Husk mig
▼ Indhold

Vandstigning


Vandstigning29-03-2017 08:57
Anna Rivn Hinsen
☆☆☆☆☆
(2)
Hvad gør man når vandstigningen bliver så voldsom, at meget af landet forsvinder og man mister sit hjem?

Er der noget man kan gøre for at vandstigningen stopper eller kan man i det mindste mindske det?
29-03-2017 09:28
John Niclasen
★★★★★
(6366)
Vandstandsstigning er stærkt overdrevet.

Landet hæver sig i Skandinavien og har gjort det siden sidste glaciale periode var på sit højeste for 20 000 år siden. Det betyder, at vandstanden falder i det nordlige Danmark. Man har målt det længe i f.eks. Hirtshals.

Data: Hirtshals @ PSMSL

Så længe vandstanden falder i Hirtshals, så er der ikke katastrofal vandstandsstigning. Derfor kan man f.eks. holde øje med vandstanden i Hirtshals, hvis man er bekymret, som trådstarter ser ud til at være.

Jeg har dannet vedhæftede graf på baggrund af data fra PSMSL (link ovenfor), og man ser, at der er målt et fald i vandstand på 0,22 mm/år i Hirtshals, hvilket er 2,2 cm pr. århundrede.
Tilknyttet billede:

29-03-2017 10:50
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Anna Rivn Hinsen skrev:
Hvad gør man når vandstigningen bliver så voldsom, at meget af landet forsvinder og man mister sit hjem?

Hvis havet stiger 3mm/år og du lever 90år, hvor langt skal du bo fra stranden for ikke at mindste dit hjem, i din levetid?!
27cm. Find et sted på standen om mål 27cm af.

Anna Rivn Hinsen skrev:
Er der noget man kan gøre for at vandstigningen stopper eller kan man i det mindste mindske det?


Nej. det kan kun stoppe af sig selv.
29-03-2017 11:02
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
kulden-varmen >

De 27 cm. skal måles lodret!




.
29-03-2017 12:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
crank skrev:
kulden-varmen >
De 27 cm. skal måles lodret!
.


Ja, men hvis jeg siger måske 3m i bredten, så er der straks nogen som måler i højden.
07-07-2017 16:22
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

Hvorfor giver du ikke fulde billede af vandstands stigningerne omkring Danmark, men vælger en station, hvor landhævninger er af betydning ?

På den kort bane er der ikke de stor problemer med vandstands stigningerne i Danmark, men på 100 år sigt taler man om 35-50 centermeter.

Det er manipulation fra din side.

Kan du virkelig ikke bedre ?
Redigeret d. 07-07-2017 16:43
07-07-2017 16:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Som tidligere nævnt viser en undersøgelse af Phil Watson et al. fra University of New South Wales i Journal of Coastal Research jan. 17,at vandstanden i Nordsøen og Østersøen ikke er accelererende,som flere alarmister har hævdet.
09-07-2017 22:14
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Kjeld

Det passer ikke hvad du skriver. Det er en stråmand.

Angiv venligst kilde.

Jeg har undersøgt Vandstanden ved Stockholm 1774-2013 – verdens længste tidevandsmålinger af Martin Ekman og fundet en acceleration. Det er mig bekendt den eneste undersøgelse der påviser dette.

Jeg tvivler på at der er nogen undersøgelser der viser dette for Nordsøen.


Kfl
Redigeret d. 09-07-2017 22:26
09-07-2017 23:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg tvivler på at der er nogen undersøgelser der viser dette for Nordsøen

- nå(?); DMI skriver:

Det globale havniveau er forsøgt målt og udregnet gennem en lang årrække ved hjælp af vandstandsmålere. Det helt store spring inden for måling af globalt havniveau skete i 1993, hvor man med satellitter begyndte at måle variationerne i havniveauhøjden. De to seneste satellitter, Jason-1 og den nuværende Jason-2, har siden 2001 med stor præcision kortlagt klodens havniveau, og selvom der er stor lokal og regional variation, så er tendensen klar.

Det gennemsnitlige globale havniveau stiger for tiden omkring 3,2 millimeter om året. Det tal har trods udsving været konstant i perioden fra satellitmålingerne begyndte. Den gennemsnitlige årlige stigning i havniveau udregnes på baggrund af satellitobservationerne af flere forskellige forskergrupper, som med negligerbare forskelle når frem til samme tal
(min kursivering)

Om forholdene i specielt Nordsøen skulle være væsentlig anderledes, er ikke godt at vide, men det fremgår åbenbart ikke af den her opresumerede artikel:

The seasonal cycle is a prominent feature in Mean Sea Level (MSL) time series with considerable influences on flood risk in coastal areas. When analyzing MSL it is often assumed that the seasonal cycle is a stationary process, independent from inter-annual variations, but there is no obvious reason for such an assumption. In this paper the seasonal cycle of MSL at 13 tide gauges in the German Bight is investigated for its average character as well as its time dependence over the past 166 years. A seasonal trend decomposition method is used to analyze the inter-annual fluctuations in amplitudes and phases of the seasonal cycle. In the German Bight the seasonal cycle accounts for up to 44 % of the observed monthly MSL variability. The mean seasonal cycle peaks during November at all stations. The mean amplitude varies between 14 and 20 cm and increases from the south-western to the north-eastern stations. Throughout the last 166 years it is found that the amplitudes as well as the phases of the seasonal cycle are marked by a considerable inter-annual variability. While most records, all starting in the 1930's or later, do not exhibit a significant trend the longest record at Cuxhaven displays a significant long-term trend of 0.2 ± 0.1 mm/yr. This trend is mainly caused by large values at the end of the 1970's and the beginning 1980's. Simultaneously, the annual peaks shift from the late autumn to winter months (December to February). These changes are caused by extraordinary large trends during the months from January to March, exceeding those in the remaining months by up to 4 mm/yr. These changes are in phase with an intensification of large-scale atmospheric circulation patterns over the North Atlantic bringing more frequent westerly winds over the North Sea.

Redigeret d. 09-07-2017 23:38
10-07-2017 08:33
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kjeld Jul skrev:
Som tidligere nævnt viser en undersøgelse af Phil Watson et al. fra University of New South Wales i Journal of Coastal Research jan. 17,at vandstanden i Nordsøen og Østersøen ikke er accelererende,som flere alarmister har hævdet.


Hej KFL.
Jeg er da ked af,du tror min oplysning er opdigtet.
Nu er jeg ikke hjemme,på phone,når jeg kommer hjem til mine notater,sender jeg en Abstract af Watsons undersøgelser.
I mellemtiden kan du jo læse,hvad Kosmos skriver.
Kilden har jeg forøvrigt angivet.
10-07-2017 09:57
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Kjeld

Du skriver "som flere alarmister har hævdet". Flere betyder det 1,2,mange..?

Er der peer reviewede artikler du henviser til ?

Selv om man vil forvente en acceleration af vandstanden globalt set , er det en helt andet sag vedr. de lokale have som Nordsøen og Østersøen.
Redigeret d. 10-07-2017 10:06
10-07-2017 10:30
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@kfl

Der ligger en lang række foredrag på Youtube fra berømte videnskabsfolk, også klimatologer og oceanografer, der alle fortæller om den forestående dramatiske sealevel rise.

Eksempler:

Jim Hansen, John Englander, Eric Rignot, Noam Chomsky, Bill Nye, Tom Wagner, All Gore og mange mange andre.

Kan du huske DR2 programmet med Øjvind Lidegaard, 30 meter inden for få årtier?

Jo, kom ikke her og fortæl vi er ikke er advaret.

Det bliver slemt. Meget slemt!
RE: Vandstand Stockholm10-07-2017 10:31
John Niclasen
★★★★★
(6366)
Kjeld Jul skrev:
Som tidligere nævnt viser en undersøgelse af Phil Watson et al. fra University of New South Wales i Journal of Coastal Research jan. 17,at vandstanden i Nordsøen og Østersøen ikke er accelererende,som flere alarmister har hævdet.

Kjeld, ang. kfl's påstand om accelererende vandstand i Stockholm, som han angiver i dette indlæg, så vil jeg give dig min vurdering fra en fysikers synspunkt.

Der konstateres en acceleration på 0.008118 +/- 0.002406 mm/år^2.

Dette er godt 8 mikrometer/år^2 med en usikkerhed på godt 2 mikrometer/år^2. Det angives med fire betydende cifre (!?). Til sammenligning har synligt rødt lys en bølgelængde på 620-750 nm, hvilket er 0.62-0.75 mikrometer.

Det er usædvanligt med en sådan præcision. Vi snakker målinger af en bølgende overflade over flere hundrede år, hvilket nødvendigvis må være sket med skiftende instrumenter, da apparatur går i stykker og skal vedligeholdes.

Dernæst er det målinger af vandstand i Stockholm, der ikke ligger langt fra centret af landhævningen i Skandinavien siden sidste glaciale periode. Og derfor måler man faldende vandstand i Stockholm. Den påståede acceleration er altså en deceleration, så vandstanden ikke falder helt så hurtigt som tidligere.

Jeg vil fra et fysisk synspunkt forvente en deceleration af landhævningen i Skandinavien siden sidste glaciale periode. Lige når iskappen er væk, så vil landet forventeligt hæve sig hurtigst, og derefter i mindre og mindre grad.

Jeg ser en masse matematik og meget lidt fysik.
(Jeg kunne også have skrevet, at jeg ser en masse filosofi og meget lidt videnskab.)

Vedhæftede graf viser den faldende vandstand ved Stockholm.

Kilde: Stockholm @ PSMSL
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-07-2017 10:44
11-07-2017 08:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
John-
Jeg er enig,det er ikke målinger,som siger noget som helst om vandsstandsstigningen,vi er ude i nogle decimaler og en usikkerhed,som tenderer til det latterlige at bruge.
12-07-2017 14:00
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kjeld Jul skrev:
Kjeld Jul skrev:
Som tidligere nævnt viser en undersøgelse af Phil Watson et al. fra University of New South Wales i Journal of Coastal Research jan. 17,at vandstanden i Nordsøen og Østersøen ikke er accelererende,som flere alarmister har hævdet.


Hej KFL.
Jeg er da ked af,du tror min oplysning er opdigtet.
Nu er jeg ikke hjemme,på phone,når jeg kommer hjem til mine notater,sender jeg en Abstract af Watsons undersøgelser.
I mellemtiden kan du jo læse,hvad Kosmos skriver.
Kilden har jeg forøvrigt angivet.

Hej KFL.
Her har du Abstract af Phil Watson.
http://www.bioone.org/doi/10.2112/JCOASTRES-D-16-00134.1#
12-07-2017 17:55
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Kjeld

Du påstod at flere alamister mener , at vandstanden er accelererende i Nordsøen og Østersøen.

Hvor står det i den omtalte artiklen ?

Jeg kender kun en artikel, der gobalt finder en accelerende vandstand i verdenshavene.

Satellit målinger viser det ikke endnu.
12-07-2017 18:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
kfl skrev:
Hej Kjeld

Du påstod at flere alamister mener , at vandstanden er accelererende i Nordsøen og Østersøen.

Hvor står det i den omtalte artiklen ?

Jeg kender kun en artikel, der gobalt finder en accelerende vandstand i verdenshavene.

Satellit målinger viser det ikke endnu.

Kfl.
Stefan Rahmstorf fra PIK har ofte skrevet om den accelererende havstigning.Der er også mange andre,som allerede nævnt her i tråden.
Jeg skrev Ikke,at alarmisterne blev nævnt af Watson.




Deltag aktivt i debatten Vandstigning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Vandstigning i Nordamerika802-04-2017 11:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik