Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller dårlige for miljøet?

Side 14 af 14<<<121314
18-06-2020 17:16
Peter Villadsen
★★★★☆
(1419)
Sikke noget konspiratorisk sladder, aldrig set ringere.

En af grundene til UKs højere elpris end DK er, at de bruger meget naturgas til elproduktion.
Enanden årsag er UKs Carbon afgifts system.

Great Britain is traditionally the Northwestern European country with the highest electricity price. This is largely due to a high degree of natural gas electricity production and their Carbon Price Floor (CPF), which underpins the British CO2 price.
18-06-2020 23:17
Frank123
★★☆☆☆
(321)
@Peter Villadsen

Rapport fra Department for Business,Energy & Industrial Strategy,

Link: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/829006/Annual_Fuel_Poverty_Statistics_Report_2019__2017_data_.pdf

Konspiratorisk pladder?

Det må du lige forklare.
19-06-2020 10:20
Peter Villadsen
★★★★☆
(1419)
Det var ikke rapporten, der var pladder. Det var den tekst, der fulgte med i dette forum.
19-06-2020 11:13
Jakob
★★★★★
(7772)
­

@Frank123

Du kan vel se, at det er urimeligt at bebrejde vindmøllerne, at danske politikere har lagt afgift på strøm for at få penge til at give skattelettelser.

Men det er også noget skidt for både miljø og klima, at EL-prisen altid er den samme hos forbrugerne uanset hvor meget vindstrøm, der produceres.
F.eks. i dag er der ikke meget vind, og det er varmt. Jeg kunne måske godt tænke mig at starte EL-vandvarmerne og vaske noget tøj. Jeg kan også godt vente nogle dage og se, om der kommer mere vind, men hvorfor skulle jeg dog det, når EL-prisen hos mig altid er nøjagtigt den samme..?
Når jeg starter vandvarmningen, så skal der måske startes en gasgenerator mere, og det er knæk dyrt, og det skader klimaet, men min økonomi kan da være ligeglad med, hvor meget CO2-afgift, de lægger på gas, min EL-pris er altid den samme.

Tilsvarende med lagring af energi. Det kan jeg også, men hvorfor skulle jeg dog gøre det, når EL-prisen med afgift altid er den samme uanset, om det blæser så meget, at vindstrømmen på markedet er næsten gratis..?

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe vindmøllerne og klimaet. Men det irriterer mig grænseløst, at borgerne er frataget ethvert økonomisk incitament til at gøre det.
Kan du følge tankegangen og få øje på systemfejlen..?

­
19-06-2020 23:58
delphiProfilbillede★★★★★
(5857)
En af grundene til UKs højere elpris end DK er, at de bruger meget naturgas til elproduktion.

Se https://www.eia.gov/dnav/ng/hist/rngwhhdm.htm en Million Btu = 290 KWh energi og et gaskraftværk til 7 mio. pr. MW kapacitet kan yde 60 % el af gassen når det koster 45 kr/MWh at drive gaskraftværket.
20-06-2020 10:36
delphiProfilbillede★★★★★
(5857)
delphi skrev:

Se https://www.eia.gov/dnav/ng/hist/rngwhhdm.htm en Million Btu = 290 KWh energi og et gaskraftværk til 7 mio. pr. MW kapacitet kan yde 60 % el af gassen når det koster 45 kr/MWh at drive gaskraftværket.

Ved 6000 timers drift årlig og 20 års levetid og kapital til 2 % giver en en strømpris på 20,3 øre/KWh.

Hvis møller leverer strøm til 15 øre/KWh og møllerne leverer 60 % af behovet eller de leverer i 5300 timer og gaskraft leverer i de resterende 3500 timer af året så ender den samlede strømpris på 29,8 øre/KWh for konstant strømproduktion i alle årets timer
Side 14 af 14<<<121314

Deltag aktivt i debatten Vindmøller dårlige for miljøet?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik