Husk mig
▼ Indhold

Vindmøllers indflydelse på vejret


Vindmøllers indflydelse på vejret06-03-2008 22:40
Jakob
★★★★★
(9211)
 


Det er min opfattelse, at vindmøller reducerer vindhastigheden lokalt, og at vingerne samtidig skaber mere turbulente vinde på vindmøllernes "læside".

Jeg spekulerer så på, om det fører til andre vejr-konsekvenser, som man bør tage i betragtning, før man opstiller et gigantisk antal vindmøller på verdensplan.

Hvad mener du om det..?  



Vi kunne vel ikke være så heldige, at vindmøller hjælper med dannelsen af de lave skyer, som i følge Henrik Svensmark medvirker til at køle jorden..?

Det er vel ikke helt vanvittig ønsketænkning at forestille sig, at mere turbolente vinde vil øge fordampningen fra jordoverfladen og havet, og at disse dampe kan blive til lave skyer..?


 
06-03-2008 23:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Ha Ha! prøv nu lige og regn ud hvor meget energi der "overflyver" danmark på en dag med vindhastighed: 20 M/sec.

Møllerne udtager med garenti under 1 promille.
Redigeret d. 06-03-2008 23:00
06-03-2008 23:07
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Hvad med træerne og husene? De skaber jo også turbulente vinde og læ. Ikke mindst må vi gøre noget ved bjergene, da de ligger i vejen for vinden.
06-03-2008 23:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kulden-varmen

Jo jo. Men møllerne forøger jo træ- og "bjergeffekten" omkring mere turbolens som skaber mere fordampning osv.

Men mikrometerskruen skal vist i brug for at måle effekten!.
07-03-2008 12:31
Jakob
★★★★★
(9211)
 


Delphi skrev:
Ha Ha! prøv nu lige og regn ud hvor meget energi der "overflyver" danmark på en dag med vindhastighed: 20 M/sec.

Møllerne udtager med garenti under 1 promille.


Ja, men hvad har det at gøre med, om de øger overfladefordampningen..??

Hvis du tænker på den påståede "læ-effekt", så kan du anføre det samme om et stakit og et læbælte, men de virker alligevel.  


En vindmøllevinge udtager ca. 50% af vindenergien i det areal, som vingen spænder over.


Jo jo. Men møllerne forøger jo træ- og "bjergeffekten" omkring mere turbolens som skaber mere fordampning osv.

Men mikrometerskruen skal vist i brug for at måle effekten!.


Man kan ikke måle Watt i millimeter..!  


Men ser du f.eks. på havet, så må vindmøllerne vel hjælpe med at lave flere krusninger på vandet, og derved øges vandoverfladens areal og dermed også fordampningen.
Du har nok ret i, at det måske ikke er så meget.
Men det bør da undersøges.


Kulden-varmen skrev:
Hvad med træerne og husene? De skaber jo også turbulente vinde og læ. Ikke mindst må vi gøre noget ved bjergene, da de ligger i vejen for vinden.
 

Du misforstod vist mit oplæg.
Jeg mener, at det kan være en fordel, at der står noget i vejen for vinden, fordi det vil øge fordampningen og dermed skydannelsen.

Henrik Svensmark påstår jo, at det er mangel på lave skyer, der medører global opvarmning.


 
07-03-2008 13:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Du misforstod vist mit oplæg.
Jeg mener, at det kan være en fordel, at der står noget i vejen for vinden, fordi det vil øge fordampningen og dermed skydannelsen.

Henrik Svensmark påstår jo, at det er mangel på lave skyer, der medører global opvarmning.

Der må være noget jeg har misforstået, iflg. Svensmark m.fl. er netop skyer med til at holde på varmen, hvis det modsatte er tilfældet falder CO2-torierne vel også fra hinanden.
07-03-2008 13:23
Kosmos
★★★★★
(5370)
Der må være noget jeg har misforstået, iflg. Svensmark m.fl. er netop skyer med til at holde på varmen...

- der er noget, du har misforstået!

Svensmark skriver således:

Eftersom skyer i dækker gennemsnit 65% af jordens overflade og forårsager en køling af atmosfæren med 17 til 35 watt pr. kvadratmeter, har de stor betydning for jordens energibalance.
(Kilde)

Det er dog korrekt, at (lave) skyer er tilbøjelige til at 'holde på varmen' om natten, men denne effekt overgås af deres (sol)lysreflekterende virkning (om dagen, förstås!), hvorved nettovirkningen bliver afkølende.
Redigeret d. 07-03-2008 13:27
07-03-2008 13:27
Jakob
★★★★★
(9211)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Der må være noget jeg har misforstået, iflg. Svensmark m.fl. er netop skyer med til at holde på varmen, hvis det modsatte er tilfældet falder CO2-torierne vel også fra hinanden.


Henrik Svensmark mener ikke, at CO2 er det store problem.
Han mener nærmere, at det er kosmisk stråling, der får vanddamp til at kondensere, så vi får flere lave skyer.

De lave skyer skulle være gode til at sende varmestråling retur til rummet, og derfor virker de afkølende.

Men jeg undrer mig ligesom dig, fordi skyer jo også er gode til at holde på jordvarmen, og jeg har ikke set, at Svensmark har bevist, at de er bedre til det ene end det andet.
Jeg tillader mig bare at gå ud fra, at han har taget højde for sådan en banalitet, andet vil da være mega flovt.


Her er links til "Klimamysteriet":
http://youtube.com/watch?v=gkgEUN_TyoA
http://youtube.com/watch?v=mWVhYbMvXBU
http://youtube.com/watch?v=q3uB3vJIq4I
http://youtube.com/watch?v=QmkhGcfKTFw
http://youtube.com/watch?v=AmrfWfAgKCs
http://youtube.com/watch?v=MCRCoKQRbuk



 
07-03-2008 17:28
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Henrik Svensmark mener ikke, at CO2 er det store problem.
Han mener nærmere, at det er kosmisk stråling, der får vanddamp til at kondensere, så vi får flere lave skyer.


Så holder de vel også på jordens varme!
Som jeg har forstået Svensmark, er det aerosoler fra verdensrummet der medvirker til skydannelsen. Når solens magnetfelt er kraftig kommer der ikke ret mange aerosoler ind i jordens atmosfære => færre skyer => koldere klima.
07-03-2008 17:59
Jakob
★★★★★
(9211)
 


Som jeg har forstået Svensmark, er det aerosoler fra verdensrummet der medvirker til skydannelsen. Når solens magnetfelt er kraftig kommer der ikke ret mange aerosoler ind i jordens atmosfære => færre skyer => koldere klima.


Nej, han mener, at færre lave skyer fører til varmere klima.

Prøv at se de første 30 sekunder af denne video:
http://youtube.com/watch?v=mWVhYbMvXBU


 
18-05-2008 11:13
Jakob
★★★★★
(9211)
 



Orkaner og Vindmøller.


Jeg hørte på TV, at orkankatastrofen i Burma blev meget værre, end den burde, blandt andet fordi der de seneste år er blevet fældet mange træer i landet.

Jeg tænker så, om ikke vindmøller i den forbindelse kunne have haft samme gavnlige effekt som træer..?

Jeg har også meget svært ved at slippe den tanke, at nogle 100 stk. havvindmøller ud for Burmas kyst kunne have hjulpet med at tage den værste fart ud af orkanen, før den ramte boligområderne.
Der kan nok siges både for og imod, men det sidste kan vel egentlig kun afklares med et stort forsøg, eller er prognosen for en orkan så usikker, at et forsøg ikke engang vil kunne bevise noget..?



 
18-05-2008 16:26
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Tja, vi kan jo også vende strømmen så vindmøllerne på en varm sommerdag kommer til at virke som kæmpe ventilatorer.
18-05-2008 20:32
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Dårligt nyt for husstandsvindmøller hentet fra Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside:
Kommuneplantillægget udarbejdes for, at hindre opstilling af mindre husstandsmøller.




Deltag aktivt i debatten Vindmøllers indflydelse på vejret:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Skydannelsens indflydelse på temperatur108-01-2021 17:22
Hvad er menneskets indflydelse på klimaforandringen?106-11-2019 11:56
Små vindmøllers udvikling3220-07-2018 09:37
Spørgeskema undersøgelse omkring vejret221-04-2015 20:41
Dansk Meteorologisk Selskab - Vejret -Anbefaling122-03-2015 15:04
Artikler
Sebastian Mernild: Oceanernes indflydelse på det globale klima
Vejr og vejrfænomener (Bionyt: 500 svar om klima)
Svensmark/Marsh: Solens indflydelse på jordens klima, 2000
NyhederDato
Vindmøller ændrer vejret omkring sig15-04-2010 06:36
Europas temperatur går hurtigst i vejret30-09-2008 07:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik