Husk mig
▼ Indhold

Vindmølleindustriens opsang



Side 3 af 5<12345>
30-11-2017 22:36
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Kjeld Jul skrev:
Jacob-
Det er vandkeligt at være positiv på den danske vindmølleindustris vegne.
Siemens - Gamesa fyrer op mod 400 i Danmark,prisen på vindmøller er faldende,det så vi da Vattenfall gav en ordre til Siemens- Gsmesa,frem for Vestas ,for det billigste bud på havmøller.
Vestas håber nu på en større eksport til USA,men det gør også andre producenter,og General Electric vil bestemt forsøge at holde udenlandske konkurrenter ude af hjemmemsrkedet.


­
Jeg tror måske, at det er lidt ligegyldigt for klimaet, hvilket firmanavn der står på vindmøllerne.

Vi har disruption år.
En ny vindmøllevinge fabrik skal måske kun bruge 5% så mange ansatte i produktionen i forhold til før.
En mindre omkostnings tung produktion vil få prisen på vindmøllestrøm til at falde yderligere, og når prisen er faldende, så vokser markedet.
Hvis der er stille nu, så kan det kun være stille før storm.

Men før man går amok med de økonomisk og økologisk set mindre bæredygtige havvindmøller, mener jeg, at vi bør finde ud af, hvilke vindmøllefabrikker, der bygger de bedste landvindmøller, som borgerne vil blive mest tilfredse med.


Hvem kan hjælpe med at finde ud af det..?



­
­­
30-11-2017 23:55
Jakob
★★★★★
(9287)
­





http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleindustriens-opsang-d7-e3325-s40.php#post_63397
­Udpluk:



Vindmøllevision 1 ( ca. år 2018 ):





......

Jeg fik også tilbud om nogle gratis mørkelægningsgardiner, som kan indstilles til selv automatisk at rulle for og tænde lys, hvis der kommer flimmer fra vindmøllen. Jeg har også mulighed for at standse vindmøllen og programmere flimmeret helt væk fra min bolig.


......








Men det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er alle naboer, som har lige meget lyst til at bøvle med en computer, hvergang de oplever et problem, som de ønsker at løse.

Derfor kan det måske være klogt af vindmølleindustrien også at udvikle et mere enkelt system:

Man kan evt. tænke sig en simpel box, som kan "pinge" vindmøllen, som kan sende klagen videre til vagthavende.
På boxen kan der måske blot være 4 knapper:

1) for meget støj

2) for meget lavfrekvent støj

3) for meget lysflimmer

4) noget andet er helt galt med møllen




Kan der være flere akutte relevante ting at klage over, som bør have sin egen knap..?


Hvordan et klagetryk på en knap så skal forvaltes af vagthavende er nok en større diskussion værd. Men i hvert fald kan det være en nem måde at registrere det på for alle parter.
Og jeg tror jo på, at den samlede kapital investeret i vindkraft vil få det betydeligt bedre, hvis vi kan finde en mere fleksibel lovgivning og driftsform til landvindmøllerne, og som samtidigt giver mere tryghed til borgerne. Hvor længe en landvindmølle kan stå stille og stadig være en god økonomisk investering i forhold til en havvindmølle, tør jeg ikke helt sige. Men værdisætter man i et langsigtet perspektiv, så er det måske helt op til 10-50%, og nogle landvindmøller behøver måske kun at køre i primetime.




­
01-12-2017 11:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jakob skrev:
­



Kjeld Jul skrev:
Jacob-
Det er vandkeligt at være positiv på den danske vindmølleindustris vegne.
Siemens - Gamesa fyrer op mod 400 i Danmark,prisen på vindmøller er faldende,det så vi da Vattenfall gav en ordre til Siemens- Gsmesa,frem for Vestas ,for det billigste bud på havmøller.
Vestas håber nu på en større eksport til USA,men det gør også andre producenter,og General Electric vil bestemt forsøge at holde udenlandske konkurrenter ude af hjemmemsrkedet.


­
Jeg tror måske, at det er lidt ligegyldigt for klimaet, hvilket firmanavn der står på vindmøllerne.

Vi har disruption år.
En ny vindmøllevinge fabrik skal måske kun bruge 5% så mange ansatte i produktionen i forhold til før.
En mindre omkostnings tung produktion vil få prisen på vindmøllestrøm til at falde yderligere, og når prisen er faldende, så vokser markedet.
Hvis der er stille nu, så kan det kun være stille før storm.

Men før man går amok med de økonomisk og økologisk set mindre bæredygtige havvindmøller, mener jeg, at vi bør finde ud af, hvilke vindmøllefabrikker, der bygger de bedste landvindmøller, som borgerne vil blive mest tilfredse med.


Hvem kan hjælpe med at finde ud af det..?



­
­­


Hvis man kunne integrere vindturbiner i høje bygninger,så vindkraftværker ikke skæmmer naturen,generer mennesker og dyr,var der måske en mulighed for at kunne udnytte vindenergien i enkele land/byområder.
Vindturbiner findes jo,de skal bare videreudvikles til integrering i bygningskonstruktioner.
Såfremt vindindustrien vil have succes med landvind,skal man tænke utradionelt og udvikle andre systemer,som kan udnytte vindenergien.
01-12-2017 20:28
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Hvem kan på det danske marked finde vindmøller på under 4 kW, hvor ejeren med fjernstyring kan krøje vindmøllevingen ud af vinden og bremse den til stilstand..?





Jeg ved godt, at det måske er en underlig sammenligning, men prøv f.eks. alligevel at se denne drone:



https://www.harald-nyborg.dk/p7594/denver-drone-dch-260





Den kan flyve og styres og accelerere og bremse med fire propeller, og den kan filme og knipse billeder. Den er udviklet på få år, og den koster 350kr



På den tid, som det har taget at udvikle dronen, er der nærmest ingen udvikling sket for små vindmøller.
I Danmark har der mest været travlt med at ændre møllestørrelser marginalt efter forskellige blafrende tilskudsordninger.

Er det egentlig ikke lidt fantastisk, at alle verdens ledere samles år efter år på COP for at løse CO2 problemet, men på al den tid har de ikke kunnet få industrien til hurtigt at udvikle andet end end en avanceret billig drone...
Og vindmølleindustrien har heller ikke råbt vagt i gevær og bedt om hjælp.

Det må nok kunne betegnes som verdens redning på et helt særligt højt politisk liberalt plan, som det kan være temmelig vanskeligt for almindelige mennesker at forstå...





­
13-12-2017 20:42
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Advarsler


Jeg må hellere advare producenterne af store vindmøller om, at hvis de ikke meget hurtigt fanger de fremlagte visioner for landvindmøller, så er det sandsynligt, at producenterne af små vindmøller tager sagen i egen hånd og snupper en stor del af markedet.
http://www.klimadebat.dk/forum/smaa-vindmoellers-udvikling-d20-e3099.php#post_63707


Jeg må også hellere advare producenterne af små vindmøller om, at hvis de ikke hurtigt følger med, så risikerer de at blive overhalet indenom af græsrødder, der er død trætte af at vente i årevis på en udvikling, som er gået i stå.
http://www.klimadebat.dk/forum/smaa-vindmoellers-udvikling-d20-e3099.php#post_64087





­
18-12-2017 09:37
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Nu virker det som om at køberne sætter ind ved kurs 360 på Vestas. Hermed havde aktien altså mistet 1/3 af sin værdi på 1 måned og var banket 2,5 år tilbage efter kvartalsregnskabet inden investorerne mente at bunden var nået.
Men lad os se om det bare er en stakket frist, jeg er i hvert fald personligt ikke overbevist - men det plejer med mit held at betyde at nu er det nu man skal ind ...


Vestas bedre end Bitcoin? - Ja, man skulle have været gået ind på 360 og i dag, mindre end en måned efter, solgt til 440. Håber de , der passer på min pensionsopsparing gjorde netop det.
19-12-2017 21:12
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
pifpafpuf skrev:
Nu virker det som om at køberne sætter ind ved kurs 360 på Vestas. Hermed havde aktien altså mistet 1/3 af sin værdi på 1 måned og var banket 2,5 år tilbage efter kvartalsregnskabet inden investorerne mente at bunden var nået.
Men lad os se om det bare er en stakket frist, jeg er i hvert fald personligt ikke overbevist - men det plejer med mit held at betyde at nu er det nu man skal ind ...


Vestas bedre end Bitcoin? - Ja, man skulle have været gået ind på 360 og i dag, mindre end en måned efter, solgt til 440. Håber de , der passer på min pensionsopsparing gjorde netop det.


Jeg elsker kapitalismen. Uanset om vi efterspørger vingummibamser eller landvindmøller så skal kapitalisterne nok levere varen, bare nogen vil betale.

De små landvindmøller til mit hus virker ikke efterspurgt nok til en forsvarlig pensionsopsparing. Så pif, paf puf, væk med den beskidte luf (t)
31-12-2017 14:50
Jakob
★★★★★
(9287)
­




I dag kan man med computer og laser identificere en myg og dens køn og skyde den ned på mange meters afstand:
The Laser Mosquito Killer at TED 2010.mov
https://www.youtube.com/watch?v=fwyMuwNYKvI

Der findes fuldautomatiske tunge maskingeværer, som kan skyde 50 skud pr sekund:
Ultimate Military Defense Weapons - CIWS Close In Weapon System Gatling Gun In Action
https://www.youtube.com/watch?v=PL8nhC-iysA






Skulle vindmølleindustrien så ikke kunne finde ud af at bygge en retningsbestemt lydkanon eller noget andet, som kan sige tilstrækkeligt 'bøh!' til en fugl og en flagermus, før de kolliderer med vingerne..?

Det kan være vanskeligt at forstå..

Hvor meget har de forskellige fabrikker af egen drift forsøgt at udvikle..?
Ikke en disse, vel..?
Der har nok været for travlt med at udbetale aktionærudbytte..

Hvor meget har regeringen betalt til teknisk udvikling for at gøre vindmøller endnu mere fuglevenlige..?
Ikke en disse, vel..?
Der har nok været for travlt med at udbetale skattelettelser..


Selvom der er større problemer for fugle end vindmøller, så skal problemerne stadig løses og helst uden et alt for stort tab af driftstimer. Det er bare med at komme igang. Pøj pøj med at få den fyret rigtigt af i det nye år.!




­
­
31-12-2017 21:58
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­











Skulle vindmølleindustrien så ikke kunne finde ud af at bygge en retningsbestemt lydkanon eller noget andet, som kan sige tilstrækkeligt 'bøh!' til en fugl og en flagermus, før de kolliderer med vingerne..?

Det kan være vanskeligt at forstå..

Hvor meget har de forskellige fabrikker af egen drift forsøgt at udvikle..?
Ikke en disse, vel..?
Der har nok været for travlt med at udbetale aktionærudbytte..





­
­


Den lykanon ville alverdens lufthavne elske. Det er et fordømt problem med måger eller en flok gæs i jetmotorer.

Iøvrigt kan du trygt regne med, at kapitalisterne nok skal producere, hvis der er efterspørgsel og penge hos forbrugeren. Det er derfor de kapitalistiske lande udkonkurrerede planøkonomien, hvor alt skulle i udvalg og kommissioner og vurderes rent ideologisk før man kunne igangsætte produktionen af et par røde bukser.
31-12-2017 23:05
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Niels Olsen skrev:
Iøvrigt kan du trygt regne med, at kapitalisterne nok skal producere, hvis der er efterspørgsel og penge hos forbrugeren. Det er derfor de kapitalistiske lande udkonkurrerede planøkonomien, hvor alt skulle i udvalg og kommissioner og vurderes rent ideologisk før man kunne igangsætte produktionen af et par røde bukser.



Jeg mener klart, at intelligent planøkonomi må være at foretrække til alle de store landvindmøller.
Tænk bare, hvis der bliver opstillet nogle vindmøller i din nærhed, og de ofte støjer for meget om søndagen. Hvem vil du helst forhandle løsninger med, staten eller en amerikansk investeringsfond..?
Eller hvis der om fem år bliver opfundet noget støjreducerende udstyr, du som nabo gerne vil have monteret. Hvem vil være mest interesseret i at hjælpe dig, staten eller 100 private mølleaktionærer..?
Kan du se problemet med det private her..?
Plus, hvem vil du helst skal tjene pengene på vindmøllen og din tålmodighed, staten eller udlandet..?





­
01-01-2018 11:03
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I Danmark og i det hele taget på det europæiske kontinent,vil der ikke blive opført mange flere landmøller i fremtiden.
Det viser alle undersøgelser og disse afspejles også i strategien hos de store producenter Vestas og Siemens-Ganesa,hvor man i fremtiden primært vil satse på havmøller.
Flere lande ønsker ikke landmøller,det gælder bla. Polen,hvor man netop har indviet Europas største kulkraftværk på ca. 1050 MW.
I Danmark og Tyskland er det åbne land ved at være mættet og overplastret med møller,og en fortsat udbygning møder stor modstand af landbefolkningen,dertil kommer at onshore møller er betydeligt mindre effektive end offshore,med fuldlast på ca. 18% mod ca. 33% om året.(Fossile og kernekraftværker kører med fuldlast 90% om året)
Frankrig har netop besluttet ikke at reducere deres kernekraftværker,og Tyskland vil fortsat investere i brunkulsværker - en energiforsyning med vind er for svingende og ustabil til at kunne undvære backup af konventionelle fossile og kernekraftværker,det er grunden til at mange europæiske lande fravælger at investere i vindkraft.
Redigeret d. 01-01-2018 11:14
01-01-2018 17:01
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kjeld Jul skrev:
I Danmark og i det hele taget på det europæiske kontinent,vil der ikke blive opført mange flere landmøller i fremtiden.
Det viser alle undersøgelser og disse afspejles også i strategien hos de store producenter Vestas og Siemens-Ganesa,hvor man i fremtiden primært vil satse på havmøller.
.


Har i dag på ZDF læst om svære problemer med vindstrøm i det sydlige Tyskland, hvor landvindmøllerne står alene. Derfor skriges der på den kabelforbindelse fra Nord og østersø, der kan give mere stabil grøn strøm.
De har svært ved at lægge ruten for disse kabler, fordi der skal tages hensyn til tudser og andet godtfolk
01-01-2018 17:17
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­



Niels Olsen skrev:
Iøvrigt kan du trygt regne med, at kapitalisterne nok skal producere, hvis der er efterspørgsel og penge hos forbrugeren. Det er derfor de kapitalistiske lande udkonkurrerede planøkonomien, hvor alt skulle i udvalg og kommissioner og vurderes rent ideologisk før man kunne igangsætte produktionen af et par røde bukser.



Jeg mener klart, at intelligent planøkonomi må være at foretrække til alle de store landvindmøller.
Tænk bare, hvis der bliver opstillet nogle vindmøller i din nærhed, og de ofte støjer for meget om søndagen. Hvem vil du helst forhandle løsninger med, staten eller en amerikansk investeringsfond..?
Eller hvis der om fem år bliver opfundet noget støjreducerende udstyr, du som nabo gerne vil have monteret. Hvem vil være mest interesseret i at hjælpe dig, staten eller 100 private mølleaktionærer..?
Kan du se problemet med det private her..?
Plus, hvem vil du helst skal tjene pengene på vindmøllen og din tålmodighed, staten eller udlandet..?





­


Hvad er INTELLIGENT planøkonomi? Har noget land realiseret den utopi? Det er meget bedre at holde skarpe skel mellem STATEN, der fastlægger ret og pligt og TEKNOLOGIEN, der konstruerer og opsætter vindmøller efter statens regler.
Det modspillende samspil fungerer udmærket, Bare Staten ikke køber IC4 tog i Italien. Nu kan det diskuteres om DSB var stat eller privat, men se til Tjernobyl og andre resultater af intelligent planøkonomi, hvor der uvægerligt går politik i teknologien
20-01-2018 20:20
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Niels Olsen skrev:
Hvad er INTELLIGENT planøkonomi?



Prøv f.eks. at se denne sag:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-daarlige-for-miljoeet-d20-e1504-s480.php#post_64993

Kommunen risikerer sagsanlæg fra alle sider, og tror du ikke, at det kan blive dyrt for skatteydere og energiforbrugere..?

Men hvis kommunen eller staten havde påtaget sig ejerskab over møllerne, så kunne de have standset dem alle med en telefonopringning, og så havde der været lidt ro til at tale ordentligt om tingene.

Og her er det så også min drøm, at vindmølleindustrien skal anbefale ejerne at uddele nogle bokse til nogle vindmølle naboer, så de får mulighed for at krøje lidt med den nærmeste vindmølle og fade den ud på timebasis, hvis de føler sig for groft generet. Det kan måske være om søndagen, mens de drikker morgenkaffe på terrassen eller noget andet.
Teknisk bør det kunne gøres for små penge.
Men du forstår nok, at det også kan blive vanskeligt at tiltrække private investorer, når der ikke på forhånd er garanti for, hvor meget vindmøllen må køre, eller hvilke udgifter der senere kommer til vedligehold og opdatering.





­
21-01-2018 23:45
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­


Niels Olsen skrev:
Hvad er INTELLIGENT planøkonomi?



Prøv f.eks. at se denne sag:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-daarlige-for-miljoeet-d20-e1504-s480.php#post_64993

Kommunen risikerer sagsanlæg fra alle sider, og tror du ikke, at det kan blive dyrt for skatteydere og energiforbrugere..?

Men hvis kommunen eller staten havde påtaget sig ejerskab over møllerne, så kunne de have standset dem alle med en telefonopringning, og så havde der været lidt ro til at tale ordentligt om tingene.

Og her er det så også min drøm, at vindmølleindustrien skal anbefale ejerne at uddele nogle bokse til nogle vindmølle naboer, så de får mulighed for at krøje lidt med den nærmeste vindmølle og fade den ud på timebasis, hvis de føler sig for groft generet. Det kan måske være om søndagen, mens de drikker morgenkaffe på terrassen eller noget andet.
Teknisk bør det kunne gøres for små penge.
Men du forstår nok, at det også kan blive vanskeligt at tiltrække private investorer, når der ikke på forhånd er garanti for, hvor meget vindmøllen må køre, eller hvilke udgifter der senere kommer til vedligehold og opdatering.





­


Ja jeg forstår udmærket at både naboer og derfor også investorer er tilbageholdende, men forstår IKKE din begejstring for landvindmøller, når dem ude på havet er så meget mere rationelle. er det fugledød, der generer dig?

At jeg fandt dine bitte små husstandsvindmøller komplet latterlige er en tredje sag. 1KW, kan det trække en kaffemølle? 10KW kan måske med nød og næppe holde et parcelhus med elkomfur, tørretumbler, strygejern osv os forsynet med strøm på en dag med god vind.
Du har mig bekendt ikke villet kommentere på disse indvendinger. Solceller på taget er fint, hvis altså EL selskabet betaler mig den samme pris for den strøm som jeg leverer og den jeg skal betale når jeg modtager.
Hvad mener du om solcellekraftværker i SAHARA? (bortset fra politiske problemer)
22-01-2018 13:31
Jakob
★★★★★
(9287)
­

­

@Niels Olsen



Jeg håber, at du også forstår argumenterne for, hvorfor landvindmøllerne bør ejes af os alle ( staten ).


For at få et godt svar på det andet spørgsmål, vil jeg anbefale dig at læse mine indlæg i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591-s80.php#post_64807
Kjeld Jul, Kosmos og christian-roskilde har hærget den sidste del af tråden, så det er tilgivet, hvis du tror, at den tråd handler om noget andet end om vindmøller skal være til lands eller til vands. Jeg kan se, at Niels K Sørensen og Lars Buhrkall forsøgte at dæmme op med et par indlæg, men de kom også til kort imod flooderne.



Angående de små vindmøller, så vil jeg nok hellere vende den om og spørge, hvad vi dog skal have imod, at nogle mennesker på den måde gerne selv vil bidrage til energiforsyningen..?
Skal de hellere købe en ny bil eller nyt køkken eller en jordomrejse, eller hvad er det egentlig for en adfærd, man kan ønske at fremtvinge ved at være imod små vindmøller..?

Jo flere der opstiller små vindmøller, jo mere bliver de udviklet af industrien, og jo bedre bliver de. Og jeg mener ikke, at vi kan tillade, at den udvikling er blevet sat i stå.

De små vindmøller har ofte også den fordel, at de kan tåle meget mere vind end de store, og derfor vil de under storm ikke koble ud, men fortsætte produktionen og derved spare backuppen.
De små vindmøller sparer også højspændingsledninger, fordi de producerer baglæns igennem den eksisterende kapillære del af EL-nettet.

En vindmølle på 500W, der producerer til lager kan i princippet forsyne det hele. Du kan svejse, bage brød og smelte jern. Der er kun en begrænsning på det tidsrum, hvor du kan trække det store forbrug.
Udviklingen af små vindmøller bør i mine øjne fremmes kraftigt, men selvfølgelig ikke på de stores bekostning.

Er man interesseret i små vindmøllers udvikling, så er der en tråd om emnet her:
http://www.klimadebat.dk/forum/smaa-vindmoellers-udvikling-d20-e3099.php#post_55264





­­
22-01-2018 19:31
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
En personlig kæphest mod vindmøller er den potentielle skalerbarhed i atomteknologi.

Fra Apollo ved man sikkert hvor lang tid der går fra NASA high-end tech. til husholdningerne.

"NASA hasn't tested an active fission reactor since the '60s, according to Space.com. Their prototype uses a uranium-235 reactor core about the size of a paper towel roll."

"The Kilopower output ranges from about 1 kilowatt (KW), about enough for a household appliance, to 10 KW. A Mars mission would require about 40 KW, so NASA would probably send four or five on such an expedition."

"The reactor could last up to ten years and provide power for life-support systems in Martian habitats, charge up rovers and other equipment, and even convert ice into usable fuel. Without having to rely on solar power, Kilopower eliminates the worry of lengthy dust storms or rationing power during nighttime hours."

"This new technology could provide kilowatts and can eventually be evolved to provide hundreds of kilowatts, or even megawatts of power,"

http://www.foxnews.com/tech/2018/01/20/nasa-just-tested-tiny-nuclear-reactor-it-could-use-for-martian-colony.html
22-01-2018 19:49
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
pifpafpuf skrev:
En personlig kæphest mod vindmøller er den potentielle skalerbarhed i atomteknologi.

Fra Apollo ved man sikkert hvor lang tid der går fra NASA high-end tech. til husholdningerne.

"NASA hasn't tested an active fission reactor since the '60s, according to Space.com. Their prototype uses a uranium-235 reactor core about the size of a paper towel roll."

"The Kilopower output ranges from about 1 kilowatt (KW), about enough for a household appliance, to 10 KW. A Mars mission would require about 40 KW, so NASA would probably send four or five on such an expedition."

"The reactor could last up to ten years and provide power for life-support systems in Martian habitats, charge up rovers and other equipment, and even convert ice into usable fuel. Without having to rely on solar power, Kilopower eliminates the worry of lengthy dust storms or rationing power during nighttime hours."

"This new technology could provide kilowatts and can eventually be evolved to provide hundreds of kilowatts, or even megawatts of power,"

http://www.foxnews.com/tech/2018/01/20/nasa-just-tested-tiny-nuclear-reactor-it-could-use-for-martian-colony.html


Ja,Mars nuclear teknologi er en indikator for tiden på Jorden efter vindmølle parantesen og udfasningen af de fossile.
22-01-2018 23:06
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­

­

@Niels Olsen



Jeg håber, at du også forstår argumenterne for, hvorfor landvindmøllerne bør ejes af os alle ( staten ).


For at få et godt svar på det andet spørgsmål, vil jeg anbefale dig at læse mine indlæg i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591-s80.php#post_64807
Kjeld Jul, Kosmos og christian-roskilde har hærget den sidste del af tråden, så det er tilgivet, hvis du tror, at den tråd handler om noget andet end om vindmøller skal være til lands eller til vands. Jeg kan se, at Niels K Sørensen og Lars Buhrkall forsøgte at dæmme op med et par indlæg, men de kom også til kort imod flooderne.



Angående de små vindmøller, så vil jeg nok hellere vende den om og spørge, hvad vi dog skal have imod, at nogle mennesker på den måde gerne selv vil bidrage til energiforsyningen..?
Skal de hellere købe en ny bil eller nyt køkken eller en jordomrejse, eller hvad er det egentlig for en adfærd, man kan ønske at fremtvinge ved at være imod små vindmøller..?



En vindmølle på 500W, der producerer til lager kan i princippet forsyne det hele. Du kan svejse, bage brød og smelte jern. Der er kun en begrænsning på det tidsrum, hvor du kan trække det store forbrug.






­­


I mine øjne helt fint, at folk køber økologiske gulerødder eller opstiller en vindmølle på 0,5 KW i baghaven, men bild mig ikke ind, at du kan bage og stege og brase og stryge dine skjorte på den effekt. En hårtørrer trækker 1,5KW, Et strygejern rask væk 2,0 KW. Måske din vindmølle kan trække en elektrisk tandbørste. DET ER TIL GRIN selvom 500W lyder af mere end 0,5 KW.

Går ud fra at du kender forskel på effekt W og energi wh
23-01-2018 00:03
Kosmos
★★★★★
(5371)
Måske din vindmølle kan trække en elektrisk tandbørste. DET ER TIL GRIN selvom 500W lyder af mere end 0,5 KW

- jeg fik for en del år siden eftermonteret en elektrisk vandvarmer i min bil; jeg tror, den var på 500 W. Så hvis vinden bare blæste den sidste time, før jeg skulle ud at køre, ville en sådan mølle have passet præcis!
23-01-2018 17:20
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Kosmos skrev:
Måske din vindmølle kan trække en elektrisk tandbørste. DET ER TIL GRIN selvom 500W lyder af mere end 0,5 KW

- jeg fik for en del år siden eftermonteret en elektrisk vandvarmer i min bil; jeg tror, den var på 500 W. Så hvis vinden bare blæste den sidste time, før jeg skulle ud at køre, ville en sådan mølle have passet præcis!


Og hvis du havde den p[ taget kunne den sikkert trække vinduesviskerne og spare nogle dråber benzin
23-01-2018 18:06
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og hvis du havde den p[ taget kunne den sikkert trække vinduesviskerne og spare nogle dråber benzin

- sådan: Altid rart med gode idéer!

Redigeret d. 23-01-2018 18:07
23-01-2018 21:42
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Niels Olsen skrev:

I mine øjne helt fint, at folk køber økologiske gulerødder eller opstiller en vindmølle på 0,5 KW i baghaven, men bild mig ikke ind, at du kan bage og stege og brase og stryge dine skjorte på den effekt. En hårtørrer trækker 1,5KW, Et strygejern rask væk 2,0 KW. Måske din vindmølle kan trække en elektrisk tandbørste. DET ER TIL GRIN selvom 500W lyder af mere end 0,5 KW.

Går ud fra at du kender forskel på effekt W og energi wh




Ja, og vi går ud fra, at en 0,5 kW vindmølle, som får fuld vind, den vil på to timer producere 1 kWh strøm, som vi lægger ind på et tabsfrit batteri.
Har du en hårtørrer, som trækker 2 kW, så vil den derefter kunne køre en halv time på batteriet.

Det gør ikke så meget, at de små vindmøller er til grin, hvis de blot alligevel får lov og ret til at eksistere og udvikle sig.
Alle med nogle år på bagen husker nok også, hvor meget Svend Aukens landvindmøller er blev hånet og gjort til grin. Men i dag har industrien udviklet sig, og Danmark kan nu producere den billigste strøm overhovedet med store landvindmøller. Den, der ler sidst, ler bedst.
Hvad der kan ske for de små vindmøller, hvis loven lempes og interessen igen øges, ved jeg ikke præcist. Og det er faktisk pointen.

På en måde er størrelsen på en vindmølle aldeles ligegyldig, fordi kapaciteten altid kan reguleres med antallet. Det er især prisen på den producerede strøm, som er interessant. Og nej, den er endnu ikke særlig god for små vindmøller.





­­
23-01-2018 22:10
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du er ikke engang ærlig overfor dig selv. Det er dit problem kort fortalt. At du ikke er ærlig overfor dig selv kommer tydeligt frem når du skriver således:

"Men i dag har industrien udviklet sig, og Danmark kan nu producere den billigste strøm overhovedet med store landvindmøller. Den, der ler sidst, ler bedst."

Hvis man indregner alle omkostningerne til backup og ekstra ledningsnet med mere, så har vindmøller ikke skyggen af chance for at konkurrere med traditionel strøm.
24-01-2018 00:32
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Jørgen Petersen skrev:

Du er ikke engang ærlig overfor dig selv. Det er dit problem kort fortalt. At du ikke er ærlig overfor dig selv kommer tydeligt frem når du skriver således:

"Men i dag har industrien udviklet sig, og Danmark kan nu producere den billigste strøm overhovedet med store landvindmøller. Den, der ler sidst, ler bedst."

Hvis man indregner alle omkostningerne til backup og ekstra ledningsnet med mere, så har vindmøller ikke skyggen af chance for at konkurrere med traditionel strøm.



Måske løgnere tror, at hver man lyver..

Nej, jeg kan ikke se, hvorfor vindmøllerne skulle betale for backuppen.

Og hvad er det for en økonomisk tankegang, som får dig til at fordre det. Er det planøkonomi fra det gamle sovjet eller bare en privat og moralsk let angribelig pærevællinge økonomi..?

Der eksisterer et frit EL-marked, i princippet ligesom der eksisterer et frit marked for mælk.
Vil du også sige til ham, der går i supermarkedet mandag morgen og køber mælk til halv pris, at mælken ikke er billigere der end i døgnkiosken, når udgifterne til døgnkiosken også skal regnes med..?
Og hvilket svar vil du få..?



Jeg savner dig i den tråd, som du kan finde link til i dette indlæg:
http://www.klimadebat.dk/forum/dansk-energipolitik-er-massemord--d7-e3354.php#post_65255



­
24-01-2018 17:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Der kræves som bekendt ikke backup kapacitet for at producere strøm via kedelkraftværker. Backup kapacitet er med andre ord blevet nødvendig efter at vi har fået ustabile elproducenter som vindmøller og solceller. Tilsvarende er det vindmøllerne og solcellerne som har nødvendiggjort en massiv udbygning af ledningsnettet.

Det er derfor let at se hvor omkostningerne til disse ting skal placeres. Det er således kun hvis man ikke har en objektiv tilgang til tingene, at man ikke kan se dette.
24-01-2018 17:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jørgen Petersen skrev:
@ Jakob

Der kræves som bekendt ikke backup kapacitet for at producere strøm via kedelkraftværker. Backup kapacitet er med andre ord blevet nødvendig efter at vi har fået ustabile elproducenter som vindmøller og solceller. Tilsvarende er det vindmøllerne og solcellerne som har nødvendiggjort en massiv udbygning af ledningsnettet.

Det er derfor let at se hvor omkostningerne til disse ting skal placeres. Det er således kun hvis man ikke har en objektiv tilgang til tingene, at man ikke kan se dette.


En god formulering Jørgen,som jeg kan tilslutte mig.
24-01-2018 18:12
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Kjeld og Jørgen >
I er tydeligvis ikke kommet længere end til damphjulet.



.


24-01-2018 18:15
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank - og du går stadig i træsko med halm.
24-01-2018 19:11
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Nu skulle denne tråd jo gerne være en opsang til vindmølleindustrien og ikke til andre energiforsyninger eller skribenter.


Men lad mig forklare det på denne måde:

Jørgen Petersens og Kjeld Juls elskede atomkraftværker og kulkraftværker er forældede og passer slet ikke til nutidens energisystem.
Både kul- og atomkraftværker er alt for dårlige til at skrue hurtigt op og ned for strømmen ( som vinden blæser og forbruget svinger ).
En gas generator kan fint klare sig i konkurrencen. Et vandkraftværk kan fint klare sig i konkurrencen. Begge dele kan endog benyttes til lagring af vindenergi.

Får man et økonomisk tab på kulkraftværker og atomkraftværker, så er det ikke vindmøllernes og slet ikke vindmølleindustriens skyld, men de investorer, som har købt kraftværkerne, der har kvajet sig.
At pålægge vindmøllerne ekstra byrder, fordi man støtter den oldnordiske teknologi, må være en upassende form for planøkonomisk reaktionær monopoldyrkelse.


Det er fint, at vindmølleindustrien fortsat arbejder på at blive bedre til at lagre vindenergi. Men den primære opgave må fortsat være at bygge endnu bedre og mere integrerbare vindmøller.


Frem for at pålægge den pressede vindindustri mere energilagring og backup, så ville det nok være langt bedre at fyre nogle atomfolk, som så kan påtage sig den opgave. Det kan de nok heller ikke finde ud af, men de laver måske endnu flere ulykker, hvis de går ledige.





­
24-01-2018 19:20
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Sådan er det når man kun har vind i hovedet - et kernekraftværk kan udmærket regulere ydelsen - hvis en teknologi er oldgammel,er det da vindmøller.
24-01-2018 19:42
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Kjeld Jul skrev:
Sådan er det når man kun har vind i hovedet - et kernekraftværk kan udmærket regulere ydelsen - hvis en teknologi er oldgammel,er det da vindmøller.



Hvad var det nu, i havde gang i med kedelkraftværker?



.


24-01-2018 21:29
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jakob skrev:
­




Jørgen Petersen skrev:

Du er ikke engang ærlig overfor dig selv. Det er dit problem kort fortalt. At du ikke er ærlig overfor dig selv kommer tydeligt frem når du skriver således:

"Men i dag har industrien udviklet sig, og Danmark kan nu producere den billigste strøm overhovedet med store landvindmøller. Den, der ler sidst, ler bedst."

Hvis man indregner alle omkostningerne til backup og ekstra ledningsnet med mere, så har vindmøller ikke skyggen af chance for at konkurrere med traditionel strøm.



Måske løgnere tror, at hver man lyver..

Nej, jeg kan ikke se, hvorfor vindmøllerne skulle betale for backuppen.

Og hvad er det for en økonomisk tankegang, som får dig til at fordre det. Er det planøkonomi fra det gamle sovjet eller bare en privat og moralsk let angribelig pærevællinge økonomi..?

Der eksisterer et frit EL-marked, i princippet ligesom der eksisterer et frit marked for mælk.
Vil du også sige til ham, der går i supermarkedet mandag morgen og køber mælk til halv pris, at mælken ikke er billigere der end i døgnkiosken, når udgifterne til døgnkiosken også skal regnes med..?
Og hvilket svar vil du få..?



Jeg savner dig i den tråd, som du kan finde link til i dette indlæg:
http://www.klimadebat.dk/forum/dansk-energipolitik-er-massemord--d7-e3354.php#post_65255



­


Vi har markedsøkonomi, enhver kan købe sin kærnemælk eller vindmølle, hvor han lyster. Bare politikerne holder sig borte med deres konkurrenceforvridende afgifter og forbud.
Jeg ville hellere have EL end gasopvarmning, men kommunen har forbudt os at bruge el. Nu er jeg afhængig af to forsyningskilder, Svigter strømmen er gassen ubrugelig.
Jakob find en bedre sag eller søg job hos Vestas.
25-01-2018 17:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du kan ikke snakke dig fra, at ustabile elproducenter som f.eks. vindmøller og solceller kræver masser at backup kapacitet. Tilsvarende kan du heller ikke snakke dig fra, at er det vindmøllerne og solcellerne som har nødvendiggjort en massiv udbygning af ledningsnettet. Tilsvarende kan du ikke snakke dig fra, at store landvindmøller medfører massive nabogener.
25-01-2018 22:21
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg snakkede med en den anden dag som påstår at det er ca. tre år siden man stoppede med at have backup. Han påstår at prisen styrer markedet så det køre helt at sig selv. Han udbyggede sin forklaring med at mange gartnerier og andre virksomheder har små kraftværker stående som sjældent kører, men de starter dem op når el priserne er høje nok til det. Der sker også indkøb fx fra Tyskland og Norge, men stadig til rimelige priser da markedet holder priserne nogenlunde i ro.

Jeg ved ikke hvor man tjekker sådanne påstande. Er der nogen som kan hjælpe?
25-01-2018 23:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg snakkede med en den anden dag som påstår at det er ca. tre år siden man stoppede med at have backup

- det er så uklart for mig, hvad der i sammenhængen menes med 'backup'!? Jeg opfatter 'backup' som el-produktion/-transport, der kan dække landets el-behov, når solen ikke skinner og det ikke blæser.
Der står noget om emnet her. Holger Skjerning har nogle udmærkede 'indspark', fx. dette.
26-01-2018 00:04
Jakob
★★★★★
(9287)
­­



@Jørgen Petersen

Det er da skønt, at et kulkraftværk slet ikke behøver backup, men hvad gør man så, hvis det går i stykker..?
Og hvad med al den billige vandkraft fra Norge, skulle vi sige nej til den, fordi vi ikke vil betale kablet, fordi du vil gøre dansk kulkraft kunstigt rentabel igen..??
Glem det dog.
Vindmøller på land sparer meget kabel, men hvis man tror, at vi kan undgå at trække mere kabel, eller at det bliver billigere at trække mere kabel senere, så tager man efter alt at dømme stort fejl.

Der er også gener ved at bo ved siden af en kulmine og i røgen fra et kulkraftværk. Danmarks kulforbrug dræbte f.eks. 1740 mennesker år 2017.
Jeg har ikke lyst til at regne ud, hvad det har betydet i ekstra sundhedsomkostninger for at se, om det er en god eller dårlig forretning at slå dem ihjel i forhold til de livreddende vindmøller. Dette døds regnestykke må du selv muntre dig med.

I forvejen har jeg svaret dig i denne tråd, fordi jeg ikke kan se, hvad prisen på kabler og backup har at gøre i en opsang til vindmølleindustrien:
http://www.klimadebat.dk/forum/dansk-energipolitik-er-massemord--d7-e3354-s40.php#post_65329
Er du uenig i de fire rapporter, som viser, at dansk landvindmøllestrøm er billigst, så vil jeg foreslå, at du diskuterer det med kilden.



@Morten Riber
­
Jeg tror måske, at du kan finde en del af svaret i delphis indlæg her:
http://www.klimadebat.dk/forum/dansk-energipolitik-er-massemord--d7-e3354-s40.php#post_65332





­
26-01-2018 00:17
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er du uenig i de fire rapporter, som viser, at dansk landvindmøllestrøm er billigst, så vil jeg foreslå, at du diskuterer det med kilden

- udmærket kommentar i 'Ingeniøren':

...Samtidig har vi lavet en del vindmøller der laver strøm som vinden blæser og ikke som vi bruger den. Forbruget har vist ikke at kunne flyttes af betydning. Ideen om HVDC er død fordi at når det blæser in Danmark blæser det også i vores nabolande.
Havvind kan måske konkurrere, men det er uden tilslutning. Tilslutningen til Krigers Flak ender på 2,5 mia kr, betalt over nettariffen, som henter pengene hos forbrugerne. Så det er et skjult tilskud til havvind.
Vi har stadigvæk ikke løst det største problem, nemlig hvordan at vi gemmer strøm billigt i stor skala.
Sagt på en anden måde er Danmarks energistrategi fejlslagen
26-01-2018 00:40
Jakob
★★★★★
(9287)
­­



@Kosmos


Der er jo nok ikke så underligt, at du kan finde en atomkraft tilhænger, som synes, at Danmarks energipolitik er fejlslagen, ligesom det heller ikke er så underligt, at en atomfan som du, synes, at det er en god kommentar. Om den objektivt set er god, er så et helt andet spørgsmål. Jeg synes nok, at det ser noget værre ud i Tjernobyl og Fukushima, og strømmen fra atomkraft er ikke engang billig.


Men hvis du ikke bryder dig om havvindmøller, fordi kablerne er for dyre, så bør du nok diskutere det med din gode ven Kjeld Jul, som du ellers lader til at være meget enig med i denne tråd:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591-s40.php#post_39062
såfremt vindenergien skal øges,skal det være fra havvindmøller.


Det vil være en god service, hvis du kan vænne dig til at skrive, hvem du citerer.




­
­
26-01-2018 10:09
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det vil være en god service, hvis du kan vænne dig til at skrive, hvem du citerer

- måske? For mit vedkommende er det som hovedregel udsagnet, der kommenteres - sjældent afsenderen.
Side 3 af 5<12345>





Deltag aktivt i debatten Vindmølleindustriens opsang:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Opsang til energisektoren925-04-2011 20:47
Opsang til mølleindustrien223-08-2009 22:47
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik