| 16-02-2026 20:32 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7987) |
Det er nu engang militæret, der har den bedste militærfaglige ekspertise. De ansvarlige politikere skal derfor lytte til dem i militærfaglige spørgsmål. Og ikke til alle mulige kværulanter, som tror at de har kendskab til alt imellem himmel og jord. |
| RE: Hvor skal pengene til oprustning komme fra.?18-02-2026 17:15 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg ved ikke, om nogen har overvejet, hvor pengene til oprustning skal komme fra. Det er jo nyt og ukendt land, som med klimapolitikken, så de må nok hellere begynde med at oprette et panel (gerne internationalt), som først skal skrive en rapport, der beviser nødvendigheden, så politikerne får et bredere grundlag at tage stilling på. Forinden må de tilsvarende som med klima indkalde til en stor konference, hvor der også kommer alternative eksperter, som politikerne skal lytte til, så vi er helt sikre på, at de får alle aspekter med til det kommende udvalgsarbejde for en ny 35-års plan... Det må vel bestemt være rimeligt at bede om, at oprustningen kan dokumenteres rentabel. Hvor er vi ellers henne.? Men skulle man være interesseret i økonomien for vindmøller som en del af oprustningen, så er der lidt her fra AI, som det kan være relevant at dele:
For 25 millioner kr. kan du betale årslønnen for cirka 55 til 80 professionelle soldater i den danske hær, afhængigt af deres erfaring og tillæg.
En vindmølle er i virkeligheden det perfekte "bløde" mål: Den er billig nok til at vi kan erstatte den, men dyr nok til at fjenden spilder sine bedste våben på den. Det kaldes omkostnings-imponering, og det er præcis det samme princip, Ukraine bruger med billige droner mod dyre kampvogne. |
| 18-02-2026 17:52 | |
Oprustningen kan ikke gøre op i penge. Manglende oprustning er at spille hasard med vore fremtid. |
| RE: Vindmøller på statens arealer16-03-2026 17:12 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Nu er der da i det mindste en forhenværende Forsvarsminister, der kan tale for andet end bare at købe mange flere soldater og droppe udfasning af gasfyr og sprøjtemidler: https://www.dr.dk/nyheder/indland/soeren-gade-vil-have-vindmoeller-og-solceller-op-paa-statens-arealer-han-er-ude-og-loese-et-problem Staten bør tage et større ansvar for den grønne omstilling. Sådan lyder det fra folketingskandidat Søren Gade (V), der derfor foreslår at sætte solceller og vindmøller op på statens egne arealer. ...og selvfølgelig også statens egne vindmøller til statens eget Forsvar... ville jeg betinge. Han nævner ikke beredskabs- eller forsvarspotentialet med et eneste ord. Men mon ikke, at han godt ved, at det er det, der skal i spil for at få dem opstillet. Det er ikke helt sikkert, han er jo fra samme parti. Man behøver heldigvis ikke sige nu eller aldrig, når det gælder vedvarende energi, for det er kun alternativerne, der slipper op. Men det logiske pres for at udbygge hurtigt med landvindmøller har aldrig været større. |
| 16-03-2026 20:44 | |
Ingen ønsker af være naboer til disse vindmonstre. Naboerne skal vel ikke bare tromles ned af de politisk korrekte holdninger? |
| 21-03-2026 14:02 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Det har stadig ikke meget med teknologi at gøre, men når Forsvarets vindmøller bliver opstillet, så formoder jeg, at det vil være en dyb militær hemmelighed, som ingen må vide noget om. Skulle nogle naboer alligevel finde ud af noget, så får de mundkurv og skyklapper på. Naboerne har ikke noget at sige om, hvor vindmøllerne skal op, og de bør ikke gøre indsigelser før måske, når de er sat i drift. Forsvaret vil i forvejen have konsulteret naturfolk, og de har heller ikke noget afgørende at sige, men vil derimod spille en større rolle når vindmøllerne i drift skal bidrage til naturbeskyttelse. Skulle der alligevel imod forventning og passende opførsel være naboer, som afslører hemmeligheder og i høj grad siger nej til Forsvarets vindmøller, så må de straks belønnes med optagelse i Forsvaret til frivilligt arbejde, hvor de vil blive bedt om at løse de opgaver, som vindmøller skulle løse. Det vil for en stor del sige døgnovervågning fra trætoppe og straks registrere og indberette enhver unormal hændelse til andre naboer, som så kan rykke ud og se nærmere på fænomenerne. Uden vindmøller kan der nok ikke blive råd til meget udstyr, og de må sikkerhedsmæssigt mere eller mindre sejle deres egen sø. Men de må tildeles motionscykler med dynamoer, så de selv kan producere strøm og varme til sig selv og andre, når den kolde vind trænger sig på (i trætoppen), og de nu er så kede af vindmøller. Men som sagt, det er kun formodninger. -- Nej, hvad er nu det... mens jeg sidder og skriver, så ringer AI ind via Linux og fortæller, at der er observeret en skikkelse, som kaster foder ud til ulvene. Hændelsen er kategoriseret som naturbeskyttelse med et muligt faremoment og en dreng, der måske har set for meget "Danser med ulve". AI vil gerne vide, om vindmølletårnet skal sende en hurtig drone til overvågning og næroptagelser.? Bedøm selv, hvor hurtigt det kan komme til at gå: https://youtube.com/shorts/KWaYcWe709Q?si=eV5P5TdP22mObSbI Beredskabsvindmøller byder på mulige kvantespring for både natur og sikkerhed. Men hvordan skal alle de forskellige moduler programmeres, og hvordan skabes der trygge grænser for deres parametre. Jeg mener, at det for at skabe tryghed, så vidt muligt bør foregå i offentligt regi med open sauce software, og jeg kan ikke helt se, hvad der behøver at være hemmeligt i en beredskabsvindmølle. At Forsvaret vil kunne høste et hav af sidegevinster er oplagt, men deres top hemmelige våben må af gode grunde udvikles i et andet regi. Der er et hav af ting at tage stilling til. F.eks. hvor tæt på mennesker og ulve må dronen flyve, hvilken højde og indflyvningsretning skal vælges, og hvad skal AI præcist få den til at gøre, når den når frem.? Tilknyttet billede: ![]() |
| 21-03-2026 15:36 | |
Naboerne og nabogenerne skal man ikke bekymre sig om. Sådant bliver det, når øko-fascisterne får frit spil. |
| RE: Vil du købe eller leje en kabine i beredskabsvindmøllens overlevelsesbunker.?27-03-2026 16:06 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Hvem vil gerne købe eller leje en eller flere kabiner i en overlevelsesbunker i nærheden af deres bolig.? Et koncept kan udtænkes på mange måder lokalt, så dette er kun et eksempel til konstruktiv debat: Der vil være ca 1½ køjeplads, hvor man kan opbevare eget preppingudstyr, og hvor man kan flygte til i tilfælde af en alarmeret katastrofe. 20 - 120.000 kr med fradrag på afbetaling burde vel ikke kunne skræmme nogen væk. I en given situation kunne det blive et kø-tilbud til det 10-dobbelte og stadig sørgeligt for dem, der ikke nåede at købe eller ikke kunne købe, fordi der var for få kabiner til salg. De hjerteskærende tænkelige scenarier er utallige og ubærlige, når økonomer skal måle behov for redningspladser, som f.eks. da antallet af passagerer og redningsbåde blev afstemt til Titanic. Men med et passende antal sikkerhedskabiner solgt på forhånd evt. plus haver, så nærmer vi os allerede noget, som kan betale mere end halvdelen af hele vindmøllefundamentet. Tilknyttet billede: ![]() |
| 27-03-2026 17:59 | |
Hvad med naboerne til disse vindmonstre? Hvordan tager vi hensyn til dem? |
| RE: OT28-03-2026 07:39 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Din fanatiske vilje til formynderisk græsrodsarbejde på boligejernes vegne er måske prisværdig. Men det er for deres skyld, og da dit arbejde typisk er af destruktiv karakter for Danmarks demokrati og sikkerhed, så må det bedste, DU kan gøre med naboerne, være absolut slet ingenting! Det er ikke dit problem. Giv dem frihed til selv at finde ud af det i samarbejde med myndighederne uden din skamløse fordummende propaganda. Der kan som nævnt i visse tilfælde være mulighed for i stedet at få brændstofdepoter, ammunitionsdepoter, raketbatterier osv. som ikke må anbringes tæt på vindmøllerne. Når du er så bange for vindmonstre, så kan du allerede nu søge Forsvaret om sådanne "blide" alternativer på hele nabolagets vegne. Men du blander dig i strategi, som dårligt hører til i et offentligt forum. Tidligere ville du overlade det hele til Forsvaret, så det synes jeg, at du skal begynde at efterleve. Du kan evt. melde dig ind i Hjemmeværnet eller grave dig ned i din have, men giv venligst mig fred til at præsentere tekniske muligheder, i en teknisk tråd, tak. |
| 28-03-2026 10:27 | |
Du svarer ikke følgende spørgsmål: Hvad med naboerne til disse vindmonstre? Hvordan tager vi hensyn til dem? |
| RE: Danske strandes bevogtning 129-03-2026 11:11 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Skal danske strande helst bevogtes således på en knæk dyr måde med reaktionær teknologi, hvor soldater med kikkerter og våben ligger gemt i klitterne og ingen naboer eller gæster må komme:
Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Danske strandes bevogtning 229-03-2026 11:14 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Eller skal danske strande hellere bevogtes således på en indbringende måde, som dagligt styrker Danmark og svækker modstanderen, og hvor AI sammen med højt betroet personel kan overvåge alt nødvendigt fra en bunker:
| 29-03-2026 13:02 | |
Skal de danske strande ødelægges på den måde? Det er vi mange som gerne vil have os frabedt! |
| RE: OT29-03-2026 14:01 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Der var kun to muligheder at vælge imellem. Kan du ikke engang tælle til to.? |
| 29-03-2026 21:11 | |
Jeg kan se at disse vindmøller skæmmer stranden. |
| RE: OT30-03-2026 09:36 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jamen så har vi da set det med... En stærk tapper mand, som i kæften gerne vil bruge hele BNP på oprustning og overlade alle beslutninger til Forsvaret. Han har blot "det lille fimsede forbehold", at han vil frabede sig alt, hvad han ikke synes er smukt at se på. Fattigdom og blod, der tegner mønstre i sandet efter omkomne danske soldater, må nok være hans middelalderlige skønhedsideal. Fy for helvede en politisk klamphugger. Med sådanne gale gamle må det ikke forundre, at vi har mange unge mennesker i krise. Hvis hans holdning er repræsentativ og værdig til at dominere debatten, så kan jeg kun anbefale de unge at blive militærnægtere. |
| 30-03-2026 09:57 | |
Hvem er det, som gerne vil bruge hele BNP på oprustning? Jeg vil i hvert tilfælde ikke. |
| RE: OT30-03-2026 12:13 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Dybest set er det sgu nok efterhånden temmelig ligegyldigt, hvad en utroværdig stupid person som dig vil. Det var blot, hvad du gav udtryk for: Jørgen Petersen skrev: Men hvis danskernes hårdt tjente skattekroner nu for en stund betyder noget for dig igen, og du stadig ikke vil pisse af, så prøv om du, før du igen ændrer mening, kan nå at se tilbage, om det ikke gør det nemmere at vælge imellem de to muligheder for kystbeskyttelse, som blev serveret. |
| 30-03-2026 12:44 | |
Kan du ikke klare dig i debatten uden at komme med nedsættende kommentarer? Kan du ikke gøre det lidt bedre? |
| RE: OT30-03-2026 12:59 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Det er ikke så nemt, når man i en vigtig samfundsdebat møder en mand, som ønsker respekt for sine spammede holdninger, som viser, at han ikke engang kan tælle til to. Hvordan lærer man nogen at tælle til to og samtidigt viser dem respekt for deres begavelse og ret til at ytre sig dømmende om tekniske og økonomiske spørgsmål.... det overstiger nok mine evner. Men det ville sikkert hjælpe, hvis din type blot holder sig væk og undlader at ødelægge mine emner. |
| 30-03-2026 14:12 | |
Du mangler viden om det, du skriver om. Derfor er det så let at pille fra hinanden. |
| RE: OT03-04-2026 11:50 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Du vil jo kun pille i dine egne politiske prutter med henblik på at sprede din stank i min udviklingsafdeling. Og selvom du havde held med at pille en prut fra hinanden, så ville du ikke selv vide meget om det, når du ikke troværdigt kan tælle, om der er en, to eller tre dele. |
| 03-04-2026 12:37 | |
Jeg har da viden nok, til at se, at vi er i en meget gunstig udvikling.
| 03-04-2026 12:39 | |
| 03-04-2026 12:40 | |
| RE: OT04-04-2026 08:17 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg synes, at du skal prøve at vise dine grafer til folkene, som bygger vindmøller i krig i Ukraine og spørge dem, om de så ikke også mener, at du har gjort en stor og velbegavet indsats for at hjælpe dem. |
| 04-04-2026 09:04 | |
Jeg har altid argumenteret for, at vi skal hjælpe Ukraine. Hvordan det gøres bedst, vil jeg overlade til fagfolk. |
| RE: OT04-04-2026 12:52 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Det er jo lidt sent, når du allerede har belært dem: Jørgen Petersen skrev: |
| 04-04-2026 14:32 | |
Naboerne skal man da tage hensyn til, hvis man vil opsætte disse mega store vindmonstre. |
| RE: OT04-04-2026 22:31 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jørgen Petersen skrev: Når det så igen igen igen (vejrhanen er igen på centrifuge) allerede i dit næste svar alligevel fortsat er dig meget magtpåliggende at bestemme over oprustningen og fortælle Forsvaret, hvad de ikke må, og hvad de skal, og hvor hæsligt deres virke er, så synes jeg bestemt, at du skal kopiere hele din rådgivning og alle dine lærdomme sammen med dine grafer til de ukrainere, der bygger vindmøller i krig, så intet går til spilde... |
| 05-04-2026 08:23 | |
Jeg har altid argumenteret for, at vi skal hjælpe Ukraine. Hvordan det gøres bedst, vil jeg overlade til fagfolk. |
| RE: OT05-04-2026 12:20 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg er sikker på, at Ukraine vil sige tak for din støtte til dem, der opruster med vindmøller i krig. Og du må hilse din bror Tot... |
| 05-04-2026 17:39 | |
Som om at vindmøller er løsningen på alt. |
| RE: Landvindmøller i krig i Ukraine06-04-2026 18:58 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Det er måske beklageligt for nogle, at jeg ikke vil beklage, at emnet handler om vindmøller i krig. Men hvis man ikke bryder sig om det, så skal man være mere end velkommen til at finde et andet emne eller oprette et nyt selv. Vindmøller i krig er desværre en realitet: https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082-s160.php#post_102322 https://www.dr.dk/nyheder/penge/100-kilometer-til-fronten-vestas-skal-bygge-kaempe-vindmoeller-i-ukraine Blot 100 kilometer fra krigens front, hvor ukrainske og russiske soldater kæmper, og luften er tyk af missiler og droner, skal 64 Vestas-møller rejses. Det kan man mene meget forskelligt om, og der er nok noget, som vi ikke ved. Men jeg minder lige om dette interessante budskab fra AI: https://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-i-krig-d20-e4674-s160.php#post_105191 En vindmølle er i virkeligheden det perfekte "bløde" mål: Den er billig nok til at vi kan erstatte den, men dyr nok til at fjenden spilder sine bedste våben på den. Det kaldes omkostnings-imponering, og det er præcis det samme princip, Ukraine bruger med billige droner mod dyre kampvogne. Ud fra et ønske om, at vindmøllerne skal koste fjenden så dyrt at ramme, at han vælger at undlade, så kunne man måske i et farligt område godt have ønsket, at der blev oprustet med nogle lidt mindre og billigere vindmøller i varieret størrelse. Men det bliver under alle omstændigheder et spændende stykke dansk-ukrainsk vindmøllehistorie, der kan læres meget af, og som fortjener stor respekt. Hvis vindmøllerne f.eks. bliver ramt allerede, før de får vinger på, så må det nok betyde, at russerne er bange for tårnene i sig selv, og så bliver det hele kun endnu mere interessant. |
| 06-04-2026 20:56 | |
Du snakker videre som om, at vindmøller er løsningen på alt. |
| RE: En lufthavnsvindmølle til Grønland12-04-2026 11:28 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Jeg er af flere grunde gået lidt i stå med billedgeneratoren. Der er lang vej endnu, før jeg har knækket prompten, og det bliver meget tungt og tidskrævende med stor spildprocent, når der skal vises noget, som ikke er set før. Jeg kan stadig være heldig, men ellers er det nok kommet til et punkt, hvor jeg skal begynde at betale for AI, hvis det skal udbygges nævneværdigt, og det er for mig en skarp grænse, som jeg ikke uden videre er parat til at krydse. Hvis andre har gjort det og har lyst til at lege med i "krigen", så må de bare komme an. På et overordnet plan, så må man nok erkende, at Grønlands sikkerhed vil blive styrket allermest, hvis GW hurtigt bliver bremset. Angående vindmøller til lufthavne i Grønland, så må der være behov for udvikling af flere forskellige moduler og designs. Det kan evt. blive en form for "sikkerhedsguldbryllupsgave" fra Danmark til Grønland. Nedenstående er blot et forslag til en lufthavnsvindmølle, som er delvist hjemmestrikket med Gimp i MX-Linux. Andre må kunne gøre det bedre.? Tilknyttet billede:
Redigeret d. 12-04-2026 11:33 |
| 12-04-2026 12:15 | |
For Grønland vil det være en stor fordel, hvis noget af isen forsvinder. Den opvarmning som vi har set indtil nu har betydet at man i dag på Grønland på udvalgte steder kan dyrke kuldetålende afgrøder som kartofler kål og løg med mere. I Vikingertiden dyrkede man byg på Grønland. Måske kan man komme til det i fremtiden igen. |
| RE: OT14-04-2026 12:05 | |
| Jakob★★★★★ (10061) |
Selv den mindste smule GC vil styrke Grønlands sikkerhed markant.! Og det vil 1-200 stk lufthavnsvindmøller til Grønland i sig selv ikke hjælpe særlig meget med.. Men hvis man skal værne om hele riget incl. økonomi og velfærd, så er evnen til selvforsyning med energi også vigtig på Grønland, og det kan lufthavnsvindmøllerne hjælpe med. Hvis grønlænderne på forhånd hellere vil det på en anden måde, så bør de selvfølgelig melde fra og byde ind. Ellers mener jeg, at det må være en oplagt regeringsopgave at koordinere udvalg med alle de relevante parter med henblik på hurtigt at skabe gode og gennemtænkte resultater. Gør det nemt at springe over OT, klik HER. |
| 14-04-2026 12:16 | |
Du vrøvler. Lufthaven og vindmøller passer absolut ikke sammen. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Varmepumper i krig | 4 | 11-01-2026 23:04 |
| Solceller i krig | 6 | 04-01-2026 12:04 |
| Klima og krig | 3 | 14-04-2019 06:40 |
| Mere krig.. | 62 | 21-09-2013 14:12 |
| Burma - Krig igen..?? | 4 | 14-05-2008 14:10 |
| Artikler |
| Vindenergi |
| Vindmøller |