumpe, selvom den har potentiale til helt at udfase oliefyret.





Angående frostsikring af en monoblok udedel, så hjælper EL-patronerne ikke, hvis der er strømafbrydelse, og det er jo den situation, jeg forsøger at afhjælpe.

Måske som på nedenstående billede..?

Eller er gennemgangen evt. lukket af en ventil, så vandet ikke kan cirkulere..?


­
Tilknyttet billede:

21-11-2018 20:09
Jakob
★★★★★
(9285)
­


Ellers kunne man måske evt. montere en lille pumpe, som ved strømafbrydelse forsynes af en UPS.


­
Tilknyttet billede:

21-11-2018 20:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@delphi

Det bliver vist lidt for avanceret for mig.
Det er muligt, at jeg forregner mig, men hvis jeg installerer en luft/vand varmepumpe, så forventer jeg da nok, at jeg godt kan få de 70-80 øres rabat pr. kWh over 4000 kWh årligt forbrug, selvom oliefyret ikke skrottes.
Rabatten gives jo ikke, når strømmen ikke forbruges, og det vil kun blive få dage om året, at oliefyret skal køre, hvis der f.eks. er problemer med varmepumpeinstallationen.


Jeg fik så lige lavet en fejl! Den strøm som varmepumpen bruger skal trækkes fra det gamle olieforbrug så hvis du skifter skal du nok regne med at modtage 12 - 16.000 kr.

Ham forhandleren Kobberø i Sønderborg kan oplyse om det nærmere.
Side 3 af 5<12345>





Deltag aktivt i debatten Valg af Varmepumpe..?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Danfoss varmepumper1704-02-2020 09:29
Artikler
En introduktion til varmepumper
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Varmepumpen
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik