Husk mig
▼ Indhold

Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.15


Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.1516-12-2023 09:50
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg har installeret nyeste fw. 1.30.15 på mit Biomax 10 compact fyr.
Når jeg starter fyret op kører det efter 5 minutter med 120 lux flamme og kedlen når ca 45 grader.
Der er en nedtælling fra 10 minutter i denne opstarts proces og efter ialt 8 minutter stopper fyret med at køre piller ind. Flammen slukker og når de 10 minutter er når skriver den "Stepper op 18%" og tilfører lidt træpiller.
Efter 20 sekunder fra dette punkt skriver fyret "optændings alarm"

Jeg har prøvet flere gange at starte op efterfølgende men
der sker det samme.
Skal der være flammer når den når til stepper op?

Med den version der jeg brugte før opdateringen (1.30) gik fyret over i drift såsnart der var flamme og kørte i flere dage.
Jeg har ikke ændret på vægten af 200 doseringer. Den er 855 gram men efter jeg har overtaget fyret anvender jeg andre piller og vil veje dem så jeg er sikker på denne parameter.
16-12-2023 09:58
Jakob
★★★★★
(9296)
­



Jeg kan ikke helt gennemskue, om der er forskel, men hvis det var mit fyr, så ville jeg begynde med at tjekke fotocellen.
Når mit fyr kører, som det skal, så viser det mere end 150 lux, og det sker meget hurtigt, så snart der er flamme.
Den allerførste dosis til optænding er stor og handler mere om rumfang end om vægt.
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510.php#post_70889
Den dosis vil fyret forsøge at antænde i nogle minutter, mens det tæller ned.
Hvis det ikke lykkes at få flamme, så vil det efterfølgende flere gange forsøge at tilsætte lidt flere piller og køre op og ned med hastigheden på røgsugeren. Hvis det stadig ikke lykkes at få flamme, så stopper fyret, og det er lidt træls, for så ligger den en masse piller i herden, som enten ulmer og skaber røggas, som kan forpuffe, når man åbner lugen (pas på!), eller det er helt dødt, så pillerne skal tages ud med håndkraft, før man kan prøve igen.



­
16-12-2023 10:18
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Den kører fint med flammen. Problemet er at den på et tidspunkt holder op med at køre piller ind. Dvs de når at brænde ud inden den kommer igang med stepper op .
Hvis den brugte ledt mere tid og piller under stepper op er jeg sikker på at der ville komme flamme igen
16-12-2023 10:50
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Har du tjekket, om fotocellen er ren og uskadt.?

Hvorfor har du opdateret softwaren.?

Det kan godt være, at du kan ændre step op dosis i indstillingerne, men skal du rode med det, så vil jeg anbefale, at du som det først tester og justerer den primære dosering og ser, om det hjælper:
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510.php#post_70883

Det kan måske også gå så rive galt, at du ligefrem får brug for en manual.

https://www.vvs-eksperten.dk/amfile/file/download/file/62/category/629/




­
16-12-2023 10:59
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Grunden til at jeg opdaterede var at fyret stod i et hus jeg har købt og den kørte 1.30 fra 2017.
Den kunne jeg ikke få til at starte op. Den meldte optændingsfejl. Røgsugeren kørte meget langsom. Jeg kunne starte fyret op via montør menuen hvor jeg tændte for varmelegemet og tændte på røgsugeren så der kom godt sug. Når der kom flamme skiftede jeg tilbage til hoved menuen hvor jeg kunne se lux måleren vise 30 og så startede jeg fyret der så er t hurtigt gik over i drift og fungerede fint. Efter jeg opdaterede de. Kunne jeg se at røgsugeren pulserede imellem lav og høj hastighed og det får fyret til at starte op. Nu går den desværre ikke direkte over i drift men skal igennem stepper op hvor flammen får lov til at gå ud inden.. der er et time out på 600 sekunder. Kan det være det der skal forlænges ?
16-12-2023 12:57
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Det tvivler jeg på, men så længe fyret tænder kan du jo forholdsvist nemt prøve dig lidt frem og tage tid på et stopur.
Min software er fra 2017, og jeg kan ikke huske alle de opstartsparametre.
Skriv endelig om det, hvis du finder ud af, hvad de gør.
Jeg er ikke sikker på, at de omfatter step op programmet, men hvis fyret generelt doserer for lidt, så gør det nok også under step op, og så går ilden selvfølgelig ud.

Du har ikke svaret angående fotocelle og måling af dosering.


­
16-12-2023 18:01
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg har nu målt doseringen efter de 200 portioner. Den er 600 gram. Fyret var indstillet til 855 gram så den har troet at den tilførte mere end den faktisk gjorde. Jeg ændrede til 600 gram og nu stoppede den ikke længere ved 18% men gik langsomt op til 40% hvor alarmen kom. Der var den vist
75 Lux
Jeg skyndte mig at stoppe fyret efter alarmen og tænde fyret som så gik over i drift på 100% og så kørte det bare fint
Jeg var i tvivl om hvordan jeg tog foto sensoren ud. Så det bliver næste gang.
Den viste 107 lux under fuld drift så jeg tror den er beskidt og løsningen skal findes her.
16-12-2023 18:01
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg har nu målt doseringen efter de 200 portioner. Den er 600 gram. Fyret var indstillet til 855 gram så den har troet at den tilførte mere end den faktisk gjorde. Jeg ændrede til 600 gram og nu stoppede den ikke længere ved 18% men gik langsomt op til 40% hvor alarmen kom. Der var den vist
75 Lux
Jeg skyndte mig at stoppe fyret efter alarmen og tænde fyret som så gik over i drift på 100% og så kørte det bare fint
Jeg var i tvivl om hvordan jeg tog foto sensoren ud. Så det bliver næste gang.
Den viste 107 lux under fuld drift så jeg tror den er beskidt og løsningen skal findes her.
16-12-2023 21:48
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Næste gang bør nok være nu. Det er måske ikke så indlysende, men fotocellen burde blot kunne vrikkes lidt og trækkes ud med med en tommel- og pegefinger.
107 lux er så lidt, at den nok snart prøver at redde bålet, selvom der er god ild. Det har den måske allerede gjort, og så kan fotocellen være smeltet i stykker, så du må købe en ny. Om det kan gå endnu værre, tør jeg ikke sige, men jeg ville frygte det.




­
17-12-2023 07:29
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Så vil jeg rense den i dag. Jeg prøver forsigtigt at vrikke den ud
17-12-2023 07:29
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Så vil jeg rense den i dag. Jeg prøver forsigtigt at vrikke den ud
17-12-2023 09:45
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Det er nok mest træk, men du kan se her, hvordan den ser ud med en lille krog, der klikker den fast:
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510-s120.php#post_82860

Et pillefyr er en hård arbejdsgiver. Det kræver en fyrmesteren på døgnvagt.


Det er sådan set først, når fotocellen er i orden, at du kan begynde at regne med din dosering og justere fyret rigtigt ind.



­
17-12-2023 10:28
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Så fik jeg lysføleren ud og den var helt sodet til på billedet viser. Jeg rensede den og nu viste den op til 155 lux så det hjalp
Nu kunne opstarten fortsætte "stepper op" helt frem til at den slog over på drift.
Så nu hjælper det på det ☺️
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-12-2023 10:33
17-12-2023 10:34
Hynneke
☆☆☆☆☆
(9)
Og her er den rengjort
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 17-12-2023 10:35
17-12-2023 18:28
Jakob
★★★★★
(9296)
­


Ja, nu er du på rette vej.
Du er heldig, at den stadig virker, selvom den er halvt smeltet.
Jeg kan kun anbefale dig at købe en ny i reserve.

Angående finjustering, så har du nok af flere grunde et stykke vej endnu.
Den vigtigste indikator er måske soddannelsen i brændkammeret.

Så du behøver ikke flere julegaver. Du har allerede nok at lege med.




­




Deltag aktivt i debatten Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.15:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
BioMax pillefyr13522-11-2023 11:16
Systematiske fejl i IPCCs rapporter2111-10-2023 19:05
FUND AF DRAMATISKE FEJL I IPCC's SIDSTE RAPPORT !217-05-2023 16:45
biomax 16 pillefyr, snegl stopper til425-04-2021 15:51
biomax 16024-10-2020 09:34
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik