Husk mig
▼ Indhold

Varmepumpevejr


Varmepumpevejr21-11-2010 11:36
Jakob
★★★★★
(9267)
.





En varmepumpe kan hente varmeenergi til boligen ved en højere COP og dermed billigere, når omgivelserne er varme.
Før man køber en luft/vand-varmepumpe, kan det derfor være interessant at se, hvordan døgntemperaturen svinger gennem en dansk vinter, både når den er hård, og når den er mild.
Altså faktisk som denne prognose, men blot en meget lang kurve, som gerne viser intervaller på flere måneder af gangen:







Men hvor kan man finde sådan nogle lange kurve..?
Hvis der også vises luftfugtighed, så vil det kun være en fordel.







Tilsvarende for jordvarmepumper vil det være billigere at varme sit hus op, hvis jorden et år er varmere, end den plejer at være.

Men hvor kan man mon se, hvor kold jorden bliver i forskellige dybder de forskellige uger om vinteren og i overgangsfaserne i Danmark, alt efter om vinteren er hård eller mild..?





.
26-04-2011 14:47
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Jakob skrev:
Men hvor kan man finde sådan nogle lange kurve..?


Det må være en oplagt opgave for de klima- og vejrdatakloge på siden at hjælpe med.

Men da de åbenbart er tunge i bagen eller alligevel ikke så kloge, så har du her til en begyndelse et udpluk af de vejrprognoser, som er blevet offentliggjort for Nordjylland den forgangne fyringssæson:
Tilknyttet billede:

13-06-2011 22:44
martin_kalundborg
★☆☆☆☆
(52)
Jakob skrev:
Men hvor kan man mon se, hvor kold jorden bliver i forskellige dybder de forskellige uger om vinteren og i overgangsfaserne i Danmark, alt efter om vinteren er hård eller mild..?


Det kan du til dels se, via graddagene, som netop bruges i forbindelse med varmeberegning.
Døgntemperatur kan du nok følge i DMI´s vejrarkiv.
Hvor kold jorden bliver i de enkelte lag er nok svær at vise, da jeg kan forestille mig at den afhænger meget af hvilken jordtype der er tale om, og måske også hvor meget fugt/vand jorden indeholder.
14-06-2011 15:25
Jakob
★★★★★
(9267)
.




martin_kalundborg skrev:
Det kan du til dels se, via graddagene, som netop bruges i forbindelse med varmeberegning.
Døgntemperatur kan du nok følge i DMI´s vejrarkiv.
Hvor kold jorden bliver i de enkelte lag er nok svær at vise, da jeg kan forestille mig at den afhænger meget af hvilken jordtype der er tale om, og måske også hvor meget fugt/vand jorden indeholder.


Mange tak for dine gode tips.



Jeg har fundet dette link vedr. graddage, men jeg synes ikke, at data er særligt let tilgængelige:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm



Når jeg skal vurdere en luft/vand-varmepumpe, så er det især dagens maksimale udendørstemperaturen, som jeg har mest brug for.
Det er vejrarkivet meget bedre til, selvom det kun er for en måned af gangen:
http://www.dmi.dk/dmi/vejrarkiv?region=1&year=2011&month=6



Er det så de bedste links, jeg har fundet, eller findes der mon nogle endnu bedre til formålet..?



.
14-06-2011 23:46
martin_kalundborg
★☆☆☆☆
(52)
Jeg kender kun DMI´s links. Men der kan jo være varmeværker og andre firmaer som har bedre data tilgængelig.
Men jordvarme må være bedre om vinteren end luft-luft varmepumpe. Om gulerødderne så kommer senere frem er en anden sag




Deltag aktivt i debatten Varmepumpevejr:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik