| Vindmøller i krig22-11-2025 09:35 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Hvis vi bygger vindmøller med henblik på, at de skal kunne modstå og overleve en krig, så er der måske nogle ting, som bør konstrueres lidt anderledes, end man gør i dag. Der er en del knapper at skrue på, og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser. Hvilke knapper ville du vælge.? Som privatperson tænker jeg umiddelbart, at vi bør se kritisk på størrelsen. Flere mindre vindmøller er vanskeligere at destruere end en enkelt stor, og hvis det går galt, så er tabet ikke så stort. Det betyder ikke, at de største vindmøller skal droppes, men blot, at forestillingen om jo større jo bedre ikke er så entydig mere. Det bør blive husstandsvindmøllernes renæssance, og sådan som politikerne kegler rundt uden at få jobbet gjort, så skaber krig også et styrket og velbegrundet ønske om at kunne fungere off-grid. Det er blot prepping kapitel to. |
| 22-11-2025 10:12 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7634) |
Ingen ønsker at være nabo til landvindmøller, og derfor kan der ikke opsættes flere af dem. Og havvindmøller er så dyre, at de kun bliver opsat, såfremt at de får et mega stort statstilskud i røven. |
| RE: VE bør være en menneskeret22-11-2025 11:56 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Der er meget med menneskerettigheder, når der skal omstilles til bæredygtig drift. Nu kan vi ikke engang diskutere teknologi her, uden en forhornet klimabenægter i strid med adfærdsreglerne straks skal forsøge at fælde dom over et knapt påbegyndt emne. Nogle vil hellere dræbe arbejdere i kulminer og i Ukraine end se på en vindmølle. Og Jørgen Petersen vil hellere give 100% tilskud til missiler i baghaven. Intet nyt i det for mig: https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082-s200.php#post_103502 [url]Jeg ved jo godt, at danskerne hellere vil have kokainatomkraft i Aarhus og Odense, raketbatterier overalt, militærbaser, offensive våbenfabrikker, kvinder i krig, og forære Danmarks kyster til havet, end de vil risikere at få en landvindmølle i deres udsigt. [/url] Men balancen er for længst tippet, så enhver fornuft er gået tabt, og hvis ikke den paranoide psykose stikker alt for dyb, så må bøtten snart vende. Hvis man kan lide mennesker, så er det adgang til VE og en bæredygtig livsførelse, der bør være en ukrænkelig menneskeret. |
| 22-11-2025 12:04 | |
Det absolut vigtigste er at vi kan bevare vores fred og frihed. Og freden kan kun bevares via styrke. Alt andet er naivt. |
| RE: VE er en styrke for fred og frihed22-11-2025 13:21 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Der er i mine øjne ikke noget i vejen med styrke, hvis det er en god styrke, der udelukkende arbejder for noget godt. Men er man så fossilforstokket, at man ikke kan se, at det at være selvforsynende med energi er en meget vigtig styrke for fred og frihed, så giver videre dialog ikke mening på anden vis end som sidst, jeg var her, at det blot handler om at skrive flest fejlanbragte og vildledende indlæg for at vinde debatten. Men jeg vil ikke være smålig, så Jeg synes godt, at Jørgen Petersen for at kunne mærke styrke, fred og frihed må få et af sine elskede missiler med 100% tilskud det samme sted, som han giver tilskud til havvindmøller. |
| 22-11-2025 13:56 | |
Det absolut vigtigste for os er om vi kan bevare vores fred og frihed. Og freden kan kun bevares via styrke. Alt andet er naivt. I det spil er det fuldstændigt ligegyldigt, om det evt. skulle blive en smugle varmere på sigt. |
| RE: Usynlige husstandsvindmøller22-11-2025 20:37 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Angående højden, så er nogle husstandsvindmøller så små, at man til krigsbrug heller ikke bør være blind for at kunne gøre dem helt eller delvist usynlige. Nogle vindmøller er med hængslede tårne, så hele vindmøllen kan nedlægges og kamufleres. Det er en velafprøvet procedure, som teknisk kan forbedres og automatiseres. Sådanne "Beredskabsvindmøller" behøver man måske i grunden ikke engang at bede om tilladelse til at anbringe på egen jord. Men der bør måske være en streng lov, som tilsiger, at hvis man gør det, så skal tårnet rejses og lægges pegende i en østlig kompasretning, som man skal bede Forsvaret om at få nærmere oplyst. I fredstid kan det med sådan en konstruktion også blive muligt kun at rejse vindmøllen, når det ikke generer nogen for meget. |
| 22-11-2025 22:29 | |
Snak, snak, snak og endnu mere snak. |
| 22-11-2025 22:35 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jeg tror der findes bedre alternativer blandt små møller, end møller så store at du anser højden som et problem. For det første ved jeg, at der er et firma der producerer en turbine der sidder på langs af tagryggen, så når vinden kommer lige på, så vil noget af vinden komme ind lige på som normalt, men i princippet går der en stor mængde vind ind på taget og følger taget op. Derfor vil en større mængde vind blive presset sammen på mindre område, hvilket øger hastigheden og vindens styrke. Men jeg har set en model der var konstrueret til at stå på en tagryg, men med en spiral der fanger vind fra alle retninger, som driver en rotor med magneter i enden som drejer rundt og laver induktionsstrøm på 6 store kobberspoler. Desværre var der ikke watt måler på så jeg ved ikke hvad den kunne præstere. Men den var altså lavet ud fra samme princip, som den såkaldte Liberty generator, blot med vind som drivkraft. Men begge dele er jo ligegyldige når vi om få år kan købe maling med solceller i. Jeg har vidst nævnt at Mercedes er næsten klar med deres maling til biler, deres test viser de skal bruge 50gram maling/m2 for at male solceller på. Så koster din maling 200kr. per liter så kan vi male 100m2 tag for 1000kr. Det vil givetvis være mindre slidstærkt end gamle solceller, men det vil jo være billigt at forny malingen med jævne mellemrum. Men vi skal nok forvente at malingen i første omgang kun bruges til Mercedes biler, dog er der mange andre der arbejder på at lave denne Perovskite solcelle maling. |
| 23-11-2025 08:47 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Euro Du må gerne rulle dig ud med links til alle de interessante små vindmøller, du har set. Jeg er sikker på, at du er for optimistisk med hensyn til ydelse og økonomi, men det er i dette emne et sekundært problem. Vi kan sammenligne det med et pansret køretøj. Det er både dyrere, langsommere og kører kortere på literen end en almindelig personbil, men det tilvælges alligevel, fordi det skønnes mere sikkert. - Angående udvikling af de store vindmøller til krig, så skal det mest interessante for krigere holdes hemmeligt, men jeg har for længst givet mit input til den del af emnet i denne tråd, hvor de markante fordele for civilsamfundet dokumenteres: https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php |
| 23-11-2025 09:53 | |
Vindmøller og solceller er kun er forbigående fænomen ind til vi laver noget bedre. |
| 23-11-2025 11:54 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Den man kan købe hedder Ridgeblade.com , har lige en youtube video. https://www.youtube.com/watch?v=y2hg6mxX76Y&t=11s Du kan også se denne model til industribygninger, jeg tror bare ikke at output er stort nok til at det for alvor giver mening for en industribygning. https://www.youtube.com/watch?v=SGQTwcq0UIY Så er der denne model som man kalder en Omnidirectional vindturbine, de anbefafer den bruges i byer på fasader ect. men jeg tænker, at en stribe af dem på tagryggen, det må være brugbart. https://www.youtube.com/watch?v=sl8UVOpzo7Q Det er denne spiralversion jeg talte om, jeg har bare set en videreudvikling af den, som potentielt kunne opnå et bedre output, men du er nok tættere på at kunne købe denne model. https://www.youtube.com/watch?v=hCAunoANn3U |
| 23-11-2025 15:07 | |
Sol og vind kommer aldrig til at levere strøm i stor stil til en overkommelig pris. |
| 23-11-2025 17:25 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jeg er ked af at sige det Jørgen, du skal bare smide Mette ud, det er hende og hendes EU venner der bedrager verden...En dag ender det med at vi skal reddes af USA en gang til... Det er ikke vindmøller der ødelægger verden...det er den falske pris på deres produkt! Det er socialdemokratiets ønske om at vise verden at de kan gøre omstilling til profit, der er afgørende for at vi har dyr energi...det er ikke vindenergi der er problemet. Problemet hedder Mette Frederiksen! Du kan købe en 15MW mølle for 105mio tilsluttet, hvis de 90 mindste kommuner opsætter i snit 6 møller af 15MW per 20000hustande, og et tilsvarende antal batterier oveni. Så koster det en brøkdel af dagens el udgifter....Det er statens kontrol der er problemet. Denne regering pisser os op ad benene mens vi bare smiler og kigger den anden vej...det er os der er idioter, fatter i det! |
| 23-11-2025 17:58 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jakob der er en masse at passe på, og folk vil ikke kunne forstå produktet, men dette siges at kunne købes inden nytår... Jeg håber du forstår produktet før du køber det, men det ligner dig heller ikke...jeg har heller ikke bestilt det... https://ecatthenewfire.com/ Men jeg tror de lover at produktionen starter inden 1/1 2026 - men de har svigtet før!!! Problemet er nok ikke om det virker, men hvor mange år det virker, kan prisen tjene sig hjem igen??? |
| 23-11-2025 18:56 | |
Det er langt mere EU end Mette, som er problemet. De forstår ikke at de er ved at ødelægge dette kontinent med deres energipolitik. |
| RE: Danmarks nye superkanoner12-12-2025 09:37 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Danmark har ingen satellitter. Men Danmark har kanonrør og raketsiloer, der kan videreudvikles til nye større kanoner, som f.eks. kan lades til at nedskyde satellitter. https://historienet.dk/teknik/vaaben/skruppelloest-geni-ville-bygge-saddams-superkanon En 156 m lang monsterkanon, der er så kraftig, at den kan skyde et projektil helt ud i rummet – eller den halve jordklode rundt. Pt højeste vindmølletårn: ca. 165 meter til navhøjde (Ingen ved endnu, hvor meget under jorden.) Samme siloer kan også være interessante, hvis det handler om at nedskyde strategiske atomvåben affyret f.eks. fra Rusland imod USA eller England. Sådanne vindmøllevåben kan med andre ord hurtigt og forholdsvist billigt gøre Danmark og EU til langt mere betydelige militærmagter på globalt niveau. Igen er det en fordel, at der er mange vindmøller, så det bliver vanskeligere for fjenden at finde og udrydde sine mål. Man kan forestille sig et enkelt missil, der trænger igennem vindmøllernes forsvar, men det rammer kun en "attrap", og efter, Danmark har fuldt oprustet, så vil tabet af en enkelt vindmølle dårligt kunne mærkes i den danske elforsyning. Tilknyttet billede:
Redigeret d. 12-12-2025 09:40 |
| 12-12-2025 13:39 | |
Vindmøller er meget generende for radar overvågningen. Derfor vi svenskerne eksempelvis ikke have dem i Østersøen. |
| RE: Vindmøller kan også jamme12-12-2025 21:38 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Så svenskerne og russerne kan ikke holde øje med vores kanonbåde og droner, når vores vindmøller snurrer. Deeeet var syyyynde for Jørgen ......... Men det er en gammel nyhed og faktisk en af vindmøllernes største forcer som forsvarsvåben, at de kan jamme. Kunsten er blot at være den, der ejer og kontrollerer den bedste jamme-maskine. I Ukraine har jamming f.eks. fået mange droner til at styrte ned, før de nåede at ramme deres mål. Og der kan også monteres radar og meget andet overvågningsudstyr på vindmøller, så vi selv kan se mere end nogensinde før. Forsvarspotentialet med vindmøller er nærmest på alle måder ganske enormt. Men den ellers meget begavede vindmøllenation Danmark ser desværre ud til igennem efterhånden mange år at blive holdt fordummet og hjælpeøst tilbage af reaktionære indre kræfter, der svækker hele rigets sikkerhed. |
| 12-12-2025 21:41 | |
Snak snak snak og atter engang snak |
| 14-12-2025 14:52 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jakob, hvad mener du med at vindmøller kan jamme? Det at de kan larme, er ikke det samme som at droner falder ned, når de hører lyden |
| 14-12-2025 15:34 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Mænd, der hader vindmøller, er nok ikke de mest egnede til at brainstorme om vindmøllers udvikling endsige at optimere teknikken til særlige forhold. Euro En del af det er, at de kan larme med radiobølger, så visse typer droner ikke kan kontrolleres. Du må indrømme, at vindmøller som antennemaster i kraft af højde og energiforsyning har et potentiale til at give god dækning. |
| RE: Vindmøllevinger i krig14-12-2025 15:50 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Men en anden interessant parameter at skrue på er vindmøllevingerne. Når vi ikke længere kun skal tale om effektivitet, men også om sikkerhed og beskyttelse, så genåbner det på det nærmeste en Pandoras æske med vindmøllevinger. Lad mig begynde med en form for extremum, hvor vi reducerer vindmøllevingen til kun et enkelt blad. Som vindmølle betragtet er den ikke særlig god, men tænk så enkelt det vil være at dreje den ned og rundt, så den kan ligge beskyttet i ly af tårnet. Eller hvis en park med 100 vindmøller alle skal have skiftet vingeblade efter et beskidt angreb, så er det kun 100 i stedet for 300 Nedenstående billede er fremstillet af AIner: https://chatgpt.com/auth/login Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: En vindmøllehilsen til Trump14-12-2025 17:21 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Den næste model må i kraft af sin form gerne ses som en solidarisk hilsen til den amerikanske præsident. Et vink med en vindmøllevinge, om man vil. Men derudover, når vingen bremses i vandret, så generer den ikke udsyn for parabolen eller andet topmonteret udstyr. Og der er et vingeblad mindre at vedligeholde. Tilknyttet billede: ![]() |
| 15-12-2025 10:15 | |
Tro du selv på det? |
| 15-12-2025 12:44 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jeg er ikke sikker på jeg lige kan definere hvad der militært er bedst. Jeg forstår godt at du vil op i højden med din jammer, det kan der godt være en mening i, men jeg tvivler på at det er sådan krig vil foregå. Har man en vindmøllepark, så vil jeg tro, at møllerne alle er tilsluttet en central bygning, der sikrer at strømmen leveres jævnt. Jeg tror mere det er den bygning man vil sprænge i luften med et missil, og ikke 20 stk 15MW møller. Skal vi til at beskytte møllerne mod droner på den måde, så vil dronerne jo bare have frit spil alle andre steder. Derfor tror jeg hellere man vil købe jammere der både er mobile og som dækker hele landet mod indkomne droner. Og så er der det vigtige spøgsmål, en 15MW landmølle koster ca. 105mio kr., du kan sætte en jammer på toppen til 5mio der beskytter mod droner, men næppe mod et russisk mellemdistance missil til 200000kr.? Og hvis vores antimissilsystemer koster 1mio hver gang det fyres af, og det koster russerne 200k at tvinge os til det, så bliver det uendeligt dyrt for os at beskytte en vindenergipark eller solcellepark. Men det vil være god prepping at have solceller og et batteri på taget, så har man altid sin fryser med mad og et komfur der kan varme maden. Og jo flere der dækker eget elbehov, jo større sikkerhed har staten for, at resten af landet stadig har strøm, i tilfælde af krig. Derfor burde solceller på private og virksomheders tage være at betragte som militær infrastruktur, hvor staten køber solceller i Kina til 20c/w eller 1300kr./KW og tilbyder alle husejere at de kan få et antal celler mod selv at betale for inverter og opsætning ect. På den måde var det muligt, at en enkelt husejer måske sætter 15KW op på sin græsplæne, sammen med et 60KW batteri, så han i både krig og fred dækker en del af nabolagets forbrug. Det ville betyde markant billigere elproduktion, og derfor mere profitabelt end det er i dag. Og til en udgift for staten på ca. 1500kr./KW og en levetid på 20år ved netto pris på 7500kr./kwt, så koster det staten 1kr. om dagen per KW netto, så laver 5KW anlæg a 1kr. så 8KWt dagligt, og de i snit får 70øre ind i transportafgift og 30øre i moms når det sælges, så får staten en tilbagebetaling på 800% - ved at forære solcellerne væk. |
| 16-12-2025 08:35 | |
Vindmøller er forældet teknologi, og de strømproducerende vindmøller vil kun udgør en lille parrentes i verdenshistorien. Fremtiden tilhører kernekraft (fission eller fusion). |
| RE: Verdensfredsbevarende vindmøller16-12-2025 10:52 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at bestyrke sandheden om, at der i Danmark også hersker stærk vilje til at forsvare USA imod russiske angreb. Specialbyggede vindmøller er mit bud på den bedste metode til at styrke Danmarks evne til faktisk at kunne gøre det. Det, der befinder sig på toppen af "T-møllen" på billedet længere oppe, er i den specifikke udgave en dyb militær hemmelighed. Jeg mener måske, at det mest ligner en fredelig radar. Men hvis jeg kan få Ainer til at makke ret på realistisk vis, så vil jeg måske godt vise lidt mere fra "Pandora-æsken". Det urealistiske er nemt nok at vise, når Ainers billedgenerator ikke kan hitte ud af det. Det kan man f.eks. se på nedenstående billede, hvor jeg fik ham til at forsøge at bygge en "F-mølle", som så passende kunne være en tilsvarende hilsen til Mette Frederiksen. Jeg tror ikke, at Ainer gjorde det med vilje, men det er ikke til at have folk nu om dage, og som det ses blev resultatet en aldeles ubrugelig vindmølle. T-møllen skønner jeg er særdeles realistisk, og den er i sine moduler i forvejen så gennemprøvet, at den kan gøres produktionsmoden allerede i næste uge! Det burde også være muligt at få Ainer til at montere en 3-bladet "foldevinge", som tilsvarende kan danne et "T" eller hænge lodret ned, så der bliver frit udsyn fra nacellens tag. Men foldevinger er, så vidt jeg ved, en endnu helt ny og uprøvet teknologi. I det hele taget er der så mange muligheder og så mange forsøg at gøre, at det må fortjene at blive kørt som en ny variant af Manhattanprojektet, og jeg skønner, at det vil føre til bygning af så bæredygtige og stærke verdensfredsbevarede våben, at det måske for første gang kan blive relevant at sige som Niels Bohr, at alle bør have dem. Tilknyttet billede: ![]() |
| 16-12-2025 11:09 | |
Vindmøller er forældet teknologi, og de strømproducerende vindmøller vil kun udgør en lille parrentes i verdenshistorien. Fremtiden tilhører kernekraft (fission eller fusion). Der er ikke plads til flere store vindmøller på land her i landet. Derfor ønsker man møllerne ud på havet. Men så er man nød til at give statsstøtte til disse havvindmølleparker, for ellers hænger økonomien ikke sammen. Strømmen skal så omdannes til brint med statsstøtte, for ellers hænger økonomien her heller ikke sammen. Brinten skal så sendes til Tyskland via et brintrør, som bygges med statsstøtte. Uden statsstøtte er der tilsvarende ikke økonomi i dette brintrør. |
| RE: Den politiske sump skal drænes17-12-2025 19:14 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Det kan kun være den uvidende energipolitiske sump, som skal drænes, der tror, at vi behøver at vente på fusionsenergi, som i forvejen driver samtlige top moderne vindmøller og socelleanlæg på kloden. I samme sump kan man finde meninger, som ikke bare anbefaler atomkraft i Danmark, men ligefrem gør det samtidigt med, at Rusland fører offensiv krig og truer hele verden med atomkrig. Tilknyttet billede: ![]() |
| 17-12-2025 20:09 | |
Vindmøller er forældet teknologi, og de strømproducerende vindmøller vil kun blive en lille parrentes i verdenshistorien. Fremtiden tilhører kernekraft (fission eller fusion). Der er ikke plads til flere store vindmøller på land her i landet. Derfor ønsker man møllerne ud på havet. Men så er man nød til at give statsstøtte til disse havvindmølleparker, for ellers hænger økonomien ikke sammen. Strømmen skal så omdannes til brint med statsstøtte, for ellers hænger økonomien her heller ikke sammen. Brinten skal så sendes til Tyskland via et brintrør, som bygges med statsstøtte. Uden statsstøtte er der tilsvarende ikke økonomi i dette brintrør. Den danske befolkning er ved er godt igagn med at sige stop for dette vanvid. |
| RE: Dumhed eller 5. kolonne.?20-12-2025 01:12 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Hvis man ønsker at gavne Ruslands slagkraft og svække Vesteuropa, så er det på alle måder en glimrende idé at vente forstokket på noget atomkraft frem for at udvikle og opstille vindmøller til gavn for forsvaret. Når EU undlader at udfase russisk fossilenergi for to milliarder kroner, så øger russerne deres missilproduktion for en milliard kroner, som vi så skal købe defensive missiler for fire milliarder kroner for at skyde ned. Dét er virkelig sygt.! Men som Jørgen Petersen skriver: https://www.klimadebat.dk/forum/dyr-stroem-i-danmark-d12-e4591-s80.php#post_103938 Imod dumhed kæmper selv guderne forgæves Ud over at bøje reglerne for spam og emnepli er det nok den eneste ting, han har lært og kan praktisere, og derfor kan han dominere og på bekostning af sund fornuft, økonomi og rigets sikkerhed få det sidste ord i ethvert emne i klimadebatten. |
| 20-12-2025 06:56 | |
Sund fornuft er, at vi i Europa opruster seriøst, således at Rusland/Putin ikke på nogen måde vil overveje at angribe os. Det heder frem igennem styrke. Den Russiske hær er svag, og det hænger sammen med, at den russiske økonomi er svag. I Europa har vi en økonomi, som er ca. 20 gange større end Ruslands økonomi. Vi vil således uden problemer kunne finansiere en hær, der er 20 gange så stor som, hvad Rusland kan. Også er vi klart førende teknologisk. For Rusland har det taget næsten 4 år at erobre ca. 20 % af Ukraine. Det viser hvor svag den russiske hære er. Putin og hans folk ved godt, hvor svag hans hær den egentlig er. De gøre bare hvad de kan for at skræmme os. |
| RE: Helt klart 5. kolonne.20-12-2025 14:02 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Jeg startede egentlig emnet for at diskutere teknologisk udvikling af vindmøller til forsvaret i folkeligt regi, men det er åbenbart ikke tilladt, uden det også skal druknes i reaktionær klimabenægterpolitik og dårlig debatstil. Det er sørgeligt, at alle emner i klimadebatten på den måde er blevet til Jørgen Petersens private spam-ble, fordi han ikke kan lide VE. Jeg skal love for, at han får vist, hvad "klimarealisme" er for en størrelse. Det burde pisse dem mere af end mig. Det kan jeg kun beklage. Det er så dårligt selskab, at jeg bør undgå at bidrage til det med min tilstedeværelse. Men jeg må inderligt advare imod at tro, at den russiske hær er svag. Hvis den for alvor gearer op, så har vi en helt ny situation, der allerede nu fordrer nytænkning. Også omkring Grønland, og det er faktisk højaktuelt. Jeg tilgiver vores regering for at tøve med at købe nye store dyre skibe. Der kan være billigere og mere effektive måder at forsvare Rigsfællesskabet på end med prangende skibe. Det ser vi tydelige tegn på i Ukraine. Der findes faktisk også et udmærket historisk eksempel på, hvad der kan ske, når man undervurderer den russiske hær: https://youtu.be/WE6mnPmztoQ?si=eyYuKj61JCDvlil0&t=230 Vi får ikke oprettet en tryg verden, før Rusland kommer til fornuft igen og melder sig klar til permanent kontrolleret fred og nedrustning. Man kan håbe på, at der snart kommer en ny Gorbachev. Sker det, så vil Danmark stå betydeligt dårligere under den gensidige nedrustning, og tabet vil blive betydeligt større, hvis hele mekanikken skal skrottes (raketter, bomber, fly, tanks, kanoner), end hvis 80% (dvs. hele vindmøllen blot uden militært udstyr) efterfølgende kan bevares til gode fredelige civile formål. |
| 20-12-2025 14:14 | |
Start med at forstå problemerne. Det er at vi i Europa er nødsaget opruster seriøst, således at Rusland/Putin ikke på nogen måde vil overveje at angribe os. Det heder frem igennem styrke. Den Russiske hær er svag, og det hænger sammen med, at den russiske økonomi er svag. I Europa har vi en økonomi, som er ca. 20 gange større end Ruslands økonomi. Vi vil således uden problemer kunne finansiere en hær, der er 20 gange så stor som, hvad Rusland kan. Også er vi klart førende teknologisk. For Rusland har det taget næsten 4 år at erobre ca. 20 % af Ukraine. Det viser hvor svag den russiske hære er. Putin og hans folk ved godt, hvor svag hans hær den egentlig er. De gøre bare hvad de kan for at skræmme os. Så vil vi overlade det til de militær faglige person at afgøre hvordan og hvorledes det bedst gøres. |
| RE: Endnu en vindmøllemodel til forsvaret20-12-2025 18:32 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Rusland har flere A-våben end USA, Frankrig og Storbritannien tilsammen. Jeg har ikke et godt bud på, hvorfor klimavenlige og tænkende borgere skulle vælge politikere, som vil ansætte en Forsvarschef, der ignorerer potentialet i et udsigtstårn som f.eks. det på nedenstående billede. Når Forsvarschefen ikke skal bruge udsigten, så drejes det lodrette blad 180 grader omkrig navet og låses til det, så vingen igen kan køre som på en helt almindelig 3-bladet vindmølle. Hvor svært kan det dog være.?? Tilknyttet billede: ![]() |
| 21-12-2025 11:50 | |
Vindmøller gør i den forbindelse stor skade, da de forhindrer radarerne i af spotte fjendtlige fly, missiler og droner. |
| RE: Civilforsvarets vindmøller21-12-2025 19:09 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Man kan så diskutere, hvor tæt på landsbyerne Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Forsvaret bør opstille deres nyudviklede specialvindmøller. I dag er der en tilbøjelighed til, at man gerne vil have dem langt væk. Så måske Beredskabsstyrelsen må stille sig tilfreds med et resultat i stil med dette: Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Civilforsvarets vindmøller 221-12-2025 19:22 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Men afstanden til landsbyen bør gendiskuteres. Som man måske kan fornemme på nedenstående billede, så kan det blive mange mennesker, som ikke i tide kan nå frem til vindmøllen, hvis afstanden er stor. Tilknyttet billede: ![]() |
| 21-12-2025 19:47 | |
Vindmøllerne er meget problematiske, da de forhindrer radarerne i af spotte fjendtlige fly, missiler og droner. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Varmepumper i krig | 4 | 11-01-2026 23:04 |
| Solceller i krig | 6 | 04-01-2026 12:04 |
| Klima og krig | 3 | 14-04-2019 06:40 |
| Mere krig.. | 62 | 21-09-2013 14:12 |
| Burma - Krig igen..?? | 4 | 14-05-2008 14:10 |
| Artikler |
| Vindenergi |
| Vindmøller |
| Nyheder | Dato |
| Opvarmning skaber iskold krig om Arktis | 30-03-2009 14:43 |