18-04-2025 12:48 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6683) |
Denne graf viser de gennemsnitlige el-priser før skat, afgifter og tarif fra år 2023 og fremefter. Her var denne pris på omkring 60 - 70 øre / kwh. Det er i hvert tilfælde en fordobling i forhold til priserne i perioden 2000 - 2020. Her til kommer så en meget kraftig stigning i net-tariffen på strøm. Regnet i procent er denne stigning meget mere end en fordobling. Tilknyttet billede: ![]() |
18-04-2025 12:59 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Prisen på el fra 2000 til 2020 var meget lav af flere årsager, for det første regnede man gas for at være et spildprodukt fra olieudvinding, derfor var gas meget billigt, og i øvrigt havde Rusland en kæmpe overproduktion. Samtidigt var vi i den sene halvdel af perioden begyndt at opsætte vindmøller, dvs. vi skabte mere grøn el i vi brugte, fordi kun meget få kørte i elbiler og havde varmepumper. I dag har vi siden dengang øget vores elforbrug betragteligt og det samtidigt med, at vores nabolande også har gjort det og vi sammen har smidt russisk gas på porten, og at vi har sat et system op, så når der er elmangel i et hjørne at af vores område, så stiger prisen markant i hele området. Det skete ikke før 2020. |
18-04-2025 13:04 | |
Kosmos★★★★★ (5475) |
Det er i hvert tilfælde en fordobling i forhold til priserne i perioden 2000 - 2020 - passer ret godt: Min el-regning for 2. kvt. 2020 viser en el-pris på 30,66 øre/kWh plus samlet 'transportbetaling' på 19,55 øre/kWh, incl. moms! |
18-04-2025 14:11 | |
Man kan med andre ord ikke benægte at der over en relativt kort årrække er sket en fordobling af de rå elpris. Perioden fra 2000 - 2020 er et rigtigt godt udgangspunkt, for her er der tale om 21 kalenderår, når man både medregner år 2000 og år 2020. Et bedre udgangspunkt kan man ikke finde til sammenligningen. |
18-04-2025 14:21 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
El ER blevet dyrere, men i blander tingene sammen, hvis i mener at stigningen skyldes, at sol og vindenergi pludseligt er blevet dyrt. Den skyldes den måde som vi tillader de forskellige parter at de kan udnytte situationen som det passer dem, så længe de opfylder et krav om ikke at direkte aftale priser. Præcis som det sker på alle andre priser under socialdemokratiets vagt, hvor kaffe og chokolade bønner sælges for 2kr. kiloet, mens udsalgsprisen når de er bearbejdet er 150kr./kg for forbrugeren. Er der sket andet ved produktet end at det er varmet og blendet? Nej det er ikke energi der er dyrt, det er måden det handles på der gør det dyrt, og så længe staten er dem der får mest ud af at energi er dyrt, så vil der ikke ske nogen ændring på deres vagt!!! Husk, når det koster 25øre at producere en kwt som sælges for 3kr.. så får staten først 150øre i moms og afgift, dernæst ender de typisk med at få ca. 75% af avancen på 1,25kr., hvilket vil sige ca. 80øre - så ud af en pris på energi på 3,00kr. betalt af forbrugeren, der lægger regeringen 2,30kr. i statskassen. Regeringen ønsker ikke at stoppe den praksis. |
18-04-2025 16:17 | |
Der er således over en relativt kort årrække sket en fordobling af de rå elpris. Det kan man ikke snakke sig fra. Den ustabile strøm fra sol- vindenergi resulterer bare i en høj gennemsnitlig strømpris. Ingen steder i hele verden har det således været muligt, at lave el fra sol og vind i nævneværdige mængder, uden at el-prisen er gået kraftigt op. Tilknyttet billede: ![]() Redigeret d. 18-04-2025 16:17 |
18-04-2025 19:56 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Nu bliver jeg vidst nødt til at gentage hvad Peter V nævnte, nemlig at for det første betaler vi IKKE 4kr./kwt i gennemsnit i Danmark - så dit skema er falsk! For det andet så forsøger du at sammenligne priser på el i lande uden afgifter, med el priser i lande med meget høje afgifter. For det tredie så er de billigeste lande billige fordi de ikke er landsdækkende, de dækker ganske enkelt ikke de områder der er meget fattige eller tyndt befolkede, det gør vi i nordeuropa hvor strøm er dyr. For det fjerde så er de områder hvor det er dyrt kendetegnet ved at have en meget stor grid stabilitet uden strømudfald sammenlignet med de fleste billigere lande. Og i øvrigt ville vores strøm pris kunne presses en del ned i gennemsnit, hvis vi lagrede vores overskudsstrøm til senere brug, i stedet for blot at lade den gå til spilde/omdanne til brint. Når man ser på hvad en mølle skal sælge sin strøm for er det jo en gennemsnitspris, så derfor er prisen jo højere på nogle tidspunkter, når man ligefrem smider strømmen væk på andre tidspunkter. |
18-04-2025 20:08 | |
Hvis nogen kunne lave en el-forsyning med store mængder af sol- og vindstrøm til overkommelige priser, så var det for for længst. Man må gerne sige at det er tåbeligt det som foregår her hos os. Men hvorfor laver man de samme fejl over det hele? På dette område er det påfaldende hvor små fremskridt der er gjort i de sidste 20 - 30 år. Hvis nogen kunne lave en stabil el-forsyning til overkommelige priser med store mængder af sol- og vindenergi, så var det noget man virkeligt kunne tjene kassen på. Men dette er teknisk ikke muligt. |
18-04-2025 20:10 | |
De høje el-priser, som vi har i dag, taler helt for sig selv.
Tilknyttet billede: ![]() |
18-04-2025 20:21 | |
Kosmos★★★★★ (5475) |
...for det første betaler vi IKKE 4kr./kwt i gennemsnit i Danmark - så dit skema er falsk! - og dog?: 100 Can $ = Dkr. 472,05, så prisen ligner mere kr. 2,83/kWh! Redigeret d. 18-04-2025 20:22 |
18-04-2025 20:59 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Vrøvl, uden afgifter ligger gennemsnitsprisen på el for 2024 på 54øre på spotmarkedet. Og der står altså cents tegn på kortet, havde det været canadiske cents, så tænker jeg at det var det der havde stået. Det er i øvrigt sjovt med det kort, at der er et stort antal observationer, måske 50-60stykker, men der er kun sat navne på lande man vil fremhæve, måske en 15 stykker. Det er korrekt at priserne i 2025 lagde lidt hårdt ud, men det er alt for tidligt at sige hvor høj gennemsnitsprisen bliver for 2025. |
18-04-2025 20:59 | |
Tak til Kosmos for denne oplysning. Den bagved liggende artikel tager helt klart udgangspunkt i Canadiske $. De skriver bl.a.: "I lande, der bruger lidt eller ingen sol og vind, er den gennemsnitlige elpris omkring 16 cent pr. kilowatt-time (i C$2024)." |
18-04-2025 21:05 | |
Udviklingen taler for sig selv. Man skal bare huske at der er tale om Canadiske $
18-04-2025 22:03 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Ok tak for at supplere med denne vigtige info, og jeg undskylder til Kosmos... Men når man laver denne sammenligning, kan man altså stadig kun sammenligne spotprisen på elektricitet. Resten af prisen vedrører principielt set andre ting end lige prisen på strøm inkl. avance til producenten. Og spotprisen i 2024 var altså 54øre i snit over året. Og jeg har forklaret hvorfor regeringen ikke har interesse i billigere energi, men jeg lavede faktisk en forsigtighedsregnefejl, delvist med vilje for at have en margen. Sandheden er at når prisen på at producere strøm er 25øre, og forbrugerprisen er 3kr., så går der ca. 2,45kr. i statskassen. Det er ca. 80% af prisen på el der går i statskassen. Det betyder, at når du ser på samfundsomkostningen ved at bruge en kwt, så udgør den blot 20% af elprisen. I Indonesien hvor prisen er ca. 12c er der sikkert ikke lagt skat på og det er ikke sikkert skatten på profit er høj, så deres samfundsmæssige udgift ligger måske nærmere 80-90% af forbrugerprisen på el. Så på den måde er kortet misvisende, da andre lande hvor el er dyrt, kan have et lavere samfundtab per kwt. |
18-04-2025 22:18 | |
Dine tåbelige argumenter om, at det er staten som scorer kassen, kan du godt glemme. Det er strømprisen uden moms og afgifter, som er relevant i denne diskussion. Det andet er et ret politisk spørgsmål. I øvrigt så er Net-tariffen, som udgør en stor del at det du påstår går i statskassen, udgifter til udbygningen og vedligeholdelsen af el-nettet. Og det er netop den ustabile el-produktion fra sol og vind, som har medført en meget kraftig stigning i net-tariffen. Tænk blot på Viking Link til England og de kraftige forbindelser som vi har til Norge, Sverige og Tyskland. Vores store import og eksport af strøm er et direkte resultat af den ustabile strøm fra sol og vind. |
19-04-2025 14:55 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Du tillader dig at kalde mine argumenter for tåbelige, mens du fremviser din egen ubegavethed ved åbenlyst at påstå, at gennemsnitsprisen i Danmark er 60canadiske cents per kwt - før moms og afgifter. Hahahahahaha Jeg kan ikke stoppe med at grine...hahahaha den var god... Måske du skulle stoppe med at insinuere ting om andre der er klogere end dig, er der noget du er uenig i, så er du da velkommen til at bringe dit synspunkt...men når du insinuerer at andre er tåbelige, så er det en god ide at tænke sig om!!! |
19-04-2025 16:51 | |
Det her diagram viser rigtig godt problemstillingen. Og det er, at der er ingen steder i hele verden, hvor man har været i stand til at producere billig strøm, når man har en stor andet af strøm fra sol og vind. Forklaringen er simpel, og den er, at dette er umuligt rent tekniske. Tilknyttet billede: ![]() |
19-04-2025 16:53 | |
I perioden 2000 - 2020 var den rene el-pris på 30 øre pr. kwh. her hos os i gennemsnit.
19-04-2025 17:00 | |
I perioden fra den 1/1-2023 og frem til i dag var den gennemsnitlige el-pris jfr. Nord Pool for DK1 og DK2 på henholdsvis 62,5 og 61,5 øre pr. kwh. Der er en fordobling i forhold til perioden 2000 - 2020. Her til kommer så en meget kraftig stigning i net-tariffen, som er forårsaget at store mængder ustabil sol- og vindstrøm. Tilknyttet billede: ![]() |
19-04-2025 18:18 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Kan du huske at vi tidligere har talt om hvad der skete i perioden 2021-2024 som gør at denne periode ikke er sammenlignelig med andet, og at disse forhold endnu ikke er afsluttet? Hvorfor viser du så igen et kort der siger at el prisen i Danmark er 60cent, når du i næste indlæg viser du har fundet gennemsnitspriser fra 2023 og frem der siger 62øre (men i 2023 var EUs gasfelter lukkede). Men i 2024 var gennemsnitsprisen 54øre. Men så ved du jo godt at dit kort er falsk. Det viser intet sammenligneligt. Den danske regering har aldrig lovet billig energi, nærmest tværtimod, det er EU og Tyskland der vil have billig energi. Danmark vil bare tjene penge på det. Det synes jeg de har været meget åbne omkring. Jeg er bare uenig og siger de gør det på bekostning af borgernes velfærd når de bruger provenuet til at give de rige skattelettelser... |
19-04-2025 19:22 | |
Det er jo tåbeligt nonsens, som du her lukker ud. Du ønsker kort og godt ikke at se kendsgerningerne i øjnene. Og det er at det store mængder ustabile strøm fra sol og vind forøger den gennemsnitlige el-pris. Sådan er det bare, og det kan du ikke snakke dig fra ved at inddrage en række irrelevante ting som f.eks. omfanget af moms og afgifter på strømmen og tilfældige udsving i gasproduktionen. Denne graf viser derfor rigtig godt problemstillingen. Tilknyttet billede: ![]() |
19-04-2025 19:23 | |
Denne figur viser ligeledes problemstillingen vældig godt.
20-04-2025 13:48 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Den første graf viser at priserne er faldende fra 2023 til 2024, på nær i januar 2025 hvor el var dyrere end normalt, primært fordi der manglede vind og sol. Din figur nr. 2 er rent nonsens - der står at el i Danmark koster 60cents, du ved ligeså godt som alle andre at el ik Danmark koster 54øre... Når du sammenligner elpriser på den barnagtige måde kan du jo IKKE konkludere at sol og vind energi gør el dyrt i forhold til andet, når det primært er statens afgifter og høje bekatning der skaber prisforskellen. Og hvis du ikke kan huske det, så skete der det omkring 2020-2021 at man liberaliserede elmarkedet ved, at tidligere der solgte producenterne deres el til markedet via få meget store energi selskaber via northpool. Det betød, at avancen på strøm var den der allerede var indregnet på Northpool prisen. Efter liberaliseringen, der delte man markedet op i producenter som hidtil, og så et kæmpe antal mellemhandlere der kan sælge strøm til deres kunder til priser de i princippet aftaler indbyrdes. Til gengæld kan forbrugeren så f.eks. vælge et selskab der kun leverer grøn strøm. Men uanset hvad du siger, så har man indført et ekstra led som også skal have løn og overskud. Og jeg ved godt det er svært at forstå for mange, men de tidligere store selskaber der fra 2021 var mellemhandlere, de gik måske fra at have en værdi på 300miokr. og et overskud på 30miokr. til i 2021 og 2022 at have et overskud på måske 10mia. Og så kunne man jo tro at så har de også tjent nok, men NEJ. Nu er deres argument at deres forrentning af firmaet KUN er 5-10% af egenkapitalen hvilket er lavere end de fleste andre virksomheder, så derfor er de meget konkurrencedygtige!!! Men man glemmer at deres forrentning er vokset eksponentielt i forhold til forrentningen i 2020, og det langt mere end andre brancher. |
21-04-2025 09:36 | |
@ Euro Du gør alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
21-04-2025 17:09 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Det er sgu da dig der kommer og påstår at den høje pris vi betaler for vores el inkl. alle afgifter mv, er udtryk for at vind og solenergi gør elektricitet dyrt....SELV om jeg har vist dig at ca. 80% af prisen ikke vedrører det som det koster at producere energien. Selv spotmarkedsprisen indeholder profit til producenten og drifttillæg til spotbørsen...dertil kommer de 13,7øre der bruges på transport. I øvrigt kan du da bare producere og sælge energi lavet af olie. Du siger selv at olieprisen er faldet til under 70dollar tønden, hvilket er ca. 440kr for 200 liter, eller lige over 2kr. literen, og så kommer der en CO2 afgift på 43øre literen oveni. Du kan få ca. 10kwt ud af en liter olie så du kan før fasteomkostninger producere en kwt til 25øre. Den gennemsnitlige pris per kwt var i 2024 på 54øre, så du kan tjene 100% hvis du vil. Skulle du ikke holde op med at klynke over priser på vind og solenergi, og så selv levere noget energi lavet som du ønsker det. Det er i øvrigt ikke længe siden jeg beregnede for dig, hvordan et oliefyr kan være 60% billigere end et gasfyr. Man forventer jo altså at der skal bruges mere elektricitet i fremtiden...lige nu kan du jo sikkert tjene godt på en dieselgenerator, hvis du kan købe diesel til engros priser (det er bare ikke så nemt i små mængder), men om få år vil jeg forvente at energimarkedet ændrer sig. Og det tror jeg også de aktører der er i markedet i dag ved... |
21-04-2025 17:47 | |
Strømprisen bliver ikke fastsat ud fra produktionsprisen. Den bliver fastsat ud fra udbud og efterspørgsel, og det er noget helt andet. Men det har du selvfølgelig ikke forstået. |
21-04-2025 17:48 | |
@ Euro Du gør alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
21-04-2025 20:20 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Prisen på el er jo lav når der både er sol og vind, og min vurdering er, at når prisen er lav er det inddirekte fordi det hele kører som det skal. På andre tidspunkter når man mangler sol og vind, så skal man erstatte sol og vind med noget andet, men det mener jeg vi plejer at være ret dygtige til. Når el er dyrt, så kan der være pletvis mangel, men det er jo ikke fordi vind og sol er dyrt, det er der slet ikke! Det er jo fordi at nettet domineres af mellemhandlere der sælger vandkraft. Men du kan sgu ikke bebrejde vind og sol at de kun kan give dig billig energi halvdelen af tiden, måske du istedet skulle være lidt konstruktiv og hjælpe den energi på vej du ønsker at støtte, så du kan være med til at levere energi når vind og sol ikke kan følge med. |
21-04-2025 21:04 | |
21-04-2025 21:08 | |
De høje gennemsnitlige elpriser som vi har nu taler for sige selv. I perioden fra den 1/1-2023 og frem til i dag var den gennemsnitlige el-pris jfr. Nord Pool for DK1 og DK2 på henholdsvis 62,5 og 61,5 øre pr. kwh. Der er en fordobling i forhold til perioden 2000 - 2020. Her til kommer så en meget kraftig stigning i net-tariffen, som er forårsaget at store mængder ustabil sol- og vindstrøm. Tilknyttet billede: ![]() |
21-04-2025 22:40 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Alzheimer Jørgen på spil igen, sådan er det med klimarealister, de kan intet forstå og gentager sig selv...jeg tror ikke de kan finde nogen argumenter for ikke selv at producere billigere energi end sol og vind... Du er en tåbe!!! |
22-04-2025 07:49 | |
@ Euro Forhold dig venligt til følgende forhold: Du gør alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
22-04-2025 11:41 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Det har jeg forholdt mig til og bevaret mange gange...så stop med at gentage de samme allerede besvarede spørgsmål. Prisen på el er jo lav når der både er sol og vind, og min vurdering er, at når prisen er lav er det inddirekte fordi det hele kører som det skal. På andre tidspunkter når man mangler sol og vind, så skal man erstatte sol og vind med noget andet, men det mener jeg vi plejer at være ret dygtige til. Når el er dyrt, så kan der være pletvis mangel, men det er jo ikke fordi vind og sol er dyrt, det er der slet ikke! Det er jo fordi at nettet domineres af mellemhandlere der sælger vandkraft. Men du kan sgu ikke bebrejde vind og sol at de kun kan give dig billig energi halvdelen af tiden, måske du istedet skulle være lidt konstruktiv og hjælpe den energi på vej du ønsker at støtte, så du kan være med til at levere energi når vind og sol ikke kan følge med. |
22-04-2025 13:45 | |
@ Euro Billig strøm halvdelen af tiden kan ikke bruges til noget, når den er vanvittig dyr den resterende del af tiden. De meget høje gennemsnitlige el-priser taler for sige selv. Jeg har bemærket at du gør alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
22-04-2025 14:18 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Tåbe Jørgen... Hvis du vil have lavere elpriser så opnår du meget lidt ved at presse prisen ned på den billige strøm fra vind og sol, du bliver nødt til at presse prisen ned på den dyre strøm. Det kan man gøre ved at at i forholdet mellem andelen af den strøm der er billig og dyr, ved f.eks. at sætte flere batterier op, så man kan levere mere energi i de timer hvor el er dyrest. Det er nu en gang sådan, at man betaler det for strøm som den dyreste leverandør tager sig betalt med, og vi bruger mere og mere strøm hvert år, derfor skal vi hvert år skaffe mere og mere strøm. Skulle du hvert år bygge et nyt kulkraftværk, så ville prisen på det nye værk stige hvert år ligesom prisen på kul og medarbejdere stige hvert år. Det ville betyde, at prisen for at producere en kwt fra et nyt kraftværk kan være en del højere end prisen du er vant til fra det gamle kraftværk. Og det er det samme der sker med vindmøller. Her er der bare meget begrænsede variable udgifter som stiger hvert år. Men prisen på at bygge møllerne stiger ligesom et kraftværk ville blive dyrere, derfor beder de om en inflationssikret stigning for de senest byggede energiproducenter, men da prisen er ens for alle leverandører er det sådan, at enten leverer de og dækker efterspørgslen og markedet får den høje pris på al elektricitet. Eller også er der ikke behov for deres kapacitet og så sælges strøm typisk billigere fordi der er større udbud end efterspørgsel. Men uanset hvordan du dækker den stigende efterspørgsel på strøm, så gør du det til dagens priser, der er ca. 100% højere end i 2015. Og så længe efterspørgslen er stigende, vil det være nødvendigt at udbygge, og derfor vil prisen have en tendens til at være stigende. Men batterier er undtagelsen fordi de kan levere energi netop der hvor el er dyrest, så når spotprisen er på sit højeste på dagen, kan man cutte toppen af prisen og dermed reducere gennemsnitsprisen. Dvs. man skaber et større udbud af energi når efterspørgslen ellers dominerer. |
22-04-2025 15:49 | |
Snak snak snak og endnu mere snak. Den faktiske udvikling taler for sige selv. I dag er strømmen således dobbelt så dyr som den var for blot 5 år siden. Tilknyttet billede: ![]() |
22-04-2025 15:54 | |
Virksomheder som Ørsted og Vestas rasler ned på børsen, fordi at de ikke kan tjene penge på deres ubrugeligt bras. Better Energy er tilsvarende gået konkurs fordi, at de ikke tjene penge på deres mange solceller. Tilsvarende vil ingen bygge havvindmølleparker, da man ikke kan tjene penge på dette. Se realiteterne i øjnene i stedet for at komme med en masse ideologisk bras, som ikke kan bruges til noget som helst. |
22-04-2025 15:56 | |
@ Euro Jeg har bemærket at du gør alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
22-04-2025 19:16 | |
Euro★★★★☆ (1422) |
Alzheimer Jørgen, din hjerne er stået helt af, du fatter tilsyneladende ingenting af noget... |
22-04-2025 20:31 | |
@ Euro Det er dig der ingen ting fatter. Som nævnt så gør du alt hvad du kan for at udgå at diskutere problemerne med den ustabile el-produktion fra sol og vind. Disse problemer bliver bare langsomt større og større i takt med at vi får mere og mere sol- og vindstrøm. Det ses tydeligt på den stigende gennemsnitlige el-pris. Kan du ikke få din argumentation til at hænge sammen, så kommer du bare med et hav af undskyldninger. Det er f.eks.: * At mellemhandlerne tjener en ublu profit på deres strømhandel. * At skatte og afgifter ødelægger den fri konkurrence. * At politikkerne er både tåbelige om inkompetente. * At i morgen kommer der ny teknik, som løser alle problemerne. Hvornår tør du tage fat på problemets rod? Jeg spørger bare. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Tårnhøje elpriser | 22 | 14-12-2024 08:29 |
Hvad gør i andre ved de stigende elpriser | 1 | 04-10-2022 09:55 |
Elpriser på himmelflugt | 11 | 07-03-2012 01:12 |
Artikler |
Vindenergi |
Vindmøller |