Husk mig
▼ Indhold

Verdens CO2-udledning stiger igen i 2019


Verdens CO2-udledning stiger igen i 201904-12-2019 15:09
LarsK
☆☆☆☆☆
(1)
Seneste melding fra Global Carbon Project lyder at verdens samlede CO2-udledning er steget med 0,6 procent i 2019. Tallet er baseret på foreløbige data og er derfor behæftet med usikkerhed.
04-12-2019 18:33
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
...Og det er trist. For verden er så langt fra bare en 0 løsning. Så mange mennesker jeg holder utroligt meget af, og når vi så snakker klima, og jeg nævner nogle tiltag, som de kan identificere sig med. Fx flyrejser, bilferier til sydeuropa, og et stort elforbrug. Ja så retorikken ufatteligt ens, og ender i "videnskaben skal nok finde nogle løsninger". Nogenlunde det samme udtalte SF formand i en debat med Galschiøt og det bare ikke godt nok.
Vi som er så oplyste og veluddannede opfører os som strudsen der stikker hovedet i jorden når faren truer.
04-12-2019 20:29
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Vi må desværre erkende, at det ikke er politikerne, der lige nu er i stand til at løse dette globale problem.
I min familie gør vi rigtigt meget for at reducere vores udledninger, og det er faktisk muligt et stykke hen ad vejen.

Men omvendt, så tænker jeg også, at hvorfor skal jeg forsøge at løse et globalt problem, hvis 50% af befolkningen forholder sig passivt og er ligeglade?

Det er her politikerne kommer ind - få lavet den klimalov, få startet med mindre afgifter på flyrejser, dyrere diesel, fastholdt afgiftfritagelse af elbiler og brintbiler, opkøb af marginaljorde, mere forskning i energilagring,...,... ! Masser af muligheder.
05-12-2019 18:53
Joba
☆☆☆☆☆
(30)
Politikerne er vel lettere handlings lammet af uenigned. Jeg savner politikere der står frem og fortæller hvilke klima forbedringer de selv gør derhjemme. For hvis de vil at befolkningerne skal. Ja så må de gå forrest. For vi må, huske på, at lort altid falder nedad ;-)

Syntes du/I (Peter) skal fortsætte med at reducere jeres udledning, hvis det er godt for jer, og ikke giver anledning til større problemer :-) Vi gør det samme her. El forbrug er reduceret ca 20-25%, benzinforbrug halveret. Vores affald har vi sorteret i flere år. Fx staniol, (lavet af genbrug så belaster ikke så meget) bruger vi ikke. en tallerken oven på, og så i køleskab. Faktisk tænker jeg tit på mine bedsteforældre når jeg står i en situation.. tænker så "hvad gjorde de". De havde altid en nem og praktisk løsning på tingene.

Det som jeg syntes der utroligt vigtigt er, at vi som land/befolkning tør gå forrest, vise andre hvordan det fx kan gøres. Det tillige en utrolig exponering at få. Og vi er jo et af de lande der sviner mest pr indbygger. Tror også det noget i den retning politikerne tænker, men de må sgu gå forrest.

For at tro vi kan løse problemet er jo voldsomt naivt. Svarer vel til at beplante 1m2 med græs på HC Andersens boulevard og så tro at alle insekter i KBH er reddet. Men miljø bevidsthed kan jo blive mode, og som de berømte ringe i vandet sprede sig. For er det først mode. Så lider/ofrer folk gerne :-)
RE: Temperaturstigningerne er ikke et problem - de er faktisk gavnlige09-12-2019 02:10
Mikkel Kaastrup
☆☆☆☆☆
(27)
Peter V, hvis du havde ret i 1) at stigende CO2-koncentration er den væsentligste årsag til global opvarmning, og 2) at global opvarmning er et problem, så ville dine bekymringer være relevante. Men begge antagelser er forkerte. Se f.eks. på graferne herunder - de viser sammenhængen mellem CO2-koncentrationen i atmosfæren, og jordens gennemsnitstemperatur, de sidste 600 mio. år.

Kan du se, om der er en sammenhæng mellem CO2-koncentrationen og temperaturen? Hvis ja- hvilken?

Bemærk også, at Jordens gennemsnitstemperatur beregnet over alle 600 mio. år er på 25 grader. Det er 15 grader højere end den er i dag. Mon ikke vi og Jorden klarer den, hvis gennemsnitstemperaturen med tiden skulle stige til 12, 14 eller 16 grader? Det er jo stadig 9 grader under normalen for de sidste 600 mio. år.
Tilknyttet billede:





Deltag aktivt i debatten Verdens CO2-udledning stiger igen i 2019:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik