Husk mig
▼ Indhold

Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020 II


Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020 II30-11-2020 21:03
kfl
★★★★★
(2167)
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020. II
Verdens længst temperaturserie stammer fra UK eller mere præcist fra trekantsområder mellem Lancashire, London og Bristol. Du kan læse mere om dette datasæt på Hadley Centre Central England Temperature (HadCET) dataset .

Der er to grunde til at undersøge denne temperaturserie. For det første har det en selvstændig interesse med en så lang temperaturserie og for det andet indgår den i flere sammenhænge i de klimaskeptisk og anti-videnskabelige forsøg på at modbevise den globale opvarmning eller miskreditere MET Office.

Denne post er en fortsættelse af Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020 I

Her er en samlet graf for både minimum-, middel- og maksimum- temperaturerne for perioden 1659-2020.



Det fremgår her af minimum-, middel- og maksimum- temperaturerne alle vokser signifikant med henholdsvis 0.4 °C, 0.29 °C og 0.18 °C pr. hundrede år. Hvad der ikke fremgår af denne figur er, at der nogle voldsomme udsving omkring år 1700 og en tilsyneladende voldsom stigning efter 1978.
Den følgende graf viser temperatur-udvikling omkring år 1700. Den blå kurve viser et lowess-kurve fit. Der er nogle store udsving i middeltemperaturen. Residualerne ser pæne ud.



Man kunne tro, at den lave temperatur i 1740 skyldes en datafejl, men af The history of British winters fremgår det, at vinteren i1739-1750 var ganske forfærdelig.

1739-40: Severe winter, one of the worst. May have been worse than that of 1715 (?). Late December saw a severely strong Easterly gale set up, brining very cold air over the UK. Ice formed on the Thames, once again. Streets were blocked up with ice and snow, which made travelling hazardous. The Thames remained frozen over for about 8 weeks (?). Some reports said this winter was the most severe on record, with temperatures falling to -24c in early January (1995 beat this and holds the record for the coldest minima in the UK ever). The Easterly gale persisted, with snow and frost becoming an increasing hazard to all. Northerlies also started up, very strong in places, with again snow and ice. This winter can be noted as one of the most severe of all time (since records began).


Efter 1978 er der en voldsom vækst i middle temperaturen. Dette fremgår af følgende graf:


Den blå kurve er en lowess-curvefit og den røde kurve er et lineært fit.

Der er en kraftig vækst i middeltemperaturen i perioden 1978-2000. Derefter standser væksten.

Metoffice skriver, som en del af forklaringen

Since 1974 the data have been adjusted to allow for urban warming: currently a correction of -0.2 °C is applied to mean temperatures.


Ud fra de månedlig data har jeg beregnet den årlige middeltemperaturen. Jeg har beregnet et breakpoint i 1978. Forudsætningen for en sådan beregning er at observationerne er uafhængige, men dette er ikke 100 % korrekt, idet der er hukommelse i de årlige data, men derom senere.

Det kunne være UHI, der er årsag til dette, men Metoffice skønner selv, at effekten af UHI er på 0.2 C og jeg har estimeret ca. det dobbelte. Jeg har sendt spørgsmål desangående til Metoffice.

I første omgang har jeg analyseret i den antagelse, at der er en knækket linje.(A segment line model)



Residualerne ser pæne ud og der er ikke tegn på, at modellen ikk kan anvendes, men men men men - kan det passe, at der er en så voldsom ændring i raterne ? Næppe.

Jeg har også forsøgt med en brudt-linje model (A broken line model). Flytning af en målestation eller indførelse af nye målemetoder kan fremkalde en brudt linje i en temperaturserie. Her er resultatet


Residualerne ser pæne ud og der er ikke tegn på afvigelse fra modellen.

Der er et spring på -0.50 C i 1978 og en trend på0.19° C. Set i lyset af, at CET er sammensat af mange målestationer, er det usandsynlig, at man kan tro på resultatet med et spring på -0.5 °C, men hvad gælder så ??.

Forklaringen på forekomsten af det omtalte breakpoints uanset om det rent visuelt ser du til at være der, er, at temperaturudviklingen har en hukommelse. En sådan hukommelse kan beskrive ved en arima-model. Det er en forkortelse for Autoregressiv Integratet Moving Average-model. I grove træk kan en arima-model for middeltemperaturen beskrive ved

Middeltemperature i år =
en konstant
+ en vægtet sum de foregående års middeltemperaturer
+ en vægtet sum de foregående års afvigelser

Man kan også som en ekstra finesses indarbejde en trend i modellen, som jeg også har gjort.

Der ligger i denne model, at der er tale om korrelerede temperaturer eller sagt på en anden måde, der er hukommelser i middeltemperaturen. Her ses 4 simulerede forløb på 361 målinger. Jeg har valgt at se på en ARIMA(2,0,1)-model med parameter estimeret ud fra CET med en trend på 0.0019 C.

Temperaturudviklingen i England er påvirket af flere forhold, som f.eks. en varm sommer kan opvarme havet således, at den efterfølgende vinter bliver varmere.

Der er beregnet breakpoints med den samme teknik, der er anvendte på CET årlig temperaturer. Der er ikke ved hver simulation, at der beregnet et breakpoint. Ca. i 3 ud af 4 forløb er der beregnet breakpoints.



Alt i alt tror jeg ikke på resultater fra en segmenteret linje eller broken linje model, men derimod på en arima-model.

Variationen i data, der kan beskrives med en arima-model, kan udvise store udsving og det kan se ud som om der er en cyklisk bevægelse ligesom der tilsyneladende kan op stå breaks. De breaks, der findes, har intet med klimaændringer at gør, men kun den voksende trend på ca. 0.29 °C 100 år.

Arima-modelleren kan bruges til at beskrive "den interne variabilitet".

Fortsættes, hvor jeg vil se på arima-modellen.

Jeg skal bruge disse analyser i en sammenhæng , der åbenbares i et senere indlæg.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 30-11-2020 21:06
04-12-2020 10:54
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
kfl skrev:



Jeg mener jeg har lov tænke at dette hop skyldes en politisk redigeringen af temperaturen.
Redigeret d. 04-12-2020 10:59
05-12-2020 18:47
kfl
★★★★★
(2167)
Kulde-varmen

Det er en gang konspirations teorier du kommer med.

Går du i øvrigt med sølvpapirs hatte pga. 5G netværket ?

I hvor jeg savner et kvalificeret modspil fra klimaskeptikerne !

JEG TRO IKKE DER FINDES I DETTE LILLE LATTERLIGE LAND EN ENESTE KLIMASKPTIKER, DER KAN SIT KRAM. NÆVN MIG EN!!
Redigeret d. 05-12-2020 18:52
06-12-2020 08:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kfl

På baggrund af den nedladende måde, som du skriver, må jeg sige, at man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus.

I relation til CO2- og klimaproblemet, så mangler du fuldstændig overblik og proportionssans. Som tidligere nævnt, så er der desværre mange globale problemer, som vi ikke alle kan løse. Vi taler om problemer, som er langt værre og langt alvorligere end CO2- og klimaproblemet. Det er problemer som koster (eller truer med at koste) menneskeliv i en helt anden skala end CO2- og klimaproblemet.

Ud over fattigdomsproblemet, som vi har været nævnt mange gange kan man også nævne problemet med A-våben og slyngelstater. Nordkorea taler for sig selv, men hvad hvis Iran og tilsvarende lande får A-våben

Som følge heraf er vi nødsaget til at prioritere de problemer, som vi vælger at bruge vore knappe ressourcer på. Vi kan ikke løse alle problemer.

Som tidligere nævnt er det er bindegalt at tro, at CO2- og klimaproblemet er et stort og alvorligt problem. Antallet af mennesker som mister livet p. g. a. naturkatastrofer og ekstrem vejrs hændelser vil således fortsætte med at falde p. g. a. den teknologiske udvikling.
06-12-2020 20:34
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Jørgen
Det er politisk legitime emner du tager op, men mit interesse er diskussionen af klimaet.

Jeg kommer måske tilbage vedr. dette på et senere tidspunk.

Som jeg opfatter dig, er du et en internet-trold/landbrugs-trold/putin-trold/trump-trold, der forsøger at spolere enhver debat og skaber splid. Hvis ikke, er du uden nogen form for selvdisciplin.
06-12-2020 22:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
CO2- og klimaproblemet er ikke andet end et bagatel-problem, som er blevet blæst op af folk med stor interesse i det. Dette problem koste ikke og kommer aldrig til at koste menneskeliv i noget nævneværdigt omfang.

Som økonom vil jeg sige, at vi skal bruge de knappe ressourcer optimalt. Og det kan vi kun gøre ved at prioritere anvendelsen at de stærkt begrænsede ressource ud fra hvor de gør mest gavn for menneskeheden. Gør vi ikke det, så spilder vi en forfærdelig masse ressourcer på noget som ingen (eller så godt som ingen) gavn gør.
Redigeret d. 06-12-2020 22:15
06-12-2020 22:26
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Klimakrisen er desværre både virkelig og reel.
Millioner af mennesker forstår, at øgede temperaturer bringer mere ekstremvejr, øget vandstand, mere forsuring, mere iltsvind, værre hedebølger med sig.
Og ulykkeligt rammer mest dem, der ikke har forårsaget ændringen.

At en enkelt benægter nægter at forstå den fysiske verden er i den forbindelse fuldstændigt ligegyldigt.
07-12-2020 03:00
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
kfl skrev:
Kulde-varmen

Det er en gang konspirations teorier du kommer med.



Undskyld, Men hvad er din forklaring på hoppet?

Margaret Thatcher har selvfortalt at hun støttede klima-kampen fordi at skade kulmine arbejderne, og støtte atomkraft industrien. Men at hun fortrød, fordi det blev udnyttet til at øge beskatningen.




Deltag aktivt i debatten Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020 II:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020. III421-12-2020 22:23
Verdens længste temperatur serie. Mid England 1659-2020.[227-11-2020 19:26
Ny DR serie6114-01-2017 00:37
Oversvømmelser i England - bæver er sagen313-02-2014 17:59
DR's "21 Nyheder", serie om klima7228-06-2009 17:15
Artikler
Klimaet i England
NyhederDato
England på vej til at blive stor vinnation19-02-2010 05:11
England vil bygge verdens største havvindmøllepark02-05-2009 18:36
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik