Husk mig
▼ Indhold

Vanvidskørsel


Vanvidskørsel11-12-2020 20:14
Jakob
★★★★★
(9211)
­



11. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/fremover-vil-vanvidsbilister-faa-langt-haardere-straffe-og-politiet-maa-konfiskere
Fremover vil vanvidsbilister få langt hårdere straffe. Og politiet må konfiskere bilerne omgående
--
Aftalen åbner for, at politiet øjeblikkeligt kan beslaglægge og sælge biler, der er blevet brugt til vanvidskørsel.
- Hvis politiet stopper en person, der har kørt meget for stærkt, så vil de kunne tage bilisten ud af bilen, personen vil komme i fængsel med en minimumsstraf og bilen konfiskeret og sat på auktion.
--
Straffen for ulovlig kap- og væddeløbskørsel skærpes fra bøde til et udgangspunkt på 20 dages ubetinget fængsel, og førerretten frakendes i minimum tre år.
-
Straffen for de groveste hastighedsforseelser (200 km/t eller mere) skærpes fra bøde til ubetinget fængsel i 20 dage.
-
Færdselslovsovertrædelser, som har medført en ubetinget frihedsstraf, vil fremover stå på straffeattesten. Det giver biludlejere og leasingselskaber mulighed for indblik i, om en person tidligere er straffet for vanvidsbilisme.




Sådan defineres vanvidskørsel

6. februar 2020
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/sadan-defineres-vanvidskorsel

* Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 procent ved kørsel med over 100 kilometer i timen.

* Kørsel med en hastighed på 200 kilometer i timen eller derover uanset hastighedsgrænsen.

* Spirituskørsel med en promille over 2,00.

* Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

* Uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder

* Forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.

* Særlig hensynsløs kørsel.





Når man tænker på nogle af de tragiske hændelser, som har fundet sted, så er det ganske forståeligt, at man bliver vred og tænker, at det skal hævne sig.
Spørgsmålet er måske blot, hvor meget det hjælper med at forebygge nye hændelser, og om det er den klogeste og vigtigste vej frem imod noget, som ofte er ulykker, der bunder i drengestreger, som går helt galt, og som chaufføren i forvejen vil angre dybt resten af sit liv.

Det kan man sikkert diskutere længe, fordi der er mange andre muligheder, som ikke er afprøvet.
Jeg kunne f.eks. ønske mig noget mere obligatorisk undervisning til "erfarne" billister.

Men i denne forbindelse mener jeg, at det er slående, at man ikke forlanger noget mere af markedet. Bilmarkedet er jo nærmest ligeså frit og farligt som den amerikanske våbenlov.
I Danmark har vi en nogenlunde stram våbenlov og en besværlig knivlov, men når det gælder biler, så må enhver gerne købe en bil eller en motorcykel, som kan køre over 300 km/t.

Er det slet ikke rimeligt at spørge, hvad så hurtige køretøjer skal på det danske marked til landevejskørsel, når man aldrig må køre så hurtigt i Danmark.?

Jo, det er..!


Vi står igen overfor en større udskiftning af den danske bilpark. Forlang dog af sælgerne, at der skal være monteret en fartstyring.
Jeg tror ligefrem, at Tesla kan tilbyde det til de biler, som allerede er solgt og kører på vejene i dag. Elon Musk kan nok på få minutter rette i programmet og udsende en opgradering, så ingen Tesla biler i Danmark kan køre mere end 130 km/t.
Det skulle heller ikke undre mig, om han kan tilpasse det med kortet, så man i 95% af landet automatisk bliver tvunget til også at overholde andre fartgrænser, som f.eks. 50 km/t i byerne.

Det vil ikke løse alle problemer, men langt de fleste, og det vil også gøre det meget nemmere for politiet at undgå de meget farlige biljagter, som ofte fører til grov vanvidskørsel.
Politiet kan måske endda få et samarbejde med bilproducenten, så de af elektronisk vej helt kan standse køretøjet eller sætte farten på det ned til max. 10-20 km/t.

De gamle fossile køretøjer kan man måske ikke styre så avanceret, uden det bliver meget dyrt for ejerne.
Men man kan købe en GPS-tracker for under 1.000 kr, og den vil i sig selv kunne hjælpe med at finde de biler, som ofte kører for hurtigt, så politiet om ikke andet kan få en alvorlig snak med ejeren, før det går for vidt og ender med en ulykke.

Det kan gøres mere eller mindre avanceret, og jeg hjælper gerne med at diskutere detaljer, men min pointe er:



Stil krav til teknikken.

Stil krav til sælgerne.

Stil krav til ejerne om at få installeret teknikken, hvis de ikke allerede har den i forvejen.

Og brug så hammeren på dem, der omgår disse krav.





Ud over at beskytte samfundet imod vanvidskørsel, så handler det også om klima, at bilparken kører med et økonomisk energiforbrug, og det handler også om pandemi, at politiet nemt kan kontrollere, hvilke biler der krydser forskellige kommunegrænser osv.
Dette er faktisk endnu et udmærket eksempel på, hvordan fornuftig klimapolitik kan skabe god synergi med en lang række andre ønskelige effekter.


Det er bedre at forebygge end at helbrede.



­­
01-02-2021 14:50
Jakob
★★★★★
(9211)
­



1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/18-aarig-faar-ti-frakendelser-af-koerekortet-og-en-boede-paa-133000-kroner
18-årig får ti frakendelser af kørekortet og en bøde på 133.000 kroner for vanvidskørsel med 194 km/t
En 18-årig bilist nåede ikke at have sit kørekort særlig længe, før han endte i en politijagt, da han forsøgte at køre fra politiets fartkontrol.
Han kørte op mod 194 kilometer i timen og er derfor blevet straffet med 10 ubetingede samt otte betingede frakendelser af sit kørekort plus tre klip i kortet.
Oven i straffen får manden også en bøde på 130.000 kroner.
Det skriver Syd- og Sønderjyllands Politi på Twitter.


Jeg tror da vist, at den unge mand må være gået helt og aldeles fra snøvsen.
Spørg mig ikke, hvordan 10 ubetingede frakendelser af kørekortet skal foregå i praksis, når han kun har et.


Men mon ikke, at både han og hans familie nu ville have været glade for en formynderisk stat, som havde beskyttet ham bedre imod sig selv ved at sørge for, at hans bil var programmeret til at overholde fartgrænserne, eller i det mindste var plomberet til max. 130 km/t..?





­
01-02-2021 17:15
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hvad har vanvidskørsel med klima at gøre?
03-02-2021 21:04
Jakob
★★★★★
(9211)
­


Jørgen Petersen skrev:
Hvad har vanvidskørsel med klima at gøre?


Ganske meget, og tilmed til gavn for miljø og råstofbevarelse.

Især, hvis politikerne sænker max hastighedsgrænsen betydeligt til f.eks. 70 km/t.

https://www.klimadebat.dk/forum/elektronisk-hastighedsbegraensning-d7-e1587.php#post_21988




­
20-03-2021 18:01
Jakob
★★★★★
(9211)
­



Nikolaj Sonne har udført et lille eksperiment for at undersøge, hvor meget hastigheden betyder for en lille EL-bils rækkevidde.

Med 90 km/t er rækkevidden 275 km

Med 110 km/t er rækkevidden 226 km

Med 130 km/t er rækkevidden 178 km

Når man ser på tallene og tænker på, hvor godt det vil være for sikkerhed og klima, og hvor lidt det vil koste, og hvor meget bedre det vil gøre det for billige EL-biler på markedet, så må det undre, at politikerne ikke kan blive enige om at plombere alle køretøjer til en hastighedsgrænse på max ca. 70 km/t.

I anledning af de selvkørende biler, som er på trapperne, er det måske også værd at overveje, om man helst vil blunde i en selvkørende bil med 70 km/t eller med 130 km/t


18:18 inde i videoen:
https://www.dr.dk/drtv/program/dr2-koerer-el_bil-med-nikolaj-sonne_212209
https://www.dr.dk/drtv/se/dr2-koerer-el_bil-med-nikolaj-sonne_212209

­
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Vanvidskørsel:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik