Husk mig
▼ Indhold

Dusør udlovet for at kritisere IPCC

American Enterprise Institute, en tænketank støttet af oliegiganten ExxonMobil har udlovet 10.000 dollars i dusør, hvis man kan bevise, at IPCC tager afgørende fejl i deres seneste rapport.
Tænktetanken har i den forbindelse sendt et brev til en række forskere, hvori klimapanelet anklages for at være "uimodtagelig for rimelig kritik og afvigende holdninger". AEI's tilbud om en dusør er dog blevet modtaget med kølighed i de fleste forskerkredse.
En repræsentant fra Greenpeace siger om sagen: "AEI har tabt den videnskabelige diskussion. De har tabt den moralske diskussion om handling. Alt, hvad de har tilbage, er en taske fyldt med penge."

Kilder:
Politiken
The Guardian





5. februar 2007, 00:47 1 Kommentarer · 3482 Fremvisninger ·

Kommentarer
Christoffer Bugge Harder 5. februar 2007, 18:52
Der er intet nyt under Solen. Forskellige konservative/libertarianske tænketanke som AEI, CEI samt CATO har alle dage næret et uudslukkeligt had til hele klimadebatten - netop fordi spørgsmålet om global opvarmning er et skoleeksempel på en gigantisk og global markedsfejl.

AEIs problem her er ganske enkelt: Der er simpelthen ingen videnskabelige forskere, der har rimelig kritik eller seriøst begrundede, afvigende holdninger, der kan rokke ved IPCCs konklusioner.

AEI får nok lov til at beholde deres 10.000 dollar i denne omgang.
Til gengæld vil de sikkert dele massevis af andre beløb ud til højre og venstre til enhver, som vil sige hvaqdsomhelst, der kan sprede forvirring og udlægge lidt røgslør, der kan vinde Exxon og deres andre bidragsydere en galgenfrist.

Der er en lang række forskellige hjemmesider, der allesammen er oprettede af Exxon og andre truede industrier:

www.junkscience.com
www.co2science.com
www.friendsofscience.com
www.globalwarming.org
www.techcentralstation.com/

Alt, hvad der skrives på disse hjemmesider, er de sædvanlige og forlængst forkastede argumenter som f.eks "vanddamp er 95% af drivhuseffekten", "hvordan kan vi forudsige klimaet om 100 år, når vi ikke kan forudsige vejret om 14 dage?" eller virkeligt hårdtslående indvendinger som "co2 er kun 0,03% af atmosfærens gasser".

Jeg kan anbefale de udmærkede amerikanske hjemmesider

www.exxonsecrets.org

samt

www.sourcewatch.org

der beskriver præcis, hvordan alle disse "astroturf"-grupper får millioner i støtte fra Exxon, HalliBurton Western Fuel og andre selskaber med interesser i klemme, til at sprede deres propaganda.

NB! Mange klimaskeptikere beklager sig ofte over deres opålevelse af, at disse tænketanke fraskrives deres troværdighed alene på baggrund af, at de er finansierede af Exxon.
Men det er ikke på grund af deres finansiering, at de har mistet deres troværdighed - det er fordi, at de ingen seriøse argumenter har.
Nej, det, Exxon og AEI desperat forsøger, er at holde liv i en stendød debat om, hvorvidt der foregår klimaforandringer, med forlængst tilbageviste indvendinger. De ved udmærket godt, at deres argumenter ikke holder - de håber bare, at deres læsere IKKE ved det.
At det faktisk virker på nogle naive sjæle, kan f.eks ses hos punditokraternes David Gress

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3953124
Deltag aktivt i debatten om nyheden Dusør udlovet for at kritisere IPCC:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
IPCC
IPCC (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Vil Donald Trump trække USA ud af Paris-aftalen?

Ja

Nej

Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2016 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik