Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller til lands eller til vands..?



Side 1 af 5123>>>
Vindmøller til lands eller til vands..?01-09-2010 22:23
Jakob
★★★★★
(9211)
.



Hvad synes du, at Danmark skal satse mest på, vindmøller på land eller vindmøller på havet..?



Før du tager stilling, så vil jeg gøre opmærksom på, at vindmøller på havet er ca. dobbelt så dyre, og de holder ikke nær så længe, fordi saltvandet ødelægger dem.
Dertil kommer, at vindmøller på havet formentlig ikke kan tåle en streng isvinter.
Funktionsfordelene ved at opstille vindmøller på land er altså markante på sigt.
Og for de producenter, som mestrer vindmølleintegration på land, for dem må der åbne sig et gigantisk verdensmarked.

Den væsentligste ulempe er, at mange mennesker ikke bryder sig om vindmøller.
Hvis nogen påstår, at vindmøller er IN, så er det tydeligt, at de tager fejl. Men hvad kan vi gøre for, at det bliver virkelighed, så vindmøllerne ikke bare forbliver en ligegyldig gadget..?

I dag er der ialt incl. havet kun fundet vindmøllepladser nok til at dække ca. 50% af Danmarks EL-forbrug, hvilket svarer til under ca. 10% af det totale energiforbrug.
Så vil vi have 100% vedvarende energi med vindkraft, så skal vindmøller ikke bare op på havet eller på land, de skal op begge steder med langt større kapacitet, end der er planer for i dag.

Og nu vil DONG opgive vindmøller på land, fordi befolkningen er for vanskelig at have med at gøre.
Politikerne er sure over det..., men er det ikke op til dem og folket at gøre det tiltrækkende for DONG..?
Efter min mening bør store vindmøller på land være statens og kommunens ejendom til evig tid, og så er det også nærliggende at mene, at det er op til politikerne at bane vejen for deres opstilling, og DONG må være en oplagt samarbejdspartner.

Eller hvad..?



.
Tilknyttet billede:

02-09-2010 07:23
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Man bør nok også huske, at der stadig er forskningsmæssige gennembrud i forhold til at bygge havvindmøller endnu større end de er i dag.
Og har man brugt alle havvindmøllepladserne til for små møller, så vil det nemt starte en ny hammer dyr udskiftningsordning, når de større møller om få år er udviklet. Altså dårlig udnyttelse af pladser eller endnu flere penge ud ad vinduet.
Landvindmøller derimod, dem kan vi de fleste steder allerede i dag bygge langt større, end naboerne kan tåle. Så på det punkt er det teknologiske udviklingstrin bedst rustet til først at udbygge på land.



.
02-09-2010 11:34
ISIS
★★☆☆☆
(361)
Jakob skriver:

Den væsentligste ulempe er, at mange mennesker ikke bryder sig om vindmøller.


Ja, det må man da sige, er noget af en ulempe. Men så kan man jo bare sige pyt med "folket", (selvfølgelig for at ville "folket" det bedste) det er set før i historien, så nu mangler der bare en "stærk fører"...eller et "parti" til at træffe de rigtige og nødvendige beslutninger!!!


Hvis nogen påstår, at vindmøller er IN, så er det tydeligt, at de tager fejl.


Hvis der hentydes til en her på klimadebat, der har dette som vignet, eller hvad det nu hedder, kunne det jo være, at det er et udsagn, der dækker personens egen personlige holdning og ikke er en generel betragtning?

Men hvad kan vi gøre for, at det bliver virkelighed, så vindmøllerne ikke bare forbliver en ligegyldig gadget..?


igen:
der mangler bare en "stærk fører"...eller et "parti" til at træffe de rigtige og nødvendige beslutninger!!!

...
07-09-2010 22:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvorfor den skelning mellem land- og havvindmøller - efter min mening, har vi behov for begge.

Og ja de møller der opstilles d.d. er forældet om nogle år, men sådan er det jo med alt.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
24-09-2010 19:51
Jakob
★★★★★
(9211)
.



Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvorfor den skelning mellem land- og havvindmøller


Fordi:

Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.






.
01-11-2010 20:00
Jakob
★★★★★
(9211)
.




I avisen Landbrug Nord d 29/10-2010 kan man læse, at nogle landmænd melder sig ud af deres landboforening, fordi de føler sig svigtet og ramt på deres brød på grund af myndigheder, vandplaner og grøn vækst.

Man kunne måske gøre livet og den klimaøkologiske omstillingen lidt lettere for disse landmænd, hvis man kombinerede de strengere regler for gødskning og sprøjtning med mere lempelige regler for opstilling af husstandsvindmøller.
Hvorfor f.eks. ikke give folk i byen mulighed for at leje vindmøllepladser i den omstillingsramte landmands læbælte, så de også kan købe deres egen husstandsvindmølle, som de har stående ude hos landmanden..?




Som det ser ud i dag, har vi ikke vindmøllepladser nok på havet.
De nuværende havvindmølleparker er allerede begyndt at stjæle vind fra hinanden.
http://ing.dk/artikel/112818-danmarks-nyeste-vindmoeller-stjaeler-vinden-fra-nabopark







-



Hele Danmarks fastland er meget velegnet til opstilling af vindmøller.
Altså, når man ikke lige generer udsigten hos de kongelige og andre tilsvarende "naturmennesker"...


Men vil man skåne miljøet, så må det stå klart, at det er bedre at opstille vindmøller i læbælter og langs vandløb og kyster, end det er at hælde gylle og sprøjtemidler ud over vores drikkevand og videre ud i vandløb, fjorde og have.
Det håber jeg, at alle kan synge med på.



På det vedhæftede kort kan man se, hvor vinden giver allermest energi på land:
http://www.emd.dk/windres
Høj opløsning:
http://www.emd.dk/files/windres/images/res_dk99.jpg
Tilknyttet billede:

04-11-2010 21:53
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hele Danmarks fastland er meget velegnet til opstilling af vindmøller.
Altså, når man ikke lige generer udsigten hos de kongelige og andre tilsvarende "naturmennesker"...


Jamen så mener jeg, at vi hurtigst muligt skal få opstillet nogle vindmøller op langs Øresundskysten fra København til Helsingør.
12-06-2011 09:37
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hele Danmarks fastland er meget velegnet til opstilling af vindmøller.
Altså, når man ikke lige generer udsigten hos de kongelige og andre tilsvarende "naturmennesker"...


Jamen så mener jeg, at vi hurtigst muligt skal få opstillet nogle vindmøller op langs Øresundskysten fra København til Helsingør.



Man kan måske som udgangspunkt give alle en chance for at slippe for vindmøller nær deres bolig, mod at de betaler mere ejendomsværdiskat.

http://www.klimadebat.dk/forum/boligskat-er-en-varm-kartoffel-d7-e1682.php#post_24039
Citat:
---------------------------------------
Et nyt trick kan måske være at lægge den komplette nationalplan for landvindmøller ud fra tilnærmet maksimal kapacitet.
Samtlige vindmøllepladser indtegnes på et kort, og statens ret til at opstille vindmøller på pladserne vedtages ved lov.
I naturen markeres pladserne med pæle, så de er nemme at få øje på.
Hver nabo får så en stigning i ejendomsværdiskat over normalen, indtil han siger ja til, at vindmøllen må opstilles.
Når vindmøllen er opstillet, og der er ro omkring driften, så reduceres ejendomsværdiskatten yderligere.
Det kræver nok en dygtig økonom, men loven må kunne udformes, så den både gavner statskassen og opstillingen af vindmøller på en sådan måde, at de uvillige kommer til at betale til de villige.
---------------------------------------




.
12-06-2011 09:48
Jakob
★★★★★
(9211)
.






Der eksisterer også flere økonomiske og miljømæssige argumenter for at etablere mange flere vindmøller på land frem for på havet.

Se f.eks. her:
http://ing.dk/artikel/90964-havvindmoeller-en-kompliceret-skrotbunke
Citater:
------------------------------
Havvindmøller: En kompliceret skrotbunke
--
Naceller, maling og kabler tærer også på miljøet
Andre dele af møllen, såsom nacellen består også af kompositmaterialer og nogle steder bruges PVC-skum, men selve afmonteringen af møllerne på vandet stiller også store krav.

Genbrug af tårnene til nye møller er ikke en mulighed. Derfor skal tårnene skæres fri, og forskerne er ikke sikre på, hvilke konsekvenser glasfiberstøv og malingrester har for havmiljøet. Stiller staten derimod krav om, at fundamenterne på havbunden også skal fjernes, så kan arbejdet få stor betydning for miljøet, skriver forskerne.

Elkablerne, der forsyner fastlandet med strøm, udgør også et problem, fordi mange kabler også indeholder plastic, der gør det svært at genanvende rene metaller. Nogle kabler er også fyldt med olie og kan udgøre en fare for havmiljøet under afmonteringen.
------------------------------















Når man ser på vindkortet og Tyskland syd for grænsen, så virker det oplagt, at Tyskland må være meget interesseret i vindkraft fra den jyske vestkyst.
Det kan måske tænkes, at de gerne vil give et stort tilskud til en tosporet jernbane med EL-kabler hele vejen til Skagen.
Hvis der lægges en nationalplan for et svimlende antal vindmøller på sådan en rute, og den kombineres med spændende turistmål, så kan det måske godt være, at tyskerne kan få tegnebogen op af lommen for at støtte projektet.
Så kan den tyske turist stå på toget i Hamborg fredag efter arbejde og se solnedgang i Thyborøn om aftenen og sove i 2mandskupéen til toget når Skagen, hvor solen står op igen.
Derved vil en kombination af turister og vindmøller skabe en god vækst for Vestjylland, som samtidigt gør verden en kæmpe tjeneste ved at hjælpe Ruhr med en masse bæredygtig vindenergi.





.
13-06-2011 10:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Prøv og se disse 2 videoer se http://www.vmmo.dk/foto.htm
13-06-2011 12:20
Jakob
★★★★★
(9211)
.




delphi skrev:
Jakob

Prøv og se disse 2 videoer se http://www.vmmo.dk/foto.htm



Jeg gider da ikke bruge en masse tid på at se dårlige klimapolitiske propagandafilm imod vindmøller.

Det går også allerede helt galt med troværdigheden i første linje, når siden skal beskrive sig selv:
http://www.vmmo.dk/hvem.htm
Citat:
------------------------
Det er ikke et politisk forening, eller en forening for eller imod vindmøller der står bag hjemmesiden
------------------------




Det minder om at lave en hjemmeside imod, at folk skal betale skat, og så samtidigt påstå, at den ikke er politisk.





.
13-06-2011 12:36
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Jeg gider da ikke bruge en masse tid på at se dårlige klimapolitiske propagandafilm imod vindmøller.

Det går også allerede helt galt med troværdigheden i første linje, når siden skal beskrive sig selv:
http://www.vmmo.dk/hvem.htm
Citat:
------------------------
Det er ikke et politisk forening, eller en forening for eller imod vindmøller der står bag hjemmesiden
------------------------

Det minder om at lave en hjemmeside imod, at folk skal betale skat, og så samtidigt påstå, at den ikke er politisk.


Jakob

Det er typisk dig, at du ikke vil forholde dig til, at vindmøller har nogle negative sider. På det punkt er du helt på linje med Dansk Vindmølleforening og brancheforeningen for vindmølleproducenterne.

For at du kan få lidt bredere viden, kunne du jo f.eks. læse lidt på denne hjemmeside: www.stilhed.eu


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret d. 13-06-2011 12:37
13-06-2011 13:27
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Det er typisk dig, at du ikke vil forholde dig til, at vindmøller har nogle negative sider.


Det er noget vrøvl, og det burde du vide alt om.


Du finder f.eks. nok ikke mange skribenter, der har interesseret sig så meget for at nedbringe vindmøllestøj, som jeg har:
http://www.klimadebat.dk/forum/ned-med-vindmoellestoej--d20-e814.php


Eller at finde løsninger, som kan lagre vindens energi til stille vejr:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333.php

Blot for at nævne to eksempler på vindmølleproblemer, som jeg erkender og forsøger at løse.


Men jeg gider da ikke sidde og glo på en video, der fortæller, at vindmøller støjer og skæmmer, og derfor er den eneste mulighed, at vi undlader at opstille flere.
Sådan noget betragter jeg som et direkte angreb på den nødvendige klimapolitik, og som fuldstændig ukonstruktiv og negativ propaganda.




.
13-06-2011 14:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:

Men jeg gider da ikke sidde og glo på en video, der fortæller, at vindmøller støjer og skæmmer, og derfor er den eneste mulighed, at vi undlader at opstille flere..


Beklager hvis det er det eneste du får ud af videoerne, for så har du faktisk ikke fattet det budskab, som naboerne til dine "floromvundne" vindmøller gerne vil have ud.
De er ikke imod opstilling af vindmøller, det de er imod, er, at vindmøllerne opstilles uden der tages hensyn til de mennesker mv. der lever og bor i disse områder.
Det de håber på er, at der bliver gennemført en ordentlig planlægning, men du er i lighed med mange andre total tonedøv overfor, at en enkelt fejlplaceret vindmølle er til skade for vindmøllernes image.

Sådan noget betragter jeg som et direkte angreb på den nødvendige klimapolitik, og som fuldstændig ukonstruktiv og negativ propaganda.


Jeg ved godt, at du mener, at den nødvendige klimapolitik starter og slutter med vindmøller, og at vindenergi ikke kan eller må udsættes for kritik, men netop den kritikløse opstilling af vindmøller, og den totale mangel på at ville/kunne forholde sig til, at vindmøller også har nogle skyggesider, er årsagen til, at en forening som Naboer Til KæmpeVindmøller på land har fået så stort tilslutning på så kort tid.

Et af de problemer som denne foreningen har fremført, er faktisk ret alvorlig for hele vindmøllebranchens troværdighed - det har vist sig, at det firma, både staten og vindmøllebranchen anvender, har enddog meget tætte forbindelser til både miljøstyrelsen og vindmøllebranchen.
Dette tætte forhold kan reelt have medvirket til, at problemerne med støj fra vindmøller er blevet nedvurderet, og at støjproblemet og mere alvorligt end befolkningen har fået oplyst.
13-06-2011 21:09
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg ved godt, at du mener, at den nødvendige klimapolitik starter og slutter med vindmøller, og at vindenergi ikke kan eller må udsættes for kritik, men netop den kritikløse opstilling af vindmøller, og den totale mangel på at ville/kunne forholde sig til, at vindmøller også har nogle skyggesider, er årsagen til, at en forening som Naboer Til KæmpeVindmøller på land har fået så stort tilslutning på så kort tid.

Et af de problemer som denne foreningen har fremført, er faktisk ret alvorlig for hele vindmøllebranchens troværdighed - det har vist sig, at det firma, både staten og vindmøllebranchen anvender, har enddog meget tætte forbindelser til både miljøstyrelsen og vindmøllebranchen.
Dette tætte forhold kan reelt have medvirket til, at problemerne med støj fra vindmøller er blevet nedvurderet, og at støjproblemet og mere alvorligt end befolkningen har fået oplyst.


Jeg har som sagt intet imod, at vindmøller bliver udsat for konstruktiv kritik. Men når det kun handler om at jorde dem og forhindre yderligere udbygning til skade for klimaet, så må jeg melde pas.
Især når kritikken kommer fra smagsdommere, som bare ikke synes, at vindmøller er særlig flotte, fordi de har tænkt sig, at landskabet skal se ud som et andet maleri.
Eller fordi de mener, at vi alle vil dø af vindmøllestøj, mens de intet har imod det langt farligere vejnet, som vi omgiver os med overalt.
Eller fordi deres misundelsespolitik gør, at de mener, at andre tjener for meget på vindmøller.
Hvis de havde en konstruktiv tilgang, så kunne de blot foreslå, at alle store vindmøller blev statsejede, så vi alle kunne tjene på dem.
Men som det fremgår vil de hellere, at der bliver opstillet havmøller, som er langt dyrere og mindre bæredygtige. Så når det kommer til stykket, har det jo alligevel ikke noget med samfundets penge eller naturomsorg at gøre.
Der er nok ikke tvivl om, at enkelte vindmøller er blevet fejlplaceret eller deres drift er for hensynsløs. Men så må klagerne dreje sig om disse specifikke møller og og ikke føre til en generalisering om, at vi ikke skal have flere landvindmøller.

At vindmøllehaderne nu også trækker et konspirationskort, kan da ikke forbavse mig. Det måtte jo komme, når det i forvejen er tydeligt, at alle midler saglige som usaglige må bruges.

Men når de mener, at vores regering er korrupt, så er det jo godt, at der snart er valg, så de kan vælge en ny.




.
13-06-2011 21:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Prøv lige og se videoen ca 2 min og 30 sec inde starter et indslag og Widex møllen. http://www.youtube.com/user/VindmollerMedOmtanke#p/a/u/0/ToBxZVYUGW8
14-06-2011 00:21
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Vindmøller må vige for tunnelen

http://folketidende.dk/vindmoller-ma-vige-tunnelen

Tja - sådan kan det også gå.
15-06-2011 13:25
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Du tager jo stadig ikke den øgede miljøbelastning møllerne forårsager med i dine overvejelser..

Når H C Ørsted i dag kan afbrænde 2.700.000.000 kwh naturgas årligt og i sommerhalvåret kun opnå 18 % af gassens energi til strøm hvor normalen er 60 % for et moderne kraftværk.

Så er det møllerne som i bund og grund er årsagen til at kraftværket årligt har reduceret sin el-virkning fra 40 % til altså i dag 18 %. Så der brændes alt alt for meget naturgas af i sommerhalvåret når værket producerer varme..

El-virkningen er reduceret fordi værket skal afsætte fjernvarme i vinterhalvåret og der er ikke brug for strømproduktionen..
16-06-2011 10:55
Jakob
★★★★★
(9211)
.





delphi skrev:
Prøv lige og se videoen ca 2 min og 30 sec inde starter et indslag og Widex møllen. http://www.youtube.com/user/VindmollerMedOmtanke#p/a/u/0/ToBxZVYUGW8


Jeg har allerede svaret på Widex møllen to gange tidligere. Det bliver snart lidt tankevækkende og trættende, at det er det ene og samme uheldige eksempel, der trækkes frem igen og igen og igen og bruges som bevis på, at vi ikke skal have flere vindmøller på land.
Hvis det var den logik, som mennesket fulgte, så skulle det være blevet forbudt at producere biler efter den første bil havde kørt uden lydpotte i et villakvarter.

http://www.klimadebat.dk/forum/ned-med-vindmoellestoej--d20-e814-s40.php#post_25127
http://www.klimadebat.dk/forum/bliver-klimakampen-til-klimaborgerkrig--d7-e1675-s40.php#post_25117






delphi skrev:
Du tager jo stadig ikke den øgede miljøbelastning møllerne forårsager med i dine overvejelser..

Når H C Ørsted i dag kan afbrænde 2.700.000.000 kwh naturgas årligt og i sommerhalvåret kun opnå 18 % af gassens energi til strøm hvor normalen er 60 % for et moderne kraftværk.

Så er det møllerne som i bund og grund er årsagen til at kraftværket årligt har reduceret sin el-virkning fra 40 % til altså i dag 18 %. Så der brændes alt alt for meget naturgas af i sommerhalvåret når værket producerer varme..

El-virkningen er reduceret fordi værket skal afsætte fjernvarme i vinterhalvåret og der er ikke brug for strømproduktionen..


Jo, det gør jeg.
Kraftværkerne må bare lære at stille om, så de eller deres kunder anvender vindmøllernes energi til opvarmning, når der ikke er behov for kraftværks EL.






Boe Carslund-Sørensen skrev:
Vindmøller må vige for tunnelen

http://folketidende.dk/vindmoller-ma-vige-tunnelen

Tja - sådan kan det også gå.


Ja, efter min mening er det en skamfuld udvikling.
Først forsvandt Vestas fra Lolland, og nu får de i stedet en meget energikrævende betonproduktion, og så skal der oven i købet fjernes vindmøller. Det hele for at skabe mere trafik.
Jeg synes, at de skal aflyse den tunnel og i stedet bruge pengene på at omstille til vedvarende energi.


Og det haster med denne omstilling til meget mere vindkraft, fordi den skal danne et basisgrundlag, som kan fremme en lang række andre teknologier.
En varmepumpe og især EL-varme er ikke meget bevendt, hvis EL-produktionen er baseret på kul.
Udviklingen af det avancerede EL-system bliver ikke motiveret, hvis vi ikke får meget mere vindkraft.

Og nu skydes der også på EL-køretøjers CO2-regnskab angående batterier. Men det skyldes jo alene, at EL-produktionen kommer fra fossilt brændsel:

http://ing.dk/artikel/120004-batterier-oedelaegger-elbilers-co2-regnskab
Citat:
-------------------------------
Med udgangspunkt i, at det meste strøm i dag stadigt kommer fra kulkraftværker og afbrænding af fossile brændsel, så kommer en elbil ifølge det private konsulentfirma op på at udlede 140 gram CO2 pr. kilometer, når man ser på hele vejen fra kraftværk og til elbilen kører.

Hvis man lægger de 37 gram pr. kilometer fra batteriets levetid oven i de 140 gram, som kommer fra elproduktion, så kommer en elbil således op på at udlede 177 gram CO2 pr. kørt kilometer. Dermed tangerer elbilen en benzinbil på CO2-udledning.

EA Energianalyse nævner dog også i sin analyse, at langt mere strøm i fremtiden formentlig vil komme fra vedvarende energi, og det kan på længere sigt tippe CO2-udledningen tilbage i elbilernes favør.
-------------------------------



En højt automatiseret fabrik, der genbruger batterier og lader dem op, må også være en oplagt mulighed for en dansk produktion, som kan nøjes med at køre i stærk blæst og dermed hjælpe med lagringen af vindstrøm.




.
16-06-2011 15:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg har allerede svaret på Widex møllen to gange tidligere. Det bliver snart lidt tankevækkende og trættende, at det er det ene og samme uheldige eksempel, der trækkes frem igen og igen og igen og bruges som bevis på, at vi ikke skal have flere vindmøller på land.
Hvis det var den logik, som mennesket fulgte, så skulle det være blevet forbudt at producere biler efter den første bil havde kørt uden lydpotte i et villakvarter.



Nej! Jakob det er ikke et uheldig eksempel det er nærmere reglen end undtagelsen at møllefanatiske strømninger i samfundet tromler møller igennem uanset miljøbelastningen via det øgede kulforbrug som møllerne afstedkommer og hertil til skade for befolkningens trivsel.
25-06-2011 23:48
Jakob
★★★★★
(9211)
.





1 million kroner om dagen til værktøj, når havvindmøller skal have skiftet bolte.



http://ing.dk/artikel/120314-nye-havvindmoeller-skal-have-skiftet-vitale-dele
Citat:
----------------------------------
Systematisk fejl tvinger Siemens til at udføre vanskelig og dyr reparation af 126 vindmøller til havs.

Siemens Wind Power vil udskifte boltene, der holder vingerne fast på selskabets 3,6 MW havvindmøller.

Reparationen vil også omfatte Dong Energys helt nye havvindmøllepark Gunfleet Sands i Storbritannien, skriver Børsen.

Fejlen blev allerede opdaget sidste år, men efter en teknisk analyse i Siemens' laboratorier har man nu besluttet sig for at udskifte boltene på 126 vindmøller.

Det kræver brug af specialskibe, som det koster en million kroner om dagen at have sejlende.
----------------------------------




.
26-06-2011 04:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det kræver brug af specialskibe, som det koster en million kroner om dagen at have sejlende.


Nu har jeg ikke lige styr på ralationerne. Er det dyrt eller er der blot tale om en bagatel?
26-06-2011 09:19
Kosmos
★★★★★
(5370)
Nu har jeg ikke lige styr på ralationerne. Er det dyrt eller er der blot tale om en bagatel?

- set fra 'kundens' (i dette tilfælde Siemens Wind Power) synspunkt må svaret vel afhænge af, hvor mange dage boltudskiftningen strækker sig over!(?)
28-06-2011 21:53
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Morten Riber skrev:
Det kræver brug af specialskibe, som det koster en million kroner om dagen at have sejlende.


Nu har jeg ikke lige styr på ralationerne. Er det dyrt eller er der blot tale om en bagatel?



Jeg ved desværre ikke, hvad en tilsvarende reparation koster på landvindmøller, men jeg tør godt love, at det kan gøres betydeligt billigere, og de økonomiske konsekvenser af vejrligsdage vil være betydeligt mindre.

Det er nok også værd at lægge mærke til, at sådan en større omgang kun er nødvendig, fordi vi opstiller gigantiske havvindmøller i stort antal længe før de er ordentligt gennemprøvede.

Så den slags problemer er altså både mindre sandsynlige og mindre alvorlige for landvindmøller end for havvindmøller.




.
28-06-2011 22:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.

Morten Riber skrev:
Det kræver brug af specialskibe, som det koster en million kroner om dagen at have sejlende.


Nu har jeg ikke lige styr på ralationerne. Er det dyrt eller er der blot tale om en bagatel?



Jeg ved desværre ikke, hvad en tilsvarende reparation koster på landvindmøller, men jeg tør godt love, at det kan gøres betydeligt billigere, og de økonomiske konsekvenser af vejrligsdage vil være betydeligt mindre.

Det er nok også værd at lægge mærke til, at sådan en større omgang kun er nødvendig, fordi vi opstiller gigantiske havvindmøller i stort antal længe før de er ordentligt gennemprøvede.

Så den slags problemer er altså både mindre sandsynlige og mindre alvorlige for landvindmøller end for havvindmøller. .


Jakob

Jeg mener, at du bliver meget klogere. Selv på land kræves der næsten total vindstille for at kunne af- og påmontere vingerne.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
29-06-2011 19:35
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg mener, at du bliver meget klogere. Selv på land kræves der næsten total vindstille for at kunne af- og påmontere vingerne.



Du kan købe en næsten ny mobil kran med 60 meters løftehøjde for 7,5 millioner kroner.
http://www.mascus.dk/Entreprenor/Mobile-kraner/DEMAG-AC-120/6j4n6i8q.html







Eller denne for 19 millioner:

http://www.mascus.dk/Entreprenor/Mobile-kraner/LIEBHERR-LG-1550/ecio5qbh.html
Citat:
----------------------
ENGINE CARRIER LIEBHERR 570KW
-TOWER ENGINE LIEBHERR 300 KW -
BOOM S 77 m - SL 98 m - W 84
- CW 160 T
----------------------





Eller denne:

http://www.mascus.dk/Entreprenor/Mobile-kraner/AC-700/7cchblgp.html
Citater:
------------------------
kr 19.915.530
--
BOOM 60 M - LUFFING JIB 54 M
------------------------





Det er småpenge sammenlignet med, hvad et jack-up skib koster.


http://news.bbc.co.uk/2/hi/7206780.stm
Citat:
------------------------
£60m jack-up barge MPIO Resolution is an extraordinary piece of engineering in itself.
------------------------

http://www.valutakurser.dk/
1£ = 8,34 kr







Og havets tæring på et skib er langt værre end for en kran på land, og derfor er vedligehold langt mere bekosteligt og afskrivningen større.
Og blæser det for meget i nogle dage, så kan mandskabet til landkranen blot sendes hjem, mens skibet måske tvinges i havn med dyr og spildtidskrævende transport til følge.
Og den tid, hvor skibet ikke har job skal også forrentes.
Brændstofforbruget er økonomisk nok det mindste af det, selvom det også er en langt større udgift for skibet end for landkranen.


Prøv du at regne lidt på det.



Angående tæring til havs faldt jeg også over denne artikel, som vidner om, at det ikke er første gang, der opstår systematiske fejl, fordi havvindmøllerne ikke er ordentligt gennemprøvede, og det er næppe heller sidste:

http://ing.dk/artikel/111244-korrosion-tvinger-siemens-til-skift-af-vingelejer-i-havmoeller
Citater:
-------------------------------------
Siemens Windpower har besluttet at skifte vingelejer på alle 25 vindmøller i havmølleparken Burbo Banks ud for Liverpool, England. Eksperter ser med bekymring på korrosionsproblemerne.
--
Det forlyder, at Siemens har lejet skibet Resolution til at udføre opgaven. Skibet er af jack-up typen, altså et skib som sejle ud til møllerne for herefter at hæve sig op på egne ben.
-------------------------------------










Men får jeg min vilje med togbanen op gennem Vestjylland, hvor statslige kvalitetsvindmøller opstilles til en psykopatisk rabiat kapacitet langs sporet og i omegnen, så kan opstilling og renoveringer givet foregå endnu mere effektivt og økonomisk end for landvindmøller i dag.

Jeg mener også, at videreudviklingen af landvindmøller skal føre til, at vi bygger stærkere tårne, som kan holde i mindst 50 eller 100 år. Det må nemlig være muligt at gøre med landvindmøller.
Det vil så videre kunne fungere at forberede dem til en elevatorkran, som simpelt spændes omkring tårnet og kan anvendes til vingeudskiftning, imprægnering af tårn osv. osv.
Med lidt teknisk snilde kan elevatoren måske også anvendes til selve opførelsen af vindmøllen. Samme princip som når man bygger højhuse.
En sådan elevatorkran til landvindmøller behøver formentlig ikke være større, end at den kan transporteres oplukket i sektioner på en almindelig stor lastbil.
Måske kan vi ligefrem med fordel lade en elevator sidde på cirka hver 20. vindmølle, så lokal arbejdskraft kan bruge den til turister, og de altid har nem adgang til den, når møller skal vedligeholdes og renoveres.


Men sådan et koncept fordrer selvfølgelig nok, at vi udvikler og lægger os fast på et bestemt design og system og er villige til her og nu at betale for en bedre sikret fremtid, som de stemmeberettigede ikke selv kommer til at opleve. Det er meget omvendt af mange andre forhold, hvor vi plejer at stjæle råstoffer og muligheder fra de kommende generationer for at opnå en kortsigtet økonomisk gevinst til egen velfærd.


Som sagt tidligere vil det nok også være en god idé at være lidt oppe på tæerne og bygge landvindmøller med Siemens nye gerløse generatorer, mens tid er, før magneterne bliver en dyr mangelvare.
Det vil give os landvindmøller uden gearstøj, og mekanikken vil bestå af langt færre sliddele.
Som f.eks. i denne model med kun seks lejer på linje i nacellen:









.
30-06-2011 16:03
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Penge til testcenter for små møller

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/144/3900641/3/penge%20til%20testcenter%20for%20sm%E5%20m%F8ller

Det må da glæde dig Jakob!
09-07-2011 19:00
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Penge til testcenter for små møller

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/144/3900641/3/penge%20til%20testcenter%20for%20sm%E5%20m%F8ller

Det må da glæde dig Jakob!


Ja, følelsen af lykke kan vel næppe blive større, når man opdager, at mere end 30 års dansk vindmølleforskning har bragt os i en position, hvor vi nu "allerede" er klar til at bestille en VVM redegørelse med henblik på at etablere et testcenter for husstandsvindmøller.
Med den fart på det politiske sløvsind, så kan vi måske forvente, at vi får brugbare testresultater, så vi kan udvælge de bedste husstandsvindmøller allerede år 2150

Altså hvis vi skulle være så heldige, at VVM redegørelsen ikke får opsættende virkning, og Danmarks Naturfredningsforening ikke indbringer sagen for EU's menneskerettighedsdomstol eller videre politisk lemfældighed kommer i vejen osv. osv...



Regeringen kunne have givet deres hovedtilskud til et testcenter for husstandsvindmøller 19 gange for de penge, som de i stedet valgte at give til Lomborg.
Se evt. slutning af dette indlæg, kommentar til kfl:
http://www.klimadebat.dk/forum/cool-it-en-bekvem-dagsorden-d12-e1767.php#post_25682





.
Redigeret d. 09-07-2011 19:01
09-07-2011 19:12
Jakob
★★★★★
(9211)
.



Nye afstandskrav til veje og jernbaner:


http://ing.dk/artikel/120625-nu-flytter-vindmoeller-taettere-paa-trafikken
Citater:
---------------------------
Som reglerne er i dag, skal møllerne mindst stå 250 meter fra vejen. Den grænse er sat ud fra et forsigtighedsprincip, begrundet med distraktion.

Men i andre lande står møllerne langt tættere på vejene
---
Mindsteafstanden til jernbanerne bliver også 1 gange møllehøjden – samt et mindre tillæg af hensyn til kørestrømsanlæggene, der fører højspænding. For både veje og baner bliver mindstekravet dog højst 1,7 gange møllehøjden.

Arbejdsgruppen vurderer, at den nuværende viden giver mulighed for at reducere afstandskravet til 1 gange vindmøllens totalhøjde.
---------------------------



Jeg synes, at det er på høje tid, at afstandskravene er blevet sat ned.
Det er også udmærket at afkastning af is fra vindmøllerne indgår som en parameter i afstandskravet til veje, så vindmølleindustrien får et incitament til at minimere dette fænomen.


Men jeg er meget skuffet over, at afstanden til jernbaner ikke allerede nu kan gøres langt mindre.
Et tog kører næppe i grøften fordi togchaufføren ser en vindmølle, og et tog skulle gerne være stærkt nok til at kunne tåle en klump is.
EL-tog med kørestrømsanlæg er heller ikke videre udbredte i Danmark, og når vi skal til at udbygge det system, så må det kunne gøres så det kan tåle forholdene.
At vindmøllevinger ikke må danne baggrund for togsignaler lyder for mig som en særdeles dårlig joke. Hvis der ikke skal mere til at skabe fare for togtrafikken, så må det da allerede i dag være rivende galt med signalsikkerheden..!?


Statslige landvindmøller bør efter min mening som hovedregel kunne opstilles på banearealet helt tæt på sporet.
Og når der anlægges nye baner med flere spor, eller sådanne renoveres, bør det gøres, så der skabes plads til store vindmøller imellem sporene.




Uddybende materiale vedr. nye afstandskrav kan findes her:
http://trm.dk/da/nyheder/2011/vindm%C3%B8llers+afstand+til+overordnede+veje+og+jernbaner/
11-07-2011 16:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Milliarder for millioner

http://jp.dk/opinion/breve/article2486237.ece

Endnu et knæfald for at please vindmølleindustrien, samtidig med at samme industri flytter mere og mere af produktionen væk fra Danmark.
Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad vi ellers kunne have fået for det 2 cifferede milliardbeløb, de danske elforbrugere har stoppet i vindmølleproducenternes lommer.

Teoretisk kunne vi have fået opbygget et energisystem, der virkelig kunne tilpasse sig en svingende elproduktion til gavn for alle landets borgere.
12-07-2011 20:02
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:
Milliarder for millioner

http://jp.dk/opinion/breve/article2486237.ece

Endnu et knæfald for at please vindmølleindustrien, samtidig med at samme industri flytter mere og mere af produktionen væk fra Danmark.
Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad vi ellers kunne have fået for det 2 cifferede milliardbeløb, de danske elforbrugere har stoppet i vindmølleproducenternes lommer.

Teoretisk kunne vi have fået opbygget et energisystem, der virkelig kunne tilpasse sig en svingende elproduktion til gavn for alle landets borgere.



Endnu en bovlam boe kommentar, som ikke engang stemmer med det link, du har indsat.
Efter din logik skulle vi nok nedlægge alle arbejdspladser i Danmark, så vi kunne spare offentlige udgifter til infrastruktur.
At vi så i samme hug selvfølgelig går fallit, fordi vi ingen indtjening har, det tænker du ikke lige på, bare du kan få lov til endnu engang at skælde ud på vindmølleindustrien.
Du må sætte dig selv udenfor indflydelse, når du ikke forstår så simple sammenhænge eller evner at være til gavn for den danske industri, som både kan hjælpe klimaet og Danmarks økonomi på en miljømæssig forsvarlig måde.

Det kunne måske have været interessant med en mere nuanceret diskussion af, om det er klogt at nedlægge jernbaner og i stedet satse på asfalt.
Men med sådan et primitivt oplæg er det næppe debatten værd.


Men heldigvis er der folk, som ser anderledes på det end dig, og som forstår, at Danmark som vindmølleland stadig er værd at satse på.



.
Tilknyttet billede:

12-07-2011 23:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Du skulle måske prøve at læse det du sætter ind fra DR!

Det er ikke produktionsfaciliteter Siemens vil bygge i Danmark men forsknings- og udviklingscentre. Siemens vil således i lighed med Vestas trække på de forskningsresultater. der sker på Risø, og udnytte det statsbetalte testcenter, der påtænkes oprettet i Østerild.

Og Siemens vil nok også i lighed med Vestas flytte produktionen hen, hvor vindmøllerne skal sælges.

Så du kan selv være bovlam, din gamle krikke.
13-07-2011 15:39
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:

Du skulle måske prøve at læse det du sætter ind fra DR!

Det er ikke produktionsfaciliteter Siemens vil bygge i Danmark men forsknings- og udviklingscentre. Siemens vil således i lighed med Vestas trække på de forskningsresultater. der sker på Risø, og udnytte det statsbetalte testcenter, der påtænkes oprettet i Østerild.

Og Siemens vil nok også i lighed med Vestas flytte produktionen hen, hvor vindmøllerne skal sælges.

Så du kan selv være bovlam, din gamle krikke.



Hvis det er ok, at du betegner mig som en gammel krikke, hvad er det så ok, at jeg betegner dig som, og hvor vil det stoppe..?
Det har i hvert fald ikke noget at gøre med, om vindmøller skal opføres på havet eller på land, som er denne tråds emne.
Tænk dig om, tak.

JP er ifølge det link, som du selv indsatte, sikkert fulde af løgn, når de fremfører, at vindmølleproduktion giver arbejdspladser i Danmark.
Og DR er sikkert fulde af løgn, når de skriver, at Siemens vil investere mere end 1 milliard kroner i Danmark.
Og skulle det være rigtigt, så er du i hvert fald meget forarget over, at Siemens gør det for at få noget igen.
Men sådan er det altså, når man handler. Noget for noget. Vindmølleindustrien er ikke et socialkontor.
Hvis du virkelig tror, at Danmark får bedre økonomi og bedre og billigere vindmøller, ved at vi opgiver både produktion, forskning og udvikling i Danmark, så har du efter min mening igen kun forstået mindre end ingenting.
Og hvis du tror, at det er gratis for industrien at teste store vindmøller i Danmark, så vidner det om, at du ikke har sat dig ind i stoffet, men lader din modvilje mod vindmøller opfinde argumenterne ud fra en negativ fantasi. Staten har investeret i et testcenter for vindmøller med henblik på at få et afkast og en klimagevinst. Det er igen noget for noget, når der handles.




.
13-07-2011 16:35
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Men sådan er det altså, når man handler. Noget for noget. Vindmølleindustrien er ikke et socialkontor.


Jakob - de eneste, der leger "socialkontor" overfor vindmøllerfabrikanterne, er de danske elforbrugere, og det sker ikke med deres god vilje.

Og jeg har lagt mærke til, at du bliver galsindet, når nogen beklikker vindmøllernes "gudestatus".
13-07-2011 17:09
Jakob
★★★★★
(9211)
.



@Boe Carslund-Sørensen


Værsgod at slå dig løs og foreslå dine meget bedre alternativer her:

http://www.klimadebat.dk/forum/baeredygtige-danske-ve-alternativer-til-vindmoeller-d7-e1785.php



.
13-07-2011 17:37
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Dansk havmøllerekord fylder rundt

http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article2488645.ece
03-10-2011 18:50
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Siemens 3 og 6 MW vindmøller:

http://ing.dk/artikel/122541-tag-med-op-i-siemens-6-mw-moelle-plads-til-en-gaatur-gennem-generatoren
Citat:
-------------------------------
Arbejdselevatoren med kneben plads til to rumler langsomt de 90 meter op til toppen af Siemens' nye 6 MW gearløse havvindmølle. Og føler man sig lidt klemt de 5-6 minutter, turen tager, så forsvinder den fornemmelse helt og aldeles, når man kravler op i selve møllehatten.

Her er plads til at holde en hel lille fest bagest i maskinkabinen med bord, stole og filebænk. Og takket være fraværet af gearet plus det særlige generatordesign kan montørerne – og besøgende som jeg selv – faktisk spadsere direkte gennem statoren på generatoren og ud i navet, hvis noget skal ordnes dér.
-------------------------------










10.000 stk af denne type med 3 MW vinger opstillet få kilometer inde på land langs Jyllands vestkyst. Det kan vi nok sagtens få plads til.


Men der må forhandles klogt med Siemens for at opnå optimal levetid, mindre støj og lokal beskæftigelse til vedligehold.

Det sidste må også være oplagt for husstandsvindmøllerne, som i øjeblikket vækster i udbud på markedet:

http://ing.dk/artikel/122645-forhandlere-tror-paa-boom-i-salg-af-husstandsvindmoeller
Citat:
-------------------------
Forhandlere tror på boom i salg af husstandsvindmøller

Cirka 50 nye, små vindmølle-typer er på vej til at blive godkendt til det danske marked.
-------------------------




.
31-10-2011 20:44
Jakob
★★★★★
(9211)
.





Der arbejdes nu med mulighederne for at opstille kystmøller ( møller, som står på havet, men nær kysten ).


http://ing.dk/artikel/123002-ny-analyse-300-flere-moeller-naer-kysten-skal-faa-os-i-maal-med-vindkraften
http://ing.dk/artikel/123432-kommuner-klar-med-kystmoeller--hvis-staten-garanterer-minimumspris
http://ing.dk/artikel/123560-dong-flere-problemer-med-kystnaere-vindmoeller

Der er forskellige problemer med det. Men havvindmølle nær kysten tæres jo ligeså hurtigt som havvindmøller langt ude på havet, så det største problem med kystmøllerne må derfor være, at de ikke står nogle få kilometer inde på land.






Skovvindmøller:


http://ing.dk/artikel/123516-ny-type-vindmoelletaarn-samles-af-lameller
Citater:
-------------------------------
Et banebrydende og patenteret tårn-koncept åbner nu for navhøjder på over 100 meter til landmøller og gør dermed vindmøller i skovområder til en reel mulighed.
--
Ifølge en svensk rapport vil en 3 MW-vindmølle, der skifter et 80 meter tårn ud med et på 125 meter, øge årsproduktionen på den samme placering fra 5.000 MWh til 7.700 MWh. Så der er virkelig noget at hente ved at øge tårnhøjden.
-------------------------------


Det ligner en rigtig god nyhed, synes jeg.
De skriver ikke meget om, hvordan tårnet skal rejses. Det er måske sandsynligt, at det kan gøres uden en meget stor kran.
Jeg har ellers fundet en her til rekordbogen:

http://mand.dk.msn.com/article/78807-verdens-storste-maskiner/gallery/475129
Citat:
----------------------------
Liebherr LTM 11200-9.1

Bag det lidt usexede navn gemmer sig verdens største mobilkran. Den tyske Liebherr LTM 11200-9.1 kan løfte over 1.200 ton og teleskopet er 100 meter langt - med mulighed for udvidelse med yderligere 126 meter. Og så har den 18 hjul!
----------------------------



.
Tilknyttet billede:

01-11-2011 21:52
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Dong: Flere problemer med kystnære vindmøller

http://ing.dk/artikel/123560-dong-flere-problemer-med-kystnaere-vindmoeller#p385104

Dong Energy har jo ret
Dong Energy peger nu også på, hvor vanskeligt det er at indføre vindenergien med 50% i vores EL-forsyning. Hvis det skal lade sig gøre er det helt afgørende både økonomisk og strategisk, at kapacitetsfaktoren på vindmøllernes installerede effekt bliver meget høj. Den skal op på 50% eller mere, hvis der overhovedet skal blive plads til vindenergien i forsyningen sammen med de øvrige energiformer, hvad enten de er vedvarende eller ej.

Det siger næsten sig selv, at kystnære vindmøller vil kombinere det værste af to verdener uden at vi får det gode ved nogen af dem. Det blæser ikke tilstrækkeligt meget ekstra, når vi kommer tæt ved land til, at kapacitetsfaktoren på møllen bliver høj nok og det koster alligevel det samme at opføre møllerne kystnært som længere ude på havet. Men frem for alt, det bliver alt for vanskeligt og kostbart i hele gridden og i forhold til de andre energiformer eller i forhold til behovet for importeret EL, som skal bruges, når det ikke blæser.

Strategisk er klimaet og Co2-reduktionen alt for vigtig en størrelse til, at man skal gamble med andre løsninger end de gennemprøvede. Der tales meget om "smart grid" osv. Men hvad det end dækker over, så ved vi empirisk, at det kan lykkes at belægge kapaciteten (den installerede effekt) på havet med op mod 50% på de større møller. Ved Hons rev og ved Rød Sand kommer 2,3 MW møllerne meget tæt på 50%. VI kan også se empirisk og på de planer, som man har for vindmøller på land, at de større vindmøller på landjorden opnår ikke nogen god kapacitetsfaktor. Man ser vindmølleparker med 3MW møller helt nede omkring 20 til 22% kapacitetsfaktor på landjorden. Vi ser planer for vindmølleparker på landjorden med de allernyeste 6MW møller, hvor man ikke forventer, at de kan belægges med mere end 20 til 22%. Sidstnævnte er endda i Vestjylland, hvor møllerne er kystnære ved at være placeret i Stadil fjord, dog i de inddæmmede områder, men med frit udsyn til Vesterhavet, ca 12 km derfra. Man kan åbenbart ikke finde vind nok nogen steder i landet til, at man kan opnå en fornuftig kapacitetsfaktor i vindmølleparkerne på landjorden. De kystnære placeringer risikerer velsagtens at ende på samme måde. Det er således et faktum, at de store og især de allernyeste vindmøller, kan ikke udnyttes på landjorden. Det viser de seneste placeringer og planer helt tydeligt. Der skal simpelthen installeres så meget effekt pr. produceret kWh/år, at det bliver en nærmest uoverskuelig opgave at balancere den installerede effekt ind i EL-forsyningen.

Lad mig vise det ved at bruge de planlagte 12 stk. 6MW møller ved Tim i Vestjylland. Ved Horns Rev blæser det så meget mere, at man kan komme op på næsten 50% kapacitetsbelægning på store vindmøller (2,3 MW). 13,4 til 14 stk 2,3 MW møller mere på Horns Rev, kan således give den samme årsproduktion, som de 12 stk 6MW møller forventes at kunne give ved Tim. Eller vi kan se, at hvis de store 6MW møller kan opnå 50% belægning ved Horns Rev, så skal der kun opstilles 5 stk ved Horns Rev for at opnå denne El-produktion. Men balanceringsbehovet er abnormt ved de 12 stk landbaserede 6MW vindmøller i forhold til de to nævnte alternativer på havet. Ved Tim skal man kunne indpasse 72 MW spidsbelastning fra vindmølleparken. Ellers kan møllerne overhovedet ikke komme op på årsproduktionen ved de 20% i kapacitetsfaktor. Det er meget kostbart pr. produceret kWh. Ved Horns Rev kan vi opstille en løsning, som vi er helt sikre på, nemlig 13,5 til 14 ekstra møller mage til dem, som står i forvejen, men så skal vi kun indbalancere omkring 32 MW spidsbelastning. Det bliver den samme mindre installerede effekt, hvis de 5 stk 6MW møller kommer på Horns Rev, når de også kan nå 50% kapacitetsfaktor ved horns rev.

Alt andet lige bliver der væsentlig bedre direkte økonomi på havmøllerne. De producerer langt mere strøm pr. installeret effekt. Derfor vil hver havmølle naturligvis også kunne bære en væsentlig højere samlet omkostning pr. mølle, men pr. kWh produceret EL, kan den vise sig at have lavere omkostninger i sig selv, sammenlignet med vindmøller på landjorden.

Det er vanskeligt at se, hvordan havmøller skulle koste mere i transmission end landmøller. I eksemplet skal kablet fra havmølleparken kun dimensioneres til 32 MW, mens det skal være mere end dobbelt så stort (72MW) fra den planlagte vindmøllepark ved Tim. Det er vel en fejl at tro, at landvindmølleparkerne ikke også vil kræve transmission. De vil for mig at se alt i alt komme til at kræve langt større merinvesteringer i transmission end den tilsvarende El-produktion vil gøre på havet. Det er jo 50% af vores produktion af EL, der skal komme fra vindenergien. Ikke den installerede effekt, der skal være alt for stor!

Det bliver således meget dyrt at opnå nogen større EL-produktion fra vindmøller på land, og sikkert også fra kystnære møller. Selvom vi opsætter mange flere store vindmølleparker kystnært og i land, bliver det mest til en stor installeret effekt, som ikke kan indpasses i El-forsyningen selvom produktionen slet ikke når i nærheden af de 50%. Den abnorme installerede effekt vil derpå komme til at stå i vejen for yderligere udbygning af vindkraften på havet, og vi når derfor aldrig klima- og Co2 målet om 50% indpasning af vind.

DONG Energy bør derfor have til opgave at vise, at man kan installere havvindmølleparker til blot 3 til 4 mio kr. mere pr. installeret MW, hvis de samtidigt kan vise os, at de kan få disse vindmøller i nærheden af 50% kapacitetsfaktor. Lad DONG gøre dette med 100 møller et sted af 3MW eller 3,6 MW eller måske ligefrem 6MW størrelsen. Lad samtidigt de øvrige planer om kystnære og landbaserede møller stå stille i mellemtiden. Hvis DONG kan gøre det, er der jo ikke nogen diskussion længere. Så ved vi jo helt sikkert at det bliver langt det billigste på havet på alle måder og vi kan dermed gøre noget for klimaet og miljøet. Vi ved endvidere, at det er et empirisk faktum, at på havet kan man sammensætte store vindmølleparker, som kan opnå næsten 50% kapacitetsfaktor. Vi ved også, at de aktører, der sætter vindmølleparker op på land med 6MW og 3MW møller, de kan ikke opnå mere end 20 til 30%.

Ud fra den erfaring der nu findes, har DONG Energy ganske ret. Det er meget forkert af samfundet at lade aktørerne fortsætte inde på landjorden eller kystnært. De har nu haft tiden og de har vist, at de ikke kan skabe vindmølleparker, som kan indpasses i EL-forsyningen. Regeringen er jo nødt til at gribe ind, ellers fylder disse aktører så at sige hele vores mulighed for at få 50% EL fra vindenergien op med installeret effekt, men uden effekt i stikkontakten.




Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-11-2011 09:06
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Det er meget forkert af samfundet at lade aktørerne fortsætte inde på landjorden eller kystnært. De har nu haft tiden og de har vist, at de ikke kan skabe vindmølleparker, som kan indpasses i EL-forsyningen.


Det var dog en ynkelig påstand, når den sammenholdes med, at dansk lagring af vindenergi kun er i sin vorden, og vi f.eks. endnu ikke engang har indført mærkbare variable priser med billig vindstrøm til de almindelige danske forbrugere.



.
Side 1 af 5123>>>





Deltag aktivt i debatten Vindmøller til lands eller til vands..?:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik