06-03-2025 11:10 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Lige et lille jump jeg ikke gider at skrive særskilt indlæg om lige pt., men de er ved at nedlægge elkabler på hovedlinierne omkring München. Det særlige ved disse kabler er, at der er nul energitab under transport af el, som ledes frem med omkring 100000volt. Jeg er desværre usikker på hvem der laver dem, jeg kunne se der stod NKT på den ene kasse, men den den tyske tale sagde at det var et rent tysk produkt, hvilket han var relativ stolt over. |
06-03-2025 11:24 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6464) |
Bortset fra Sverige, Norge, Finland, Frankrig og Portugal er energipolitikken i Europa en total fiasko. De høje el-priser taler for sig selv. https://www.globalpetrolprices.com/map/electricity_average/ |
06-03-2025 12:25 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Kan du se på dit kort, at verdens elpriser afspejles af at det er dyrest i de områder hvor man enten selv har begrænsede energiressourcer eller har et højt BNP? Selv USA har hidtil lagt begrænsninger på olieefterforskning, hvilket begrænser produktionen og hæver prisen, de har enorme mængder olie og gas ud for østkysten. Du vil gerne give skylden til renewables, men det er ikke årsagen, fattigere lande er ikke påvirket negativt af renewables, så det er den politik der føres der gør den dyr. Bl.a. at vi i vores område hele tiden søger at udnytte energi optimalt, som resulterer i at udbud og efterspørgsel er tæt på ens meget af tiden, det gør at der ikke er konkurrence om at sælge el, derfor kan man som regel få den pris man ønsker, når udbud og efterspørgsel er tæt på ens. Vores regering fører energipolitik ud fra devisen er det dyrt, så er vi bedre til at spare på energi, og så tjener regeringen mere per enhed. Jeg har vidst tidligere forklaret at når spotprisen er 3 kroner, så er det ikke udtryk for at det koster 3kr. at producere, men at ingen har lagt låg på prisen, og folk ikke slukker for deres elslugere. Regeringen og EU kunne uden problemer lægge et loft på spotmarkedet over hvad man må tage for energi f.eks. 1krone/kwt så ville alle kunne tjene penge på produktionen, og forbrugerne havde et loft over prisen. Du er bare blevet vant til Socialdemokratiets politik efter mange år med MF, men det hele er et spørgsmål om politik. PS. Man havde den med loft oppe at vende, men blev vidst enige om at droppe det, fordi folk ikke vil spare nok, hvis energi er billigt. Og så kan produktionen/nettet ikke følge med efterspørgslen.. |
06-03-2025 12:39 | |
Bulshit. Jeg må sige lige ud at jeg er træt af at høre på alle dine tåbelige undskyldninger for ikke at se problemerne med den ustabile el-produktion for sol og vind. Jeg må også sige, at man kan ikke lægge loft over prisen i et frit marked og få det til at fungere. Det har man forsøgt mange gange, og det er altid slået fejl. Hvis konkurrencen ikke er god nok på el-markedet, så er det regeringens opgave at få konkurrencen til at fungere. I følge hvad jeg kan læse mig til, så er konkurrencen god nok på el-markedet. På et marked hvor prisen svinger så meget, og det både hurtigt og meget, som på el-markedet, så er der penge at tjene for dem, der kan for ud se udviklingen. Sådan er det bare. Det gælder også på alle andre markeder som f.eks. råvare-, valuta- og aktiemarkederne. |
06-03-2025 17:34 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
"På et marked hvor prisen svinger så meget, og det både hurtigt og meget, som på el-markedet, så er der penge at tjene for dem, der kan for ud se udviklingen. Sådan er det bare. Det gælder også på alle andre markeder som f.eks. råvare-, valuta- og aktiemarkederne." Nu har jeg altså selv været fuldtids daytrader i mange år, og ved derfor at aktiemarkederne er beskyttet mod daglige kursudsving der opfører sig på en bestemt måde. Man kunne sagtens lægge en øvre kurs for hvad el kan handles til, som følger kurserne på øvrig energi på dagen. Og du ser aldrig hverken det gennemsnitlige råvare, aktie eller valuta kursindex have daglige udsving på mange hundrede procent mellem day low og day high. "Hvis konkurrencen ikke er god nok på el-markedet, så er det regeringens opgave at få konkurrencen til at fungere. I følge hvad jeg kan læse mig til, så er konkurrencen god nok på el-markedet." Problemet er bare at vores regering ikke ser nogen interesse i at øge konkurrencen, de kører en klimapolitik, der går efter dyre priser hvor folk sparer så samfundet sparer på CO2. Man giver en rabat til varmepumper og elbiler, men grundlæggende er det bare dyrt at bruge el til alt andet, og det tjener staten penge på. Jeg tror mere på Copenhagen Atomics end jeg tror på vind, sol og brint |
06-03-2025 17:47 | |
Det er noget vrøvl, at regeringen ikke ser nogen interesse i at øge konkurrencen på el-markedet. Hvorfor skulle man f.eks. gå over til varmepumpe som opvarmningsmiddel, hvis strøm-prisen er unødig høj? |
06-03-2025 18:12 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Jeg mente de ser ikke incitament i at presse elprisen ned under dunkelflaute, det kunne de gøre ved enten at fyre mere op under kedlerne som vi har og er det ikke nok så bygge flere gaskraftværker, alternativt købe nogle store batterier som de gør i Tyskland. Batterier har dog den ulempe at det er dyrt at bygge dem til brug for mere end få timers drift dagligt. Men hvis vi ved vi har brug for min. 4 timer med ekstra meget energi hver dag, så er det altså en mulighed selv om du ikke forstår det. Men indtil videre har regeringen intet gjort af de 3 ting, så må jeg jo naturligvis se det som at de ikke har interessen. Mener du ikke de havde skabt mere konkurrence, hvis de havde haft incitament for det? Det koster dem jo penge hele tiden hvis de åbner et gasværk. Først koster det bygning og generator mv., så koster gassen, så straffes vi af EU på CO2 udledning, og sidst så falder elprisen og dermed statens indtægter på salg af el. Og måske var det nye ord incitament bedre end ordet interesse. |
06-03-2025 20:51 | |
Det offentlige skal ikke stå for produktionen, da det offentlige altid er meget ineffektive, når der skal køres en produktion. Det skal man så vidt muligt altid overlade til de private/markedet. Problemet med backup-kapacitet er altid, at den er meget dyr, da der er store investeringer, der skal laves, og antallet af driftstimer er begrænset. Det kan ikke være anderledes. Og så er vi tilbage til problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. |
19-03-2025 11:32 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Det er korrekt at det offentlige har visse fejl i deres struktur, ting kan godt være en del dyrere end hos det private, til gengæld har det private behov for et langt højere afkast. I princippet har det offentlige slet ikke behov for profit, da de jo blot kan samkøre den øgede produktion med deres afgift på totalt i 2024 på 95øre/kwt, så hvis ikke det private sørger for levere strøm, så kan det offentlige godt. Men det er jo værd at lægge mærke til, at private søger at producere billigst muligt, og det er de gode til, men de prøver som regel også at sælge dyrest muligt, og det har man været dygtige til de seneste 4år! Men problemet er vel at de private bare kan investere, men de gør det ikke. Denne 1MW gas generator fra Kina kan købes brugt for 6100kr. restaureret fra fabrikken ved køb af 10 stk. Kan man dagligt køre 12 timer og i snit sælge til 90øre, og have udgifter for ca. 40øre, så tjener man ca. 6000kr. dagligt og tjener derfor ca. 2mio årligt. https://www.alibaba.com/product-detail/1mw-40kw-100kw-150kw-1000kw-Second_1601363018607.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_title.5bd313a06Mq8Zz Men det ville jo være noget nemmere for f.eks. Ørsted at købe batterier der ganske vidst er lidt dyrere, men de kan programmeres så de ikke kræver samme personale. Og så virker det en smule vanvittigt at det faktisk kan betale sig, men køber man et batteri på 1MW til 700000kr. så koster det 12øre per dag plus renter, så i alt ca. 17øre/kwt. Men har Ørsted "gratis strøm der er i overskud" til 0øre, måske endda negativt og de senere på dagen kan sælge til 1kr. så tjener de jo 830kr. dagligt og har blot udgifter for ca. 180kr. - det er jo blot et spørgsmål om finansiering. Men som jeg siger så mangler staten incitament til at presse priserne ned, fordi jo dyrere elpriser vi har, jo flere penge tjener staten, og jo større incitament har borgerne til at spare på strøm. Så hvis ikke de private firmaer investerer i energi, så må vi nok leve med meget svingende priser nogle år endnu. |
20-03-2025 09:05 | |
Jeg kan ikke forestille mig, at der er økonomi i at anskaffe en gas- eller dieselgenerator og lade dem lave strøm som backup. Kunne økonomien incl. diverse afgifter hænge sammen, så var det gjort for længst. Et meget stort problem er her renter og afskrivninger, som vi belaste rigtig meget pga. af det relativt lave antal driftstimer. |
20-03-2025 15:00 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Der er ikke afgifter på diesel eller gas som der laves el af, der betale CO2, moms og elafgift. Som jeg forklarede dig, så er en generator ikke dyr i forhold til omsætningen, du kan købe en brugt diesel generator på 1MW for ca. 60000kr. plus levering, tjener den efter omkostninger 800kr. 12 timer dagligt, så kan man betale generatoren tilbage på en uge. Men det kræver jo så at du kan skaffe din diesel eller gas billigt, og det betyder man ikke kan købe fra almindelige udbydere. Det er jo heller ikke sikkert at alle ved, at man har andre priser på ting i andre lande end vores priser i Danmark, der i EU bare, er i indeks 300 i forhold til de billigeste EU lande. Så det er da ikke helt utænkeligt, at man kan købe de ting man vil til 1/3 af prisen i Bulgarien eller Rumænien, herunder diesel, men ellers ved jeg man kan i Ukraine... |
20-03-2025 16:39 | |
Jeg kan ikke forestille mig, at der er økonomi i at anskaffe en gas- eller dieselgenerator og lade dem lave strøm som backup. Kunne økonomien incl. diverse afgifter hænge sammen, så var det gjort for længst. Du vil ikke indse at der er et meget stort problem med hensyn til renter og afskrivninger, som belaster rigtig meget pga. af det relativt lave antal driftstimer. |
20-03-2025 19:47 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Nej det vil jeg ikke, en 1MW generator der kører 12 timer dagligt og kan sælge til 1,38kr. som vi fandt ud af at man kan få i snit i de 12 bedst betalte timer, så omsætter man for 6mio kr./år, svarende til 550000liter diesel som kan købes på alibaba og fåes leveret for 1,1mio kr. Så du kan have op mod 4,9mio kr. til at betale for dine afdrag og renter på genratoren over 10år med 40000kr. per år. Men det er rigtigt, at regner du med at købe din diesel gennem en dansk forhandler, så ser prisen ud til at være nærmere 4mio kr. men du har stadig 2mio til at betale af på din generator der koster 40tusind. |
20-03-2025 20:13 | |
Ja ja der er altid nogle mellemhandlere, som laver en ublu fortjeneste. |
Nyheder | Dato |
Bilproducenter kæmper om klima-førertrøjen | 08-03-2010 05:40 |