Husk mig
▼ Indhold

Vi må ikke lave EL-biler...


Vi må ikke lave EL-biler...10-12-2008 14:48
Jakob
★★★★★
(9213)
.



Jeg hørte Statsministeren udtale, at Danmark ikke skal lave biler.
Vi er alt for små til det, og der er i øvrigt heller ingen penge i det, så det skal vi glemme alt om.
Han mener, at det er meget bedre, hvis vi kan opfinde små dimser og dutter til andre landes bilfabrikker.


Nu er det ikke fordi jeg har noget imod underleverandørarbejde eller små modulære opfindelser. Men jeg synes alligevel, at det er en noget skuffende og ambitionsforladt udtalelse at komme med til det Danmark, som han tildligere ville have til at gøre op med småstatsmentaliteten.
Eller også ved han bare for lidt om industriens dynamiske muligheder..?

Jeg ser ingen hindring for, at Danmark kan starte en EL-bilproduktion, som er baseret på, at andre leverer moduler på bestilling til os.
Vi kan så selv have et par hundrede mand til at samle bilen og male et dannebrog på bagsmækken, så der ikke er nogen tvivl om, at den er dansk produceret.
Den må i hvert fald nok være mindst ligeså dansk, som en Japansk Yamaha produceret i Italien er Japansk.



Hvad mener du..? - ER vi bare alt for små, og er det endegyldigt bevist med Ellerten, der kørte til Tyskland...?



.
10-12-2008 15:36
manse42
★★★☆☆
(633)
Nej da, vi er ikke for små...

Jeg studerede på Sønderbor Teknikum dengang den første Solvogn Danmark (altså ikke den der står på Nationalmuseet
) blev bygget og sendt til Australien og var med til at heppe på de ingeniørstuderende der var involveret med det ene og andet lille projekt der skulle bruges. Jeg lod mig fortælle af dem, der havde været ude at køre at deres løsninger var langt mere opfindsomme end de store bilfirmaers tunge højtbetalte kvalitetingeniører...
Der er skam rigelig med "tænke selv" i dansk erhvervsliv til at lave en elbil industri: se eksempelvis RUF initiativet (der er lidt lang tid om at komme ud af starthullerne).

branner forøvrigt, hvad sagde Palle R(UF) Jensen?
10-12-2008 16:10
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Umiddelbart er nu jeg forholdsvist enig med Fjoghet. Vi er for små - men omvendt er det heller ikke op til ham at bestemme. Det vi kan ærge os over er mere det som Manse kommer ind på. At vi har nogle knaldhamrende dygtige og opfindsomme unge mennesker som vi benytter til alt muligt kedeligt ingeniør-arbejde når de kommer ud fra DTU og andre steder - det eneste vi som samfund ikke lader bare en gruppe af dem gøre er at tænke frit og opfinde og afprøve alt muligt lir. Tænk sig hvis man kan skrive en bog eller et par digte eller en god popmoledi kan man komme på finansloven så man har tid til at være "kreativ". Bum, bum, bummelum - personligt ville jeg langt hellere have et par hundrede ingeniører, matematikere, kemikere, fysikere og hvad har vi til at rende rundt og have tid (penge) til at tænke anderledes. Firkantet sammenligning - blot for at illustrere pointen.
Det vi i DK kalder kreativt er i høj grad forbundet med former for kunst og design hvilket er en meget snæver definition af den kreative gruppe. Richard Florida der er forfatter til en bog nogen måske har hørt om omkring innovation i samfundet via den "kreative klasse" (Rise of the Creative Class) inkluderer f.eks. alle der lever af at tænke - med stor vægt på ingienører, teknikere, data-nørder, osv. Ikke bare "kunstnere" og designere.

Men mht. industri som sådan er DK nu for både for småt og ikke mindst for dyrt mht. arbejdskraft til decideret bilproduktion. Det betyder dog ikke vi ikke kan "opfinde" dele af den - eller evt. den hele. Det vil bare være forkert at lukke øjnene for, at vi er gået fra industrisamfund til videnssamfund i DK.
10-12-2008 20:00
Michael
★★☆☆☆
(196)
Det vil bare være forkert at lukke øjnene for, at vi er gået fra industrisamfund til videnssamfund i DK.


Floskel. Og lige ovre på den anden side af sundet befinder man sig i et industrisamfund fordi man har Volvo?

Der fremstilles stadig masser af industriprodukter i Danmark. Produkterne bliver bare mere og mere forfinede og skal laves af færre mennesker end før. Og disse færre skal have den nødvendige uddannelse.



Herhjemme gennemgår Servicesektoren desforuden en industrialisering af arbejdet.....
10-12-2008 20:05
Michael
★★☆☆☆
(196)
Måske lidt OT: Der var en dansk fyr i radioen for en måneds tid siden på P1 der fortalte om en ny luksus sporty Ellert han var med til at designe og som kommer på gaden snart. Det var ingen af de etablerede bilfirma'er der heller ville producere forbrændingsmotorer. Hvilket firma var der tale om?
Redigeret d. 10-12-2008 20:06
10-12-2008 20:30
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
manse42 skrev:

branner forøvrigt, hvad sagde Palle R(UF) Jensen?


Han sagde sikkert mange spændende ting, men desværre var jeg ikke til stede. På vej ud af døren fandt jeg ud af, at man skulle have tilmeldt sig på forhånd eller være medlem af ingeniørforeningen. Så jeg kom aldrig af sted.
Nogen herfra der var der?
10-12-2008 21:40
Kosmos
★★★★★
(5370)
På vej ud af døren fandt jeg ud af, at...

- lyder interessant! Men hvordan var du kommet ind i den??
11-12-2008 03:37
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Det vil bare være forkert at lukke øjnene for, at vi er gået fra industrisamfund til videnssamfund i DK.

Floskel. Og lige ovre på den anden side af sundet befinder man sig i et industrisamfund fordi man har Volvo?


Hej Michael
Fair nok du har ret - jeg var for firkantet og absolut i den beskrivelse. Men vil du give mig ret i udvikling fra industri til service-/videnssamfund? Altså at vi bevæger os i den retning.
Du har ret i vi stadig har industri men den bliver gradvist relativt mindre vigtig/vægtig i samfundsøkonomien og firmaerne udbygger som regel produktionen i udlandet når de har vækst fremfor lokalt. På same måde har vi stadig landbrug omend vi vel ikke kalder os selv for et landbrugssamfund.

Mener nu heller ikke det skal være op til hverken mig eller Fogh om der skal produceres biler i DK. Hvis en gruppe investorer har lyst til det og kan finde de rette hjerner og hænder kan det jo ikke udelukkes overhovedet. Storproduktionen af den vil dog nok komme til at foregå et andet sted sådan rent logisk tænkt mht. omkostningsniveau - men opstartsproduktion og produktudvikling. Det må være helt op til risikovillig kapital og tekniske hoveder.


Mht. den bil du efterlyser hedder den Karma. Var tidligere rodet ind i noget copyright retssag med Tesla men de tabte deres sag. Bilen (Karma) skulle være klar til egentlig produktion i det små nu og med planer om 15.000 årlig produktionskapacitet om et års tid. Pris ca. 87.000 USD. (er afgiftsfritaget i DK - så bestil du bare
)

omtale fra april

omtale fra november




Deltag aktivt i debatten Vi må ikke lave EL-biler...:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik