Husk mig
▼ Indhold

Vi kan gøre så meget for naturn/klimaet og alt vi gør, gør os lykkeligere ;o)


Vi kan gøre så meget for naturn/klimaet og alt vi gør, gør os lykkeligere ;o)07-12-2015 18:20
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Vi må indse det nu: den moderne livsstil i 'vestlige' 'højtciviliserede' lande dur ikke.
Det dur ikke med overforbrug, affaldsbjerge, vild luxus, vanvittig høje lønning
er, underholdning i døgndrift, medier overalt og vækst, vækst, vækst...

Vi er overmætte, overspiste, trætte, syge, for tykke, ulykkelige...

Vi spiser for mange piller, sover for lidt, har for få pauser, tænker os alt for lidt om.

Har vi også for travlt til at ændre kurs mens tid er? Til at gøre det vi godt ved inderst inde?

Jeg forstår ikke en stor del af klima-debatten. Mange glemmer naturen? Mange siger vi skal leve kedeligere?

Jeg lever ret enkelt og det betyder at jeg samler en masse god appetit til skønne fornøjelser. Lidt men godt og al med måde. Allerede som ung oplevede jeg, efter en periode med mange penge til rådighed og stort forbrug, at det at købe og købe havde begrænset livsindhold. Derimod at spare sammen længe, at overveje forskellige køb, eller selv fremstille ting, det er der en dyb og stor lykke ved, en god følelse der holder meget længe, ja, måske så længe jeg kan huske og er i live.

Vi ved det godt. Alligevel handler vi imod naturens love og naturens ve og vel. Vi er selv natur, det glemmer vi tilsyneladende. Vi kan lige lave en test: Hold vejret. Alle dem, der har det ok efter et par minutter, kan så blive ved med at glemme naturen...
Ja, det er helt idiotisk at skulle skrive det her. Hvordan kan det gå til at man kan glemme man selv er natur?

Howard Gardner har en teori om mange intellligenser og giver måske en forklaring. Vi er alle intelligente og fødes med lige stor intelligens samlet set. Hvert mennesker har forskellige områder, hvor de er særligt intelligente. Nogle har mere forstand på naturen, nogle mere på det boglige, nogle på musik, nogle til at bruge kroppen, nogle ser hele tiden helheden, nogle tænker meget på det eksitentielle, osv. Mulighederne er uendelige, mangfoldige, komplekse.

Intet mennesker er en ø, ingen kan undvære resten af verden. Derfor har vi også brug for hinandens kompetencer, intelligens-styrker, hinandens viden. Alle os, der i mange mange år har bekymret sig over udviklingen i naturen, vi har pligt til at fortælle om vores bekymring til andre. Vi må godt 'kloge os' på det område, for vi har en særlig viden. Men dem vi kloger os overfor, har så også en særlig viden, de kan og bør kloge sig på overfor os. Ingen er 'mere' eller 'klogere' eller 'bedre' samlet set, der er brug for alle, for alle er forskellige og uerstattelige.

Det gode liv er grønt. Og det gode liv handler om livskunst. Vores følelser er de vigtigste, ja, de er de eneste ;o). Vi har sanser til at observere og opdage, leve i verden med. Gennem sanser og følelser får vi viden og den viden kan vi så trække på næste gang vi skal handle og forstå noget. Så viden er bare livserfaring, dybest set. Og viden fra andre, i bøger, etc. er lige så, det hele er oprindeligt erfaret gennem vores sanser / følelser.
Derfor skal vi altid lytte til følelser, mave-fornemmelser og vurdere ud fra det.
Vi kan ikke læse os til alt, livskunst er når vi bruger noget andet end logisk viden og rene fakta. Og kunst er bare det sprog vores følelser og sanser snakker med ;o).
07-12-2015 21:44
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
.

Anna >
Tak for det fine indlæg. Jeg har ellers ingen kommentarer.

Grøn hilsen.

.
RE: Godt at få respons og så oven i købet positiv!08-12-2015 08:41
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Vi kan gøre så meget, så det er jo bare at gå i gang. Gerne ved at fortælle hvad man selv gør, det kan lyde lidt 'frelst og hellig', men vi er jo hinandens rollemodeller, enten vi vil det eller ej.
Som jeg engang læste i et citat:"Uanset hvad du gør, så gør du en forskel. Så den forskel skal helst være positiv".

Og når man føler man gør en positiv forskel, varmer det så utrolig meget, ja, man kan blive helt høj af det. Når jeg sorterer mit 'affald', kan jeg faktisk mærke et lille pust af lykke over at være del af en god sammenhæng, et biologisk kredsløb, et stort smukt fællesskab.

Også grøn hilsen her fra den grønne livskunstner, Anna ;o)
RE: Naturen fortjener at blive stavet rigtigt ... ;o)08-12-2015 08:42
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Undskyld fjelen, det gik vist lidt for hurtigt ;o)




Deltag aktivt i debatten Vi kan gøre så meget for naturn/klimaet og alt vi gør, gør os lykkeligere ;o):

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik