Husk mig
▼ Indhold

Vanvittigt høje el-priser

Side 2 af 3<123>
08-11-2024 18:18
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Sektoren er i fuld expansions modus, stort set alle penge der tjenes bliver geinvesteret og brugt på produktudvikling.

De moderne vedvarende er 20-30 år gamle ift. industriel størrelse. Jo jo, der fandtes vindmøller til el længe før, men det var husstandsmøller til offgrid i de små kW størrelser.
Fossilindustrien er 150 år gammel, men alligevel skal der gives 7 bil $ subventioner og skatteeftergivelser på global plan sammenlignet med små 2bil $ der totalt bliver smidt efter vedvarende.

Og vis det ikke er Vestas, der producerer vindmøller, så er der en anden.
General Motors er væk, men der laves stadig biler...

https://gwec.net/wind-turbine-manufacturers-see-record-year-driven-by-growth-in-home-markets/

De startede på 100, så helt slemt kan det da ikke gå...

https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Overview/GWE

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Redigeret d. 08-11-2024 18:22
08-11-2024 18:34
Euro
★★★☆☆
(800)
Hej Jørgen, nu er i igen hurtige i debatten...men jeg svarer lige på dette.

"Det du skriver om afgifter, profitter og mellemhandlere er ikke andet end en ren undskyldning.

Vindmølleproducenterne kan ikke tjene penge på at lave vindmøller, selvom strømprisen er meget høj. Det er fordi, at det er en røv ringe måde at producere strøm på via vindmøller.

Flere vindmøller giver blot mere strøm når det blæser, og vi i forvejen har rigeligt med strøm. Og ingen strøm når det er vindstille, og vi mangler strøm. Tilsvarende med solceller."

Har du overvejet at det du selv siger? Du plejer at sige at når vinden blæser er prisen lav, så derfor er vindmøller intet værd. Jeg er på en måde enig med dig, udviklingen i ny energi skal ske i takt med at der sker en omlægning til mere el forbrug.

Men EU modarbejder sig selv! De indfører extra skat på billig biler fra kina der vil få flere "fattige" til at skifte ud til el, og dermed ville vi skabe et behov for mere el, og vi ville samtidigt få en masse kørende batterier, der kan bruges til at fordele strøm bedre ved at sælge når der er mangel og lade når det er billigst.

Hvorfor skal fattige tvinges til at køre i dyre EU elbiler, når de kan køre i en brugt EV årgang 2023 til under fotsigtigt sat, 25% af prisen på en ny årgang 2023 i Danmark.

Hvorfor er det i orden at modarbejde omstillingen til elbaseret samfund, der skal ske for at få et bedre klima, blot for at tvinge folk der ikke har råd til ordentlige biler i EU, til at droppe omstillingen mod et bedre klime.

Vindmøller er jo fint så længe de er med til at skabe billig energi, men prisen på energi er jo netop billig når der er brug for vind møller, du burde derfor kræve at den inkompetente ledelse i Danmark og EU åbnede op for produktionen af el baseret på biogas, naturgas, og derefter kul...i de timer hvor priserne eksploderer pga løgne om mangel på el...

Denne her er ikke møntet på dig eller andre herinde Jørgen, men en gang imellem forstår jeg bare ikke hvorfor jeg skal være født i en verden af tåber...Gennem de sidste efterhånden 5-6 år der er gået med Mette Frerderiksen hvor man har givet elmarkedet frit som det så smukt hedder. Der har topprisen på el ligget omkring 7kr./kwh mod tidligere toppriser omkring 2,20kr. før hendes tid. Gennemsnits prisen på olie over de sidste 10år er ca. den samme som 10 år tidligere, hvilket vil sige at energiprisen praktisk talt er faldet i takt med inflationen de sidste 10-15år eller mere. Det er KUN inkompetent ledelse af vores ledere i dette område at prisen ikke er den samme for el her som den var for 10 år siden!

Hvad begrundes det med? udbud og efterspørgsel!

Nu spørger jeg dumt? Hvor er det de sidste 5-6år at folk i vores energiområde har mistet strømmen fordi der blev brugt mere end der blev produceret? Er vi enige om at der er ingen der har mistet strømmen? Nu gætter jeg på at et modargument ville være, at hvis ikke prisen fik lov at løbe løbsk, så ville folk bruge 20% mere energi i de 4 timer fra 17 til 21.

Så er vi enige om at MF og hendes kumpaner har kørt med en politik om at fordi de ikke vil skrue 20% op for gashanerne 4 timer dagligt, så skal folk betale skyhøje elpriser for at tvinge dem til at rette ind...

Det koster stadig under 25øre/kwh at lave el af kul og CO2 afgift er blot en dårlig undskyldning, det er ikke dyrt. De kan bare skrue op til et niveau så prisen falder!

I øvrigt så var jeg tidligere på julekort med energiministeren indtil jeg opfandt en så genial ide, at jeg kunne reducere prisen på en opstillet mølle med 40%, og dermed nedsætte den pris slutbrugeren betaler med 40%. Derefter var det slut med at lytte til mig...Man ønsker ikke billig energi fra Vestas på bekostning af Ørsted.

Men du kan jo reducere prisen på el fra møller med 50% blot ved at lave kontrakt med et Kina selskab...men regeringen synes det er bedre at forlænge en død branche i Danmark nogle få år mod at danskerne betaler 100% overpris for el de næste 25år.

Og sol energi er som jeg siger stinkende billigt, selv hvis det skal kombineres med et batteri.

Skru 20% op for elproduktion af naturgas i overforbrugstiden og betal den CO2 afgift på hvad 2øre kwt? Såkan danskerne købe el til 1,50kr/kwt og så skid hul i om det forsinker vores omstilling i det lange løb med 3 måneder.
08-11-2024 21:52
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Hej EURO

Du skriver mange fornuftige ting. Her kan jeg kun sige helt overordnet. Når der går politik i en sag, så går fornuften ud.

Vi der normalt handler og tænker sagligt, fornuftigt og rationelt forstår ikke den politisk logik. Det er en helt anden verden.

Specielt energipolitikken er utrolig politisk infiltreret. Derfor er fornuften og sagligheden forsvundet. Derfor er dette område i høj grad også præget af tåbelige beslutninger. Men politikkerne kan få lov at holde den ideologiske fane rigtig højt, og det er det allervigtigste for dem. Regningen kan skatteyderne og forbrugerne betale.

At strøm fra solceller angiveligt skulle være den billigste måde at producere strøm på, er fuldstændigt irrelevant. Den ustabile og stærkt svingende strømproduktion fra sol og vind giver så mange komplikationer, at strømprisen hos forbrugerne bliver rigtig høj. Se blot i Californien hvor de har rigtig megen solenergi. De har også meget høje strømpriser, selvom de har masser af sol. Problemet er, at solen skinner kun om dagen, og den er ikke engang særlig kraftig/effektiv om morgenen og om aftenen, og at der skal være strøm i kontakten døgnet rundt.
11-11-2024 14:14
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:

Vindmølleproducenterne kan ikke tjene penge på at lave vindmøller, selvom strømprisen er meget høj. Det er fordi, at det er en røv ringe måde at producere strøm på via vindmøller.

Vås.

https://indexes.nasdaqomx.com/index/overview/gwe

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-11-2024 14:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Hvorfor kan vindmølleproducenterne ikke tjene penge på at lave vindmøller?
11-11-2024 14:49
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Robert Wagner skrev:
Euro skrev:

Vås.

https://indexes.nasdaqomx.com/index/overview/gwe

Live long and prosper.

11-11-2024 14:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Jeg er glad for at jeg solgte mine Vestas aktier da de var på toppen i 2021
11-11-2024 14:54
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Jeg er glad for at jeg solgte mine Vestas aktier da de var på toppen i 2021

Hvem?

Live long and prosper.

11-11-2024 14:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Mine Vestas aktier
11-11-2024 15:03
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Mine Vestas aktier

Hvem det rager?

Live long and prosper.

11-11-2024 16:52
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Blot til orientering om at Vestas aktierne er gået kraftigt ned de sidste 3 år.
11-11-2024 19:39
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Mine Vestas aktier

Hvem det rager?

Live long and prosper.

11-11-2024 20:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
12-11-2024 09:22
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Mine Vestas aktier

Hvem rager det?

Live long and prosper.

12-11-2024 09:25
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
12-11-2024 17:09
Euro
★★★☆☆
(800)
Robert - det er dig der ikke læser hvad der står, når du svarer vås til mig. Det du kalder vås er Jørgens udsagn, som jeg viser dig ved at sætte hans tekst i "......." . Har du noget at sige til mit svar til Jørgens skriv?

"Det du skriver om afgifter, profitter og mellemhandlere er ikke andet end en ren undskyldning.

Flere vindmøller giver blot mere strøm når det blæser, og vi i forvejen har rigeligt med strøm. Og ingen strøm når det er vindstille, og vi mangler strøm. Tilsvarende med solceller."
14-11-2024 13:22
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:
Robert - det er dig der ikke læser hvad der står, når du svarer vås til mig. Det du kalder vås er Jørgens udsagn, som jeg viser dig ved at sætte hans tekst i "......." . Har du noget at sige til mit svar til Jørgens skriv?

Det du skriver er lige så meget vås som det du svarer på...

Live long and prosper.

14-11-2024 13:35
Euro
★★★☆☆
(800)
Robert er blot en bæ i vor andres toilet kumme....
14-11-2024 13:46
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:
Robert er blot en bæ i vor andres toilet kumme....

Jeg leverer mine fornærmelser med argumenter.

Ved dig kommer man nogen gang i tvivl, om du har en kumme i stedet for et kranie..

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

14-11-2024 14:05
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Robert er hverken modtagelig for fakta eller sund fornuft, når det går hans ideologi imod.
14-11-2024 15:45
Euro
★★★☆☆
(800)
Robert dit udsagn var til at du allerede havde behandlet mig unfair, ved at tale nedsættende til mig pga Jørgens indlæg. Men læs nu igen dit saglige bæ menneske:

"Det du skriver er lige så meget vås som det du svarer på..."

Der er intet sagligt i det, Jørgen er da i det mindste saglig når han debatterer.
14-11-2024 16:27
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:
Robert dit udsagn var til at du allerede havde behandlet mig unfair, ved at tale nedsættende til mig pga Jørgens indlæg. Men læs nu igen dit saglige bæ menneske:

Der er intet sagligt i det, Jørgen er da i det mindste saglig når han debatterer.

Ift. tone har du lige så lidt at skulle have sagt som de andre idioter, dit fjols.

Live long and prosper.

14-11-2024 16:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Hej EURO

Tak for dit kompliment:

"Jørgen er da i det mindste saglig når han debatterer."
14-11-2024 17:20
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Han skrev bl.a. således:

14-11-2024 17:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det sygt at nedgøre andre uden konkret at anvise, hvor du mener, at de tager fejl.

Det rejser spørgsmålet: Er du syg i hovedet?
14-11-2024 17:40
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Han skrev bl.a. således:

Det kan jeg godt se hanskrev. Tja, han er jo også et fjols...

Live long and prosper.

14-11-2024 17:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det sygt at nedgøre andre uden konkret at anvise, hvor du mener, at de tager fejl.

Det rejser spørgsmålet: Er du syg i hovedet?
14-11-2024 17:49
Euro
★★★☆☆
(800)
Robert tror du ikke det er dig der er ude på et sidespor, man skulle tro du er på hårde stoffer.

Det er dig der tillader dig i et offentligt forum, at jage folks saglige argumenter med nedgørende stråmænd som du selv vil kalde det, og det er næsten altid dig eller Jakob der starter, fordi det gør i hver gang i mangler argumenter for jeres holdninger.

Hvorfor bringer du ikke din saglige expertise på banen, og først fortæller Jørgen på en saglig måde, hvor du er uenig i hans saglige argumenter.

