Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller dårlige for miljøet?



Side 15 af 23<<<1314151617>>>
03-09-2022 12:43
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Forsyningskrisen opstår netop fordi at vindmøllerne ikke leverer når det er vindstille. I Nordeuropa har vi således opbygget vores el-forsyning på baggrund af vindenergi. Og når det ikke blæser så mangler vi strøm.


Vi har også 6 GW termisk kapacitet. Den høje pris skyldes forsyningskrisen.

VE er billigst.
03-09-2022 13:26
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Du forholder dig ikke til det centrale problem, og det er:

Forsyningskrisen opstår netop fordi at vindmøllerne ikke leverer når det er vindstille. I Nordeuropa har vi således opbygget vores el-forsyning på baggrund af vindenergi. Og når det ikke blæser så mangler vi strøm.

Den termiske kapacitet er alt for lille til at dække strømforbruget alene.
03-09-2022 13:44
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Du forholder dig ikke til det centrale problem, og det er:

Forsyningskrisen opstår netop fordi at vindmøllerne ikke leverer når det er vindstille. I Nordeuropa har vi således opbygget vores el-forsyning på baggrund af vindenergi. Og når det ikke blæser så mangler vi strøm.

Den termiske kapacitet er alt for lille til at dække strømforbruget alene.


Nej. Den termiske kapacitet er ikke for lille. Vi har over 6GW termisk kapacitet i DK og forbrug ligger typisk ved 4-5GW.
03-09-2022 15:31
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Du forholder dig ikke til det centrale problem, og det er:

Forsyningskrisen opstår netop fordi at vindmøllerne ikke leverer når det er vindstille. I Nordeuropa har vi således opbygget vores el-forsyning på baggrund af vindenergi. Og når det ikke blæser så mangler vi strøm.

Den termiske kapacitet er alt for lille til at dække strømforbruget i hele Nordeuropa, og når møllerne ikke leverer opstår problemerne.
03-09-2022 16:27
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Du forholder dig ikke til det centrale problem, og det er:

Forsyningskrisen opstår netop fordi at vindmøllerne ikke leverer når det er vindstille. I Nordeuropa har vi således opbygget vores el-forsyning på baggrund af vindenergi. Og når det ikke blæser så mangler vi strøm.

Den termiske kapacitet er alt for lille til at dække strømforbruget i hele Nordeuropa, og når møllerne ikke leverer opstår problemerne.


Der er da tilstrækkeligt med kapacitet. Eller er der blackouts i Nordeuropa for tiden? Nej, vel.
03-09-2022 16:40
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Prisen er bare mega høj når møllerne ikke leverer.
03-09-2022 17:12
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Prisen er bare mega høj når møllerne ikke leverer.


Det er de også der, hvor der ikke er så mange møller...

VE er billigst.
03-09-2022 20:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Prisen på strøm er mega høj når møllerne falder ud. Det er årsagen til den høje strømpris, som vi har nu.
03-09-2022 21:53
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Prisen på strøm er mega høj når møllerne falder ud. Det er årsagen til den høje strømpris, som vi har nu.


Det er det også der, hvor der ikke er så mange møller...

VE er billigst.
04-09-2022 09:38
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Vindmøller kan ikke lave strøm når det er vindstille vejr, og det er det altoverskyggende problem.

Hvis vi eksempelvis kunne gøre os uafhængige af russisk gas ved at opsætte vindmøller, solcelleanlæg og varmepumper, så var det så let. Flere vindmøller hjælper ikke på problemet med manglende strøm når det er vindstille. Nye vindmøller vil således blot producere en masse strøm når de gamle også gør det. Og de nye møller vil tilsvarende ikke producere strøm når de gamle ikke gør det.

Så længe vi ikke har teknologien til at gemme strømmen, vil det ikke nytte at opsætte nye vindmøller.

Hvis Vestas og de andre mølleproducenter havde teknologien til at løse vores elforsyningsproblemer, så ville de tjene stort på at levere og installere denne teknologi. Det gør de som bekendt ikke, for deres teknologi er i denne forbindelse ubrugelig.

Som det ses er det gået tilbage med aktiekursen på Vestas i år: https://www.euroinvestor.dk/markeder/aktier/vestas-wind-systems/75225
Husk at kigge på 1 år frem for 1 dag.

Olieselskabernes aktier er i samme periode steget rigtig pænt, også er olieprisen endda kun stege en brøkdel af prisen på el.
Redigeret d. 04-09-2022 10:28
04-09-2022 10:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Vestas og deres møller kan som nævnt ikke levere strøm når der rigtig er brug for den. Olieselskaberne kan derimod levere. Og det både energi til forbrugerne og overskud til aktionærerne. Det er også derfor at aktierne i olieselskaberne stiger og aktierne i vindmølleselskaberne falder.
04-09-2022 11:37
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Vestas og deres møller kan som nævnt ikke levere strøm når der rigtig er brug for den. Olieselskaberne kan derimod levere. Og det både energi til forbrugerne og overskud til aktionærerne. Det er også derfor at aktierne i olieselskaberne stiger og aktierne i vindmølleselskaberne falder.

Hvad mener fu med vindmølleselskaber?

Dem der bygger eller dem der driver møllerne?
04-09-2022 12:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er også derfor at aktierne i olieselskaberne stiger og aktierne i vindmølleselskaberne falder

- just dét:

EU:s klimatsatsningar har varit enorma, men resultaten är dåligt kända av allmänheten på vilka experimentet genomförs. En mängd relevanta frågor hänger obesvarade i luften.

Har EU:s medlemsstater minskat sina utsläpp?

Har de reducerat dem på ett kostnadseffektivt sätt?

Sätter politiken övertygande exempel för andra länder att följa?

Har en självbärande och internationellt konkurrenskraftig grön ekonomi uppstått i Europa?

Hur mycket har det gröna experimentet kostat?

Betraktat från utsidan kan noteras att regeringarnas entusiasm för grön politik i över trettio år har ökat. Det är ett misstag att tro det beror på att det fungerar. De kör på för att de är för nära sina misstag för att se dem. Men ibland för att det är det effektivaste sättet att dölja dem. Ingen är så blind som den som inte vill se...
04-09-2022 12:58
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
One down, three to go.
Tilknyttet billede:

04-09-2022 13:08
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Som det ses er det de fossile brændstoffer som trækker det stor læs i energiforsynningen.
Tilknyttet billede:

04-09-2022 13:17
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Som det ses er det de fossile brændstoffer som trækker det stor læs i energiforsynningen.


Og det bliver mindre og mindre.
Tilknyttet billede:

04-09-2022 13:18
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Konsekvenserne af den megen vindenergi, som vi har i Europa ses tydeligt på el-prisen.
04-09-2022 15:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Tak til Kosmos for et både interessant og relevant indslag. Her bringes deres konklusion fri oversat:

"Konklusionen er, at selv med beregninger fra konservative grunddata fra IPCC vil effekten for alle de milliarder af milliarder, der bruges på kuldioxidjagt, ikke være målbar. Hvis man stadig vil prioritere kuldioxidjagt, er det naturligvis et globalt problem, og så må prioriteten være, at man får Kina, Indien og Rusland med i jagten. De tegner sig for 42 % af de globale emissioner, hvilket er 420 gange mere end Sverige.
Men Rusland opgiver Paris-aftalen, og Kina afbryder klimasamarbejdet med USA. Kina bygger hurtigt nye, højteknologiske, fossilfyrede kraftværker. Deres og Indiens fiktive klimamål lander i 2050-2060. Ingen mand vil huske, hvordan den igangværende idioti af aktivistisk påvirket kuldioxidjagt kunne få lov til at fortsætte i 2020'erne!"
04-09-2022 15:42
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
China to remain renewable energy leader with strong capacity growth in 2022, despite subsidies phase-out

https://www.scmp.com/business/china-business/article/3161732/china-remain-renewable-energy-leader-strong-capacity-growth
04-09-2022 16:34
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Men stigningen i kulkraft stiger langt hurtigere. Som bekendt har vi i stor stil udfaset kulkraft i Europa men det har de ikke i Fjernøsten. Derfor er forbruget af kul ikke faldet. Læs selv:
https://reo.dk/?p=2728
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-09-2022 16:37
04-09-2022 20:41
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Det tager lidt tid, at vende et stort skib.

While China has been focusing on reducing the relative share of coal in its energy consumption in the last five years, a figure which fell from 64% in 2015 to 57% in 2020
04-09-2022 20:46
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Nu skal man ikke tro på alt hvad der bliver sagt.
04-09-2022 20:53
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Nu skal man ikke tro på alt hvad der bliver sagt.


Nemlig, man skal ikke tro noget som helst du påstår.
04-09-2022 20:55
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jeg holder mig til fakta. Du fremsætter ubegrundede alarmistiske budskaber i tide og utide.
04-09-2022 21:02
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Jeg holder mig til fakta. Du fremsætter ubegrundede alarmistiske budskaber i tide og utide.


De eneste Fakta du kender til er dem med de gule skilte.
04-09-2022 21:03
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Vi kan starte med denne
Tilknyttet billede:

04-09-2022 21:06
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Vi kan starte med denne

Øget plantevækst reducerer opvarmning en smule, men ikke nok.
04-09-2022 21:07
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Når denne klode bliver grønnere og mere frodig, så bliver der bedre forhold for såvel planter, dyr og mennesker.
04-09-2022 21:10
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Når denne klode bliver grønnere og mere frodig, så bliver der bedre forhold for såvel planter, dyr og mennesker.


I Europa dør der samlet set flere pga. temperatur.
04-09-2022 21:12
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Nej forholdende for os mennesker bliver bedre og bedre og derfor lever vi længere og længere.
04-09-2022 21:18
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Jørgen Petersen skrev:
Nej forholdende for os mennesker bliver bedre og bedre og derfor lever vi længere og længere.


Der dør flere og flere i Europa pga af temperatur.
RE: Elpriser 5-Sep-202205-09-2022 12:38
John Niclasen
★★★★★
(6429)
I fortsættelse af Elpriser 28-Aug-202228-08-2022 09:34

Selvom elprisen i Danmark før skatter og afgifter i perioder nåede over 600 EUR/MWh, tog den for hele den forgange uge samlet et hak nedad og landede på knap 500 EUR/MWh.

Kilde: NORD POOL
Tilknyttet billede:

RE: Elpriser pr. time seneste 10 dage05-09-2022 12:41
John Niclasen
★★★★★
(6429)
I fortsættelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftet er elpriserne time for time de seneste 10 dage.

Som man ser, nåede prisen i perioder over 750 EUR/MWh.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-09-2022 12:42
13-09-2022 16:45
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Iflg. Energinet er den danske vindproduktion på 5,2MW og vort samlede strømforbrug er 4,1MW. Der blæser en stridt vind, Ja, så må alle da være glade. Vor fossile kraftværker kan stoppe produktionen. Nå ikke!
Vindmøller producerer 127% af det samlede forbrug.

Hvorfor skal jeg betale 5,96kr pr KWh her klokken 18:00.

Jo vi eksporterer det meste til Norge, Sverige, Holland og Tyskland.

Hvad er så ideen med danske vindmøllerne?

Er der nogen der kan svare på det?
Redigeret d. 13-09-2022 16:47
13-09-2022 17:44
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Frank123 skrev:
Iflg. Energinet er den danske vindproduktion på 5,2MW og vort samlede strømforbrug er 4,1MW. Der blæser en stridt vind, Ja, så må alle da være glade. Vor fossile kraftværker kan stoppe produktionen. Nå ikke!
Vindmøller producerer 127% af det samlede forbrug.

Hvorfor skal jeg betale 5,96kr pr KWh her klokken 18:00.

Jo vi eksporterer det meste til Norge, Sverige, Holland og Tyskland.

Hvad er så ideen med danske vindmøllerne?

Er der nogen der kan svare på det?


Tja, liberalismens glæder...

Nogle flere møller, så der produceres mere end der kan eksporteres, så falder prisen, når det blæser som nu.

Ikke alle termiske værker lukker ned, når vind producerer mere end forbrug. Det skyldes formentlig, at vind er tilsluttet med load following eller load supporting invertere og der skal være nogle kraftværker i gang, der kan styre 50Hz svingningen.
RE: En dum beslutning13-09-2022 17:55
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Frank123 skrev:
Hvorfor skal jeg betale 5,96kr pr KWh her klokken 18:00.

Ja, det er godt nok en høj pris.

Elpriserne fastsættes dagen før
Hver dag får elbørsen information fra energiproducenterne og elleverandørene om mængden af strøm, der skal fragtes mellem de forskellige områder på markedet den efterfølgende dag.

Nord Pool publiserer hver dag omkring klokken 13-14 elpriserne for den efterfølgende dag.

Kilde: Dagens elpris @ el.nu

D.v.s. vi kan checke Nord Pool og se, hvad prisen bliver i morgen.

Af vedhæftede graf over elprisen i Danmark iflg. Nord Pool kan man se, at prisen er faldet lidt siden i går, men at den stiger til over gårdagens pris i morgen.

Kilde: Market Data @ Nord Pool

Frank123 skrev:
Hvad er så ideen med danske vindmøllerne?

Som jeg ser det, er opsætning af en masse vindmøller i Danmark nok den dummeste beslutning af danske politikere i historien. Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om noget, der var lige så dumt.
Tilknyttet billede:

13-09-2022 19:35
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
John Niclasen skrev:
Som jeg ser det, er opsætning af en masse vindmøller i Danmark nok den dummeste beslutning af danske politikere i historien. Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om noget, der var lige så dumt.


Selvfølgelig kan du ikke det...

https://www.enelgreenpower.com/our-offer/energy-mining-industry
13-09-2022 20:45
Frank123
★★☆☆☆
(384)
Ja, som sædvanligt er der ingen der svarer på mit spørgsmål, andre end John Niclasen.
Jeg forstår ikke regeringens planer, vi bygger vindmøller og vindmøller, alt sammen for at få grøn energi, visse steder kan jeg læse at vindstrøm er gratis. I dag hvor vindmøller producerer 130% i forhold til vort samlede strømforbrug, hvordan kan jeg så sidde med en pris på kr 4,34 basis pris (uden afgifter, abonnement og moms). Det er godt nok en voldsom mere end 20 gange prisen jeg betalte i 2015, hvor basisprisen var kr 0,2112.

Møllestrøm gratis??????

Det er da det mest sindsyge middelalderteknologi der hermed indføres af politikere der ingen indsigt har i emnet.
RE: Sol og Vind Firedobles13-09-2022 21:43
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Energinet skriver:

VI SKAL FIREDOBLE SOL OG VIND

De seneste 40 år har vi i Danmark indpasset 7 GW vind og sol i elsystemet. På blot 8 år skal vi firedoble det tal. En kæmpe opgave, som presser elsystemet.

Der står ingen dato, men ud fra grafikken ser det ud til, det er fra i år, 2022.

Gid at vide, hvad det får af konsekvenser for samfund og natur?
Tilknyttet billede:

13-09-2022 22:14
Robert Wagner
★★★★★
(3555)
Frank123 skrev:
Ja, som sædvanligt er der ingen der svarer på mit spørgsmål, andre end John Niclasen.
Jeg forstår ikke regeringens planer, vi bygger vindmøller og vindmøller, alt sammen for at få grøn energi, visse steder kan jeg læse at vindstrøm er gratis. I dag hvor vindmøller producerer 130% i forhold til vort samlede strømforbrug, hvordan kan jeg så sidde med en pris på kr 4,34 basis pris (uden afgifter, abonnement og moms). Det er godt nok en voldsom mere end 20 gange prisen jeg betalte i 2015, hvor basisprisen var kr 0,2112.

Møllestrøm gratis??????

Det er da det mest sindsyge middelalderteknologi der hermed indføres af politikere der ingen indsigt har i emnet.


Jeg svarede dig vist også.

Pga. af krigen Ukraine og udfald af halvdelen af de franske a-kraft reaktorer er det europæiske elmarked maks presset.

Da der er fri elmarkedet, er det udlandet, der køber så meget strøm som ledningerne kan klare.

Hvid der var mere kapacitet af vind, så der blev produceret mere end der kan eksporteres, så ville elprisen falde.
Side 15 af 23<<<1314151617>>>





Deltag aktivt i debatten Vindmøller dårlige for miljøet?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik