Husk mig
▼ Indhold

Vindkraft under 4 m/sek



Side 2 af 2<12
30-09-2009 12:23
Jakob
★★★★★
(9285)
.


@delphi


Nu fandt vi ud af, at vindmøllevinger godt kan blive endnu længere:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoellehavn-d7-e581-s360.php#post_14711





61,5 meter, og den næste er på vej til 70 meter.

Men der er ingen tvivl om, at der er en fysisk grænse for størrelsen, og vi kommer den nærmere.

Måske er vi allerede for længe siden over grænsen for, hvad der økonomisk kan betale sig.
Det må vi nok ønske undersøgt af mange eksperter, før vi griber til en stor satsning.

Det må også være forudsigeligt, at den store vinge er god i svag vind, men vil stå svagere i orkan.
For at kunne tåle presset i hård storm er den meget tungt konstrueret, og den må tidligere nødbremses for vindpresset.

En anden metode kan evt. være at have to sæt vingeblade af forskellig længde.
Reservevingebladssættet kan sidde i et magasin rundt om tårnet, og der konstrueres en lille robot til at foretage "værktøjsskift".
For i svag vind kan vingebladet godt være en del længere uden at blive alt for tungt, og i hård vind vil man have glæde af en mindre vinge, der ikke skal nødbremses.




Men man kan evt. også splitte tårnet op, så det forgrenes til flere små vindmøller:







Eller man kan bygge gitter og hænge wire mellem flere tårne og montere minivindmøller i milliontal.
Den mulighed ser jeg gerne gransket noget mere kombineret med et højt automatiseret vedligeholdesesprogram.
En minivindmølle kan producere selv i meget hård storm, og med skærm i svag vind fordobles vindhastigheden, så den også kan producere energi ved meget svag vind.








Ja altså et stort hovedtandhjul hvorpå flere mindre tandhjul optager energi ved at øge omdrejninger fra det store tandhjul. Feks 4 tandhjul med hver deres egen gearfunktioner som øger omdrejninger yderligere til selvstændige generatorer!


Ja, jo større og længere man konstruerer hovedakselens tandhjul, jo langsommere kan det slides, og energitabet i gearet bliver mindre.
Kan man ikke sige det sådan..?

Men en minivindmølle har ikke et gear, der slides og koster penge og støjer og taber energi, og skal smøres osv.



.
02-10-2009 09:51
Jakob
★★★★★
(9285)
.




Jakob skrev:
En anden metode kan evt. være at have to sæt vingeblade af forskellig længde.
Reservevingebladssættet kan sidde i et magasin rundt om tårnet, og der konstrueres en lille robot til at foretage "værktøjsskift".
For i svag vind kan vingebladet godt være en del længere uden at blive alt for tungt, og i hård vind vil man have glæde af en mindre vinge, der ikke skal nødbremses.


Eller man kan have tre meget lange vingeblade siddende på tårnet, og disse monteres af en simpel robot, når vinden bliver svag.

Dermed har vindmøllen seks vingeblade i svag vind, tre korte og tre lange.




.
14-02-2010 17:30
Jakob
★★★★★
(9285)
.



Nu har Risø konstrueret flaps til vindmøllevinger.

http://ing.dk/artikel/106315-risoe-forsoeg-med-lynhurtige-flaps-paa-moellevinger-er-en-succes
Citat:
---------------------
Det koster selvfølgelig noget at putte pneumatik ind i en møllevinge. Men fordelene er store. Først og fremmest bliver vingens belastning mindre, så man kan øge vingernes størrelse. Dernæst kan flappens bagkant gøres skarpere end nutidens møllevingers bagkant. Det nedsætter støjen, og dermed kan møllen få lov til at køre lidt hurtigere, så den bliver mere effektiv.
---------------------





Det er et rigtig godt initiativ, synes jeg.
Længere vinger hjælper med udnyttelsen af svag vind.
Men jeg undrer mig over, at det først kommer nu.
Kan det virkelig være så svært..?
Åbenbart. Se evt. også videoen på Risøs hjemmeside.
Den fik i hvert fald mig til at trække lidt på smilebåndet ved tanken om, at det er en præsentation af den hotteste og ypperligste danske VE-forskning. Men vi må jo nok ikke se eller høre for meget.

http://risoe.dk/en/News_archives/News/2010/0210_gummibagkant.aspx



.
03-05-2010 20:34
Jakob
★★★★★
(9285)
.



Vi må også kunne bygge teleskoptårne, så vindmøllens højde kan varieres efter vind-, lys- og støjforhold.

Når det blæser en svag vind, så mindskes momentet på vindmølletårnet, og vingen kan derfor føres til større højder uden konstruktionen bliver overbelastet, selvom vinden er stærkere deroppe.




.
17-06-2010 15:36
Jakob
★★★★★
(9285)
.



kulden-varmen skrev:
Hvorfor gøre vingerne 50% korter når man bare kunne dreje på vingerne, og dermed formindske vindpresset?


Jamen så værsgod da:

5-6kW vindmølle med avanceret nav, så vingeblade automatisk kipper, når vinden bliver for stærk.
Men jeg tvivler nok på, at denne mekanik er egnet til en meget stor vindmølle.


http://kva-diesel.dk/index.php?id=52&sp=
billede vedhæftet fra pdf-datablad:
http://www.kva-diesel.dk/upload/brochure_5_kw_moelle5.pdf
Tilknyttet billede:

15-10-2012 19:23
Jakob
★★★★★
(9285)
.




En ny Vestas 3 MW-mølle designet til lavvindsområder:

http://ing.dk/artikel/132304-ny-vestas-3-mw-moelle
Citat:
-----------------------
Den har en kapacitet på 3 MW og en rotordiameter på 126 meter.

Den nye model V126-3MW er en videreudvikling af Vestas' første 3 MW-model, V112-3MW, men den nye model er specifikt rettet mod områder uden kraftig vind, og blandt andet derfor er arealet af rotoren forøget med 27 procent.

Vestas ser et stort marked for lavvind møller i Europa.
-----------------------




.
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Vindkraft under 4 m/sek:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lidt tanker om vindkraft428-11-2023 14:24
Bør politikerne åbne op for privat mini vindkraft?003-06-2023 14:05
Artikler
Vindmøller
NyhederDato
Minister: Vindkraft skal udbygges20-05-2010 06:48
160 procent mere vindkraft om fem år20-04-2010 11:02
USA sætter ny vindkraft-rekord05-02-2010 05:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik