Husk mig
▼ Indhold

Varmt vand og centralvarme på batteri.


Varmt vand og centralvarme på batteri.25-01-2017 12:28
Euro
★★★☆☆
(440)
Det kan faktisk lade sig gøre, at gøre mere for at bruge vores miljøvenlige energi i stedet for fossile brændstoffer.

Og vi kan gøre det nu!!

Men hvis det ikke skal medføre kæmpe tab at være miljøvenlig, så SKAL regeringen gøre noget ved deres politik - og det er NU - det skal ske før produkterne er her, for produkterne kommer ikke i handel til rigtige priser før der er en mulighed for et reelt marked.

Jeg kan f.eks. allerede vise et eksempel på et produkt der ikke kan klare sig i dag, men som sagtens kunne hjælpe os hvis politikerne var lidt mere fremadsynede end de faktisk er.

http://www.sunamp.com/

Et batteri koster ca. 20000kr. inkl. moms, men du skal nok have 2 for at kunne dække et større hus. Dvs. man vil i bedste fald kunne etablere det for 40000kr. (plus selve radiatorerne mv)

Selv hvis el er gratis vil det tage 3 år før det er tjent ind. Men har du solceller så sælger du din el til 1kr./kwh, så hvis du har solceller betaler du selv 1kr. for hver kwh du lagrer og så giver det slet ikke mening at bruge et batteri.

Batteriet er gavnligt i den situation, hvor man får lov til at købe sin energi om natten via Nordpool UDEN afgift. Derved vil man få udnyttet den energi bedre der kommer fra svenske vandkraftværker, danske møller og tyske atomkraftværker (og møller) om natten. På den måde kan batteriejeren betale sit batteri tilbage over 3-5år i forhold til sin besparelse.

Jeg tror det er velkendt at der er et stort overskud af vedvarende energi om natten som i forvejen sælges meget billigt (hvis ikke det ligefrem går til spilde). Kan vi få folk til at købe den energi, så vil vi få et mere jævnt energi forbrug med mindre CO2 forurening.

Et større antal husstande vil bruge "mindre" energi fra det normale elforbrug. Derved vil de ikke trække så meget energi mens der er peakperiode om dagen, hvorved vores allerede etablerede vedvarende energi kommer til at udgøre en større andel i forhold til olie og kul og gas (gennem hele døgnet).

Men det kræver at staten accepterer at de skal frasige sig at beskatte batteriejeres natlige elkøb. Og du kan godt måle strømforbrug på forskellige tidintervaller på nye elmålere.

Markedet ER klar til at levere - er politikerne?
26-01-2017 12:17
Jakob
★★★★★
(9186)
­




@Euro


Hvis private køber strøm fra nettet, så betaler de mere end 2 kr pr. kWh.

Du skriver, at når VE folk sælger strøm til nettet, så får de kun 1 kr pr. kWh.

Det må vel betyde, at hvis de selv gemmer strømmen til eget forbrug, så er der mere end 1 kr pr. kWh at gøre godt med, før det bliver en underskudsforretning.

Burde det ikke være tilstrækkeligt..?


Har du evt. et datablad på det batteri, du har i kikkerten..?





­
27-01-2017 09:51
Euro
★★★☆☆
(440)
Hej Jakob, jeg tror du missede en vigtig detalje. Det er et batteri der har elektricitet som input og varme som output - man kan kun sælge elektricitet til 1kr. per kwh, den går ikke med varme!

Dvs. solcelle ejeren kan købe strøm af sig selv til 1kr./kwh for at lagre på sit dyre batteri. Derved sparer han godt nok 2kr./kwh til sit forbrug men han har givet 1 kr. per kwh og måske svarer batteriet til ca. 1kr. mere, så han ikke tjener noget ved det.

Strøm kostede i 2016 ca. 2,20kr/kwh - men de fjernede PSO delen per 1 januar 2017 (er det ikke rigtigt?) hvorfor jeg bruger 2kr/kwh som et rundt tal, der er nemmere at regne med.

Jeg har desværre kun den info der er på deres hjemmeside plus et par videoer fra youtube, men jeg tror ikke de leverer den info du søger om batterierne.
27-01-2017 21:55
Jakob
★★★★★
(9186)
­



Euro skrev:
jeg tror du missede en vigtig detalje. Det er et batteri der har elektricitet som input og varme som output


Ja, den missede jeg. Er det en brødrister pakket ind i sten og isolering..?


Uden kendskab til teknikken kan man ikke tage stilling. Men jeg tror umiddelbart, at det er en dårlig måde at gøre det på.
Hvis du i stedet har strøm som output på dit lager, så kan du hente varme med en varmepumpe og måske få 4-5 gange så meget varmeenergi ud af strømmen.




­
28-01-2017 11:07
Euro
★★★☆☆
(440)
Jakob du sammenligner det at købe din strøm midt på dagen hvor vi mangler energi med det at lagre energi om natten, der kan bruges om dagen. Om natten går energien til spilde hvilket du kan undgå med dette batteri.

Dvs. den energi du vil bruge er i princippet gratis for CO2 regnskabet i modsætning til den energi du vil tage fra elnettet midt på dagen. Derfor er det jeg siger at energien om natten skal være skattefri.

Desuden er dette blot en forløber for de almindelige batterier der kommer på markedet sikkert allerede i år. Men danskerne får ikke glæde af de batterier så længe politikerne vælger den nuværende beskatningsmodel.

I Australien regner man med at de fleste husstande vil købe et batteri i løbet af de næste 5 år. Hvor stor en andel af danskerne vil investere i et batteri for at tjene 8øre per kwh som de kan i dag - korrekt - INGEN. Kunne de spare 150øre per kwh ville det give langt bedre mening at investere penge i et batteri.
28-01-2017 19:46
Jakob
★★★★★
(9186)
­


@Euro

Det er nok desværre ikke så simpelt.
Det er jo ikke hver nat, der er overskud af vindstrøm, og det blæser mindre om natten, og solenergi er der jo i hvert fald ikke.
Jeg tror heller ikke, at de nye intelligente EL-målere er intelligente nok til at kunne styre det.
Men i princippet er vi vist meget enige om, at det er meget ærgerligt, at der ikke er rabat til private, når vindstrøm uanset tiden på døgnet optræder i rigelig mængde.

Måske der kan laves noget lokal styring for naboerne, når der kommer flere landvindmøller. Men jo kun, hvis der er politisk vilje til det.




­
29-01-2017 01:37
Euro
★★★☆☆
(440)
Om natten er der et stort overskud af ren CO2 fri energi, hvoraf en LILLE andel kommer fra vindmøller, mens en stor del af overproduktionen kommer fra vandkraft og atomkraft i Sverige og Tyskland.

En todelt elmåler skal IKKE dele strøm op i ren og uren strøm!! Den skal dele strømmen op i tidspunkter, så den strøm der trækkes f.eks. i tidrummet 22:00-7:00 bliver målt på en tæller, mens strøm i tidsrummet 7:00-22:00 tælles på en anden tæller. Tæller 1 er der ingen skat på, tæller 2 er der normal skat på.

Det vigtige er jo sådan set ikke det her batteri, men at man baner vejen for de rigtige batterier som kommer på markedet i løbet af i år (vil jeg tro). Hvis ikke man laver diffrentieret skat, så giver det ikke økonomisk mening at betale måske 40000kr. for et batteri, så man derved kan spare 4kr. om dagen i el.

Når du lagrer strøm om natten vil du bruge CO2 fri strøm om dagen, hvis du bruger din luft/luft pumpe på el, vil det stadig være 50%(?) af dit forbrug der kommer fra kul!
29-01-2017 11:00
Jakob
★★★★★
(9186)
­



@Euro

Her bliver vi så uenige.
Jeg kan bestemt ikke se, at vi skal have rabat på importeret atomstrøm. Jeg vil heller have atomstrøm helt ud af det danske EL-net, og hvis der ikke er vilje og moral til det, så er det i sig selv et stærkt argument for mig til at gå off-grid.
Og vandkraften i andre lande behøver ikke tilflyde Danmark om natten. De kan bare standse turbinerne.





­
29-01-2017 12:59
Euro
★★★☆☆
(440)
Jeg er faktisk lidt i tvivl om vi er i stand til at holde strøm fra a-kraftværker ude, egenligt vil vi ikke have det, men er det en del af Nordpool samarbejdet? Jeg mener vi er 8-10 lande der køber og sælger vores energi på Nordpool energi børsen. Jeg tror Danmark i forvejen køber atomkraft energi her fra i dag, men man går jo stille med dørene.

Det er noget der allerede sker i dag - men luk du dig bare ude af internationalt samarbejde.

Du deltager jo åbenbart ikke i debatten for at vi skal få et bedre miljø og klima. Du vil hellere have at 50% af vores elforbrug kommer fra kul som vi importerer fra udlandet end at vi køber strøm fra svensk vandkraft.

Synes du selv at dine argumenter smager godt i munden?

Kan oplyse at prisen her søndag kl.13 er ca. 210kr./mwh for ren energi, selv om det er gråvejr og vindstille. Men du vil have at vi skal betale mere for at få lov til at fyre med kul?

Jeg synes du udstiller dig selv som en klima hader - men det er jo nok mere et tåbeligt forsøg på ikke at vise enighed med mig ikk?
29-01-2017 18:33
Jakob
★★★★★
(9186)
­





@Euro

Nu overtræde du min grænse for god tone.
Min holdning til atomkraft har ikke ændret sig på grund af dig. Du kan selv spole tilbage og tjekke længe før, du ankom til dette forum. Der er faktisk større ting end dit ego at bekymre sig om, og forkælede mennesker, som bare vil have noget billig strøm på andres regning, gider jeg ikke bruge tid på. Jeg troede faktisk, at du var gjort af et bedre stof. Men så lærte jeg det.
Hvor du har det fra, at der aldrig produceres kulstrøm om natten, ved jeg ikke. Du strør som sædvanligt om dig med tal og fejlagtige postulater uden nogensomhelst relevant dokumentation.





­
30-01-2017 12:19
Euro
★★★☆☆
(440)
Og hvor har jeg sagt at der ikke produceres kulkraft om natten?

Det er dig der hellere vil bruge kul som vi gør i dag og dermed udlede CO2, som slet ikke er nødvendig at udlede!!!

Kender du ikke til Nordpool burde du måske sætte dig ind i det istedet for at kalde mig forkælet!!! Jeg kommer her og serverer alt på et sølvfad og fortæller hvordan man allerede fra batterierne er på markedet, vil se markedet ændre sig. DONG og alle andre danske elhandlere handler jo allerede energi på Nordpool i dag. Det er jo dig der vælger at angribe mit indlæg uden at have sat dig ind i tingene. Du kunne jo vælge at undersøge OM elselskaberne ved om deres strøm kan være fra atomkraft. Jeg siger jo bare at 3 af vore nabolande bruger atomkraft og er medlemmer af energisamarbejdet.

Prøv at tænk et scenarie hvor batterierne kommer på markedet til en pris på f.eks. 20000kr. for et hus og du IKKE er parat til at diffrenciere på skatten. Dem der vil købe batteriet vil være solcelle ejere der vil undlade at sælge strøm midt på dagen hvor der er peak i forbruget og vil stoppe med at købe resten af døgnet.

Det forbrug vil blive erstattet af kulkraft når ikke vinden blæser, og husejeren vil betale nul i elafgift. Dvs. Danmark vil slippe mere CO2 ud og få højere CO2 straf fra EU samtidig med at vi får lavere elskatte indtægter - smart not!!!

Det er mig der tænker på miljøet UDEN på forhånd at kende prisen for forbrugeren, men jeg fortæller hvordan vi går i en retning så vi hvis vi vil, kan få et næsten forureningsfrit samfund. Staten har så vidt jeg husker elskatte indtægter på ca. 14mia kr. Danmark går altså ikke konkurs af at miste en del af vores 1,3% andel af netto skatteindtægterne. Når du fjerner skat på el vil virksomheder kunne sælge med bedre profit og dermed betale mere i skat år for år.

I øvrigt har jeg vist hvor tæt vi er på at få flere produkter på markedet, som kan ændre den måde vi bruger energi på. Om kort tid vil det være væsenligt nemmere at være grid uafhængig, med det resultat at færre og færre vil være tilbage til at betale for at opretholde både kulværker og i sidste ende også selve nettet som derved vil rive tæppet væk under møllerne.

Hvis folk kan købe billig el, er det også langt mere attraktivt at skifte en fuel dreven bil ud med en el bil, således at flere vil udnytte den møllestrøm vi har...OG den overskudsenergi vi ellers kan købe på Nordpool.

Jeg burde måske have nævnt, at private selvfølgelig handler hos deres elselskab som hidtil, dvs. forbrugeren får naturligvis først vores egen producerede overskudsstrøm. Når f.eks. DONG løber tør køber de på Nordpool. Den enkelte forbruger har jo ikke rådighed over elnettet.

Du kan jo også vælge bare at give lavt beskattet energi, men så vil folk lade deres biler mens de er på arbejde (oftest i peak perioden), og det er jo ikke der vi vil have øget energiforbrug.
30-01-2017 20:05
Jakob
★★★★★
(9186)
­




@Euro


Tråden ligger i teknologi forum, og overskriften fortæller, at det handler om et batteri.

Hvornår kommer du frem til at fortælle om den teknologi, der anvendes i batteriet..?




Euro skrev:
Og hvor har jeg sagt at der ikke produceres kulkraft om natten?


Her:

http://www.klimadebat.dk/forum/varmt-vand-og-centralvarme-paa-batteri--d20-e3222.php#post_58159
Euro skrev:
Dvs. den energi du vil bruge er i princippet gratis for CO2 regnskabet i modsætning til den energi du vil tage fra elnettet midt på dagen. Derfor er det jeg siger at energien om natten skal være skattefri.





Euro skrev:
midt på dagen hvor der er peak i forbruget


Er du sikker på, at der er det..?
Hvorhenne på sølvfadet kan jeg finde din dokumentation for det..??




Euro skrev:
forbrug vil blive erstattet af kulkraft når ikke vinden blæser


Hvis ikke norsk vandkraft er blevet foræret væk om natten, så kan den nok klare opgaven eller geares op til det.




Euro skrev:
3 af vore nabolande bruger atomkraft og er medlemmer af energisamarbejdet.


Så vidt jeg ved, er atomkraft under afvikling i to af disse lande, og så er der kun Sverige tilbage, og de har selv vandkraft og kan måske uden større vanskeligheder holde deres atomstrøm separeret fra energisamarbejdet. Ellers må vi, når tiden er moden, overveje at klipper kablet til dem. Eller vi sender måske blot deres atomkraftværker på lodret konkurs kurs med billig vindstrøm, så de kan lære det.






­
02-02-2017 13:47
Euro
★★★☆☆
(440)
Du læser altså ikke det jeg skriver til dig...

Copy/paste (jeg er altså ikke så teknisk i at stille ting flot op)

"Jakob du sammenligner det at købe din strøm midt på dagen hvor vi mangler energi med det at lagre energi om natten, der kan bruges om dagen. Om natten går energien til spilde hvilket du kan undgå med dette batteri.

Dvs. den energi du vil bruge er i princippet gratis for CO2 regnskabet i modsætning til den energi du vil tage fra elnettet midt på dagen. Derfor er det jeg siger at energien om natten skal være skattefri."

Læg mærke til at jeg ikke siger at energien nødvendigvis er CO2 fri men at det er OVERSKUDS energi der eller går til spilde hvis ikke der er aftagere, derfor er energien at regne som CO2 fri. Hvis ikke vi køber bliver CO2 udledt i samme omfang plus at vi selv brænder mere kul af i peak perioden mellem 7-19 hvor vi ofte brænder mere kul af. Der bliver udledt mindre CO2 samlet set hvis DONG køber deres el på børsen om natten og sælger til privates batterier. Prøv at læs under elforsyningsselskaber for at se hvornår kunderne efterspørger el.

Nå men det kan jo være at DONG ligefrem læser med herinde (lol) de har faktisk meddelt TV2 news i dag d.d., at de indstiller brugen af kul på deres kraftværker fra 2023.

Det batteri tråden handler om er lavet ved (det kunne du jo læse dig til hvis du besøgte det link til firmaets hjemmeside) samme princip som en kemisk hånd/fodvarmer. Du varmer den kemiske pude op ved at tilføre elektricitet i en stærkt isoleret beholder der taber 6% af varmen på 24timer. Men det opbevares bare ikke som varme! Elektriciteten tilføres ved stuetemperatur, men når du trykker på en indbygget knap så aktiverer du energien der i løbet af et øjeblik eksploderer i varme som kan opvarme dit centralvarmesystem.

Men det var jo ikke helt det batteri jeg synes der er fantastisk, nu gentager jeg mig selv igen! Det er mit bevis på at de nye og billigere batterier er tæt på at komme på markedet (det her er det allerede) men at Danmark primært får gavn af det miljømæssigt, hvis vi bruger en tidsmæssigt inddelt beskatning.

Hvis ikke vi ændrer beskatningen som jeg siger, så er det nærmest KUN solcelleejere (er det ca. 4% af alle huse) der vil købe det rigtige batteri når de kommer på markedet. Bliver solcelleejeren selvforsynende sælger han ikke CO2 fri strøm til elnettet mellem 7-19 og hvis ikke vinden blæser, skal vi have andre energikilder.

Et af de batterier der er på vej på markedet kan du se her, det loader en elbil på 16 sekunder. Det ville give rigtig meget mening hvis danskerne fik en billig elpris når de køber overskudsenergi, så de kan lagre deres batterier og bruge dem i løbet af dag/aften.

http://www.microtrontec.com/

Det ville være dejligt hvis vi kunne lægge beskatningen rent efter om vinden blæser meget eller lidt. Men det kræver nok en smule udvikling i form af en onlinestyret måler, jeg tror da egenlig godt DONG kan lave det. Men igen, det bliver nok ikke lavet før der er politisk vilje.

Jeg siger teknologien er ved at være klar - nu er det at politikerne skal sadle om.

Fik jeg det hele med?
03-02-2017 22:42
Jakob
★★★★★
(9186)
­


@Euro


Det nye super batteri, som du linker til:
http://www.microtrontec.com/innovations.php?innovID=9

100 Wh/kg




Jeg prøver lige at sammenligne det med et billigt blybatteri til en bil:


http://www.harald-nyborg.dk/p6612/autobatteri-60ah-hoejre
AUTOBATTERI 60AH
12 Volt
Vægt: 14,5 kg.
349,00 kr



P = U x I

=> 12V 60Ah = 720 Wh

720Wh/14,5kg = 50 Wh/kg


Det billige blybatteri er altså ca. 50% ligeså godt, når vi måler energiindhold i forhold til vægt.


Hvis jeg har regnet rigtigt, så er det nye batteri vist ikke så særlig imponerende endda..?




­
06-02-2017 12:07
Euro
★★★☆☆
(440)
Du har sikkert ret i regnestykket men hvorfor er det at du har så meget fokus på energidensiteten, og hvorfor synes du i øvrigt det er et problem at batteriet kun er dobbelt så godt i energi densitet som dem der er på markedet?

Er det ikke gået op for dig at batteriets primære styrke er, at når du loader en elbil med de nye batterier, så loader du batteriet på 16 sekunder fra tomt til fuldt batteri.

Plejer det ikke at tage 6-8timer?

I øvrigt er en af opfindelser jeg indtil videre holder for mig selv, et batteri med en energidensitet på 8000wh/kg. Så det er ikke sådan at der intet sker på den front.
06-02-2017 14:05
Jakob
★★★★★
(9186)
­­



Euro skrev:
Du har sikkert ret i regnestykket men hvorfor er det at du har så meget fokus på energidensiteten, og hvorfor synes du i øvrigt det er et problem at batteriet kun er dobbelt så godt i energi densitet som dem der er på markedet?


Det ved jeg heller ikke sikkert. Det var mest for at skabe et økonomisk sammenligningsgrundlag, så man ikke forledes til at tro, at batteriet er en kæmpe revolution, hvis det er meget dyrere.
Til solceller og meget andet kan det jo være helt uden betydning, at batteriet kun vejer det halve.



Euro skrev:
Er det ikke gået op for dig at batteriets primære styrke er, at når du loader en elbil med de nye batterier, så loader du batteriet på 16 sekunder fra tomt til fuldt batteri.

Plejer det ikke at tage 6-8timer?



Jeg mener nok, at Teslas ladestationer er betydeligt hurtigere.

Og hos Better Place kan man skifte batteriet på 2 minutter.

Jeg gruer også lidt for, hvad en meget kort ladetid kommer til at betyde for belastningen på EL-nettet.


Men ellers forstår jeg udmærket din pointe her, og til nogle ting kan det måske faktisk blive et stort og godt gennembrud med sådan et batteri.





­
06-02-2017 18:02
Jakob
★★★★★
(9186)
­

Vi kom langt væk fra emnet, men der kan findes mere om varmelagring blandt andet via disse to links:

http://www.klimadebat.dk/forum/energilager-under-boligens-gulv-d24-e1562.php

http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333.php


­




Deltag aktivt i debatten Varmt vand og centralvarme på batteri.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe1916-03-2024 13:26
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
Nyt vandbaseret batteri der er bedre end Li ion307-08-2023 18:32
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé?230-05-2023 11:58
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
NyhederDato
Elbiler skal skifte batteri - ikke lade op19-05-2009 11:38
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik