| 17-01-2026 14:58 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7987) |
Jeg snakker om at skyde ulvene. Ikke alt muligt andet. |
| RE: Det handler måske om lidt mere end bare ulve..21-01-2026 12:14 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg håber, at andre får mere ud af det: ![]() Jørgen Petersen skrev: En anden dag er det ikke ulve, men måske en farlig mose, som et barn forvilder sig for tæt på. |
| 21-01-2026 13:00 | |
Borgerne i Oksbøl vil helt klart vælge at skyde ulvene. I Jylland vil det store flertal af befolkningen helt klart også vælge at skyde ulvene, hvis de fik muligheden. En mose er noget helt andet. Den bliver liggende hvor den nu engang ligger. |
| RE: Beredskabsvindmølle spotter brand21-01-2026 20:22 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Ikke mindst bør vi også glæde os ved tanken om, at de gode beredskabsvindmøller vil kunne konfigureres til at spotte brand. Scenariet på nedenstående billede viser en lille naturbrand. AI'en i beredskabsvindmøllens tårn kan ikke altid forhindre sådanne antændelser. Men i kraft af kontinuerlig kyndig overvågning, så kan den ofte meget hurtigt tilkalde hjælp, før branden bliver stor. Ofte vil den måske endda være så hurtig, at den selv kan slukke branden med en drone, som bærer en lille pulverslukker. Jeg har stadig problemer med at få billedgeneratoren til at vise vandkanoner, som jeg vil have dem. Det gælder både for Beredskabsvindmøller i oplandet, som her, og for lufthavnsvindmøllerne. Men de findes i mange versioner, og teknologen er der: https://dk.foredesecurity.com/fire-monitor/fixed-remote-fire-monitor/ En vandkanon på vindmølletårnet vil ikke kunne slukke branden på billedet, men den vil kunne give en meget effektiv beskyttelse tættere på vindmøllebunkeren. Det må jo nok kunne justeres ind, så Vicevært Jensen godt kan gå udenfor og tænde sin pibe, uden han får en tordenskylle, og ligeledes må det være muligt at fritage en bålplads. Det kan man nok få noget sjov ud af, men en mere daglig og værdifuld fryd over god synergi kan man måske opleve, hvis vandkanonen f.eks. også kan programmeres til automatisk kunstvanding af borgernes køkkenhaver efter behov. Tilknyttet billede: ![]() |
| 21-01-2026 22:33 | |
Folk ønsker ikke disse vindmonstre i deres nabolag. |
| RE: Besøge en Beredskabsvindmølle..??22-01-2026 11:04 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Det er måske relevant at gøre opmærksom på, at uanset, hvor brændende man ønsker det, så bør ingen sætte næsen op efter at blive forkælet med beredskabsvindmøller og overlevelsesbunkere i deres eget lokalområde. Nogle af udfordringerne er store, og de kompetente spillere, som skal gøre det muligt, er ikke fuldtallige på banen endnu. Mig bekendt er den første prototype hverken tegnet eller bygget endnu. Ikke engang på globalt plan. Multirotormodellen fra Vestas er heller ikke testet færdig endnu. Det må skulle begynde med nogle flere testvindmøller og pilotprojekter. Men den landsskadelige danske vindmøllemodstand kombineret med politisk sløseri vil sandsynligt føre til mere skrabede udgaver og dårligere løsninger. Forskningsmidler blev hellere sendt til Mars end brugt på vindmølleintegration, og man kan ikke indhente 15 års forsømt forskning på en måned. Der er tilmed nogle tekniske "detaljer", som fordrer ingeniørkunst ud over det sædvanlige og formentlig en del tidskrævende og mislykkede forsøg. Når jeg alligevel tror, at det har en chance, så skyldes det Forsvaret og Beredskabet. Jeg er på forhånd fuldstændigt overbevist om, at de kan se det livreddende og økonomiske potentiale. Og i dag er der måske ligefrem en chance for, at de også kan få bevilget noget af det. De kunne måske begynde med at tildele en testvindmølle til hver kaserne i riget og til enhver lufthavn på Grønland. Danmarks lufthavne med velkendte vindforhold kan man nok hurtigere tage mere alvorligt fat på. Både Københavns lufthavn og Billund har masser af plads. Med god planlægning, så kan beredskabs- og forsvarsvindmøller heldigvis sagtens opstilles længe før modulerne er færdigoptimerede. Nedenstående er et bud på et topmodul til en lufthavnsvindmølle. Tilknyttet billede: ![]() |
| 22-01-2026 12:08 | |
Du er bidt af en gal vindmølle. Du anser dem som løsningen på alt. |
| RE: Kloge danske vindmøller kan hjælpe Ukraine23-01-2026 12:30 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Nej, men i modsætning til dig, så lægger jeg i det mindste ikke VE for had, fordi jeg elsker fossilt brændsel og ønsker at fremme GW på bekostning af Rigets sikkerhed, hele verdens fremtid og Ukraine. https://www.dr.dk/nyheder/penge/100-kilometer-til-fronten-vestas-skal-bygge-kaempe-vindmoeller-i-ukraine 100 kilometer til fronten: Vestas skal bygge kæmpe-vindmøller i Ukraine Det er ganske enkelt for ærgerligt for både Ukraine og Danmark, hvis ikke disse vindmøller udvikles til at tåle strabadser og yde et optimalt bidrag. Der er behov for mange fokusområder, men hvad vindmøller angår, så har Danmark stadig en særlig ekspertise, som må forpligte. |
| 23-01-2026 13:53 | |
Du har ikke forstået en brik af hvad jeg siger. Men det er du nok heller ikke interesseret i for så kan du ikke blive i din vildfarelse. Jeg siger bl.a. at strømproduktion via sol og vind er dyrt hvis man har det i store mængder. Tilknyttet billede: ![]() |
| 25-01-2026 21:11 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha Du er en større tåbe end jeg troede.... |
| 25-01-2026 21:11 | |
Du forstår ikke hvad jeg snakker om. Dit intellektuelle niveau er alt for lavt. |
| 25-01-2026 21:12 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha Du er en større tåbe end jeg troede.... |
| 25-01-2026 21:13 | |
Du forstår ikke hvad jeg snakker om. Dit intellektuelle niveau er alt for lavt. |
| 25-01-2026 21:27 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
| 25-01-2026 23:00 | |
Du forstår ikke de store, vigtige og alt afgørende sammenhænge i vores samfund. Det er du desværre ikke den eneste som gør, for der er virkeligt mange tåber, som kun kan forholde sig til ligegyldige bagateller. |
| 25-01-2026 23:21 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
| 26-01-2026 08:25 | |
Du forstår ikke de store, vigtige og alt afgørende sammenhænge i vores samfund. Det er du desværre ikke den eneste som gør, for der er virkeligt mange tåber, som kun kan forholde sig til ligegyldige bagateller. Samtidige er dine primitive beregninger helt ubrugelig og ofte misvissende. De fortæller intet om hvorfor samfundet udvikler sig som det gør. |
| 26-01-2026 09:34 | |
| Peter Villadsen★★★★★ (3311) |
https://www.linkedin.com/posts/energistyrelsen_energistyrelsen-har-i-dag-givet-danmarks-activity-7421461707870347264-nrCo?utm_source=share&utm_medium=member_ios&rcm=ACoAAAIIOBEBDxkTgxeDz4efiv9uBDjyBcl0Q44 |
| 26-01-2026 10:12 | |
Og så er der lige spørgsmålet: Hvem skal betale? Havvindmølleparker er som bekendt en dårlig forretning. |
| 26-01-2026 11:33 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Alzheimer Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha...der er INGEN der gider at se flere af dine Alzheimer gentagelser... Tag og skrid eller hold dig til at gentage dit vrøvl i de tråde du selv starter...skide stalker svin... Du er en større tåbe end jeg troede... Må du og alle der nogensinde har holdt af dig blive genfødt som rotter i uendelige tider... |
| 26-01-2026 12:40 | |
Prøv at forholde dig til fakta. Bare for en gangs skyld
Tilknyttet billede: ![]() |
| 26-01-2026 23:20 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Alzheimer Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha...der er INGEN der gider at se flere af dine Alzheimer gentagelser... Tag og skrid eller hold dig til at gentage dit vrøvl i de tråde du selv starter...skide stalker svin... Du er en større tåbe end jeg troede... Må du og alle der nogensinde har holdt af dig blive genfødt som rotter i uendelige tider... |
| 27-01-2026 07:41 | |
Prøv at forholde dig til fakta. Bare for en gangs skyld. Det er blandt andet denne: Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Krydspejling fra en enkelt vindmølle29-01-2026 02:31 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Var der mon nogen, som overvejede at blande sig konstruktivt i det tekniske, når koordinater på nødstedet, fjendtlige soldater, påsat brand, ulve osv. skal findes ved krydspejling fra to vindmølletårne.? To vindmølletårne er selvfølgelig bedst, men et enkelt alene må ofte også kunne gøre jobbet. Når der nu er så meget liv i tråden om vindmøller i krig, og hvis krydspejling ikke i mellemtiden er blevet forhistorie, så er der måske andre, som vil forklare, hvordan.? |
| 29-01-2026 06:06 | |
I forhold til ulve så skal man bare skyde dem. Gør man det, så bliver de sky og holder sig på lang afstand af mennesker. Det kræver ikke store investeringer, kun en lovændring. |
| RE: Thor Havvindmøllepark31-01-2026 16:17 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Peter Villadsen skrev: -- Thor Havvindmøllepark, Danmarks største, forventes i fuld drift i 2027 og vil forsyne over 1 mio. husstande med 1.000 MW strøm fra 72 møller. 1 GW vindkraft opbygget på 3 år. -- Det kan vi som civilister vist godt være bekendt. Tyskerne vil helst kun investere i vindmøller hjemme, men de har gjort en undtagelse. Scenario - Udfordring til Havs: Hvis vi leger, at du var kaptajn på en fjendtlig ubåd, og du ville skjule dig, ville du så forsøge at lægge dig i "ly" i en havvindmøllepark som Thor, eller ville du hellere sejle i en meget stor bue udenom.? |
| 31-01-2026 16:36 | |
Thor Havvindmøllepark kan IKKE vil forsyne over 1 mio. husstande med strøm. Når det er vindstille, så laver vindmøllerne ingen strøm, og så skal strømme komme et andet sted fra. |
| RE: Vingefri vindmølletårne...14-02-2026 08:43 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Hvis Forsvarschefen og Beredskabschefen af hensyn til Danmarks og borgernes sikkerhed gerne vil have mange landvindmøller i deres regi, men det må de som her ikke for nogle folkekære politikere, må de så i stedet få mange tårne uden vinger.? |
| 14-02-2026 09:28 | |
Der er ikke plads til flere vindmonstre i det danske landskab. Derfor er der mange politikere som protesterer. |
| RE: Hvad er et vindmonster.?14-02-2026 21:29 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Vil det sige, at alt, hvad der rager mere end måske 10 meter op over jordoverfladen, er et vindmonster.? Hvad er definitionen på et "vindmonster".? Men hvis det forholder sig sådan, så er det selvfølgelig omsonst at forsøge på at ændre designet ved evt. at gøre tårnet helt vingeløst og mere kunstnerisk oppe i tiden. Det vil kort og godt udelukke, at danske soldater kan få tårne til hjælp. Jeg tænkte ellers, at en designændring måske kunne gøre Forsvarets tårne nemmere for dig og Ane Cortzen at sluge. Men så nemt er det åbenbart ikke at finde et politisk kompromis.? Tilknyttet billede: ![]() |
| 14-02-2026 22:54 | |
Nabogenerne ved disse monstre er åbenlyse. |
| RE: Tårne for enhver smag til forsvaret...14-02-2026 22:55 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Hvis Danmark havde olien til det, så måtte Jørgen Petersens vådeste drømme for danske tårne i krig nok se ud som på nedenstående billede. Jeg ved ikke, om man kan forstå, at det ikke ligefrem er det nemmeste udgangspunkt for et politisk kompromis om den tekniske udvikling af effektive vindmøller til Forsvar og Beredskab..? Tilknyttet billede:
Redigeret d. 14-02-2026 22:57 |
| 14-02-2026 22:58 | |
Bortset fra olien i Nordsøen, så er der ikke olie i den danske undergrund. |
| RE: Demokratisk udviklet vindmølleteknologi til Forsvar og Beredskab15-02-2026 01:25 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Men i Danmark kan der næsten altid findes et politisk kompromis, og de stridende parter vil normalt altid være meget stolte, fordi det lykkedes dem at nå til enighed. Tilknyttet billede: ![]() |
| 15-02-2026 07:57 | |
Du drømmer. Lad det nu være op til forsvaret at afgøre, hvordan man bedst forsvarer Danmark. |
| RE: Hvad er danske soldaters liv værd.?15-02-2026 11:27 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Ja, nu hvor du har opstillet demokratiets politiske begrænsninger, som Forsvaret skal underlægge sig, så kan du jo roligt overlade det til dem. Og jeg har forstået din indstilling. Dybest set regner du ikke danske soldaters liv for andet end kanonføde. Hvis du ikke har aftjent værnepligt, og du ærligt ønskede at overlade det til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, så burde du være gået en stor bue udenom denne debat, eller i det mindste have undladt at opstille nogen som helst begrænsninger. Jeg har heldigvis ingen sønner, der skal forsvare Danmark på de betingelser, så jeg må nok hellere bruge tiden mere fornuftigt og indstille mig på fremtiden med et mere relevant kursus i sprog. Я многократно благодарю вас за поучительную дискуссию, и, конечно же, я постараюсь понять, что автобус с русскими, которых много лет назад в Крыму грубо избила банда украинцев, до сих пор не отомщен. Это должно стать естественной частью языкового курса. И да, я также считаю, что мне следует научиться говорить, что Йорген Петерсен заслуживает российской медали за подрыв датской демократии, и его следует упомянуть как хороший пример в готовящихся к изданию датских школьных учебниках для ежедневного изучения русского языка. |
| 15-02-2026 12:12 | |
Sluder og vrøvl, men lad det nu være op til forsvaret at afgøre, hvordan man bedst forsvarer Danmark. |
| RE: Danmark er stadig et demokrati15-02-2026 23:37 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Danmark er endnu ikke et militærdiktatur, hvor Generalerne kan råde frit. Og hvis du bare vil vente og se, hvad Forsvaret vælger, så gør det dog hjemme i stedet for her. Vælg et tekstbehandlingsprogram, så du kan spamme og floode med dig selv off-line, hvor du ikke bryder forum spillereglerne og skader demokratiet med det. Her i overensstemmelse med emnet, og hvad der burde være en respektfuld teknisk debat uden politisk spam og dominans, må jeg stadig vente forgæves på en skribent, som f.eks. er intelligent nok til både at kunne forstå og forklare, hvordan man med forholdsvist simpel teknologi og blot et enkelt vindmølletårn vil være i stand til at pejle og fastslå koordinaterne på fjendtlige enheder, der befinder sig i overvågningszonen. Og ikke mindst, hvordan et meget stort område vil kunne overvåges langt bedre af betydeligt færre soldater, som tilmed får bedre arbejdsforhold f.eks. i Nuuk frem for at være udstationeret på uriasposter i ødemarken. |
| 16-02-2026 08:43 | |
Danmark er helt klart ikke et militærdiktatur. Og det skal det heller ikke være. Men det er nu engang militæret, der sidder på den militærfaglige ekspertise. De ansvarlige politikere skal derfor lytte til dem i militærfaglige spørgsmål. Og ikke til alle mulige kværulanter, som tror at de har kendskab til alt imellem himmel og jord. |
| RE: Ekspertise i det uprøvede.?16-02-2026 20:25 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg tror måske, at der kun er en enkelt person i Danmark, som ikke let kan forstå, at det er begrænset, hvor meget ekspertise nogen kan forventes at have vedrørende forsvarsvåben, som endnu langt fra er færdigudviklede. Men at høje punkter er gode at besidde, hvis man vil holde øje med fjenden, stå brandvagt, sprøjte langt med vandkanon, formidle signaler, beskytte sig imod flodbølge osv. det er jeg dog særdeles sikker på, at de godt ved. Det er så indlysende og i øvrigt vel illustreret i dette emne, at der nok tilsvarende kun er en enkelt person i Danmark, som endnu ikke kan fatte det. Derfor må det mest interessante i det videre forløb logisk være i hvor høj grad regeringen vil give fabrikker, Energinet, Forsvar og Beredskabsstyrelse osv. mulighed for og pligt til at udvikle, integrere og opstille vindmøllerne. Jeg vil håbe, at min pointe er trængt igennem spamskyen. Dette forum er pt desværre et usundt sted at være med en udviklende klimateknisk diskussion. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Varmepumper i krig | 4 | 11-01-2026 23:04 |
| Solceller i krig | 6 | 04-01-2026 12:04 |
| Klima og krig | 3 | 14-04-2019 06:40 |
| Mere krig.. | 62 | 21-09-2013 14:12 |
| Burma - Krig igen..?? | 4 | 14-05-2008 14:10 |
| Artikler |
| Vindenergi |
| Vindmøller |
| Nyheder | Dato |
| Opvarmning skaber iskold krig om Arktis | 30-03-2009 14:43 |