Jeg har sagligt sagt ham imod, men mine saglige argumenter, forholder du dig blot nedsættende overfor, i stedet burde du igen vise at du ikke blot besidder en kyllingehjerne, og fortælle hvad din holdning til de ting er ved brug af igen SAGLIGE argumenter.

Det er ikke så svært Robert, ingen har brug for at høre dine nedsættende holdninger uden saglige argumenter.
15-11-2024 10:06
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Euro skrev:
Robert tror du ikke det er dig der er ude på et sidespor, man skulle tro du er på hårde stoffer.

Det er dig der tillader dig i et offentligt forum, at jage folks saglige argumenter med nedgørende stråmænd som du selv vil kalde det, og det er næsten altid dig eller Jakob der starter, fordi det gør i hver gang i mangler argumenter for jeres holdninger.

Hvorfor bringer du ikke din saglige expertise på banen, og først fortæller Jørgen på en saglig måde, hvor du er uenig i hans saglige argumenter.

Jeg har sagligt sagt ham imod, men mine saglige argumenter, forholder du dig blot nedsættende overfor, i stedet burde du igen vise at du ikke blot besidder en kyllingehjerne, og fortælle hvad din holdning til de ting er ved brug af igen SAGLIGE argumenter.

Det er ikke så svært Robert, ingen har brug for at høre dine nedsættende holdninger uden saglige argumenter.

Mig der bruger stråmænd?

Det er da dig der kommer prøver at undvige fakta med stråmænd dit fjols.

Hårdnakket holder du fast i påstande der modstrider fysikkens love.

Kæft et fjols.

Live long and prosper.

15-11-2024 10:08
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Robert kan ikke lide at blive konfronteret med fakta
15-11-2024 11:28
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Robert kan ikke lide at blive konfronteret med fakta

Hvilke fakta? Dine evindelig gentagne løgne er ikke fakta.

Live long and prosper.

15-11-2024 11:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det her er fakta.
Tilknyttet billede:

15-11-2024 11:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det her er også fakta
Tilknyttet billede:

15-11-2024 11:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Det her er også fakta
Tilknyttet billede:

15-11-2024 12:15
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Det her er også fakta

Har du andet end dit ureflekterede kult-religiøse "mere varme er godt"?

Nope. Kun idiotiske konklusioner uden hold i virkeligheden.

Live long and prosper.

15-11-2024 12:15
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Det her er også fakta

Har du andet end dit ureflekterede kult-religiøse "mere varme er godt"?

Nope. Kun idiotiske konklusioner uden hold i virkeligheden.

Live long and prosper.

15-11-2024 13:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(5530)
Du forstår ikke at denne klode langsomt men sikkert bliver et bedre og bedre sted at leve.

Også kan du ikke tåle at blive sagt i mod.
15-11-2024 16:11
Robert Wagner
★★★★★
(4600)
Jørgen Petersen skrev:
Du forstår ikke at denne klode langsomt men sikkert bliver et bedre og bedre sted at leve.

Også kan du ikke tåle at blive sagt i mod.

Du kan age den løgn lige så mange gange du vil, det gør den ikke mindre løgnagtig, fjols.

Live long and prosper.

15-11-2024 19:43
Euro
★★★☆☆
(800)
Bæ Robert, hvorfor bliver du så primitiv som et ur menneske hver gang du mangler dine argumenter, kan du ikke bare søge argumenter på ChatGPT, så er der sikkert en 10årig der kan rådgive dig...haha...jeg vil rådgive dig til at komme med nogle bedre argumenter, hvis du vil vinde en krig mod andre herinde...kom igen.

Bæ Robert du har et argument imod dig...kan du forsvare det med andet end personlige angreb eller er du blot en 10årig med adgang til ChatGpt?
16-11-2024 11:05
Robert Wagner
★★★★★
(4600)

I har jo ingen argumenter...

Du er jo so snot dum, at du falder for påstande om 'fri" energi gang på gang, fjols.

Live long and prosper.

Side 2 af 3<123>

Deltag aktivt i debatten Vanvittigt høje el-priser:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Vanvittigt frådseri i luftfarten217-12-2008 15:08
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik