Husk mig
▼ Indhold

Vindmøller til lavere pris



Side 6 af 6<<<456
19-02-2013 15:24
Jakob
★★★★★
(9266)
.




@delphi


0,92 Mio Euro for 1 Mw kapacitet
6,86 Mio kr for 1 MW kapacitet
6,86 kr for 1 W
6860 kr for 1 kW

41.160 kr for 6 kW

Det fortæller nok lidt om, hvor vanskeligt det er blevet at bygge en 6 kW husstandsvindmølle med god økonomi.
Som det ser ud i dag får man etableret mere energiproduktion for pengene ved at købe anparter i større vindmøller.

Men det er nok ikke muligt at købe en anpart og så selv få strømmen på samme måde som fra en husstandsvindmølle..?
Etablerer man et godt lagringssystem, så kan man selv bruge strømmen fra husstandsvindmøllen, og man ved så, at det er 100% vindstrøm.
Køber man anparter, så er man underlagt EL systemet som almindelig forbruger, og man vil være tvunget til at forbruge ligeså meget kulstrøm, som alle andre, og man må lide et tab, når vindmøllen i perioder standses, fordi EL selskaberne har købt for lidt vindstrøm.




.
19-02-2013 21:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
0,92 Mio Euro for 1 Mw kapacitet
6,86 Mio kr for 1 MW kapacitet
6,86 kr for 1 W
6860 kr for 1 kW

41.160 kr for 6 kW


@Jakob

Ja! 6,86 Mio for 1 Mw. Og var det ikke 1100 Kr/Mwh DONG fik for Anholt møllepark pr 1 MW i 50.000 timer altså 55 mio for strømmen fra en mølle som koster under 7 mio.



NU er jeg jo godt klar over du vil ha' det folkelige ind i billedet med minimøllen..

Men prøv lige og se her, se http://www.ens.dk/da-DK/Info/TalOgKort/Statistik_og_noegletal/Oversigt_over_energisektoren/Stamdataregister_vindmoeller/Sider/forside.aspx

Inde på Energistyrelsens side kan man downloade Excel med alle danske møllers produktion måned for måned.

Her de 80 møller på Horns rev og deres produktion i 2011 se http://nhsoft.dk/work/FG24/Feb/fff.htm

Samlet produktion hele året for hele parken (nederst) : 669.833.452 Kwh. (samlet årlig effektfaktor : 48 %)..

Det syntes jeg i alt beskedenhed er rimelig godt!

Minimøllens effektfaktor kommer givet ikke over 20 %.

Fjernvarme af møllestrømmen:

Og hvis lige 60 % af denne el-produktion omsættes i store varmepumper som yder fjernvarme ved at 5-doble strømmen til varme!

Sabroe ammoniakvarmepumpe som kan yde fjernvarme ved 72 c' se



Priser i Bjerringbro for fjernvarme se http://www.bjerringbro-varme.dk/default.asp?PageID=131

HVis vi antager bjerringbro fjernvarmes netto pris for fjernvarme er 300 kr/mwh uden afgift (575 kr/mwh inkl afgift)..

Ja så indbringer bare varmen alene 602 mio årligt. Selv om varmeforbrugerne skal ha' en del af 'fortjenesten' så skal det ses i relation af at hele mølleparken kostede 2 mia.


Og det ville være muligt hvis man kunne tvinge værkerne til at holde igen på omkostningerne til de meget bekostelige løsninger de vælger i øjeblikket. Navnlig solvarme og flisanlæg vælges ofte som er meget bekostelige, hvor varmepumpen ville være betydelig billigere og herunder at den kan varetage hele byens varmeforsyning..

Ydermere så indbringer den strøm som varmepumperne ved landets fjernvarmeværker ikke forbruger 80 Mio årligt.
Redigeret d. 19-02-2013 21:32
18-02-2014 19:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Fra http://www.klimadebat.dk/forum/det-gode-groenne-samfund-d7-e2250-s40.php#post_40811

Det er Dong Energys ambition at reducere prisen på offshore vindenergi med 35-40 procent for projekter, der træffes investeringsbeslutning om i 2020.


Nå jamen så skulle de da ta' og kikke lidt i deres gamle projekter. F.eks. Horns Rev II

160 Mw til 2 mia, fra 2003 se Link Det er minimum halv pris af Anholt møllepark.

14-03-2014 20:08
Jakob
★★★★★
(9266)
.



@delphi


Har du set vindmøllerne i Østerild i virkeligheden..?
Med alt det onde, man har hørt om deres størrelse og støj, så kan man godt blive lidt overrasket over, at de ikke syner af mere eller støjer mere, end de faktisk gør.
Der må være masser af steder på landet, hvor de kan opstilles.


Men den nye vestas 8MW vindmølle er jo nok lidt dyr at købe til baghaven for en enkelt husstand. Ved du, hvad den koster..?

Nej, hvis DONGs mål om 35-40 procent omkostningsreduktion på havvindstrøm er i set i forhold Anholt, så er det nok ikke videre imponerende. Men det fremgår vist ikke tydeligt, hvad det er i forhold til.



.
14-03-2014 21:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nej jeg har ikke set dem i Østerild selv om jeg kørte lige forbi en dag jeg skulle fra Thisted til Åbybro.

MIddelgrundens havvindmøllepark se



Se http://ing.dk/artikel/havmoller-ramt-af-driftstop-40219

Her nævnes at parken a 20 stk 2 Mw møller har kostet 364 mio. Det har garanteret været en guldgruppe for investorer og herunder også hvis ikke der havde været noget tilskud overhovedet, altså at møllerne skulle virke på markedsvilkår, så ville det også være en rigtig god forretning.

Jeg må sige jeg forstår ikke at nogen ikke har set nogle muligheder i det.

Det eneste der er sket det er at støtten er gået op og møllerne er blevet mere og mere bekostelige.... Hvis det lykkes DONG at reducere prisen med 30 - 40 % så vil møllerne stadig være mere bekostelig end anlægget på Middelgrunden
Redigeret d. 14-03-2014 21:26
15-03-2014 20:51
Jakob
★★★★★
(9266)
.



@delphi


Ja, det må siges at være lidt af en fuser, at man dårligt nok kan få øje på verdens største vindmøller, selvom man kører næsten lige forbi dem.

Jeg mener nok stadig, at der kan være god økonomi i at bygge betydeligt højere og mere langtidsholdbare tårne til landvindmøller.
Hvad mener du om det..?



.
15-03-2014 23:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, det må siges at være lidt af en fuser


Så den ikke! Så vi må ha' nogle op som er endnu højere.

Jeg mener nok stadig, at der kan være god økonomi i at bygge betydeligt højere og mere langtidsholdbare tårne til landvindmøller.
Hvad mener du om det..?


Ja! Det kunne man, hvis man havde smækket støttekasse i, og ladet markedet udvikle sig på kommerciel vis, så kunne møllen udvikles og forbedres. Man kunne ha' stimuleret udviklingen på en langt billigere måde, og herved have fået en udvikling i gang, som var langt mere effektiv... Den måde man har valgt at gøre det på, det har været ekstrem bekostelig, og i praksis har man ikke fået udfaset nogen fossilenergi, overhovedet.
28-03-2014 09:24
Jakob
★★★★★
(9266)
.




@delphi


Hvis det er reglerne for luftfart, der bestemmer, hvor høje vindmøller maksimalt må være, så må politikerne i hvert fald godt se at få rettet lovteksten i en fart, så loftet forsvinder.

Jeg mener nok også fortsat, at der forskes for lidt i vindmølletårne. Der bør være meget mere at hente med hensyn til højde, støj og holdbarhed.
Hvis vi kan bygge vindmølletårne, som kan holde i 500 år, så bør vi måske gøre det.

Hvis vi kan bygge vindmølletårne med fod i stedet for fundament, så bør vi måske gøre det.

Hvis vi kan bygge vindmølletårne så høje, at der kan blive plads til to vingesæt, så bør vi måske gøre det.
Så kan de begge køre, når vinden er svag, og den øverste kan køre alene, når vinden er normal, og den nederste kan køre alene, når vinden nærmer sig orkanstyrke.
Den form for teknologiske forsøg og udvikling må staten for min skyld gerne støtte, og jeg mener også, at det er ganske nødvendigt, hvis ikke udviklingen skal gå næsten i stå.


To vingesæt, her skitseret på soltårn:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelletaarne-i-beton--d20-e505.php#post_6221




.
06-05-2014 20:45
Jakob
★★★★★
(9266)
.




delphi skrev:Så den ikke! Så vi må ha' nogle op som er endnu højere.



Jeg kørte en smut til Østerild Vindmølletestcenter for at se, om der var sket noget nyt.
Der var desværre bom for, så jeg ikke kunne komme tæt på.



Tror du, at de allerede har lyttet til os og er på vej til at bygge en ordentlig vindmølle, som man kan få øje på uden kikkert og hochsitz..?

Det halvfærdige tårn kan næppe være beregnet til den nye Vestas 8 MW'er, da den allerede er sat i drift. Men hvad så mon..?





.
25-11-2019 23:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg er noget overrasket over at det kan lade sig gøre at producerer til den lave pris for samsø. Jeg var meget negativ over for samsø-projektet da det startede, men må i dag tage hatten af for projektet!

- det kan måske endda blive for billigt!?:

Eddie O'Connor, the founder of Airtricity and Mainstream Renewable Power, is one of the most notable entrepreneurs in the wind industry and is consequently regarded with awe. His personal success speaks for itself, and if he chances to add anything further, obiter dicta, people pay attention. Speaking at a Reuters conference, Offshore and Floating Wind Europe 2019, which was held in London on the 11th and 12th of November this year, Mr O'Connor seems to have dropped a bombshell. Reports claim that he shocked his audience by describing the wind sector as "on its knees" and in a state of "failure", because "cut-throat" competition has driven contracted power prices to levels so low that wind is no longer "profitable"...
30-09-2020 16:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Siemens Monstermølle 14 MW

https://www.oceannews.com/news/energy/the-sg-11-0-193-dd-flex-offshore-wind-turbine-with-increased-capacity
10-02-2021 20:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Vestas' monster mølle V236 på 15.0 MW se

11-02-2021 21:45
Jakob
★★★★★
(9266)
­



delphi skrev:
Vestas' monster mølle V236 på 15.0 MW se




Så mangler vi bare et udspecificeret regnskab med dokumenterede grundoplysninger, som fortæller hvor mange af den type møller, der skal opstilles på land for at dække hele Danmark energiforbrug.

Kan du levere det.?

Jeg ville nok forlange, at regnestykket skal baseres på, at alle vindmøllerne skal stå helt stille, når det blæser mindre end 4 m/sek.
Og derforuden, at der fratrækkes 10% til driftstop af nabohensyn.

Videre vil jeg mener, at varmeforbruget bør sættes til en COP-værdi på max. 2

Transportsektoren 1:1 med energiindholdet i olien.

Energilagring med en virkningsgrad på 50%.



­­
Redigeret d. 11-02-2021 22:19
12-02-2021 09:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
På Siden 22 er de faktiske energiforbrug se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/energistatistik_2018.pdf på i alt 637.000 Tj heraf er 103.000 tj elektricitet.

637.000 Tj er 175 Twh og i dag produceres 15 Twh fra møller årligt.

Og det samlede varmeforbrug er 50 TWh/år som skal produceres ved cop 2 som kræver 25 TWh strøm.

Der skal samlet bruges 135 TWh/år, hvis der ses bort fra at der skal strøm ind over batterier hvor der er et tab.

Hvis sådan en 15 MW mølle står et fornuftigt sted med god vind så yder den en kapacitetsfaktor på 55 % og yder 0,072 TWh årligt.

Dvs. der skal opstilles 1850 stk. som ved 10 mio./Mw koster 185 mia. som vi kunne have fået 2 gange hvis der havde været udvist rettidig omhu med Corona.

Men der er så stadig problemstillingen med transport og batterier til lager.
Redigeret d. 12-02-2021 09:09
12-02-2021 22:46
Jakob
★★★★★
(9266)
­



delphi skrev:
Dvs. der skal opstilles 1850 stk. som ved 10 mio./Mw koster 185 mia.


Hvis du har ret, at det kan dække hele Danmarks energiforbrug.

Så lad os i første omgang opstille 2030 stk landvindmøller i den størrelse før år 2030

Og lad os afsætte 300 milliarder til projektet, så der også er noget at gøre godt med til engangs inveteringer til integrationen blandt utilfredse naboer og til uforgængelige fundamenter.



Det må være langt mere effektivt for at nå klimamålene og betydeligt mere langtidsøkonomisk forsvarligt end f.eks. et projekt som dette:


https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s600.php#post_82096
4. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/det-stoerste-anlaegsprojekt-nogensinde-kunstig-oe-i-nordsoeen-skal-levere-stroem
Det største anlægsprojekt nogensinde: Kunstig ø i Nordsøen skal levere strøm til tre millioner huse
--
De politiske planer for den nye energiø i Nordsøen lyder næsten for vilde til at være sande.
80 kilometer ude i Nordsøen skal der bygges en kunstig ø, der skal kunne producere strøm nok til tre millioner husstande. Strømmen skal komme fra 200 ekstra store havvindmøller, der skal opføres rundt om øen. Den skal være forbundet til flere af vores nabolande, og på den skal der bygges et anlæg, som kan omdanne strømme til grønne brændstoffer, der kan bruges i lastbiler, fly og skibe.
Og det er kun begyndelsen. Senere skal det hele udbygges, så der bliver op mod 650 havvindmøller, hvilket giver mulighed for at levere strøm til 10 millioner husstande.
--
Ifølge klimaminister Dan Jørgensen håber man, at øen kan stå færdig i 2030, men det kan trække ud til 2033.
--
Prisen for det endelige projekt lyder på 210 milliarder kroner, som svarer til fem Storebæltsbroer. Regningen skal betales dels af staten og af private investorer.




­
­
13-02-2021 09:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja man kan jo sige den fossile løsning med minimum 500 mia. der er investeret i Nordsøen sammen med gasledninger og sammen med raffinaderier, så er VE løsningen langt mere konkurrencedygtig hvis den kan levere det samme.

1850 møller og tilhørende el-net vil også koste en brøkdel at vedligeholde i forhold til gas- og olieinstallationer.

Men du mangler lige det forholdet at alle forbrug skal forsynes når møllerne ikke forsyner.

Der er skønsmæssigt 40 TWh biogas, affald, halm og træ fra landets skove. Landets samlede behov var ca. 150 TWh årligt og de 40 TWh brandbare kan yde 16 - 18 TWh el til at indsætte når møllerne ikke forsyner.
Redigeret d. 13-02-2021 09:53
13-02-2021 13:06
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
1850 Stk 15 MW møller der tilsammen leverer 150 TWh/år vil yde 7 gange så meget strøm som de nuværende møller gør og de 6 vindfattigste uger i sommerhalvåret vil med baggrund i date for sidste år se sådan ud, for produktion og forbrug se



I begyndelsen af perioden er der altså lange perioder hvor møllerne ikke forsyner og kraftværker skal levere, og når møllerne så producerer så skal overproduktionen nu udnyttes til transport og procesenergi i industrien.
Redigeret d. 13-02-2021 13:08
13-02-2021 15:13
Jakob
★★★★★
(9266)
­



@delphi

Her hos mig var der vindstille til morgen, og min EL-vandvarmer kørte for fuld skrue til nøjagtigt samme pris, som når strømmen fra vindmøllerne er næsten gratis, så jeg mangler ikke en skid.!

Der er uden tvivl meget, som bør gøres bedre, men det kan godt være lidt vanskeligt at tage et problem af denne type seriøst, når der ikke gives så meget som antydningen af et økonomisk incitament til forbrugeren for at løse det.
Du kan også se i min dokumentation om den øde ø, at Power-to-X er slet ikke engang nævnt som en mulig hjælper til at give backup til EL-nettet.
I øvrigt handler denne tråd primært om vindmøller og ikke om energilagring. Udgifterne til backupinstallationer, fordi et kulkraftværk eller et atomkraftværk skal står stille på grund af service, medregnes normalt heller ikke i værkets indkøbspris.
Når jeg nævnte det i forbindelse med landvindmøllerne, så var det kun fordi, du skulle medregne det energimæssigt, så kapaciteten er til rådighed.

2030 landvindmøller før 2030 - Det lyder fornuftigt.




­
13-02-2021 15:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@delphi

Her hos mig var der vindstille til morgen, og min EL-vandvarmer kørte for fuld skrue til nøjagtigt samme pris, som når strømmen fra vindmøllerne er næsten gratis, så jeg mangler ikke en skid.!


Ja aldeles skammeligt! Efter 5 års arbejde og undersøgelse tonsvis af rapporter kommer der nu nye nettariffer 1/6 anbefalet af bla. Dansk Energi. Tarifferne bliver 3 gange højere mellem 7.00 og 9.00 og mellem 17.00 og 20.00 det er alt.

Stillestående møller https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/naar-tyskerne-betaler-mere-end-tre-gange-saa-meget-vindmoellestroem-gik-til-spilde-i-2020 og tiltaget vil ikke hjælpe en skid.

Når jeg nævnte det i forbindelse med landvindmøllerne, så var det kun fordi, du skulle medregne det energimæssigt, så kapaciteten er til rådighed.


Jamen hvis der skal være kapacitet til rådighed i 10 dage og der skal yde 5 GW i gennemsnit som derfor samlet kræver en kapacitet på 1,2 TWh som koster 1100 mia. eller 6 gange møllerne.
14-02-2021 22:03
Jakob
★★★★★
(9266)
­



Der er mange holdninger til landvindmøller.

Pia Kjærsgaard kan ikke tåle, at de kører rundt, mens Kristian Thulesen Dahl ikke kan udholde, at de står stille.

Men hvis vi med tiden omstiller alle danske landvindmøller til et 60% planøkonomisk projekt, så kan staten og dermed demokratiet eje 60% af hver mølle og 100% fundamentet og permamagneterne. Dermed kan demokratiet suverænt til enhver tid bestemme, om en vindmølle skal køre eller stå stille.
På den måde vil vi kunne sikre, at det bliver vindmøllen tæt på Pia, som oftest står stille, mens vindmøllen i nærheden af Kristian til gengæld kan holdes kontinuerligt kørende.

Samtidigt vil 40% af investeringerne kunne overlades til private investorer, så der for det samme investeringsbeløb fra skatteyderne kan indkøbes flere landvindmøller.

Ud over pris og langtidsholdbarhed kan man også anbefale, at der tages hensyn til støj og fleksible styringsmuligheder, når der skal indkøbes 2030 stk. landvindmøller, som skal opstilles før år 2030.

For at skabe en god samhørighed mellem borgere og landvindmøller bør det være en selvfølge, at danske borgerne får billig vindstrøm og især vindmøllenaboerne, og at fossilbaseret EL til gengæld bliver væsentligt dyrere.


Man kan også i andre ældre tråde finde mange uprøvede forslag til blandt andet vindmølleintegration og støjbehandling.

Jeg arbejder pt på at gå med de unge ind på aktiemarkedet, hvor jeg blandt andet har tænkt mig at investere i energisektoren, og det gør mig i mine øjne til et mindre habilt koryfæ i den demokratiske diskussion om energi, så jeg har i en periode ikke meget mere at tilføje.




­
16-02-2021 23:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis man kunne få lov at plastre dette område til med møller se



Så kan der på det areal på ca. 500 KM2 stå 2000 møller a 15 MW som kan yde 175 TWh/år strøm. PÅ det lavvandet område er det langt mere 'effektivt' end landvind.

Men ellers generelt så er det langt at foretrække at møllerne laves i havet ud for de centrale kraftværker så deres kraftige højspændingsledninger kan bruges til at aftage strømmen fra store mølleparker.

Studstrupværket



Asnæsværket

20-02-2021 10:56
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Rigtig godt debatindlæg på wuwt omkring prisen på vind og sol.
Pointen er at prisen for vedvarende ikke alene bør beregnes ud fra gennemsnitspriser på strøm - men også ud fra hvad prisen er for de backup anlæg der skal være tilknyttet når ekstreme vejrhændelser opstår som fx i Texas i løbet af ugen.
https://wattsupwiththat.com/2021/02/19/assigning-blame-for-the-blackouts-in-texas/
Side 6 af 6<<<456





Deltag aktivt i debatten Vindmøller til lavere pris:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Vindenergi
Vindmøller
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik