Husk mig
▼ Indhold

Vore Politikere



Side 4 af 6<<<23456>
09-11-2017 22:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og disse noget mere bastante udsagn som vidner om at sund fornuft stille og roligt er ved at blive 'genopfundet' i dansk politik

- ja, i udsendelsen 'Langt fra Borgen', 26. oktober (22 min. fra begyndelsen), snakker DFs trafikpolitiske ordfører om "alt det her CO2-hysteri..."!
09-11-2017 22:53
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Tak, yaknudsen.
Jeg er ikke politisk perfekt opdateret. Det er derfor rart at se nogle politikere der indtil videre har fornuftige/realistiske tanker om klima, energi, produktion, og miljø.
-Vi må håbe de fastholder deres synspunkter, skulle de få noget magt i fremtiden.

Det er nyt for mig at se den slags modige udtalelser i disse mørke klima-tider..

Vh. Søren.
10-11-2017 00:22
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er nyt for mig at se den slags modige udtalelser i disse mørke klima-tider..

- her er såmænd én fra 2013:

Villum Christensen: Klimapanelets rapport er tro, ikke videnskab
10-11-2017 00:51
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Tak Kosmos.
Jeg er som sagt ikke god til dansk politik(jeg bor lige ved siden af Christiansborg,250m).
Og der er to minister-navne i min opgang, der har by-lejligheder her.
Helge Sander(sikke en tosse) var min nabo, da han var på tinge/minister ..

Jeg bryder mig ikke om politikere der udelukkende lever af det. -Og det er de fleste.
Selv dem der starter med at proklamere at de ikke vil overbetales(enhedslisten m. fl.) ender med det store ta'selv bord, når de først kommer ind i varmen..
-De er ikke lønnen værd. Går man nedad i hierarkiet, til kommunalpolitik, bliver intelligensen lavere, og korruptionen mere primitiv.

De store idealers tid er forbi. I dag er næsten alle på "samme side", -magten skifter hver 4-10 år, og alle skal ha en bid af kagen.
Se også på familie-politikerne hvor flere generationer i træk har siddet på lederposterne(Tørnæs, Hækkerup, Auken, Elleman og rigtigt mange flere..).

Det er let at kritisere, og jeg har desværre ikke nogen egentlig løsning på problemet.
(Det jeg tror er bedste alternativ, er lidt for underligt at forklare her, og det er heller ikke en fejlfri teori.)

Kosmos, det var en god artikel med Willum C, hvor han fremstår som en klog fætter med det store overblik. Han ku' blive en fin energiminister i et par år...

-Søren.
Redigeret d. 10-11-2017 00:56
10-11-2017 09:40
Kosmos
★★★★★
(5371)
Kosmos, det var en god artikel med Willum C, hvor han fremstår som en klog fætter med det store overblik

- enig, men desværre medførte hans bramfri ytringer vist, at han blev 'befriet' for klimaordførerskabet!
: 'Onkel Anders' (Samuelsen) blev vist bange for, at det kunne koste LA for mange stemmer ved valget i 2015!?
10-11-2017 09:49
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det er let at kritisere, og jeg har desværre ikke nogen egentlig løsning på problemet.
(Det jeg tror er bedste alternativ, er lidt for underligt at forklare her, og det er heller ikke en fejlfri teori.)

- i dag udkommer en ny bog med titlen: "Tæm Eliten – fra magtelite til borgerdemokrati" (Informations forlag); forfatterne er Andreas Møller Mulvad, Christoph Houman Ellersgaard & Anton Grau Larsen.

Bogen 'bygger oven på': "Magteliten: Hvordan 423 danskere styrer landet", fra 2015 - af (delvis) samme forfatterkreds.

Sidste uges udgave af Weekendavisen (#44) indeholder en kronik, skrevet af forfatterne, samt en anmeldelse af bogen.
Redigeret d. 10-11-2017 10:04
10-11-2017 10:52
Morten Riber
★★★★★
(2298)
"Magteliten: Hvordan 423 danskere styrer landet"


...men det er jo lidt det samme som at de riges børn bliver rige selv, osv. Det er der mange der er misundelige over. Enter min mening skal vi lade være med at gå og vær misundelige.

Nu styrer vælgerne jo også en del som her hvor Samuelsen stopper vores ven Villum C af frygt for vælgerflugt.

Men hvis vi antager at vælgerne igen er offer for opinionsdannerne og opinionsdannerne, samt dem som betaler lobbyisterne er talt med, rammer titlen sikkert meget godt. 423 lyder nu ikke af meget
10-11-2017 12:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men hvis vi antager at vælgerne igen er offer for opinionsdannerne og opinionsdannerne, samt dem som betaler lobbyisterne er talt med, rammer titlen sikkert meget godt. 423 lyder nu ikke af meget

- tjaeh? Men i mellemtiden er der jo kommet en ny avis, så jeg tror, jeg vover et øje og giver jer chancen for selv at læse kronikken!
11-11-2017 12:08
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos skrev:
Men hvis vi antager at vælgerne igen er offer for opinionsdannerne og opinionsdannerne, samt dem som betaler lobbyisterne er talt med, rammer titlen sikkert meget godt. 423 lyder nu ikke af meget

- tjaeh? Men i mellemtiden er der jo kommet en ny avis, så jeg tror, jeg vover et øje og giver jer chancen for selv at læse kronikken!


Kosmos, du serverede kronikken, og så skal den da ha' et modsvar. Det kommer her:

Indledningsvis kan kronikkens forfatter forekomme en noget dekadent når USA' præsidens kaldes for en uligevægtig reality stjerne, men den formidlende omstændighed at formålet blot er at komme frem til at verden har et problem, fik mig til at læse videre.

Men at problemet efterfølgende indskrænkes til kun at omhandle at eliten har sat sig på magten er en for mig at se det samme som at tage skyklapper på. Denne snæversynet hed kan ikke gøres god igen uanset hvor omfattende og detaljeret gennemgang af mulige elite begrænsende foranstaltninger der har været udtænkt gennem tiderne.

I steder for at bruge kronikkens spalteplads på historielære, skulle forfatterne hellere begynde at tænke på hvor etikken blev af. Hvad nytter det at dele magten ud til ikke elitære personer? Hvordan bedre kan de styre landet end de elitære hvis de er præcis ligeså rådne som de første? Og hvilke forhold komme de også til at arbejde under hvis en slags undermagt skal kunne fjerne dem ved et knipse med fingrene. Det kommer aldrig til at fungerer.

Hvad jeg prøver at sige er at der intet er galt ved at et samfund har en elite, men problemet som jeg er enig i har vokset sig større siden 2007, skyldes at elite i mindre grad tænker etik, eller måske tænker etik på en anden måde end før.

For dem som har fulgt med i mine kommentar kommer læsningen nok ikke som en overraskelse. Vi skal nemlig have lavet en kirkereform hvor vi får luget ud i alle de opdigtede begrundelser for Jesus liv og finder frem til hans egne og oprindelige tanker om etik og Gud frem. Herpå bygger vi en ny og moderne kirke op som præsterne kan være stolte af at præsenterer. En kirke som forstår at dele vandene med klogskab i stedet for intellektuelle fraser.

Præstere skal være så stolte af deres nye menneske og livssyn, og deres rygge skal være så ranke, at de aldrig betænker sig et sekund på at bryde ind i den politiske dagsorden og sørge for at den gode moral kommer tilbage igen. Hvis eliten kun vil mele sin egen kage, skal de mobbes ud af regeringskontorerne.

Det sørger pressen da for allerede, kunne man fristes til at tro, men nej. Pressen kommer slet ikke i dybden. De er for at sige det ligeud, kun interesseret i sig selv, deres egen magelighed og rigdom. Presseetik er en rodebutik af den anden verden, som i øvrigt også er styret af hvad bestemte befolkningsgrupper gider læse.

Endelig føres Hal Koch ind på scenen. Hal Koch har engang set et glimt af klogskab i at når argumentet får lov til at styrer, vil alle elitære problemer forvinde. Det er sådan set fint nok, men hvor skal argumentet komme fra? Fra en som har en anden interesse eller hvad? Det skal nok hjælpe godt, at interessegrupper slås mod interessegrupper ved hjælp af argumenter.

Er det meget anderledes end det vi oplever i dag? Næppe. Så jeg nævner igen. Hvis noget skal hjælpe, skal vi et lag højere op og se tingen fra et synspunkt hvor ingen har interesser på spil ud. Et udgangspunkt som præsterne kunne besidde, og agere ud fra. Få etikken og moralen tilbage, via kirken, og se tingene løse sig til det bedre.



Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
11-11-2017 12:40
Kosmos
★★★★★
(5371)
I steder for at bruge kronikkens spalteplads på historielære, skulle forfatterne hellere begynde at tænke på hvor etikken blev af. Hvad nytter det at dele magten ud til ikke elitære personer?

- tak for kommentarer. Jeg blev nok inspireret af dette udsagn:

De store idealers tid er forbi. I dag er næsten alle på "samme side", -magten skifter hver 4-10 år, og alle skal ha en bid af kagen. 
Se også på familie-politikerne hvor flere generationer i træk har siddet på lederposterne(Tørnæs, Hækkerup, Auken, Elleman og rigtigt mange flere..)

- og uden om politikerne et tykt "Rockwool-lag" af medier, eksperter, interesseorganisationer med lobbyister osv, som medfører, at flere og flere 'almindelige borgere' føler sig afmægtige (jf. USA: "Drain the swamp"). Jeg ser "Tæm eliten" som en (ufærdig) 'råskitse' til ændringer - altså et debatoplæg.
(Et historisk fortilfælde kunne være "Oprør fra Midten").
11-11-2017 13:00
Morten Riber
★★★★★
(2298)
- og uden om politikerne et tykt "Rockwool-lag" af medier, eksperter, interesseorganisationer med lobbyister osv, som medfører, at flere og flere 'almindelige borgere' føler sig afmægtige (jf. USA: "Drain the swamp"). Jeg ser "Tæm eliten" som en (ufærdig) 'råskitse' til ændringer - altså et debatoplæg.
(Et historisk fortilfælde kunne være "Oprør fra Midten").


Jo, men det er da også interessant. Desværre bliver det nok ved en krusning, men selvfølgelig kan enkelte personer sagtens føle sig ramt. Emnet er vel tæt på at blive så tilgængeligt at det er at sammenligne med lavt hængende frugter, men stadig har jeg svært ved at se det ikke bare fader ud igen
11-11-2017 17:57
Kosmos
★★★★★
(5371)
Emnet er vel tæt på at blive så tilgængeligt at det er at sammenligne med lavt hængende frugter, men stadig har jeg svært ved at se det ikke bare fader ud igen

- ja, hvem ved? Det er jo altid svært at forudse 'vendepunkter' - det var måske folkeafstemningen om jordlovene:



og debatten om EF-medlemskabet (og kulturpolitikken (/Rindal)?), der banede vejen for Fremskridtspartiets succes i 1973, hvilket førte til en betydelig - og varig - 'ommøblering' i Danmarks politiske landskab.
Redigeret d. 11-11-2017 17:58
11-11-2017 18:25
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos, vi snakker om elitens evne til at forblive elite, ik? Nu er eliten ikke en fast masse, men tværtimod flydende, amøbeagtig. Den former, tilpasser sig når den angribes, ligesom når du slår i en dyne. Jeg tænker også den kan efterligne krybdyrene, firbenet og kamæleonen, samt selv være jægeren, på een gang. Smide halen og lade "rovdyret," pressen, kaste sig over stumpen, svarende til et par uheldige elitære personer som derved ofres. Resten tager dybt afstand fra den/de uheldige og redder sig selv ved at karmofreler sig som ikke elitær, mens den angriber, angriberen for selv at være elitær.

Og jeg tillader mig også at tvivle på at den kan presses til at opføre sig bedre, men måske en massiv kampagne om etik kan skubbe dem i en bedre retning

Nej, så eliten som helhed skal nok overleve.
Men hvad er der så galt ved det?
11-11-2017 19:36
Kosmos
★★★★★
(5371)
Og jeg tillader mig også at tvivle på at den kan presses til at opføre sig bedre, men måske en massiv kampagne om etik kan skubbe dem i en bedre retning

- interessant eksempel på, at magteliten (her på lokalt, offentligt plan) kan 'tæmmes'!

Men nu er vi vist ret langt borte fra 'klima-dagsordenen' - medmindre vi da tænker på arbejdsklima!
12-11-2017 02:02
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Men nu er vi vist ret langt borte fra 'klima-dagsordenen' - medmindre vi da tænker på arbejdsklima!


Ja, tror også jeg afstår fra at kommenterer denne gang
13-11-2017 13:49
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Fra Skatteministeriet 12. november 2017:
Erhvervspakke: Afgifter for 720 mio. kr. fjernes og sænkes

Med en markant afgiftslempelse på 720 mio. kr. årligt gør regeringen det sammen med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre billigere at være dansker, lettere at drive virksomhed og mindre attraktivt at grænsehandle. Punktafgifterne på blandt andet nødder, te og regntøj afskaffes, ligesom afgifterne på elvarme og en række grænsehandelsfølsomme varer sænkes.

Særafgift på regntøj?!? Jeg anede ikke, der var særafgift på regnfrakker.

Det er dog befriende, at man fjerner sådanne vanvittige afgifter, der er en kæp i hjulet.

Og afgiften på elvarme sættes ned! Hurra! Hvad med at fjerne den helt?

Og, kære politikere, hvornår gør I for alvor noget for at bekæmpe det pseudovidenskabelige nonsens om katastrofal menneskeskabt global opvarmning, som har så mange negative konsekvenser for mange mennesker og er årsag til en vanvittig energipolitik her i landet?
Tilknyttet billede:

14-11-2017 10:48
Kosmos
★★★★★
(5371)
Tidligere kommentar i tråden:

Det skal være en ukorrekt politiker.. Og dem er der ikke mange af..
Der er stemmer i klima-fis, så selvom mange godt ved besked, så er deres facade alligevel grønlig.
Mange er bange for at blive "mobbet" og hængt ud som "benægtere", -der er ligeglade med klodens fremtid(-og børnene!). Får man dette ry, -er man færdig med politik..

Man skal vist lede efter dem der er mindst fanatiske med grøn omstilling. -Nogen med økonomisk sans, og mere realistiske energi-planer

- jeg faldt tilfældigt over denne 'blå' erklæring vedr. grøn omstilling; bemærk, at den er fremsat (lige) før sidste valg!

Redigeret d. 14-11-2017 10:52
18-11-2017 05:45
ASKF
☆☆☆☆☆
(41)
John Niclasen skrev:

Særafgift på regntøj?!? Jeg anede ikke, der var særafgift på regnfrakker.


Det er der heller ikke, det er en PVC afgift. De kunne lige så godt have skrevet en særafgift på nedløbsrør eller kabelskjulere, da disse også kan være lavet af PVC.
18-11-2017 10:47
John Niclasen
★★★★★
(6386)
ASKF skrev:
John Niclasen skrev:

Særafgift på regntøj?!? Jeg anede ikke, der var særafgift på regnfrakker.

Det er der heller ikke, det er en PVC afgift.

Ah, politisk retorik.
Alternativet i opløsning?20-11-2017 18:26
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Hvordan går det for de lalleglade grønærter der kalder sig Alternativet ?
Penis-billeder.. Og noget sex-chikane..
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ringberg-kraenkelser-i-alternativet-kan-faa-konsekvenser-valget


-Et seriøst parti der vil have magt ??

-Hvem stemmer dog på et sådant parti ?

"Partipolitisering af Folkeskolen

For det første repræsenterer udspillet en hidtil uset partipolitisering af Folkeskolen, og er dermed undergravende for skolen som fællesskabsinstitution. Alternativet ser et altoverskyggende samfundsproblem i klimaforandringerne, og vil derfor helt forandre skolen for at imødekomme dette problem."
http://aarsskriftet-critique.dk/2017/02/alternativets-partiskole/

Føj.. Goebbels/Mao/Stalin/Kim Jong-un mfl. ville være stolte, og nikke anerkendende hvis dette skete!
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-11-2017 18:28
20-11-2017 18:44
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Den linkede artikel til "aarsskriftet-critique" herover, er skrevet af Stefan Agger.

Han har en meget fin udtalelse, man kunne ønske sig flere alarmister kunne forstå:

"Partipolitisering af Folkeskolen

Det er der mindst to problemer med.
Det første problem er, at man dermed helt misforstår, hvad naturvidenskabelige fag er for noget.
Man kan ikke på forhånd gøre fag som fysik, biologi, geografi og kemi forpligtede på at skulle formidle, at et bestemt fænomen, klimaforandringer, er vigtigere end andre, og at det i øvrigt er det vigtigste i verden at beskæftige sig med.
Det er en utidig politisk indblanding i naturvidenskabeligt arbejde, der helst skal være drevet af nysgerrighed og åbne spørgsmål – ikke på forhånd fastsatte konklusioner og skræmmebilleder om en farlig fremtid."

Jeg blev helt forskrækket da jeg læste disse kloge ord! -Imponerende...

Linket igen: http://aarsskriftet-critique.dk/2017/02/alternativets-partiskole/
20-11-2017 21:09
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Føj.. Goebbels/Mao/Stalin/Kim Jong-un mfl. ville være stolte, og nikke anerkendende hvis dette skete!


Godt brølet!
RE: EU handel13-02-2018 11:22
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Når klimakulten blander sig i politik og fri handel mellem mennesker:

EU to refuse to sign trade deals with countries that don't ratify Paris climate change accord

Trade chief Cecilia Malmstrom says Paris clause 'needed in all EU trade agreements'

The European Union will refuse to sign trade deals with countries that do not ratify the Paris climate change agreement and take steps to combat global warming, under a new Brussels policy.

Cecilia Malmstrom‏, the EU's trade chief, said a binding reference to the Paris agreement would be "needed in all EU trade agreements" from now on, noting that it had been included in a deal with Japan.

En talsperson for European commies bekræfter, at den nye EU politik også vil omfatte post-Brexit handelsaftaler med U.K.

Historien hos WUWT, som også omtaler vores helt egen Connie Hedegaard:

EU Trade Threat: Paris Climate Ratification in All Future Trade Deals

EU-28 står for en stadig mindre del af verdens økonomi og handel:

The EU in the world - economy and finance

The EU-28 accounted for a 23.8 % share of the world's GDP in 2014

EU's økonomi er steget, men resten af verden stiger hurtigere:

The EU has shrunk as a percentage of the world economy

Claim

The EU has shrunk as a percentage of the world economy.

Conclusion

That's correct. The EU economy has grown in size, but the rest of the world economy has grown faster.

Tilknyttet billede:

13-02-2018 14:07
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
John >
Jeg forstår ikke dit flag? EU er da de værste kapitalistsvin?



.


13-02-2018 17:49
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ crank

Du skriver bl.a.:

"EU er da de værste kapitalistsvin?"

Hvad mener du med det?

Kan du andet end at kritiserer og komme med nedsættende bemærkninger?

Hvis man læser dine forskellige indlæg, så efterlader du et indtryk af en person med særdeles ringe viden om hvad der foregår i vort samfund. En person som ikke har den fjerneste forståelse af hvad der foregår i den verden, som vi alle er en del af.
13-02-2018 18:17
Kosmos
★★★★★
(5371)
Når klimakulten blander sig i politik og fri handel mellem mennesker:

- jeg har tidligere citeret Václav Klaus:

Tjekkiets tidligere præsident Václav Klaus ser ubehagelige ligheder mellem den sammenbrudte kommunisme og dagens EU. Demokratiet er væk og de frie markedskræfter stækkes af urimelig overregulering. Václav Klaus skriver sig ind i Europas voksende bevægelse af EU-modstandere i øst og vest[...]Det EU, som østlandene havde så travlt med at blive en del af, har udviklet sig til et post-demokratisk uhyre, som begrænser os, mener han. Faktisk ser Václav Klaus mere af Sovjetuninonen i dagens EU, end han ser det frihedens paradis, som han og andre drømte om[...]Vi forsøgte for 25 år siden at aflive den politiske regulering, og det lykkedes. Men til vores store fortrydelse er graden af regulering i den nuværende EU-økonomi meget større, end vi ønskede. Jeg ønsker ikke at opstille billige sammenligninger mellem kommunisme og EU, det giver ingen mening – men vi er et sted midt i mellem yderpolerne planøkonomi og helt fri markedsøkonomi, og til min store ærgrelse, så flytter det overregulerede EU-samfund sig meget hurtigt fra nul til 100
13-02-2018 18:45
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Kosmos skrev:
Når klimakulten blander sig i politik og fri handel mellem mennesker:

- jeg har tidligere citeret Václav Klaus:

Tjekkiets tidligere præsident Václav Klaus ser ubehagelige ligheder mellem den sammenbrudte kommunisme og dagens EU. Demokratiet er væk og de frie markedskræfter stækkes af urimelig overregulering. Václav Klaus skriver sig ind i Europas voksende bevægelse af EU-modstandere i øst og vest[...]Det EU, som østlandene havde så travlt med at blive en del af, har udviklet sig til et post-demokratisk uhyre, som begrænser os, mener han. Faktisk ser Václav Klaus mere af Sovjetuninonen i dagens EU, end han ser det frihedens paradis, som han og andre drømte om[...]Vi forsøgte for 25 år siden at aflive den politiske regulering, og det lykkedes. Men til vores store fortrydelse er graden af regulering i den nuværende EU-økonomi meget større, end vi ønskede. Jeg ønsker ikke at opstille billige sammenligninger mellem kommunisme og EU, det giver ingen mening – men vi er et sted midt i mellem yderpolerne planøkonomi og helt fri markedsøkonomi, og til min store ærgrelse, så flytter det overregulerede EU-samfund sig meget hurtigt fra nul til 100



Det er ikke et spørgsmål om højre eller venstre her. Men man aner totalitarismens fremmarch i en eller anden form.


.


13-02-2018 20:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Endnu en tåbelig kommentar. Václav Klaus tager jo netop afstand fra totalitarismen.
13-02-2018 20:18
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Jørgen Petersen skrev:
Endnu en tåbelig kommentar. Václav Klaus tager jo netop afstand fra totalitarismen.


Netop. Hvem gør ikke det?

Jeg prøvede ikke på at sige nogen imod her.



.


13-02-2018 21:49
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
crank skrev:

Det er ikke et spørgsmål om højre eller venstre her. Men man aner totalitarismens fremmarch i en eller anden form.



Hvem tør prøve at sætte ord på det her?

Parlamentarikervælde? Lobbyisme?



.


13-02-2018 22:23
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Helt overordnet har EF/EU været en stor succes.

Dels har EF/EU været med til at forhindre krig imellem gamle krigsførende lande som f.eks. Tyskland, Frankrig og England. Dette forhold overser man ofte.

Dels har det indre marked været en stor succes i relation til at skabe vækst og velstand. Uden det indre marked ville vi i Europa have været tilbagestående set i forhold til f.eks. USA. Vigtigheden af det indre marked ses også af det forhold, at England kæmper meget hårdt for at få adgang til det indre marked når de udtræder af EU (brexit).

Tilsvarende har EU også haft stor succes med hensyn til indgåelse af frihandelsaftaler med andre lande. Når EU forhandler, så har de således meget større styrke end når et enkelte europæisk land forhandler med lande som f.eks. Kina, Japan eller USA.

Tilsvarende har den fælles mønt også givet betydelig politisk magt til EU. Når ECB f.eks. hæver eller sænker renten, så er det noget, som man er nød til at tage hensyn til ude i den store verden. Tilsvarende hvis € kursen stiger eller falder.

Problemet med EU er derimod, at EU blander sig i hav af bagateller, som man meget bedre kunne løse ude i de enkelte lande. Tilsvarende med CO2- og klimaproblemet.
13-02-2018 22:54
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
Jørgen >
Det var da en voldsk masse ufunderede påstande bagefter hinanden.
Jeg giver dig alligevel modargumenter i morgen; hvis da tråden ikke er kortsluttet inden. Men kun, fordi det er dig. Nu vil jeg se dyner.




.


13-02-2018 23:10
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jørgen Petersen skrev:
Dels har EF/EU været med til at forhindre krig imellem gamle krigsførende lande som f.eks. Tyskland, Frankrig og England. Dette forhold overser man ofte.


Øe hvad er sandsynligheden for at Tyskland, Frankrig og England ville i krig med hinanden uden EU, når de var allierede i NATO?
14-02-2018 08:23
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
crank skrev:
crank skrev:

Det er ikke et spørgsmål om højre eller venstre her. Men man aner totalitarismens fremmarch i en eller anden form.



Hvem tør prøve at sætte ord på det her?

Parlamentarikervælde? Lobbyisme?

Sorte penge? Hvidvask?
Mafia?




.



14-02-2018 17:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ kulden-varmen

Kul- og Stålunionen som er forløberen EF og EU blev grundlagt for at sikre freden i Europa. Wikipedia skriver således om Kul- Stålunionen:

"Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF) eller Kul- og Stålunionen var en international organisation med seks stater. Organisationen tjente til at forene Vesteuropa under den kolde krig og skabte fundamentet for europæisk demokrati med samhørighed mellem nationalstaterne og udviklede sig til den Europæiske Union. EKSF var den første organisation, der baserede sig på principperne for supranationalisme.

EKSF blev først foreslået af den franske udenrigsminister Robert Schuman den 9. maj 1950 som en måde, hvorpå man kunne forebygge krig mellem Frankrig og Tyskland. Han erklærede det som sit mål at 'gøre krig ikke kun utænkeligt men direkte umulig."

I 1950'erne var situationen som bekendt en helt anden end den er i dag. Missionen med at sikre freden i Europa lykkedes således rigtig godt. Europa er ellers et et kontinent, som i uhyggelig grad har været præget af voldsomme krige igennem tiderne.

Du har selvfølgelig også ret, når du påpeger, at NATO her spillede en meget vigtig rolle.
14-02-2018 17:38
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ crank

Sorte penge, hvidvask og mafia har rent principielt ikke noget at gøre med EU.

Kriminalitetsbekæmpelse, politi og retsvæsen hører hjemme i de enkelte lande. Hvis dette ikke fungerer godt nok, så er det justitsministeren i de respektive lande, som du skal klage til.
RE: SE HER14-02-2018 20:22
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
SE HER: Nu kan man skrive under !!


Dansk udmeldelse af EU


Dette forslag pålægger folketinget at debattere og ultimativt stille krav til regeringen om at udskrive folkeafstemning vedrørende Danmarks fortsatte deltagelse i EU.
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00201



.


14-02-2018 22:10
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jørgen Petersen skrev:
@ kulden-varmen

Kul- og Stålunionen som er forløberen EF og EU blev grundlagt for at sikre freden i Europa. Wikipedia skriver således om Kul- Stålunionen:

"Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF) eller Kul- og Stålunionen var en international organisation med seks stater. Organisationen tjente til at forene Vesteuropa under den kolde krig og skabte fundamentet for europæisk demokrati med samhørighed mellem nationalstaterne og udviklede sig til den Europæiske Union. EKSF var den første organisation, der baserede sig på principperne for supranationalisme.

EKSF blev først foreslået af den franske udenrigsminister Robert Schuman den 9. maj 1950 som en måde, hvorpå man kunne forebygge krig mellem Frankrig og Tyskland. Han erklærede det som sit mål at 'gøre krig ikke kun utænkeligt men direkte umulig."

I 1950'erne var situationen som bekendt en helt anden end den er i dag. Missionen med at sikre freden i Europa lykkedes således rigtig godt. Europa er ellers et et kontinent, som i uhyggelig grad har været præget af voldsomme krige igennem tiderne.

Du har selvfølgelig også ret, når du påpeger, at NATO her spillede en meget vigtig rolle.


Siden 1945 har USA styret europæisk politik. Hverken UK, frankrig endsige Tyskland har haft selvstændig udenrigspolitik. Dog vægrede Frankrig og tyskland sig ved at deltage i den ulyksalige krig mod Saddam, men DK og England kyssede Bush i ?.
Når USA ville have atomvåben på Grønland, vovede vi ikke at protester, men holdt det hemmeligt for vælgerne.

EU har aldrig forhindrer krig i Europa. EU stod hjælpeløse, da Jugoslavien eksploderede. Uncle Sam måtte komme. Uffe ellemann tror stadig på skrønen.
15-02-2018 18:50
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Niels Olsen

Kul- og Stålunionen blev helt klart oprettet for at forhindre krig. Konkret gik arbejdet ud på at gøre landene økonomisk afhængige af hinanden. Arbejdet lykkedes som bekendt meget godt, for der har aldring været egentlig krig internet i Kul- og Stålunionen/EF/EU. Uroligheder og anden form for væbnet oprør (som f.eks. i Nordirland) er ikke egentlig krig. Jugoslavien har ligeledes aldrig været en del af denne union.

Som tidligere sagt så var situationen i 1950'erne en helt anden end den er i dag, og det er der mange som glemmer.

En godt eksempel på betydningen af økonomisk afhængighed har vi i dag imellem USA og Kina. Virksomhederne i USA har som bekendt rigtig mange penge investeret i Kina. Tilsvarende er Kina meget afhængig af deres store eksport til både USA og EU. Denne form for gensidig afhængighed eliminerer risikoen for krig imellem disse 2 lande, og det kan vi da kun være glade for. Ikke engang risikoen for handelskrig er særlig stor. Omkostningerne herved er simpelthen alt for store i forhold til den som man evt. kan opnå.

Angående Grønland, Tulebasen og atomvåben, så var det jo den danske regering som dengang spillede et forfærdeligt dobbelt spil. På den en side gav vi amerikanerne lov til at oprette Tulebasen, får at vi herved kunne få en klækkelig rabat på vores Nato-medlemsskab. Samtidigt førte den danske regering en politik, som gik ud på, at vi ikke ville have atom-våben på dansk jord. Alle viste jo hvad amerikanerne brugte Tulebasen til. Specielt efter flystyrtet i 1968 på Tulebasen var det åbenlyst for enhver, at der var a-våben på denne base.
16-02-2018 08:58
Niels Olsen
★★★☆☆
(541)
Jørgen Petersen skrev:
@ Niels Olsen


En godt eksempel på betydningen af økonomisk afhængighed har vi i dag imellem USA og Kina. Virksomhederne i USA har som bekendt rigtig mange penge investeret i Kina. Tilsvarende er Kina meget afhængig af deres store eksport til både USA og EU. Denne form for gensidig afhængighed eliminerer risikoen for krig imellem disse 2 lande, og det kan vi da kun være glade for. Ikke engang risikoen for handelskrig er særlig stor. Omkostningerne herved er simpelthen alt for store i forhold til den som man evt. kan opnå.

.


Ja KINA har udviklet en fantastisk våbenteknologi i sit samvirke med USA og næsten hver dag er der "sammenstød" i det Sydkinesiske hav. Også fint at Tyskland er afhængig af naturgas fra Rusland. Kun tåben Ellemann bilder sig ind, at ØKONOMI er det eneste, der betyder noget.
Det gælder vist for en stat som for en virksomhed. Vores magt må investeres og give mere magt. Og så er der den forkætrede NATIONALITET. Vi daskere føler os som røven af fjerde division, men den underdanighedsfølelse bør ikke projiceres ud på hverken amerikanere, russere eller kinesere. OG NEJ, det er IKKE EU, der forhindrer krig mellem Frankrig og Tyskland.

Hverken liberalister eller marxister forstår FOLKET som en uomgøngelig størrelse. Som De gaulle sagde: At integrere et menneske er intet problem, at integrere to folk er umuligt. EU er dømt til undergang, 28 FOLK, der hver for sig går efter sin egennytte. SOVJET faldt på det FOLKELIGE oprør med den globalisede kommunisme.
Side 4 af 6<<<23456>





Deltag aktivt i debatten Vore Politikere:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Danske politikere er parat til at aflive sæler326-03-2019 19:24
Forskere som politikere?2002-11-2010 13:13
Artikler
Samtale med politikere
NyhederDato
Amerikanske politikere spiller sikkerhedsargumentet15-09-2009 06:04
Svenske politikere vil stoppe flytrafik med skat25-08-2008 07:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik