Husk mig
▼ Indhold

Varmepumper i krig

Varmepumper i krig11-01-2026 12:49
Jakob
★★★★★
(9975)
­

Er der noget at overveje med hensyn til varmepumper og krig.?

Jeg har jo min strategi for centralvarmeanlæg som prepping, så jeg har ikke tænkt så meget på det, før jeg tilfældigt faldt over billede nr. 3 på denne side, hvor jeg kan se varmepumper monteret udvendigt på et bombeskadet boligkompleks:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ballistiske-missiler-og-udenlandske-fragtskibe-russiske-angreb-har-ramt-flere-fronter-det-seneste

Jeg tror, at jeg vil begynde med at føle mig heldig, fordi jeg har en varmepumpe frem for fjernvarme.
Havde de haft fjernvarme i boligen på billedet, så havde de nok mistet varmen i hele bygningen, og det ville være besværligt at reparere.
Men med en varmepumpe til hver bolig, så er det kun de ramte boliger, der får ødelagt deres installation.
Der er nok også noget el-arbejde at lave, men det vil ofte være hurtigere at reparere nødtørftigt.

Det er anskuelsesundervisning i, at decentralisering øger forsyningssikkerheden.

For mit vedkommende ændrer det også noget, når jeg fremadrettet skal vurdere varmepumpens størrelse.
Før var det ærgerligt at købe en 6 kW varmepumpe og finde ud af, at den var for lille.
I dag er det faktisk ok, fordi to varmepumper øger forsyningssikkerheden. Ikke så meget, fordi jeg frygter bomber, men mere af hensyn til mulige nedbrud i en situation, hvor der ikke er hjælp at få udefra. Det kan måske også være en fordel, hvis varmepumpen er så lille, at den kan nøjes med en enkelt fase og nul frem for tre faser.

­
11-01-2026 15:51
Jørgen Petersen
★★★★★
(7634)
Ja også skal man også have en god gammeldags brændeovn. Så kan man få varmen selvom strømmen går.
11-01-2026 21:14
Oildriller1
★★☆☆☆
(186)
Jørgen Petersen skrev:
Ja også skal man også have en god gammeldags brændeovn. Så kan man få varmen selvom strømmen går.

Så absolut Jørgen!

En enkel og kendt metode siden tidernes morgen, der tillige har hjulpet generationer gennem århundreders krige.
Udover varme, kan man koge sit vand og tilberede sin mad - bedre "prepping" findes vist ikke, tillige uafhængig af strømforsyning. Lad ham endelig forsøge tilsvarende med varmepumpen.....

Men manden/drengen er igen løbet ud af en tangent - hvad bliver det næste?

Afventer i spænding - forestiller mig noget med cykelpumper og vejrmøller...!
Redigeret d. 11-01-2026 21:52
11-01-2026 22:34
Jakob
★★★★★
(9975)
­

Oildriller1 skrev:
hvad bliver det næste?

En brændeovn kan være et vigtigt supplement.
Det kan en billig el-radiator også.
Jeg har selvfølgelig begge dele, men de har hver især nogle ulemper, så de langt fra altid kan gøre det ud for en varmepumpe.
De er f.eks. ikke velegnede til at holde et centralvarmeanlæg frostfrit og opvarmet, som en luft/vand-varmepumpe er.

Det næste, jeg finder på, bliver måske en fastmonteret bruser til optøning af varmepumpen, så jeg kan stå beskyttet inde i varmen og udføre det hårde arbejde, mens jeg læser avis.

­
11-01-2026 23:04
Euro
★★★★☆
(1787)
Apropos denne snak, min nabos varmepumpe stod af i sidste uge, ikke den bedste timing, de har dog stadig deres elpaneler. Men jeg undrer mig over man ikke indsætter brændeovne i nye huse, hvilket mange undlader.

Deltag aktivt i debatten Varmepumper i krig:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Vindmøller i krig15816-02-2026 08:43
Solceller i krig604-01-2026 12:04
Strategi for varmepumper mv.1602-01-2025 18:21
Danfoss varmepumper1704-02-2020 09:29
Klima og krig314-04-2019 06:40
Artikler
En introduktion til varmepumper
Guide: Bedste varmepumper på det danske marked lige nu
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Opvarmning skaber iskold krig om Arktis30-03-2009 14:43
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik